Sprawozdanie z działalności Straży Miejskiej Łomży za 2015 rok

Strona główna » Jednostki Miejskie » Straż Miejska

Sprawozdanie z działalności Straży Miejskiej Łomży za 2015 rok

Łomżyński Oddział Straży Miejskiej utworzono w oparciu o Uchwałę nr 95/XIV Rady Miejskiej Łomży z dnia 26 czerwca 1991 roku w sprawie utworzenia Straży Miejskiej Łomży. Podstawy prawne określały wtedy głównie Ustawa o Samorządzie Terytorialnym i Ustawa o Policji a zakres działalności, organizacja oraz struktura zawarte były w Statucie Straży Miejskiej. Formalnie straż rozpoczęła pracę z dniem 15 września 1991 roku z założeniem, że docelowo zatrudnionych będzie od 15 do 40 pracowników. W okresie dotychczasowego funkcjonowania w straży nie pracowało więcej niż 14 osób.

Zmiany istotne dla działalności straży miały miejsce pod koniec lat dziewięćdziesiątych po wprowadzeniu Ustawy o Strażach Gminnych (Miejskich) z dnia 29  sierpnia 1997 roku. Ujednolicone zostały zasady przeszkolenia strażników, umundurowania i wyposażenia, wprowadzono podstawowe uprawnienia, zadania i sposoby funkcjonowania oraz nadzoru merytorycznego. W Łomży straż pozostała nadal w strukturze organizacyjnej Urzędu Miasta, z odrębnością w zakresie planowania i realizacji zadań, przy zachowaniu czynności wspólnych z innymi komórkami, jednostkami miejskimi i stałymi działaniami w ramach funkcjonowania Urzędu. Stałą obsadę stanowiła kadra 10 strażników i jednej osoby w ramach obsługi administracyjnej w praktyce do 2008 roku, kiedy to obsadę kadrową zwiększono o 3 dodatkowe etaty strażników. Obecnie pracuje 11 strażników i jedna osoba na etacie cywilnym. W porównaniu do ostatnich lat w ubiegłym roku liczba strażników zmniejszyła się o dwa etaty.

Straż Miejska realizuje ustawowe zadania określone jako:

  • ochrona spokoju i porządku w miejscach publicznych,
  • czuwanie nad porządkiem i kontrola ruchu drogowego – w zakresie określonym w przepisach o ruchu drogowym,
  • współdziałanie z właściwymi podmiotami w zakresie ratowania życia i zdrowia obywateli, pomocy w usuwaniu awarii technicznych i skutków klęsk żywiołowych oraz innych miejscowych zagrożeń,
  • zabezpieczenie miejsca przestępstwa, katastrofy lub innego podobnego zdarzenia albo miejsc zagrożonych takim zdarzeniem przez dostępem osób postronnych lub zniszczeniem śladów i dowodów, do momentu przybycia właściwych służb, a także ustalenie, w miarę możliwości, świadków zdarzenia,
  • ochrona obiektów komunalnych i urządzeń użyteczności publicznej,
  • współdziałanie z organizatorami i innymi służbami w ochronie porządku podczas zgromadzeń i imprez publicznych,
  • doprowadzanie osób nietrzeźwych do izby wytrzeźwień lub miejsca ich zamieszkania, jeżeli osoby te zachowaniem swoim dają powód do zgorszenia w miejscu publicznym, znajdują się w okolicznościach zagrażających ich życiu lub zdrowiu albo zagrażają życiu i zdrowiu innych osób,
  • informowanie społeczności lokalnej o stanie i rodzajach zagrożeń, a także inicjowanie i uczestnictwo w działaniach mających na celu zapobieganie popełnianiu przestępstw i wykroczeń oraz zjawiskom kryminogennym i współdziałanie w tym zakresie z organami państwowymi, samorządowymi i organizacjami społecznymi,
  • konwojowanie dokumentów, przedmiotów wartościowych lub wartości pieniężnych dla potrzeb gminy.

.           Ustawowe uprawnienia Straży Miejskiej zawierają się w możliwościach do:

  • obserwowania i rejestrowania przy użyciu środków technicznych obrazu zdarzeń w miejscach publicznych w przypadku, gdy czynności te są niezbędne do wykonywania zadań oraz w celu:

◦     utrwalania dowodów popełnienia przestępstwa lub wykroczenia,

◦     przeciwdziałania przypadkom naruszania spokoju i porządku w miejscach publicznych,

◦     ochrony obiektów komunalnych i urządzeń użyteczności publicznej.

  • przetwarzania danych osobowych z wyłączeniem ujawniania pochodzenia, rasy, poglądów politycznych i przekonań religijnych, przynależności wyznaniowej, jak również danych o zdrowiu, w tym nałogach
  • korzystania z rejestrów, ewidencji i zbiorów na zasadach określonych w przepisach
  • udzielania pouczeń, zwracania uwagi, ostrzegania lub stosowania innych środków oddziaływania wychowawczego,
  • legitymowania osób w uzasadnionych przypadkach w celu ustalenia ich tożsamości,
  • ujęcia osób stwarzających w sposób oczywisty bezpośrednie zagrożenie dla życia lub zdrowia ludzkiego, a także dla mienia i niezwłocznego doprowadzenia do najbliższej jednostki Policji,
  • dokonywania kontroli osobistej, przeglądania zawartości podręcznych bagaży osoby:

