Prezydent Łomży prezentował bilans otwarcia

Strona główna » Aktualności

Prezydent Łomży prezentował bilans otwarcia

16 lutego podczas VI zwyczajnej sesji Rady Miejskiej Łomży prezydent Łomży Mieczysław Czerniawski zaprezentował radnym „Bilans otwarcia kadencji 2010-2014”. Poniżej prezentujemy jego wypowiedź.

 

Szanowni Państwo!
W swojej kampanii wyborczej zapowiedziałem zrobienie bilansu otwarcia. Intencją tego przedsięwzięcia  było  dokonanie analizy funkcjonowania urzędu miasta, dla dokonania uzasadnionych zmian sposobu jego pracy. Chodzi o wyeliminowanie dotychczasowych nieefektywności podejmowanych działań i niedogodności dla mieszkańców. Analiza zgodnie z zamierzeniem objęła tylko obszar działań Urzędu Miejskiego. Dlatego wobec  nieuzasadnionego niepokoju niektórych radnych, trzeba stwierdzić, że raport ten nie wkracza w obszar kompetencji Rady Miasta. Takich działań jako Prezydent nie zamierzam podejmować. Odnoszę się z pełnym szacunkiem do podziału kompetencji miedzy Radę i Prezydenta.

Bilansu otwarcia dokonała firma zewnętrzna, niezależna, niemająca żadnych powiązań w naszym mieście. Zapewnia to obiektywizm obserwacji  i  formułowania wniosków. Opracowany materiał posłuży do formowania zmian w regulaminie pracy urzędu,  co leży w kompetencji Prezydenta Miasta. Zmiany pójdą w kierunku lepszej i efektywniejszej służby na rzecz mieszkańców miasta.
Podkreślam – raport jest opisem mankamentów pracy urzędu dla potrzeb Prezydenta. Ponieważ zamierzamy działać przy otwartej kurtynie,  raport został przekazany Radzie Miasta, dostępny jest też w Internecie. Wprawdzie Rada  –  stosownie do podziału kompetencji dostała go w celu informacyjnym, to wobec wyzwań,  które stoją przed nami, proszę  o przemyślenie jego ustaleń.

Raport ujawnił szereg mankamentów w pracy Urzędu,  które trzeba wyeliminować. Nie da się prowadzić naprawy bez świadomości zakresu i skali niedoskonałości i problemów. A  nie  zamierzamy przeprowadzać zmian tylko dla samych zmian. Zaznaczam, że omawiany bilans, jest grubym spojrzeniem na las – poszczególnym drzewom, szczególnie z obszaru decyzji o charakterze finansowym, bądź skutkach  finansowych  przyjrzymy się w odrębnym trybie.
W bilansie poddano  syntetycznej ocenie poczynania  Urzędu naszego miasta w latach 2006-2010 .
Materiał jest obszerny liczy 150 stron. Wykazano w nim znaczne rozbieżności pomiędzy planowaniem zadań, a faktyczną realizacją Np. w roku 2008 zaplanowano łącznie 101 inwestycji,  wykonano tylko 57.  W roku 2009   z  zaplanowanych  17 zadań   zrealizowano  tylko 7.
W bilansie wskazano na  bardzo istotną kwestię - delikatnie mówiąc -  niewydolności w pozyskiwaniu środków dla zewnętrznego finansowania inwestycji. Specjalnie utworzony kilkuosobowy zespół,  złożył przez 4 lata, tylko  16 wniosków o finansowanie  z  środków unijnych – z tego tylko 9 uzyskało finansowanie,  a trzy  z nich - niejako automatycznie - bo były w wykazie projektów Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podlaskiego. Do tego dla projektów, które poddano kontroli przez instytucje unijne, stwierdzono nieprawidłowości  w stosowaniu  ustawy  Prawo Zamówień Publicznych.      Efekty skutkowały  obniżeniem  poziomu dofinansowania, a to spowodowało  nieprzewidziane wydatki  z  budżetu Miasta.

Generalnie  zmarnowano więc wiele możliwości pozyskania zewnętrznego finansowania z funduszy unijnych, w  tłustych latach. A idą lata chude bo nowy budżet Unii Europejskiej będzie znacznie mniejszy. Środki przeznaczone na lata 2007-2013 są  już niestety w większości zakontraktowane.

