Główny celem wyjazdu były staże odbywane przez uczniów w portugalskich przedsiębiorstwach: gastronomicznych, budowlanym oraz sieci hotelowej w Apulii i Barcelos. - Uczniowie pracujący w restauracjach poznawali menu, receptury oraz sporządzali potrawy, napoje i desery kuchni portugalskiej. Hotelarze wdrażali procedury w zakresie obsługi gościa w recepcji oraz w dziale utrzymania czystości i porządku housekeeping. Młodzież z branży budowlanej doskonaliła zaś umiejętności organizowania i kontrolowania robót budowlanych.
Uzupełnieniem staży zawodowych były wycieczki pozwalające młodzieży poznać atrakcje turystyczne, kulturę i smaki Portugalii. - W Guimares, kolebce monarchii portugalskiej zwiedziliśmy średniowieczny zamek. Braga zwana "portugalskim Rzymem" w strugach ulewnego deszczu zachwyciła fasadami domów zdobionymi azulejos i bujną roślinnością ogrodów biskupich. Niezwykła była też wędrówka barokowymi schodami prowadzącymi do sanktuarium Bom Jesus do Monte, wznoszącymi się niczym "schody do nieba" – opowiada Bogusława Romanowska, jedna z opiekunek. - Największe wrażenie wywarła jednak na wszystkich wycieczka do Porto wpisanego na Listę Światowego Dziedzictwa UNESCO . Rejs po rzece Douro, kolorowe kamienice wzniesione na skałach widziane ze statku, wizyta w winnicy Offley i przejście przez najwyższy most na zawsze pozostaną w pamięci – dodaje Elżbieta Wiśniewska.
W ramach pobytu praktykanci odbyli wizytę studyjną w międzynarodowej szkole średniej w Barcelos, która podobnie jak ZSTiO Nr 4 w Łomży obchodziła jubileusz 50-lecia, dała im możliwość obserwacji zajęć lekcyjnych, wyposażenia laboratoriów i działalności młodzieży w portugalskiej szkole. Na zakończenie, podczas uroczystej ceremonii wszyscy uczestnicy Projektu otrzymali od dyrektora Intercultural Association Mobility Friends certyfikaty potwierdzający realizację stażu oraz pamiątki, będące symbolem Portugalii. Najlepsi uczniowie zostali wyróżnieni, otrzymując rekomendacje dla przyszłych pracodawców.
Uczestnictwo w stażach zawodowych w Portugalii umożliwiło uczniom zdobycie umiejętności kluczowych – praktycznego zastosowania języka angielskiego oraz efektywnej współpracy w zespole i komunikacji interpersonalnej. Udział w stażach zwiększył też ich motywację do nauki języków obcych oraz podnoszenia kompetencji i kwalifikacji zawodowych w różnych formach kształcenia ustawicznego. Doskonalenie kompetencji zawodowych oczekiwanych przez pracodawców i cenionych w Europie może zaprocentować w przyszłości i sprawić, że uczestnicy projektu staną się bardziej konkurencyjni na rynku pracy, a poprzez uzyskanie Certyfikatu Europass zwiększą swoje szanse na zatrudnienie.
źródło: ZSTiO