- Po wprowadzeniu bezpłatnych przejazdów dla posiadaczy Łomżyńskiej Karty Mieszkańca, widać znaczny wzrost osób korzystających z komunikacji miejskiej. Dzięki takim inwestycjom promujemy transport publiczny, dbamy o ekologię i wzrost komfortu podróży naszych mieszkańców – podkreślał prezydent Łomży Mariusz Chrzanowski dodając, że Miasto Łomża na tym nie poprzestaje i zamierza aplikować w ramach kolejnych programów w rozwój elektromobilności.
Przetarg na dostarczenie "elektryków", w ramach 2 projektów, wygrała firma Busnex Poland Sp. z o.o., oficjalny przedstawiciel Yutong BUS – chińskiego lidera branży autobusów elektrycznych. Pojazdy tej marki jeżdżą już po ulicach naszego miasta.
- To najprzyjemniejszy moment, kiedy klient wybiera te same autobusy, tę samą markę, co potwierdza dobrą jakość. Nowe pojazdy będą niskopodłogowe i wyposażone w jeszcze nowocześniejszą baterię, co pozwoli na uzyskanie lepszego zużycia energii. Będą również w pełni klimatyzowane, dostosowane do obsługi osób z niepełnosprawnością – mówił jeszcze przed podpisaniem umowy prezes zarządu, Marcin Kucharski.
- Podpisanie tych umów jest ważnym momentem, który wieńczy pracę wielu osób. Inwestycja w transport zbiorowy zawsze jest trafiona. Dzięki temu możemy świadczyć mieszkańcom Łomży usługi na wysokim poziomie – powiedział prezes MPK w Łomży Janusz Nowakowski. Dodał, że tabor łomżyńskiej komunikacji miejskiej liczy obecnie 38 autobusów, z czego 12 to te z napędem elektrycznym.
- Może to zabrzmi przewrotnie, ale jestem przeciwnikiem zakazu produkcji pojazdów z silnikami spalinowymi. Jeżeli jednak chodzi o komunikację miejską to uważam, że kierunek elektromobilności jest dobrym wyborem – zaznaczał uczestniczący w briefingu przewodniczący Rady Miejskiej Łomży Wiesław Tadeusz Grzymała. Z kolei "komfortowego i bezpiecznego korzystania z zakupionych autobusów" życzył mieszkańcom zastępca prezydenta Łomży Piotr Serdyński.
Nad Narwią pojawią się najpierw 4 12-metrowe Yutongi typu E1, w których znajdzie się miejsce dla 81 pasażerów, w tym 25 na miejscach siedzących. Wartość umowy opiewa na kwotę 12,3 mln zł (w tym wsparcie zewnętrzne 9 mln zł – 90% wydatków kwalifikowalnych), a środki na ten cel pochodzą z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności w ramach inwestycji: G 1.3.2 Zeroemisyjny transport zbiorowy (autobusy). Nazwa projektu to "Rozwój zielonego transportu publicznego w Łomży – etap II".
Tabor uzupełnią kolejne 4 pojazdy. Będą to prawie 9-metrowe "elektryki" marki Yutong typu E9 z 23 miejscami siedzącymi, zdolne przewozić maksymalnie 59 pasażerów. Dodatkowo zadanie przewiduje dostawę czterech ładowarek mobilnych. Wartość podpisanej umowy opiewa na kwotę 10 mln zł (w tym wsparcie zewnętrzne 6,9 mln zł – 85% wydatków kwalifikowalnych). Środki na ten cel pochodzą z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Fundusze Europejskie dla Polski Wschodniej 2021 – 2027 w ramach projektu "Zrównoważona mobilność miejska", na które miasto Łomża pozyskało 34 mln zł.
Warto dodać, że powyższy projekt obejmuje również przebudowę warsztatów MPK w Łomży do obsługi autobusów zeroemisyjnych i wykonanie na całej powierzchni dachu instalacji PV wraz z magazynem energii oraz stanowiskami ładowania autobusów elektrycznych, a także budowę hali garażowej, jako konstrukcji pod instalację PV z instalacją PV o mocy 344,3 kW oraz stacje ładowania. Ponadto z tych środków ma powstać obiekt Park&Ride, strefa płatnego parkowania oraz samoobsługowe stacje naprawy rowerów.
Od początku marca po ulicach Łomży jeżdżą cztery nowe elektryczne autobusy ZONSON Granton/BAZN, zastępując wysłużone pojazdy Volvo. Kompaktowa konstrukcja oraz długość pojazdu wynosząca niespełna 11 metrów pozwalają na łatwe manewrowanie po łomżyńskich drogach, natomiast przestronne wnętrze sprawia, że pojazd idealnie nadaje się do obsługi bardziej obciążonych linii. Autobusy mogą pomieścić ponad 70 pasażerów, w tym 26 na miejscach siedzących. Zakup autobusów został zrealizowany z projektu pn. "Rozwój zielonego transportu publicznego w Łomży" w ramach inwestycji: G1.3.2 Zeroemisyjny transport zbiorowy (autobusy) Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności.
Fot. Sylwia Marciniak