Zupełnie nie korzystano z możliwości wsparcia inicjatyw gospodarczych i społecznych mieszkańców Miasta, poprzez finansowe w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, gdzie poziom dofinansowania sięga nawet 100%. Pozyskiwanie finansowania ograniczało się właściwie do mizernych środków z  Unii Europejskiej oraz środków publicznych. Władze Miasta nie korzystały z innych możliwych źródeł pozyskiwania finansowania zewnętrznego.

Działania podjęte w ramach Strategii promocji dla rozwoju gospodarczego wykazują wysoką nieefektywność. Zielona, blaszana tablica na  Placu  Kościuszki,  za 13 tysięcy złotych, głosząca, że jesteśmy przyjaźni inwestycjom  -  może być tego symbolem. Także wycieczki zagraniczne z Urzędu  nic  nie wniosły, a szczególnie eksploatowany we współpracy kierunek białoruski, może być za moment politycznie zamkniętym kanałem.

Nie stworzono w Urzędzie, przyjaznego Centrum Obsługi Inwestora, które ułatwiałoby rozpoczęcie działalności gospodarczej albo przyciągałoby inwestorów, na  przekór  deklaracji   na  zielonej  tablicy.

Braki w miejscowych planach zagospodarowania przestrzennego też nie sprzyjają  inwestorom. Znane są niejasności w procesie scalania i podziału nieruchomości w mieście.

Godziny pracy Urzędu są wygodne dla urzędników, zaś nieprzyjazne dla pracujących obywateli. Jest uciążliwa procedura  składania skarg  i  wniosków do Urzędu  i dostępu do informacji publicznej. Istnieją liczne niejasności w aktach normatywnych regulujących funkcjonowanie jednostek organizacyjnych Urzędu.

Występują niejasności i nieprawidłowości w zakresie udzielania dotacji niepublicznym placówkom oświatowym. Stowarzyszenia, placówki oświatowe wysuwają roszczenia finansowe, które finał znalazły  na drodze sądowej. Procesy są w toku. Może to w sposób nie kontrolowany wpłynąć na wydatki budżetowe w bieżącym i przyszłych latach. Grozi to bowiem koniecznością zapłaty zaległych kwot wraz z karnymi odsetkami  oraz pokryciem kosztów sądowych.

Niepokojąca jest też wykazana tendencja do wzrostu wydatków budżetowych w stosunku do planu. Występują niedociągnięcia i nieprawidłowości, w wykorzystaniu możliwości pozyskania  planowanych dochodów. Najwyższy w regionie poziom deficytu budżetowego w Łomży, w  latach naszej kadencji,  na starcie ogranicza działalność inwestycyjną i zmusza do ostrożnego wydatkowania środków na bieżącą działalność. Nasze miasto wykazuje we wszystkich badanych latach najwyższy wskaźnik wydatków na 1 mieszkańca w województwie podlaskim oraz w Polsce. Powstaje więc realne zagrożenie zwiększenia się lub nawet załamania wskaźnika  zadłużenia. Dotychczas relatywnie wysoki udział w budżecie środków z dotacji unijnych w dla finansowania inwestycji  stanowi poważne zagrożenie.

Rośnie ryzyko zmniejszenia przyszłych dochodów z tytułu bezzwrotnych dotacji unijnych, z  wyczerpanych  środków finansowych przewidzianych w perspektywie 2007–2013. Sprzedaż majątku obniża trwale dochody majątkowe, co razem może doprowadzić do sytuacji załamania wskaźników zadłużenia i spłaty zadłużenia.
Do tego,   w  nawiązaniu do  debaty nad budżetem w roku 2011. planowany jest wzrost dochodów o  ponad  5 mln   ze sprzedaży składników majątkowych. Nierealnie wyznaczona wielkość, wobec poziomu wykonania tych dochodów w latach ubiegłych budzi niepokój. Pogłębia to ryzyko zmniejszenia dochodów majątkowych, a co za tym idzie zwiększenie deficytu i pogorszenie wskaźników zadłużenia  i  obsługi długu.

Kontrola Regionalnej Izby Obrachunkowej wykazała nieprawidłowości w zakresie ściągania  podatków  i  opłat lokalnych. Nieprawidłowości te miały znaczący wpływ na stan niedoboru dochodów Miasta, gdyż w kontrolowanym okresie stanowiły niedobór, blisko 15% ogółu wpływów z tego tytułu. Wykazano  znaczące nieprawidłowości w zakresie gospodarki mieniem komunalnym. Dotyczy to sprzedaży i  dzierżawy majątku miasta z naruszaniem  Prawa Zamówień Publicznych w zakresie sprzedaży, najmu  i  dzierżawy majątku. W efekcie występuje obniżenie czynszu i wartości sprzedawanego mienia oraz nieprawidłowe wyznaczanie czynszu dzierżawy.

