W celu ustalenia terminów realizacji poszczególnych dróg w Programie Budowy Ulic ocenie punktowej poddano ulice o łącznej długości 32,839 km, w tym drogi publiczne o łącznej długości 12,978 km. Inne ulice, niebędące drogami publicznymi, uwzględnione w programie mają łączną długość 19,861 km i mają one nawierzchnie gruntowe lub nie istnieją w terenie.
Przy opracowaniu kryteriów kwalifikowania zadań do realizacji przyjęto następujące założenia:
Największe preferencje otrzymały ulice o znaczeniu strategicznym dla rozwoju miasta i aktywizacji nowych terenów dla rozwoju przedsiębiorczości (20 pkt. - 28,6% ogólnej liczby punktów). Kryterium to odnosi się do rozwoju miasta w sensie ogólnym. Dodatkowo w kryterium "położenie ulicy" (4 pkt. - 5,7%) premiowane były drogi położone w terenach przemysłowo-usługowych. To kryterium pozwoliło premiować ulice w obszarach, które w stanie obecnym obsługują tereny działalności gospodarczej. Przy ustalaniu tych kryteriów przyjęto założenie, że rozwój przedsiębiorczości, poza oczywistymi efektami, jak tworzenie nowych miejsc pracy itp, w dłuższej perspektywie czasowej będzie generował dodatkowe przychody dla budżetu miasta, co w konsekwencji może dać możliwość skrócenia czasu realizacji Programu Budowy Ulic.
Drugim kryterium, pod względem wagi, jest funkcja ulicy w układzie komunikacyjnym miasta (10 pkt. - 14,3%). W ten sposób preferowane są ulice, które będą wykorzystane przez większą liczbę użytkowników.
Taką samą punktację (10 pkt. - 14,3%) ustalono dla kryterium "Stopień zainwestowania terenu przyległego". Kryterium to daje preferencje dla ulic, które będą bardziej efektywnie wykorzystane.
Ważne jest również kryterium "zobowiązania Miasta" - 10 pkt. Obejmuje ono zobowiązania zaciągnięte z tytułu podjętych uchwał o scaleniu gruntów.
Pozostałe kryteria premiują ulice przygotowane do realizacji, zarówno pod względem własności terenu, jak i projektowym oraz umieszczone w Wieloletnim Planie Inwestycyjnym.
Punktacja dla poszczególnych ulic została ustalona w oparciu o kryteria uzgodnione przez radnych z Komisji Gospodarki Komunalnej, z uwzględnieniem poprawki wniesionej przez komisję.
Kolejność realizacji poszczególnych ulic opracowano wyłącznie na podstawie liczby uzyskanych punktów, w oparciu o ustalone kryteria punktacji. Program ustala kolejność realizacji ulic w okresie 5 lat, od 2012 do 2016 roku włącznie.
W tabeli wyników Programu ulice podzielono na trzy grupy:
Grupa I – realizacja w ramach Programu bez ścisłego określania terminu (w latach 2012 – 2016) - ulice: Meblowa, Browarna wraz z przedłużeniem do ulicy Nowogrodzkiej i Zawadzka - przedłużenie do Szosy do Mężenina.
Grupa II – realizacja z określeniem terminu - ulice, które uzyskały największą liczbę punktów, a ich realizacja jest możliwa w ciągu jednego roku
Rezerwa
Przy opracowywaniu Programu założono, że roczne koszty realizacji ulic w Grupie II, dla której określono lata budowy, wyniosą około 5,0 mln zł. Na realizację ulic z Grupy I (Browarna, Meblowa i Zawadzka) trzeba przeznaczyć około 16 mln złotych w ciągu pięciu lat realizacji programu.
Koszt realizacji wszystkich ulic istniejących i planowanych, gruntowych oraz o nawierzchniach tymczasowych, szacuje się na około 75,5 mln zł. Wszystkie koszty budowy określone w tabelach są kosztami szacunkowymi, ustalonymi na podstawie wskaźników określonych na podstawie cen uzyskiwanych w przetargach na budowę ulic o podobnych parametrach. Dokładniejsze określenie kosztów będzie możliwe dopiero po wykonaniu projektów budowlanych. Podane koszty uwzględniają oprócz budowy nawierzchni ulic, także budowę oświetlenia drogowego i kanalizacji deszczowej.