◦     w przypadku istnienia uzasadnionego podejrzenia popełnienia czynu zabronionego pod groźbą kary,

◦     w związku z wykonywaniem czynności ujęcia osób stwarzających w sposób oczywisty bezpośrednie zagrożenie dla życia lub zdrowia ludzkiego, a także dla mienia,

◦     w związku z wykonywaniem czynności doprowadzania osób nietrzeźwych do izby wytrzeźwień lub miejsca ich zamieszkania, jeżeli osoby te zachowaniem swoim dają powód do zgorszenia w miejscu publicznym, znajdują się w okolicznościach zagrażających ich życiu lub zdrowiu albo zagrażają życiu i zdrowiu innych osób, jeżeli zachodzi uzasadnione podejrzenie, że osoba, wobec której czynności te są podejmowane, posiada przy sobie niebezpieczne przedmioty dla życia lub zdrowia ludzkiego

  • nakładania grzywien w postępowaniu mandatowym za wykroczenia określone w trybie przewidzianym przepisami o postępowaniu w sprawach o wykroczenia,
  • dokonywania czynności wyjaśniających, kierowania wniosków o ukaranie do sądu, oskarżenia przed sądem i wnoszenia środków odwoławczych – w trybie i zakresie określonych w Kodeksie Postępowania w Sprawach o Wykroczenia,
  • usuwania pojazdów i ich unieruchamiania przez blokowanie kół w przypadkach, zakresie i trybie określonych w przepisach o ruchu drogowym, wydawania poleceń
  • żądania niezbędnej pomocy od instytucji państwowych i samorządowych,
  • zwracania się w nagłych przypadkach o pomoc do jednostek gospodarczych, prowadzących działalność w zakresie użyteczności publicznej oraz organizacji społecznych o udzielenie doraźnej pomocy na zasadach określonych w ustawach.

Z zatrudnionych obecnie 12 osób 4 strażników pracuje w straży od ponad 24 lat, 3 ponad dwadzieścia i 5 osób ponad 5 lat. Z pracujących osób 4 legitymuje się wyższym wykształceniem magisterskim i studiami podyplomowymi, 2 osoby wykształceniem wyższym a pozostałe 6 osób posiada wykształcenie średnie. Wszyscy posiadają ustawowo wymagane przeszkolenia, uprawnienia niezbędne w realizacji zadań i stosowne orzeczenia o zdolności do pracy w straży także te wymagane do kierowania pojazdami uprzywilejowanymi.             W ubiegłym roku dość istotnie na ogólne funkcjonowanie jednostki wpłynęły zmiany kadrowe związane z jednym, trwającym nadal, urlopem wychowawczym i dwoma zwolnieniami strażników. Obecna struktura uwzględnia:                                                                                                                                  

Zespół ds wykroczeń:

- 1 stanowisko strażnicze oskarżyciela publicznego i  prowadzenie postępowań w sprawach    o wykroczenia, zastępstwa i uzupełnianie służb zewnętrznych  /wcześniej także obsługa wykroczeń z fotoradaru/

Zespół ds prewencji:

- 5 strażników Rejonu – odpowiedzialność za przydzielony rejon miasta

- 3 strażników Patrolowo – Interwencyjnych

Samodzielne Stanowisko Administracyjne - wykonywanie czynności administracyjno-biurowych, prowadzenie ewidencji, rejestrów, obsługa interesantów, przyjmowanie zgłoszeń o interwencję /obecnie umowa na zastępstwo/ 

Komendanta i Zastępcę Komendanta

Kilka ostatnich lat strażnicy dysponują w pracy:

- dwoma pojazdami oznakowanymi, spełniającymi wymogi samochodów uprzywilejowanych, bez miejsc do przewozu osób nietrzeźwych i niebezpiecznych – ujętych lub zatrzymanych :

◦  KIA Soul 1.6 D z 2009 roku

◦  PEUGEOT Partner 1.6. D z 2008 roku

- dwoma radiostacjami przewoźnymi w pojazdach i stacją bazową w siedzibie straży

- 7 sztukami radiotelefonów przenośnych

- 6 zestawami komputerowymi z oprogramowaniem w niezbędnym zakresie, kopiarką, faxem, dwoma drukarkami

- dostępem do bazy danych systemu Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców na zasadzie zapytania i wygenerowanej odpowiedzi w czasie kilkugodzinnym

korzystają także z dostatecznego wyposażenia osobistego: /6 latarek, 2 aparatów fotograficznych, 2 telefonów komórkowych w radiowozach/ oraz ze środków przymusu bezpośredniego: /pałki TONFA, kajdanki, gaz obezwładniający/ i umundurowania zgodnego z wymogami określonymi w stosownym rozporządzeniu. Pozostaje także zestaw fotoradaru typu FOTORAPID z 2004 roku bez prawa do użytkowania od początku tego roku.

Warunki lokalowe w funkcjonowaniu jednostki nie uległy zmianie od 13 października 2014 roku od kiedy Straż Miejska przeniosła się do nowych pomieszczeń przeznaczonych docelowo na siedzibę w części administracyjnej oddanej do użytku nowej Hali Targowej przy ulicy Gen. Władysława Sikorskiego 176 A.