Z bilansu otwarcia wynika, że poziom zadłużenia miasta wzrósł z poziomu 6,6% w roku 2008 do poziomu 30 %  w  planie budżetu roku 2011, przygotowanym przez poprzedniego Prezydenta. Oznacza to największy wzrost wskaźnika zadłużenia spośród analizowanych powiatów w województwie. Uzyskanie możliwości bezzwrotnych źródeł finansowania się kurczy. Biorąc powyższe pod uwagę należy stwierdzić, iż przy kontynuowaniu polityki nastawionej na dalsze inwestycje, wskaźnik zadłużenia może wzrosnąć i przyjąć wartości zagrażające budżetowi Miasta.

Obszary ryzyka zdefiniowano na poziomie średnim lub wysokim, co oznacza, iż w przypadku ich grupowego wystąpienia, zagrożenie załamania się wskaźników zadłużenia staje się prawdopodobne. To znacząco ogranicza  możliwości  gospodarki finansowej naszej kadencji.

W bilansie opisano szereg innych problemów i nieprawidłowości. W oparciu o wnioski z bilansu otwarcia i mój program wyborczy, przedstawię kilka wybranych kierunkowych zamierzeń  i działań.

Podjęliśmy już prace nad  aktualizacją Strategii Zrównoważonego Rozwoju Miasta do 2020 roku.  Już na etapie formułowania założeń, zabiegać będziemy o jak najszersze społeczne skonsultowanie tego dokumentu. Podobnie z niezaktualizowaną w odpowiednim czasie Strategią Promocji Gospodarczej Miasta Łomży do 2010 r.,  – jest ona przedmiotem naszej pracy i zabiegów o możliwość szerokiej konsultacji mieszkańców naszego miasta.

Podejmiemy starania o możliwość  realizacji znaczących  wydarzeń o charakterze społeczno-kulturalnym, sportowym oraz wydarzeń gospodarczych na naszym terenie tak, aby uzyskać w efekcie  rozpoznawalność i promocję miasta Łomża. Chcemy położyć nacisk na realne  planowanie  zadań z uwzględnieniem możliwości budżetowych Miasta.

Dla eliminowania zagrożeń zwrotu części bądź całości dofinansowania unijnego w najbliższym czasie przeprowadzimy analizę przygotowania dokumentacji aplikacyjnych oraz realizacji projektów współfinansowanych z funduszy UE, z konsekwencjami za nieprawidłowości. Chcemy wykorzystywać możliwości pozyskiwania dodatkowych środków finansowych z Unii na ścieżkach dotychczas nie eksploatowanych, z innych źródeł oraz poprzez współpracę z sektorem prywatnym w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego. W związku z dotychczasowymi negatywnymi doświadczeniami w zakresie pozyskiwania środków zewnętrznych,  ta sfera pracy Urzędu wymaga przeformowania.

Chciałbym aby organizacja umożliwiała:
- gromadzenie informacji o potencjalnych  źródłach finansowania,
- analizę przedsięwzięć proponowanych przez jednostki organizacyjne dla dobrania źródeł zewnętrznego finansowania,
- aplikowanie o środki z zewnętrznych źródeł na współfinansowanie,  
- monitorowanie realizacji projektu zgodnie z wymogami donatora.
- monitorowanie zmian prawa  i procedur aplikacji o dofinansowanie projektów.

W celu realizacji skutecznej polityki rozwoju gospodarczego miasta chcemy zorganizować Centrum Obsługi Inwestora i profesjonalny program pomocy publicznej dla inwestorów. Wytworzy to poczucie przyjaznej atmosfery inwestycyjnej na terenie Łomży.

Podjęliśmy działania w celu utworzenia podstrefy, Warmińsko-Mazurskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej  w Łomży. Dokonamy bilansu zdezaktualizowanych, a obowiązujących porozumień miasta  o współpracy  dla wypracowania kierunków rozwoju zasad partnerstwa.

W związku z rozstrzygnięciami nadzorczymi Wojewody Podlaskiego, ingerującymi w relacje  władz Miasta w stosunku do podległych jednostek organizacyjnych, zwiększymy nadzór nad tymi jednostkami organizacyjnymi.

Dostosujemy statut Urzędu Miejskiego do Ustawy o pracownikach samorządowych,  aby jego zapisy nie pozostawały w stwierdzonych sprzecznościach z obowiązującym prawem.

