W łomżyńskim Ratuszu we wtorek 5 czerwca odbył się briefing prasowy, podsumowujący dotychczasowe funkcjonowanie systemu ŁoKeR w naszym mieście. - Ten wynik, który już osiągnęliśmy, jest sukcesem wypożyczalni na skalę Polski – mówił Marcin Jeż z firmy BikeU podkreślając, że tego typu podsumowania przeważnie robi się na koniec pilotażu. Dodawał, że inne samorządy nie spodziewają się, iż można takim kosztem i w takim modelu jak w Łomży realizować pilotaż wypożyczalni rowerów miejskich. - Nie wierzą w to, że mogą znaleźć się prywatni partnerzy, którzy wspierają samorząd i niejako grają do jednej bramki, którym zależy by wspierać lokalne inicjatywy – mówił podkreślając, że Łomżę w innych miejscowościach pokazuje jako przykład i model tego, jak system roweru miejskiego może funkcjonować.
Prezydent Łomży Mariusz Chrzanowski przypomniał, że rower miejski to temat, który obiecał w kampanii wyborczej prawie cztery lata temu. - Podjąłem go pod koniec kadencji, gdyż czekałem na możliwość pozyskania na ten cel środków zewnętrznych – mówił nie ukrywając, że jego realizacja była możliwa dzięki wsparciu lokalnych przedsiębiorców, za co podziękował obecnym na konferencji biznesmenom. - Wiele osób krytykowało nasz pomysł i pytało, po co robić rower miejski, skoro tego typu rzeczy sprawdzają się w dużych miastach. Najlepszą odpowiedź na te zarzuty dali sami mieszkańcy. Prawie półtora tysiąca użytkowników i ponad sześć tysięcy wypożyczeń to są rekordowe liczby. Widać, że łomżyniacy korzystają z tych rowerów, a projekt okazał się trafiony – mówił prezydent Chrzanowski podkreślając ogromne szanse jego rozwoju w przyszłości.
Również prezydencki zastępca Andrzej Garlicki nie ukrywał satysfakcji z funkcjonowania systemu roweru miejskiego w naszym mieście. - Z wielką radością na bieżąco przyglądam się statystykom, które są imponujące. Dziękuję mieszkańcom, że tak dobrze odebrali i przyjęli tę propozycję. Dziękuję również sponsorom, że zdecydowali się wyłożyć swoje prywatne środki na ten projekt, z korzyścią dla naszych mieszkańców – mówił Andrzej Garlicki, który przedstawił dane z godzin porannych 5 czerwca, odnoście funkcjonowania Łomżyńskiej Komunikacji Rowerowej. 1477 zarejestrowanych użytkowników rowery wypożyczało 6040 razy. Łączny czas wypożyczeń wyniósł 3660 godzin, a średni czas wypożyczenia roweru to 36 minut. Najpopularniejszymi stacjami są: Galeria Łomża (1027 wypożyczeń), Orlik przy ul. Katyńskiej (801), ul. Szmaragdowa (689), Hala Sportowa przy Szkole Podstawowej nr 9 (619) i Stary Rynek (617).
– Te dane pokazują, że trudna decyzja o przystąpieniu do projektu była jak najbardziej trafiona, gdyż największą popularnością cieszą się stacje leżące na terenie Spółdzielni Mieszkaniowej Perspektywa – nie krył zadowolenia jej prezes Leszek Konopka.
Warto również dodać, że najwięcej wypożyczeń w ciągu jednego dnia miało miejsce 3 maja – 273 oraz w niedziele 13 i 20 maja – odpowiednio 233 i 177 wypożyczeń. Najczęściej rowery są „w ruchu” w godz. 14:00-20:00, a przede wszystkim od godz. 18:00 do 19:00. – Te wszystkie dane pokazują, że możemy już przygotowywać się do docelowego rozstrzygnięcia programu roweru miejskiego w Łomży – podkreślił zastępca prezydenta Andrzej Garlicki.
Przedstawiciel firmy BikeU poinformował, że każda co 50 osoba zarejestrowana w systemie otrzymuje od jej operatora pakiet darmowych minut i koszulkę. Jedna z nich została nagrodzona podczas konferencji. - Te rowery można traktować nie tylko jako wypoczynek, ale również jako miejski transport – mówił szczęśliwy użytkownik, gratulując jednocześnie władzom miasta pomysłu. Koszulką w kolorze żółtym oraz miejskimi gadżetami, już po zakończeniu konferencji, uhonorowany został także dotychczasowy lider wypożyczeń. Robert Zakrzewski korzystał z ŁoKeRa ponad 90 razy.
W trakcie konferencji zaprezentowany został również tandem, który będzie do dyspozycji mieszkańców już od najbliższego weekendu. Władze miasta zapowiadają, że jeżeli spotka się on z zainteresowaniem użytkowników, to z operatorem będą prowadzone rozmowy o wprowadzeniu kolejnych dwuosobowych rowerów.
W naszym mieście obecnie jest 11 stacji, na których można wypożyczać rowery, a do połowy czerwca dojdą jeszcze dwie kolejne. Trzy z nich sfinansowane zostały z budżetu miasta, trzy kolejne przez miejskie spółki, a siedem pozostałych finansują prywatni przedsiębiorcy. Są to: Okręgowa Spółdzielnia Mleczarska w Piątnicy (Plac Kościuszki), Przedsiębiorstwo Przemysłu Spożywczego PEPEES S.A. (Wojska Polskiego Bawełna), Galeria Łomża (Rondo Solidarności), Spółdzielnia Mieszkaniowa Perspektywa i Development Sp. j. (Szmargdowa), Centrum Handlowe 4 Plus (Dworzec Miejski CH 4 Plus), Kino Millenium, Intercars S.A. Grupa Łomża, Sonarol Sp. j. Najda oraz Carpexim Producent rolet i żaluzji (Stary Rynek), BTS Szymańscy, ARMAPAK Sp. Producent Opakowań, Bosch Service, Garage Grill & Bar, Grodzki Development Sp.j. firma realizująca projekt Veranda Park (Orlik).
Szczegóły dotyczące funkcjonowania Łomżyńskiej Komunikacji Rowerowej dostępne są na stronie internetowej http://www.polskirowermiejski.pl/.