Grupa I – realizacja w ramach Programu bez ścisłego określenia terminu (w latach 2012 - 2016)
Nazwa ulicy |
Klasa drogi |
Długość ulicy w metrach |
Koszty realizacji w tys. zł |
Uzyskane punkty |
Browarna |
L |
920 |
5500 |
47 |
03KD-G – ul. Meblowa |
G |
1510 |
5900 |
39 |
KDG1 przedłużenie ul. Zawadzkiej |
G |
1090 |
4800 |
30 |
Razem |
3520 |
16200 |
|
Grupa II – realizacja z określeniem terminu
Nazwa ulicy |
Klasa drogi |
Długość ulicy w metrach |
Koszty realizacji w tys. zł |
Uzyskane punkty |
Budowa – rok 2012 |
||||
Żabia |
D |
652 |
800 |
58* |
Polna |
D |
589 |
550 |
36** |
Krzywa |
D |
392 |
370 |
31*** |
Staszica |
D |
295 |
390 |
31**** |
Przemysłowa |
D |
485 |
1380 |
53 |
Łącznik Spokojnej i Żabiej |
D |
35 |
70 |
44 |
Akademicka |
D |
332 |
710 |
40 |
Razem rok 2012 |
2780 |
4270 |
|
|
Budowa – rok 2013 |
||||
01KL (tereny przy ul. Żabiej) |
L |
670 |
1840 |
39 |
Zamiejska |
L |
130 |
260 |
35 |
Kamienna |
D |
436 |
800 |
35 |
Miodowa |
D |
89 |
120 |
34 |
Wąska |
D |
330 |
650 |
33 |
Szafirowa |
D |
107 |
160 |
31 |
Sosnowa |
D |
106 |
140 |
31 |
Turkusowa |
D |
108 |
160 |
31 |
Poprzeczna |
D |
161 |
240 |
31 |
Rubinowa |
D |
127 |
180 |
31 |
Kanarkowa (1KDD wg planu) |
D |
172 |
290 |
31 |
Piwna |
D |
125 |
170 |
31 |
Razem rok 2013 |
2561 |
5010 |
|
|
Budowa – rok 2014 |
||||
Wiosenna |
D |
1035 |
2660 |
30 |
Nowogrodzka – sięgacz (02KDD wg planu) |
D |
213 |
320 |
29 |
04KD-L (przy „Bawełnie”) |
L |
655 |
1860 |
29 |
Strusia |
D |
95 |
230 |
27 |
Razem rok 2014 |
1998 |
5070 |
|
|
Budowa – rok 2015 |
||||
KDL1 (Zawady Przedmieście) |
L |
840 |
1960 |
27 |
04KL (tereny przy ul. Żabiej) |
L |
450 |
1320 |
27 |
Zawady Przedmieście |
D |
734 |
1960 |
27 |
Razem rok 2015 |
2024 |
5240 |
|
|
Budowa – rok 2016 |
||||
Ptasia |
D |
140 |
200 |
26 |
Piaski |
D |
914 |
1860 |
26 |
Piaskowa |
D |
301 |
400 |
26 |
Stawowa |
D |
201 |
280 |
26 |
Pawia |
D |
191 |
380 |
26 |
KD (teren byłej rezerwy pod kolej – od ul. Sikorskiego do ul. Wojska Polskiego) |
D |
530 |
980 |
24 |
Aleja Legionów – sięgacz |
D |
126 |
170 |
24 |
Podleśna |
D |
251 |
520 |
24 |
Razem rok 2016 |
2654 |
4790 |
|
* ujęta w planie inwestycji na 2011r. - 70.000 zł. Koszty pomniejszono o plan roku 2011
** ujęta w planie inwestycji razem z ul. Staszica na 2011r. - 500.000 zł. Koszty pomniejszono o plan roku 2011
*** ujęta w planie inwestycji na 2011 r. - 70.000 zł. Koszty pomniejszono o plan roku 2011
**** ujęta w planie inwestycji na 2011 r. razem z ul. Polną – 500.000 zł. Koszty pomniejszono o plan roku 2011 w poz. ul. Polna.
Rezerwa
Nazwa ulicy |
Klasa drogi |
Długość ulicy w metrach |
Koszty realizacji w tys. zł |
Uzyskane punkty |
03KL (tereny przy ul. Żabiej) |
L |
425 |
1270 |
22 |
036KDD (Starówka) |
D |
125 |
250 |
21 |
Słowikowa (3KDD i 01 KDD wg planów) |
D |
232 |
340 |
21 |
Chmielna |
D |
66 |
140 |
20 |
3KDL (Os. Wschód) |
L |
660 |
1440 |
20 |
Torfowa |
D |
125 |
190 |
20 |
Modrzewiowa |
D |
456 |
1250 |
19 |
Pułkowa |
D |
350 |
510 |
19 |
04KL (Tereny przy ul. Żabiej) |
L |
185 |
370 |
19 |
05KL (Tereny przy ul. Żabiej) |
L |
230 |
460 |
19 |
01KD (Tereny przy ul. Zabiej) |
D |
190 |
340 |
19 |
Razem rezerwa |
3044 |
6560 |
|
Program nie obejmuje odcinków dróg, które będą realizowane przez inwestorów galerii handlowych oraz ulic, które znajdują się w planie inwestycji budżetu miasta na 2011 rok i w tym roku zakończy się ich realizacja.
Materiały na najbliższą sesję Rady Miejskiej, dotyczące Programu Budowy Ulic można znaleźć na stronach Biuletynu Informacji Publicznej.