Organizacja pracy w straży opiera się o roczne założenia działań z określeniem podstawowych i głównych celów, formułowanych na podstawie ocen i analiz własnych, wniosków, uwag i zgłoszeń przedstawicieli samorządu i wspólnot mieszkańców oraz tendencji i prognoz płynących także z dostępnych opracowań policyjnych dotyczących sytuacji w sferze bezpieczeństwa w naszym mieście.

Posiadane zasoby kadrowe ograniczają możliwości stałych rozwiązań pracy z dyżurnymi odbierającymi zgłoszenia i koordynującymi pracę strażników w terenie. Rolę     tę przejmują Komendant lub Zastępca Komendanta w godzinach pracy, wykonując jednocześnie funkcje kontrolno – nadzorcze i inne będące ich zadaniami stałymi.

Dyslokacja czasowa na terenie miasta patroli strażników planowana jest z odpowiednim wyprzedzeniem i korygowana w zależności od bieżących potrzeb. Niezbędne, stałe minimum to trzy patrole z ciągłością pracy od 6:00 do 22:00, uzupełniane strażnikami w rejonach odpowiedzialności, w możliwym zakresie patrolami pieszymi i służbami łączonymi z policjantami. Zadania obejmują także czynności stałe z pracownikami Urzędu i jednostek miejskich, funkcje ochronne i powtarzalne sprawdzenia, kontrole i ustalone działania we współpracy z administracjami osiedli, służb i inspekcji, jak też realizację czynności typowo prewencyjnych w określonym miejscu i czasie. Istotne znaczenie mają również zlecane zadania doraźne, formułowane na podstawie jednorazowych telefonicznych zgłoszeń o interwencję, wpływających wniosków kierowników jednostek funkcjonujących w mieście o potencjalnych zagrożeniach, występujących nieprawidłowościach i zwyczajnych próśb o obecność patroli np. w okolicach szkół, placów zabaw, prowadzonych remontów i budów, miejsc wypoczynku i spacerów, miejsc odwiedzanych przez osoby z psami, parkingów itp. Odbierane i rozpatrywane są też zgłoszenia i pisma przesyłane drogą mailową. Strażnicy świadczą pomoc przy planach oznakowań ulic i dojazdów, zmianach i egzekwowaniu wdrażanych zmian. Współpracują z pracownikami socjalnymi Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej na rzecz osób wymagających doraźnej pomocy lub koniecznych sprawdzeń okresowych w miejscach pobytu, realizacji koniecznych badań lekarskich i form podjętego leczenia lub terapii. Podobną współpracę wykazują także z noclegownią miejską dla osób bezdomnych lub czasowo pozbawionych miejsc pobytu na terenie miasta. W ostatnich latach uwzględniane są też w planowaniu bieżącej pracy wyniki analiz policyjnych w zakresie czasu, miejsc i rodzaju występujących bądź prognozowanych zagrożeń bezpieczeństwa dla mieszkańców miasta. Odbywają się cyklicznie comiesięczne spotkania w ramach zespołu zadaniowego ds. koordynacji służby patrolowej w Komendzie Policji, na których przekazywane są informacje o notowanych zdarzeniach i planowanych działaniach zapobiegawczych. Także w tym zakresie Straż Miejska korzysta z tych informacji i ustaleń na potrzeby organizacji pracy.          

W 2015 roku w jednostce nie doszło do żadnych przypadków naruszenia dyscypliny służbowej. Nie odnotowano też żadnego wypadku nadzwyczajnego z udziałem strażników. Nadzór opierał się o ustalone i wdrożone wcześniej kryteria ocen i opinii indywidualnych, stosowane były kontrole instruktażowe i uczestniczące oraz stały system rozliczania z realizacji stawianych zadań. Sporządzone zostały wszystkim pracownikom okresowe oceny i opinie pracy na zajmowanych stanowiskach. Wszczęto trzy postępowania wyjaśniające w sprawie złożonych lub zgłoszonych skarg, które zakończyły się ustaleniem, że osoby skarżące podały fakty i okoliczności niezgodne z oceną stanu rzeczywistego. Wydane w każdej z tych spraw orzeczenia Sądu potwierdziły zasadność działań i właściwy, zgodny z przepisami sposób wykonywania czynności przez strażników w skarżonych sytuacjach. W roku ubiegłym dwóch strażników awansowało na wyższe stanowiska służbowe, nie było nagród pieniężnych ani podobnych wyróżnień.

Strażnicy w ubiegłym roku łącznie przebywali na zwolnieniach lekarskich przez 169 dni co nie pozostawało bez ujemnego wpływu na organizację pracy. Konieczne były przesunięcia terminów i czasu planowanych urlopów pracowników i bieżące korygowanie w rozkładach służby także z jej wydłużeniem w przypadkach wymagających działań większej liczby strażników.

Ubiegłoroczne działania części oddziałów straży gminnych i miejskich województw podlaskiego i warmińsko–mazurskiego były przedmiotem podsumowań i ocen na spotkaniu w Iławie z przedstawicielami samorządów województw i Komend Wojewódzkich Policji z uwzględnieniem wyników kontroli i nadzoru z ostatniego okresu a także z omówieniem wchodzących w życie z początkiem tego roku istotnych zmian dla dalszego działania tych formacji. Przeprowadzona została też kontrola użytkowania częstotliwości radiowej z przedłużeniem zezwolenia na kolejne lata.

