Prezydent w obronie kolei

Strona główna » Aktualności

Prezydent w obronie kolei

Prezydent Łomży Mieczysław Czerniawski wystosował pisma do Wicepremiera, Ministra Gospodarki Janusza Piechocińskiego, Prezesa PKP PLK S.A. Remigiusza Paszkiewicza, Ministra Transportu Sławomira Nowaka, a także do Wojewody Podlaskiego Macieja Żywno i Marszałka Województwa Podlaskiego Jarosława Dworzańskiego. Zwraca się w nich z prośbą o ponowne przeanalizowanie celowości decyzji o wyłączeniu z eksploatacji do końca 2013 roku linii kolejowych Ostrołęka- Łapy i Śniadowo-Łomża.

Oto treść wystąpienia Prezydenta Miasta Łomży:

W związku decyzją o wyłączeniu z eksploatacji do końca 2013 roku linii kolejowych:
nr 36 - Ostrołęka - Łapy, o długości 87,347 km
nr 49 - Śniadowo - Łomża, o długości 15,822 km
zwracam się z prośbą o ponowne przeanalizowanie celowości tej decyzji i odstąpienie od likwidacji. W ocenie zainteresowanych samorządów i mieszkańców, odcięcie ziemi łomżyńskiej od sieci kolejowej będzie oddziaływało bardzo negatywnie na poziom życia w regionie i spowoduje zahamowanie rozwoju gospodarczego.

 Linie kolejowe Nr 36, sklasyfikowana jako lokalna, na odcinku Śniadowo – Łapy i nr 49 - Śniadowo - Łomża są wykorzystywane do transportu tranzytowego towarów od granicy państwa (Kuźnica) do Łomży i odwrotnie oraz do krajowego transportu towarów masowych (węgiel, kruszywa budowlane, cement, drewno i inne). Na linii kolejowej nr 49 - Śniadowo - Łomża, w skali roku do Łomży transportuje się 70 - 90 tys. ton tych towarów, a na linii nr 36 - Ostrołęka - Łapy - 204 - 275 tys. ton. Bardziej szczegółowe dane o przewozach zawiera załączony zbiorowy Apel przedsiębiorców kierowany do Starosty Łomżyńskiego.
 W roku 2012 nastąpił wzrost ilości przewozów na tych liniach o ponad 9% w stosunku do średniej z lat 2009 - 2011, a według danych z firm korzystających z transportu kolejowego - w roku 2013 należy przewidywać dalszy znaczny wzrost ilości przewożonych towarów. Wzrost zapotrzebowania na kolejowe usługi przewozowe deklarują istniejące firmy, działające w Łomży i w Śniadowie. Poza tym  zasadne jest przewidywanie wzrostu ilości przewożonych towarów w związku z planowanym utworzeniem w Łomży Podstrefy Suwalskiej Samodzielnej Strefy Ekonomicznej. Będzie to miało oczywisty wpływ na poprawę rentowności eksploatacji linii kolejowych.
 Likwidacja linii kolejowych nr 36 i 45 (i wynikające z tego zastąpienie transportu kolejowego transportem drogowym) będzie powodowała cały szereg skutków gospodarczych i ekonomicznych, w tym przede wszystkim:
1. Wzrost kosztów transportu węgla i miału węglowego do Łomży o około 10 zł/tonę spowoduje wzrost kosztów produkcji energii cieplnej, co w konsekwencji przełoży się na wzrost kosztów utrzymania mieszkań i kosztów funkcjonowania firm korzystających z tej energii, a więc na spadek konkurencyjności tych firm.
2. Wzrost kosztów transportu masowych materiałów budowlanych, takich jak kruszywa, cement, wapno itp. Spowoduje to odczuwalny wzrost kosztów robót budowlanych w zakresie budownictwa przemysłowego, mieszkaniowego i drogowego, który jest szacowany na poziomie 3 - 5%.
3. Spadek zainteresowania inwestycjami w Łomżyńskiej Podstrefie Suwalskiej Samodzielnej Strefy Ekonomicznej, co w konsekwencji może doprowadzić do upadku Podstrefy. Powszechnie znanym faktem jest, że istnienie infrastruktury do transportu materiałów masowych jest jednym z podstawowych warunków decyzji o inwestowaniu w powstanie nowych przedsiębiorstw.
4. Likwidacja, bądź poważne ograniczenie działalności wielu firm, działających w Łomży i w Śniadowie, a w konsekwencji wzrost bezrobocia.
5. Przyśpieszona degradacja infrastruktury drogowej, która już obecnie jest najczęściej w złym stanie technicznym.
6. Koszty decyzji o wyłączeniu z eksploatacji linii kolejowej Nr 36 i 49 znacznie przekroczą uzyskane oszczędności na kosztach eksploatacji linii. Część tych kosztów poniesie Ministerstwo Infrastruktury i samorządy województw Podlaskiego oraz Mazowieckiego, poprzez konieczne nakłady na dodatkowe remonty dróg.
 
 Należy zaznaczyć, że w kontekście obserwowanego w ostatnich latach i prognozowanego na lata najbliższe wzrostu ilości towarów przewożonych koleją na liniach nr 36 i 49, należy jednoznacznie stwierdzić, że główny powód decyzji o zawieszeniu przewozów na tych liniach, określony jako "wygaśnięcie w obsługiwanym regionie popytu na usługi transportu szynowego" nie istnieje.
 Likwidacja ostatnich połączeń kolejowych w regionie łomżyńskim spowoduje marginalizację gospodarczą jednego z najuboższych regionów w kraju. Podstawową część kosztów tego działania poniesie  społeczeństwo Łomży i okolic, jednego z najuboższych regionów kraju, poprzez ograniczenie rozwoju gospodarczego, utratę miejsc pracy oraz wyższe ceny towarów i usług, w tym energii cieplnej.

Prezydent Miasta Łomży
Mieczysław Czerniawski

2013-03-13 14:57 Opublikował: Anna Księżyk-Chojnacka

Urząd Miejski w Łomży

Stary Rynek 14; 18-400 Łomża
godziny pracy Urzędu:
poniedziałek - piątek 7:30 - 15:30
tel. 86 215 67 00
faks 86 216 45 56

Straż Miejska
ul. gen. W. Sikorskiego 176A
tel. 86 215 67 56 / 57 / 58

Konto UM do uiszczania opłat skarbowych

VeloBank S.A. nr
66 1560 0013 2294 6771 7000 0007


Copyright @ 2011 Urząd Miejski w Łomży!
Projekt i wykonanie SPEED