Spotkanie samorządów RIPOK – Czartoria

Strona główna » Aktualności

Spotkanie samorządów RIPOK – Czartoria

Spotkanie samorządów RIPOK – Czartoria
Zwiedzanie składowiska odpadów w Czartorii
Przedstawiciele 18 samorządów wchodzących w skład Regionalnej Instalacji Przetwarzania Odpadów Komunalnych – Czartoria spotkali się przed weekendem majowym, aby podsumować ubiegłoroczną działalność. Poruszony został również temat utworzenia międzygminnej spółki, która realizowałaby zlecenia na odbiór odpadów. - To byłoby najbardziej optymalne rozwiązanie dla wszystkich – przekonuje zastępca Prezydenta Łomży Andrzej Garlicki.

Samorządowcy udali się najpierw na wizytę po Zakładzie Gospodarowania Odpadami w Czartorii. Każdy z bliska mógł przyjrzeć się jak wygląda przetwarzanie odpadów. Jak wiadomo w pierwszej kolejności wszystkie odpady muszą zostać odpowiednio posortowane. W RIPOK-u Czartoria w większości opiera się to na pracy ludzkich rąk. Są jednak plany, aby ten proces usprawnić poprzez podwyższenie efektywności części mechanicznej zakładu, czyli sortowni. - Musimy zwiększyć wydajność odzysku, człowiek nie jest w stanie  wszystkich frakcji wysortować – mówił oprowadzając gości, prezes spółki ZGO Jan Perkowski. Automatyzacja miałaby polegać na instalacji dodatkowych urządzeń sortujących, tj. automatycznych separatorów wraz z taśmociągami. - Pozwoliłoby to na realne zwiększenie przepustowości linii technologicznej, na uzyskanie większej ilości asortymentów odzyskiwanych frakcji surowcowych – tłumaczył Perkowski. Do 2030 roku zakład ma przekształcić się w "Centra Recyclingu" i zagospodarowywania odpadów. Tak wynika z założeń krajowego i wojewódzkich Planów Gospodarowania Odpadami.

Kolejna część spotkania odbyła się już w restauracji "Amira" w Miastkowie. Zostały tam przedstawione ubiegłoroczne wyniki finansowe ZGO oraz te z pierwszego kwartału roku bieżącego. Jak oznajmił prezes Perkowski spółka wygenerowała w 2016 roku dochód w wysokości 93 tys. zł. Zakład chce również inwestować. Inwestycje wynikają z napływu coraz większej ilości odpadów, są też konieczne ze względu na zmieniające się przepisy prawa. Z początkiem tego roku ruszyła już budowa kompostowni. Jeżeli wszystko pójdzie zgodnie z planem, kompostownia zostanie oddana do użytku do końca roku. Ale jednym z priorytetowych zadań ma być budowa kwatery składowania odpadów, wraz z drogami dojazdowymi oraz placami magazynowo–składowymi. - Jest to dla nas niezbędne przedsięwzięcie. Miejsca do składowania na obecnej kwaterze wystarczy do końca 2018 r. – wyjaśnia Perkowski. Dokumentacja techniczna jest już wykonana i przechodzi proces uzgodnień końcowych. Prace budowlane mają ruszyć niebawem i zostaną podzielone na dwa etapy.

Podczas spotkania w Miastkowie padł także temat utworzenia spółki międzygminnej. Według zastępcy Prezydenta Łomży Andrzeja Garlickiego byłoby to korzystne rozwiązanie dla wszystkich samorządów. - Spółka w ramach "in house" otrzymywałaby zlecenia na odbiór odpadów. Zapewniłoby to stabilność tych zleceń i możliwość inwestycyjnego rozwoju spółki. Ugruntowałyby się także stawki za wywóz odpadów – zwracał się do wójtów i burmistrzów Andrzej Garlicki.

Należy dodać, iż ostatni wzrost stawek był nieunikniony. Podkreślali to też sami samorządowcy. Podwyżki zostały wymuszone bowiem regulacjami prawnymi. Od tego roku przepisy ustawowe zakładają, iż tzw. podatek śmieciowy, czyli wpływ z opłat od mieszkańców za gospodarowanie odpadami, powinien w całości pokrywać koszty odbierania i zagospodarowania odpadów.

2017-05-05 13:25 Opublikował: Grzegorz Daniluk

Urząd Miejski w Łomży

Stary Rynek 14; 18-400 Łomża
godziny pracy Urzędu:
poniedziałek - piątek 7:30 - 15:30
tel. 86 215 67 00
faks 86 216 45 56

Straż Miejska
ul. gen. W. Sikorskiego 176A
tel. 86 215 67 56 / 57 / 58

Konto UM do uiszczania opłat skarbowych

VeloBank S.A. nr
66 1560 0013 2294 6771 7000 0007


Copyright @ 2011 Urząd Miejski w Łomży!
Projekt i wykonanie SPEED