W lutym 2015 roku wyniki działań i funkcjonowanie Straży Miejskiej w oparciu o przedłożone "Sprawozdanie z działalności Straży Miejskiej Łomży i ocenę stanu porządku i spokoju publicznego w mieście za 2014 rok" rozpatrywane były i oceniane przez Radnych z Komisji Bezpieczeństwa i Porządku, a także podczas Sesji Rady Miejskiej. Sprawozdanie przyjęto jednogłośnie. Radni w ubiegłym roku złożyli 17 interpelacji, zapytań i wniosków dotyczących bezpośrednio zakresu pracy Straży Miejskiej lub zagadnień powiązanych z działaniami strażników. Dotyczyły one w większości pojedynczych, konkretnych spraw związanych z porządkiem w miejscach publicznych, stwierdzanymi przypadkami zachowań patologicznych lub zaniedbań osób bądź instytucji wpływających na spokój i porządek publiczny. Każda ze zgłaszanych spraw była przedmiotem sprawdzeń, konkretnych działań z właściwą odpowiedzią zgodnie z przyjętymi procedurami i zachowanym terminem. W sprawach powiązanych z zadaniami innych podmiotów przekazywano sugestie bądź wnioski o włączenie się w proces naprawczy zgłaszanych i potwierdzonych nieprawidłowości.

Zmiany w obowiązujących przepisach wymagały systematycznego prowadzenia szkoleń własnych w ramach doskonalenia zawodowego strażników. Podobnie jak w latach poprzednich, szkolenia tego typu organizowano we własnym zakresie i w zależności od potrzeb, unikając tym samym kosztów wyjazdów do zewnętrznych ośrodków szkolenia. Strażnicy uczestniczyli także w szkoleniach organizowanych w Urzędzie Miasta.

            W jednostce zorganizowano praktyki studenckie dla 3 osób, zainteresowani mogli też skorzystać z dostępnych materiałów i przeprowadzić badania ankietowe do prac magisterskich. Przygotowano i przesłano wnioskowane informacje w trybie postępowania o dostęp do informacji publicznej dla jednej z wnioskujących osób.

       Przyjęte na 2015 rok główne kierunki pracy Straży Miejskiej zmierzały między innymi do :

  • łączenia służb z policjantami w możliwie największym wymiarze, także w soboty i dni świąteczne dla zachowania ciągłości działań, wykorzystywanie dotychczasowych doświadczeń eliminujących ograniczenia związane z małą obsadą kadrową,
  • egzekwowania porządku i czystości przy obiektach handlowych, usługowych, użyteczności publicznej i na posesjach prywatnych,
  • ochrony osób słabszych przed niewłaściwymi działaniami innych, wykorzystujących przewagę wieku, sprawności i bezkompromisowości w istniejących realiach,
  • współpracy w jak największym i możliwie ograniczonym formalnościami zakresie z instytucjami, służbami, ochroną obiektów, przedstawicielami wspólnot samorządowych dla przepływu informacji i szybkiej reakcji na każdy rodzaj nieprawidłowości, utrudnienia, symptomy zagrożeń w określonych miejscach i czasie.
  • normowania sytuacji istniejącego oznakowania ulic i miejsc związanych z dopuszczalnością zachowań kierujących, czytelność jednoznacznego, zrozumiałego obowiązywania dla wszystkich /znaki zakazu z np. nie dotyczy mieszkańców bloku, pracowników, klientów itp./,
  • wykorzystywania dostępnych możliwości informacyjnych i działań edukacyjno-wychowawczych promujących właściwe wzorce zachowań w najbardziej uciążliwych obszarach dla mieszkańców, stosowanie najprostszych prawnych form oddziaływania, eliminowanie uciążliwości niewłaściwego parkowania, niszczenia infrastruktury, agresywnych a często jedynie głośnych lub wulgarnych zachowań w grupie w przestrzeni publicznej, poprawianie komunikacji z mieszkańcami ułatwiające wzajemne relacje i eliminujące ewentualne niewłaściwe interpretacje działań strażników.

 Działania strażników w 2015 roku i ich efekty usystematyzowano w przedstawionych zestawieniach z porównaniem do podobnych działań 2014 roku dających się sklasyfikować w oparciu o dane statystyczne notowane zgodnie z wymogami określonymi w stosownych przepisach.

                   

                        KLASYFIKACJA UJAWNIONYCH WYKROCZEŃ

 

