W trakcie spotkania wyjaśnione zostały zasady finansowania gospodarowania odpadami komunalnymi, które składają się na tzw. podatek śmieciowy. Przedstawiono również warianty dotyczące rozwiązania kwestii odbioru odpadów. Jeden z nich jest aktualnie wprowadzony w życie, czyli wywóz śmieci przez pracowników Miejskiego Przedsiębiorstwa Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej. Jest to jednak wariant tymczasowy, funkcjonujący do czasu rozstrzygnięcia przetargu. Są też warianty "in house", które zakładają zlecenie wywozu śmieci spółce ZGO lub nowej spółce przekształconej na bazie MPGKiM oraz powołanie spółki międzygminnej. Innym wariantem jest wyłonienie wykonawcy w przetargu.
Według zastępcy Prezydenta Łomży Andrzeja Garlickiego najbardziej korzystnym rozwiązaniem byłoby powstanie spółki międzygminnej. Najpierw jednak musi zostać rozstrzygnięty przetarg na wywóz odpadów przez firmę prywatną. - Z tych wszystkich najlepszym rozwiązaniem jest rozstrzygnięcie przetargu na wywóz odpadów w ciągu najbliższych dwóch lat i powołanie w tym czasie spółki międzygminnej, która zajmowałaby się odbiorem odpadu z terenu naszego miasta oraz okolicznych gmin – uważa zastępca Prezydenta Łomży Andrzej Garlicki. - Takie rozwiązanie zapewniłoby stabilność zleceń. Ugruntowałyby się także stawki za wywóz odpadów – mówi Garlicki i dodaje jednocześnie, że do powołania takiej spółki potrzebny jest czas.
Temat zmiany opłat stawek za gospodarowanie odpadami komunalnymi ma zostać podjęty przez radnych na najbliższej sesji Rady Miejskiej.