Na to niezwykle ważne pytanie próbowała odpowiedzieć liczna grupa uczniów PG 1, nauczyciele oraz zaproszeni goście. Wśród tych ostatnich znaleźli się: przewodniczący Rady Miasta Łomża Maciej Borysewicz, radni: Bogumiła Olbryś, Waldemar Cieślik oraz Andrzej Wojtkowski, przedstawicielki działającej przy szkole Rady Rodziców: Agnieszka Nikiel, Anika Brzóska i Magdalena Wdziękońska. Młode pokolenie oprócz obecnych uczniów „Jedynki” reprezentowane było przez absolwentów szkoły, w przeszłości bardzo zaangażowanych w jej życie: Luizę Czarnocką, Julię Zalasińską i Sebastiana Krakowieckiego. Moderatorami spotkania byli dwaj uczniowie Gimnazjum nr 1: Eryk Mroczko i Rafał Wierciszewski.
Punktem wyjścia do dyskusji były zaprezentowane przez prowadzących dane dotyczące aktywności wyborczej Polaków (a szczególnie ludzi młodych), w ostatnich latach. Na ich tle przedstawiono frekwencję wyborczą w Łomży w wyborach prezydenckich, samorządowych, wyborach do Sejmu i Senatu oraz do Parlamentu Europejskiego. Przedstawiono również wyniki ankiety przeprowadzonej wśród uczniów PG 1 oraz ich rodziców odnośnie postaw wyborczych, a także znajomości zasad towarzyszących głosowaniu. Wnioski płynące z prezentacji są następujące - frekwencja jest niska, co świadczy o małym zaangażowaniu Polaków i mieszkańców naszego miasta w życie publiczne. Na pytanie, dlaczego tak jest, próbowano odpowiedzieć podczas dyskusji, w czasie której głos zabierali uczniowie oraz zaproszeni goście. Szczególnie ciekawym jej punktem były wypowiedzi dorosłych, którzy mówili o motywach kierujących nimi podczas podejmowania decyzji o włączeniu się w działalność polityczną.
Ostatnim i jak się wydaje najważniejszym etapem debaty była próba wypracowania wniosków dotyczących sposobów zaktywizowania politycznego młodzieży. Uczestnicy debaty podzieleni na grupy, w skład których wchodzili uczniowie i zaproszeni goście spisywali swoje propozycje na dużych kartkach papieru, które później zostały zaprezentowane zebranym. Pomysły młodych ludzi były bardzo różne: od zmian w zasadach ordynacji wyborczej (np. możliwość głosowania przez Internet) po zwiększenie ilości godzin wiedzy o społeczeństwie w szkole, co pomogłoby młodym ludziom w zrozumieniu wagi problematyki polityczno-społecznej.
Wszystkie propozycje zostaną umieszczone na stronie internetowej szkoły oraz opublikowane w szkolnej gazetce „Szkoła pod lupą”. Wyniki debaty posłużą też do dalszych działań młodzieży – przygotowania kampanii zachęcającej do udziału w wyborach do Parlamentu Europejskiego. Prowadzący dyskusję Eryk i Rafał mają też nadzieję, że podjęte przez nich zadania przyczynią się do zdobycia miejsca w Sejmie Dzieci i Młodzieży, co wcześniej udało się obecnym podczas debaty uczeniom PG 1 – Luizie Czarnockiej
i Sebastianowi Krakowieckiemu.
Nauczyciele historii i wiedzy o społeczeństwie Publicznego Gimnazjum nr 1 im. Noblistów w Łomży