Rodzaje wykroczeń

2015

2014

Liczba mandatów

kwota

Ilość pouczeń

Liczba mandatów

kwota

Ilość pouczeń

WYKROCZENIA KODEKSOWE

przeciwko porządkowi i spokojowi publicznemu

- naruszenie przepisów porządkowych

- sprzedaż w niedozwolonym miejscu

- prywatne ogłoszenie

6

450 zł

83

6

450 zł

62

przeciwko instytucjom państwowym, samorządowym i społecznym

- wprowadzenie w błąd

1

200 zł

3

1

200 zł

1

Wykroczenia przeciwko bezpieczeństwu osób    i  mienia

- niepanowanie nad zwierzętami

11

950 zł

93

15

1.250 zł

106

Wykroczenia przeciwko bezpieczeństwu            i porządkowi w komunikacji

- tamowanie lub utrudnianie ruchu

- niezastosowanie się do znaku lub sygnału drogowego

- przekroczenie prędkości

- prowadzenie pojazdu bez uprawnień

- prowadzenie pojazdu bez dokumentów

-naruszenie obowiązków określonych podmiotów

-naruszenie porządku lub bezpieczeństwa na drodze

298

42 910 zł

541

795

106.590 zł

807

Wykroczenia przeciwko zdrowiu

- niezachowanie czystości w obrębie nieruchomości

1

100 zł

39

1

100 zł

38

Wykroczenia przeciwko interesom konsumentów

-

-

-

14

Wykroczenia przeciwko obyczajności publicznej

- nieobyczajny wybryk

- używanie nieprzyzwoitych słów

8

800 zł

117

11

950 zł

121

Wykroczenia przeciwko urządzeniom użytku publicznego

- uszkadzanie roślinności

- zanieczyszczanie lub zaśmiecanie

66

4 150 zł

278

94

6.100 zł

321

Szkodnictwo leśne, polne i ogrodowe

-

-

-

1

WYKROCZENIA POZAKODEKSOWE

Wychowanie w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi

42

4 200 zł

565

66

6.700 zł

347

Tytoń i wyroby tytoniowe

10

550 zł

124

37

2.250 zł

185

Czystość i porządek w gminach

-

-

-

1

Odpady

-

6

-

1

Zdrowie zwierząt

-

2

-

2

RAZEM

443

54 460 zł

1852

1026

124.590 zł

2007

 

 

DZIAŁANIA STAŁE I DORAŹNE STRAŻNIKÓW

 

L.p.

DZIAŁANIA STRAŻNIKÓW

2015

2014

1

Kontrole:

-

placówek oświatowo-wychowawczych

3742

3430

-

miejsc przebywania osób bezdomnych

2385

1734

-

miejsc uznawanych za stwarzające zagrożenie przestępczością i wykroczeniami

3243

3140

-

targowisk, miejsc handlu

1525

1171

2696

-

parków miejskich, plaży, bulwarów

2937

-

miejsc sprzedaży i podawania napojów alkoholowych

1198

1933

-

/ilość wydanych opinii związanych z lokalizacją punktów sprzedaży i podawania alkoholu/

87

81

2

Zwierzęta:

 

Kontrole sposobu trzymania zwierząt

1237

1074

 

Zgłoszenia braku rejestracji psów

11

8

 

Kontrole miejsc przebywania bezpańskich psów

1129

936

 

Potwierdzenia zgłoszenia psów do odłowu jako bezpańskie

37

35

3

Osoby nietrzeźwe:   

 

Doprowadzenie do miejsc zamieszkania /przekazanie do policyjnej izby zatrzymań / przekazanie placówkom medycznym

141

145

4

Zabezpieczenia miejsc zdarzeń:

 

Wypadki, kolizje drogowe

115

112

 

Wypadki budowlane, awarie wodno – kanalizacyjne

5

Zlecenia:

 

Uporządkowania terenu, nieruchomości, drogi

207

230

 

Usunięcia nielegalnych reklam i ogłoszeń

44

37

 

Poprawy, naprawy, wymiany oznakowania

2

5

6

Zabezpieczenie imprez o charakterze masowym:

 

Imprez kulturalno-rozrywkowych, uroczystości religijnych, imprez sportowych, innych

63

49

 

Inne:

7

Ilość podjętych interwencji

3423

3346

8

Liczba legitymowanych osób

4193

3521

9

Akcje obejmujące działania mające na celu rozwiązywanie problemów w określonym czasie i miejscu

8

2

10

Ujawnione przestępstwa i zawiadomienia o uzasadnionym podejrzeniu ich popełnienia

11

5

11

Ujęci sprawcy przestępstw i wykroczeń przekazani Policji

5

13

12

Konwoje wartości pieniężnych i przedmiotów podlegających ochronie na potrzeby Urzędu Miasta, MOPS i BSOP

536

3048km

359h40m

707

3760km

282h25m

 

UJAWNIONE WYKROCZENIA I POSTĘPOWANIA

 

 

 

2015

2014

Ilość ujawnionych wykroczeń

 

2462

3234

Udzielone pouczenia

 

1852

2007

Ilość nałożonych mandatów

 

443

1026

Łączna kwota nałożonych mandatów

 

54 460 zł

124.590 zł

Ilość wniosków skierowanych do Sądu Rejonowego

 

170

198

Ilość odstąpień od kierowania wniosku o ukaranie

 

12

19

Ilość wniosków przekazanych do prowadzenia Policji

 

22

3

Zawiadomienia do prokuratury

 

2

1

Czynności procesowe zlecone przez inne straże

 

195

170

W dniach i godzinach pracy administracji Straży Miejskiej przyjęto 1120 telefonicznych zgłoszeń mieszkańców /1199 w 2014 r./ jako typowych, jednorazowych interwencji. Analizując zarówno zgłoszone interwencje jak i podejmowane bezpośrednio przez strażników, stwierdzić należy, że najczęściej dotyczyły one:

-  niewłaściwych zachowań kierujących pojazdami, parkowania, utrudnień w komunikacji – 34,5%

-  niszczenia infrastruktury miejskiej, zieleni –  9,3%

-  zaniedbań w utrzymaniu czystości i porządku na posesjach, w miejscach publicznych – 22,5%

