Łomżyńska Komunikacja Rowerowa uruchomiona została pilotażowo pod koniec kwietnia 2018 roku i funkcjonowała do końca września. Składała się z 13 stacji rozmieszczonych na terenie Łomży. Trzy z nich zostały sfinansowane z budżetu miasta, trzy kolejne przez miejskie spółki, zaś sponsorami pozostałych byli prywatni przedsiębiorcy. Przez sześć miesięcy w systemie zarejestrowało się 2322 użytkowników, którzy wypożyczali rowery prawie 22.600 razy na łączny czas ponad 11.500 godzin.
– Ten półroczny okres funkcjonowania roweru miejskiego w naszym mieście pokazał, że to przedsięwzięcie było niezwykle trafione, gdyż zostało dobrze odebrane przez mieszkańców – podkreśla prezydent Mariusz Chrzanowski. Realizacja projektu była możliwa dzięki nowatorskiej w skali kraju współpracy samorządu z lokalnym biznesem na rzecz mieszkańców. – Rozmawiamy na ten temat z przedsiębiorcami i jestem przekonany, że w tym roku ponownie wspólnie uruchomimy ten system – dodaje Mariusz Chrzanowski. Jego zdaniem ŁoKeR jest działaniem przyczyniającym się do promocji zdrowych i ekologicznych środków transportu oraz stanowi doskonałe uzupełnienie komunikacji miejskiej
Dyrektor ds. rozwoju firmy BikeU Marcin Jeż zapowiada wiele niespodzianek czekających na mieszkańców Łomży. - Pracowaliśmy bardzo długo, aby dopasować się do nowych oczekiwań, do rozbudowy systemu, jak również nowych lokalizacji, które jeszcze bardziej będą spełniały oczekiwania łomzyniaków. Jednym z nowych rozwiązań, które chcemy wprowadzić w Łomży będzie rower typu cargo, z możliwością bezpiecznego przewożenia dzieci, jak również drobnych elementów, których za pomocą standardowych rowerów nie można byłoby przetransportować – informuje Marcin Jeż, dodając, że nie zabraknie także rowerów typu tandem do przejazdu dwóch osób.
Również zastępca prezydenta Andrzej Garlicki zapowiada wprowadzenie trendów rozwojowych, które mają sprawić, że ŁoKeRy będą cieszyły się jeszcze większą popularnością wśród mieszkańców. – Po okresie pilotażu już wiemy, które części naszego miasta były takimi „białymi plamami” na mapie tego systemu, dlatego wierzymy, że uda nam się do niego dołożyć jeszcze kilka stacji – informuje Andrzej Garlicki nie ukrywając, że liczy także na rozbudowę systemu o sąsiednie gminy. - Jest zainteresowanie ze strony ich władz, dlatego będziemy się starali, aby taka oferta powstała – dodaje zastępca prezydenta Łomży.
Uruchomienie Łomżyńskiej Komunikacji Rowerowej w tym roku planowane jest 26 kwietnia i ma ona funkcjonować do 1 listopada, czyli o miesiąc dłużej niż w roku ubiegłym. Za uruchomienie 4 miejskich stacji na 12 stojaków każda, dostarczenie 30 rowerów, w tym po jednym typu cargo i tandem, z budżetu miasta przeznaczona została kwota 147 tys. zł. Jest ona około 11 tys. zł niższa niż ubiegłoroczna, kiedy to Miasto finansowało trzy lokalizacje. Firma BikeU jest w trakcie zawierania umów z innymi podmiotami, dzięki czemu system będzie składał się z kilkunastu stacji.