Podejmiemy problematykę wyeliminowania ewentualnego konfliktu interesów urzędników podejmujących dodatkowe zajęcia zarobkowe. Nadrzędnym celem działania urzędu – jego misją powinna być służba społeczności lokalnej poprzez zaspokajanie jej potrzeb i uwzględnianie słusznych interesów.  


Podstawową wartość dla Urzędu i jego pracowników powinno stanowić dobro wspólnoty samorządowej, osiągane przy uwzględnieniu i poszanowaniu praw jednostki. Pracowników Urzędu cechować powinna  identyfikacja z miastem, dbałość o dobre imię Urzędu, jawność  i  otwartość działania oraz wrażliwość na problemy mieszkańców.

W ramach ustalonej strategii działania Urzędu, chcemy aby organizacja stwarzała  pracownikom możliwość podnoszenia kwalifikacji,  szansę awansu i warunki samorealizacji. Znaczna część pracowników posiada potencjał intelektualny i kompetencyjny. Chcemy to wykorzystać.

W oparciu o wnioski z raportu i wiedzę z zakresu budowania sprawnej  organizacji, podjęliśmy pracę nad nowym regulaminem pracy Urzędu. Wprowadzane zmiany struktury nie będą w żadnym razie zmierzać do przeprowadzenia czystki. Nadrzędne oczywiście, są cele usprawnienia organizacji dla potrzeb mieszkańców, ale tuż za tym stoi interes pracowników,  którzy – mamy nadzieję,  na niektórych odcinkach,  podejmą nowe potrzebne wyzwania ku satysfakcji własnej, obsługiwanych mieszkańców,  podmiotów gospodarczych i społecznych miasta.

Podejmiemy też  prace nad  stworzeniem  regulaminu dotyczącego zasad i form podnoszenia kwalifikacji zawodowych pracowników, tak by były one dostosowane do potrzeb Urzędu. W ramach prac nad nowym regulaminem, chcemy jasno określić  kompetencje, uprawnienia i odpowiedzialność wydziałów  referatów i pracowników. Celowe też jest delegowanie uprawnień decyzyjnych do szczebla naczelnika wydziału. W odniesieniu do organizacji i pracy Urzędu chcemy dostosować godziny pracy do potrzeb mieszkańców, tak aby mogli oni załatwiać sprawy bez konieczności zwalniania się z  pracy. Program minimum to dwa dni w tygodniu praca do godziny 17. Wydaje się, że optimum będzie możliwość załatwiania większości spraw obywatelskich codziennie w godzinach – może nawet do 18. W tym obszarze planujemy już etapowe wdrażanie odpowiednich zmian.

Chcemy poprawić  organizację  i  tryb  przyjmowania, rozpatrywania  i  załatwiania skarg  i  wniosków.  Zwłaszcza tak,  aby forma korespondencji pisemnej nie była jedyną dla nich drogą. Chcemy wyeliminować bariery  utrudniające realizację prawa obywatela  do otrzymania informacji publicznej. Podejmiemy temat  E-administracji  dla wprowadzenia możliwości załatwiania spraw w urzędzie przez Internet.

Pokazane zamierzenia, są tylko częścią działań jakie realizujemy i chcemy podjąć dla usprawnienia pracy Urzędu Miejskiego.

Wiele wskazuje, że w obecnej kadencji czekają nas obiektywne, poważne problemy wywoływane przez kryzys i rysujące się zmiany w modelu działania Unii Europejskiej. Niektóre przedstawia raport.
Proszę więc członków Rady o refleksję nad  z raportem, abyśmy w naszej wspólnej pracy mogli jak najwięcej wykorzystać zawartych tam podpowiedzi i zarazem unikać błędów już popełnionych,  opisanych w bilansie otwarcia.

Dziękuję za uwagę.

 

2011-02-18 14:04 Opublikował: Administrator

Urząd Miejski w Łomży

Stary Rynek 14; 18-400 Łomża
godziny pracy Urzędu:
poniedziałek - piątek 7:30 - 15:30
tel. 86 215 67 00
faks 86 216 45 56

Straż Miejska
ul. gen. W. Sikorskiego 176A
tel. 86 215 67 56 / 57 / 58

Konto UM do uiszczania opłat skarbowych

VeloBank S.A. nr
66 1560 0013 2294 6771 7000 0007


Copyright @ 2011 Urząd Miejski w Łomży!
Projekt i wykonanie SPEED