-  zakłócania spokoju i porządku publicznego – 9,4%

-  spożywania alkoholu i zachowań osób nietrzeźwych – 4,6%

-  nieobyczajne wybryki, głośne zachowania w miejscach publicznych – 5,9%

- niewłaściwego zabezpieczenia budynków miejsc i urządzeń użyteczności publicznej, handel             w miejscach do tego niewyznaczonych –  4%

      Tendencje z ostatnich lat utrzymały się  w zakresie ilości prowadzonych postępowań w sprawach o wykroczenia i kierowanych wniosków o ukaranie do Sądu Rejonowego           co powoduje dodatkowe angażowanie strażników do występowania w charakterze świadków w czasie rozpraw. Skierowano 170 wniosków o 253 czyny /198 wniosków  o 246 czynów       w 2014 r./:

  • wykroczenia przeciwko bezpieczeństwu i porządkowi w komunikacji - 80 wniosków       /140 w 2014 r./
  • wykroczenia przeciwko obyczajności publicznej - 35 wniosków / 25 w 2014 r./
  • ustawa o wychowaniu w trzeźwości - 42 wnioski /20 w 2014 r./
  • wykroczenia przeciwko urządzeniom użytku publicznego –  13 wniosków /7 w 2014 r./

przeprowadzono również 195 czynności procesowych na zlecenie innych straży z kraju    /170 w 2014 r./.

           Kolejny już rok poziom wykonywanych czynności, zachowanie terminów procesowych i przyjmowane kwalifikacje prawne w kierowanych do Sądu wnioskach o ukaranie nie budzą zastrzeżeń kontroli zewnętrznych i akceptowane są przez często kolejne instancje sądowe. Dużo postępowań obejmowało dwa lub więcej czynów jednego sprawcy, najczęściej powiązanych ze spożyciem alkoholu, odmową legitymowania, nieobyczajnym zachowaniem. Sprawy rozpatrywane były także w Sądzie Rejonowym w Zambrowie z uwagi na sposób działania obwinionego i właściwość miejscową do rozpatrzenia sprawy.

Ciągle jeszcze dużą jest liczba konwojów wykonywanych na potrzeby Urzędu Miasta i jednostek miejskich: wykonano ich 536 /707 w 2014 r./ przejeżdżając 3048 km /3760 km w 2014r./ co zajęło blisko 360 godzin / 283h w 2014 r./ pracy strażników, jak też innych czynności i działań w ramach współdziałania z wydziałami Urzędu i jednostkami samorządu. Dokonywano sprawdzeń na potrzeby ochrony środowiska, służb finansowych i komunalnych miasta, asyst z pracownikami gospodarki mieszkaniowej oraz pomocy społecznej a także w mniejszym zakresie innych instytucji. Udzielano asyst przy realizacji działań pomocowych dla rodzin organizowanych przez Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej uczestnicząc przy umieszczaniu zagrożonych przemocą w rodzinie w Centrum Pieczy Zastępczej, ustalano miejsca pobytu osób wobec, których wydawane były sądowe postanowienia o leczeniu, szczególnie bezdomnych, dowożąc ich także na rozprawy i do szpitala.

Mimo ograniczonych możliwości kadrowo-organizacyjnych priorytetem było utrzymanie realizacji zadań w dyslokacji jak największej liczby patroli pieszych: 176 tego rodzaju służb /261 w 2014 r./  i 54 patrole w święta i dni wolne od pracy oraz ograniczenie wykorzystywania radiowozów jedynie w niezbędnym zakresie - przejechano 32 857 km. przy 33 938 km. w 2014 r.

 W różnego rodzaju zabezpieczeniach 63 /49 w 2014 r./ imprez, uroczystości rocznicowo-patiotycznych, festynów, biegów ulicznych, marszów, uroczystości religijnych, jarmarków brało udział 178 /159 w 2014 r./ strażników, samodzielnie lub w działaniach wspólnych z policjantami i innymi. Uwzględnić należy tu także dodatkowo zabezpieczenia dwóch tur wyborów prezydenckich, referendum oraz wyborów parlamentarnych i związanych z tym kampanii wyborczych.

Często występują jeszcze problemy z ustalaniem zakresu możliwej pomocy przy zabezpieczaniu tego typu imprez szczególnie w przypadkach przemarszów i zajmowania czasowego ulic, pasów drogowych z ograniczoną informacją organizatorów o czasie i formie przewidywanych utrudnień w ruchu drogowym. Nie dotyczy to imprez miejskich i organizowanych cyklicznie gdzie funkcjonują już utarte sposoby przygotowań z odpowiednim wyprzedzeniem, konsultacjami i dostateczną wiedzą o możliwym zakresie działań straży i policji oraz wsparciu innych instytucji dla bezpiecznego przebiegu imprez masowych i innych uroczystości i imprez o charakterze ogólnodostępnym z wykorzystaniem miejskiej przestrzeni publicznej.

            Istotne zmiany w Prawie o Ruchu Drogowym znacząco wpłynęły na sposób wykorzystania fotoradaru do pomiarów prędkości pojazdów na ulicach miasta. Zaostrzenie przepisów wobec kierujących przyniosło w połowie roku znaczące ograniczenie notowanych wcześniej wykroczeń przekraczania prędkości co zmniejszyło wykorzystywanie urządzenia.

Łącznie w 2015 roku ustawiono 15 razy punkty pomiaru prędkości na ulicach Piłsudskiego, Szosie Zambrowskiej, Poznańskiej i Sikorskiego razem przez 31 godzin i 47 minut, rejestrując 208 /118 zdjęć testowych i nieczytelnych/ wykroczeń przekroczenia  prędkości od minimum 21 km/h do 64 km/h ponad dopuszczalną w mieście prędkość /30 punktów, 91 h,  629 wykroczeń w 2014 r./. Z początkiem tego roku przepisy zdjęły możliwość działań straży w zakresie ujawniania przekroczeń prędkości i jak dotychczas nie ma jasnych rozwiązań porządkujących ostatecznie sprawę fotoradarów pozostających w dyspozycji samorządów bez możliwości ich wykorzystywania.

            Przedstawiciele straży uczestniczyli w Debatach Społecznych organizowanych przez Komendę Miejską Policji w ramach programu poprawy bezpieczeństwa i porządku publicznego oraz w posiedzeniach Zarządów Rad Osiedli, a także organizowanych w szkołach spotkaniach poprzedzających ferie i wakacyjny wypoczynek uczniów.

            W całości działań na rzecz bezpieczeństwa i porządku publicznego w mieście ważnym elementem realizowanych zadań Straży Miejskiej są kontakty i bieżąca współpraca z Policją, organizowanie wspólnych przedsięwzięć, współdziałanie w ramach łączenia służb i patroli, wymiana informacji i ich wykorzystywanie. Jest to istotne także dla organizacji pracy naszej jednostki. Obowiązuje "Porozumienie w sprawie współpracy Straży Miejskiej Łomży i Komendy Miejskiej Policji w Łomży w zakresie ochrony bezpieczeństwa obywateli oraz utrzymania bezpieczeństwa i porządku publicznego" zawarte przez Prezydenta Miasta i Komendanta Miejskiego Policji w Łomży, które określa ramowo zakres współpracy strażników i policjantów. Raz w miesiącu odbywały się spotkania w ramach Zespołu Zadaniowego d/s Koordynacji Służby Patrolowej gdzie omawiane są aktualne zagrożenia, potrzeby przewidywanych działań w oparciu o analizy we wszystkich obszarach mających wpływ na poziom bezpieczeństwa. Zasadniczym kierunkiem współpracy jest współdziałanie i uzupełnianie, eliminowanie zbędnych czynności i ich dublowania na rzecz działań zachowujących właściwe uprawnienia i kompetencje służb. Zrealizowano 46 służb w ramach patroli łączonych strażników i policjantów /109 w 2014r./, najczęściej z dzielnicowymi przy działaniach prewencyjnych i w ramach realizowanych programów /Nasze Bezpieczeństwo, Nie bądź Obojętny, Stop Bezmyślności, Bezpieczne Wakacje – Ferie/, z policjantami patrolowo-interwencyjnymi w służbach patrolowych oraz odrębnie z policjantami ruchu drogowego służb we wspólnych akcjach /Prędkość, Trzeźwy Poranek, Znicz, Bezpieczna Droga do Szkoły, Przechodź na zielonym, Błysk/ i zabezpieczeniach na ulicach miasta. Utrzymywana była bieżąca współpraca z dyżurnymi Komendy Miejskiej i osobami obsługującymi monitoring miasta, także w ramach bezpośredniego kontaktu z patrolami straży operującymi w godzinach popołudniowych, wieczornych i w dni wolne od pracy z uwagi na brak stałej służby dyżurnej w straży. Strażnicy angażowali się też do działań z policjantami Wydziału d/w z Przestępczością Gospodarczą w zakresie kontroli punktów skupu złomu oraz przy współudziale Służby Celnej /dwie akcje/ do działań eliminujących i ograniczających handel wyrobami bez znaków skarbowych akcyzy, papierosami i alkoholem w okolicach targowiska miejskiego. Są to powtarzalne działania uzupełniające systematyczną pracę wykrywczą policjantów i celników, prowadzoną w tym zakresie. Strażnicy uzupełniali także działania kontrolne Inspektorów Transportu Drogowego w patrolach mieszanych przy sprawdzaniu przemieszczających się po mieście samochodów ciężarowych.

            Utrzymywane są sprawdzone rozwiązania współpracy strażników rejonów z przedstawicielami spółdzielni mieszkaniowych, administratorami terenów, wspólnot mieszkaniowych i administracją zasobów komunalnych miasta w zakresie eliminowania, poprawiania i zmian w sferach będących uciążliwościami dla mieszkańców konkretnych rejonów i miejsc naszego miasta. Właściwą miarę przywiązywano także do spraw sygnalizowanych formalnie i poprzez bieżące kontakty z przedstawicielami wspólnot i rad osiedlowych.

            Kolejny rok w podobnym zakresie jak rok wcześniej udało się łączyć działania strażników z innymi podmiotami na rzecz eliminowania braku właściwej opieki właścicieli nad posiadanymi psami i dbałości o zachowanie czystości w miejscach publicznych przy wyprowadzaniu zwierząt. Działania wiązane były z informacją medialną oraz systematycznym rozdawaniem pakietów do sprzątania, służbą w czasie i miejscach gdzie najwięcej osób wychodzi z psami. W ramach sprawdzonych metod z lat wcześniejszych przeprowadzono także akcje własne ukierunkowane na:

  • przegląd i kontrolę stanu porządku i czystości posesji i miejsc użyteczności publicznej, sprawdzenia i monitorowania ustaleń i wydanych zaleceń,
  • kontrolę firm i podmiotów gospodarczych zobowiązanych do stałego utrzymania ciągłości odbioru odpadów,

udało się utrzymać obowiązujące ograniczenia parkowania samochodów ciężarowych i ciągników siodłowych systematycznymi sprawdzeniami, docieraniem do kierowców z pouczeniami, upomnieniami i w mniejszym zakresie stosując represje przewidziane za tego typu wykroczenia. Podobnie skutecznie strażnicy eliminują próby zajmowania miejsc parkingowych, miejskich do celów reklamowych. Widocznym stało się zwiększenie ilości informacji o potencjalnych przypadkach spalania odpadów w piecach i na otwartej przestrzeni co aktywizowało strażników do kontroli i innych działań sprawdzających możliwość zatruwania środowiska tego rodzaju nielegalnymi praktykami. Dotychczas nie wystąpiły jakieś szczególne trudności w realizacji kontroli wymagające dodatkowych uprawnień dla strażników lub doprecyzowania przepisów z prawa miejscowego.

            Podsumowanie działań Straży Miejskiej Łomży z 2015 roku daje podstawy do stwierdzenia, że utrzymywany jest dobry poziom efektywności i skuteczności pracy strażników przy znaczącym zmniejszeniu kadrowym. Ujawnianie nieprawidłowości i wykroczeń wiąże się z właściwą reakcją na zgłoszenia mieszkańców, utrzymywaniem bieżącego kontaktu z przedstawicielami instytucji, administratorami osiedli i wspólnot mieszkańców, radnymi, samorządami osiedlowymi i lokalnymi mediami. Największe znaczenie ma sama obecność patroli w miejscach, gdzie najczęściej dochodzi do łamania prawa. Mieszkańcy jednoznacznie wyrażają oczekiwania obecności takich patroli mając możliwość bezpośredniego kontaktu, sygnalizują i wskazują zjawiska negatywne oraz formułują swoje oczekiwania. Często podkreślają, że zbyt mało jest widocznych strażników patrolujących miasto, oczekiwania samej ich obecności są daleko większe od możliwości. Oczekuje się sprawnej, szybkiej i skutecznej interwencji niezależnie od charakteru zgłaszanej sprawy.

Posiadane informacje o zmniejszającej się liczbie przestępstw i wykroczeń w naszym mieście pozwalają na uznanie, że bezpieczeństwo, porządek i spokój publiczny w Łomży kształtuje się w ostatnich latach na podobnym poziomie a opinie mieszkańców o stanie i rodzaju zagrożeń sprowadzają się coraz częściej do określania uciążliwości napotykanych w pobliżu miejsca zamieszkania. Istnieje powszechne zapotrzebowanie na skuteczne, szybkie i sprawne działanie służb i instytucji odpowiedzialnych za egzekwowanie przestrzegania prawa i eliminowanie sytuacji potencjalnie budzących obawy, zagrożenia lub zakłócających wyobrażenie o porządku i spokoju publicznym.

            W bieżącym roku należy kontynuować przyjęte rozwiązania organizacyjne w Straży Miejskiej z ukierunkowaniem na realizację zadań poprawiających stan porządku i spokoju w obszarach funkcjonowania miasta i jego rejonach będących w sferze użyteczności publicznej. Należy uwzględnić między innymi:

-   zapewnienie w szerszym zakresie możliwości eliminowania popełnianych wykroczeń, ustalania maksymalnej ilości patroli, także dla oddziaływania prewencyjnego,

-  uzupełnienie zatrudnienia i przeszkolenie strażników także z uwzględnieniem możliwości podjęcia własnych, planowych działań prewencyjnych np. edukacyjnych w szkołach i przedszkolach,

-    stałe monitorowanie terenu miasta dla ujawniania nieprawidłowości mających wpływ na porządek i bezpieczeństwo publiczne,

-   ograniczenie uciążliwości wynikających z niedostatecznej ilości miejsc parkingowych i popełnianych w związku z tym wykroczeń z negatywnymi skutkami dla innych kierujących, stosujących się do obowiązujących przepisów, a także niszczeniem infrastruktury oraz powodowaniem zagrożeń dla pieszych, ograniczaniem widoczności w obrębie przejść i skrzyżowań,

- podejmowanie działań informacyjno-edukacyjnych z zaangażowaniem i przy wykorzystaniu lokalnych mediów, poprawy wizerunku jednostki, zwiększenia społecznej akceptacji dla działań strażników,

-  ochronę osób słabszych przed działaniami innych, wykorzystujących często przewagę wieku, sprawności i bezkompromisowości w obecnych realiach.

 

S P O R Z Ą D Z I Ł

Bogdan  Rutkowski

2016-11-25 08:40 Opublikował: Lukasz Czech

Urząd Miejski w Łomży

Stary Rynek 14; 18-400 Łomża
godziny pracy Urzędu:
poniedziałek - piątek 7:30 - 15:30
tel. 86 215 67 00
faks 86 216 45 56

Straż Miejska
ul. gen. W. Sikorskiego 176A
tel. 86 215 67 56 / 57 / 58

Konto UM do uiszczania opłat skarbowych

VeloBank S.A. nr
66 1560 0013 2294 6771 7000 0007


Copyright @ 2011 Urząd Miejski w Łomży!
Projekt i wykonanie SPEED