Terapia integracji sensorycznej w ZSS

Strona główna » Aktualności

Terapia integracji sensorycznej w ZSS

Zespół Szkół Specjalnych w Łomży z każdym nowym rokiem szkolnym stara się poszerzać ofertę szkoły zarówno w zakresie edukacji, jak i dostosowanych do potrzeb uczniów różnorodnych form terapii. W czerwcu bieżącego roku przygotowano do użytku szkolnego i odpowiednio wyposażono specjalną salę do prowadzenia terapii integracji sensorycznej. Nowa oferta szkoły kierowana do uczniów już po krótkim jak na obecną chwilę okresie realizacji specjalistycznych zajęć daje pozytywne efekty i przeświadcza o słuszności prowadzonych działań przez wykwalifikowanych terapeutów.

Zespół Szkół Specjalnych w Łomży z każdym nowym rokiem szkolnym stara się poszerzać ofertę szkoły zarówno w zakresie edukacji, jak i dostosowanych do potrzeb uczniów różnorodnych form terapii. W czerwcu bieżącego roku przygotowano do użytku szkolnego i odpowiednio wyposażono specjalną salę do prowadzenia terapii integracji sensorycznej. Nowa oferta szkoły kierowana do uczniów już po krótkim jak na obecną chwilę okresie realizacji specjalistycznych zajęć daje pozytywne efekty i przeświadcza o słuszności prowadzonych działań przez wykwalifikowanych terapeutów.

Integracja sensoryczna jest procesem, dzięki któremu mózg otrzymując informację ze wszystkich systemów zmysłowych dokonuje ich segregacji, rozpoznania, interpretacji i integracji z wcześniejszymi doświadczeniami. Rozpoczyna się już ona w okresie płodowym i trwa do około 7 roku życia. Nierozwinięcie określonych umiejętności w kolejnych stadiach rozwoju powoduje powstawanie trudności w funkcjonowaniu i zachowaniu dziecka. Ta metoda, która powstała już w latach 70-tych XX wieku w USA, często określana jest mianem "naukowej zabawy". Jej autorką jest dr Jean Ayers – psycholog kliniczny i terapeutka zajęciowa. Terapia integracji sensorycznej może być prowadzona wyłącznie przez certyfikowanego terapeutę, a jej podstawą jest diagnoza. Podczas sesji dziecko wykonuje szereg czynności np.: huśta się w hamaku, toczy w beczce, jeździ na deskorolce czy balansuje na kołysce. Przez zabawę przyjemną i interesującą dla dziecka dokonuje się integracja bodźców zmysłowych oraz doświadczeń płynących do ośrodkowego układu nerwowego, co pozwala na lepszą organizację działań. Terapia SI nie jest uczeniem konkretnych umiejętności (np. jazda na rowerze, pisanie, czytanie), ale usprawnianiem pracy systemów sensorycznych i procesów układu nerwowego, które są bazą do rozwoju tych umiejętności. W toku pracy tą metodą terapeuta stymuluje zmysły dziecka oraz usprawnia takie zakresy, jak np.: motoryka mała, motoryka duża, koordynacja wzrokowo-ruchowa. Zadaniem terapeuty jest, przy zastosowaniu odpowiednich technik, eliminowanie, wyhamowywanie lub ograniczenie niepożądanych bodźców obecnych przy nadwrażliwościach sensorycznych lub dostarczanie silnych bodźców, co jest konieczne przy podwrażliwościach systemów sensorycznych. Integracja sensoryczna nie jest substytutem rzeczywistej edukacji, może natomiast poprawić uczenie się i sprawić, że będzie ono łatwiejsze. Terapia odbywa się w sali specjalnie do tego przystosowanej i wyposażonej w odpowiednie przyrządy. Wyposażenie musi przede wszystkim obejmować wiele urządzeń do stymulacji systemu przedsionkowego, czucia głębokiego i dotykowego, ale również wzrokowego, słuchowego i węchowego. Atmosfera podczas terapii sprzyja rozwojowi wewnętrznej potrzeby ujarzmiania środowiska.

Metoda integracji sensorycznej to jedna z ważniejszych metod wykorzystywanych w pracy z dziećmi z problemami w rozwoju. W pierwszej kolejności kierowana jest do dzieci z trudnościami w uczeniu się, ale z powodzeniem można stosować ją w przypadku niepełnosprawności intelektualnej, ruchowej, autyzmu i innych zaburzeń. Może być także wykorzystana, jako forma profilaktyki ewentualnych trudności w uczeniu się oraz stymulacja rozwoju dzieci, które nie przejawiają żadnych zaburzeń. Warto podkreślić, że z problemów w zakresie integracji sensorycznej dzieci "nie wyrosną". Te problemy będą „rosły” razem z nimi. Dlatego tak ważna jest wczesna interwencja, która wspiera system nerwowy tak, aby mógł on prawidłowo odbierać, interpretować i organizować napływające informacje zmysłowe.

tekst i foto: ZSS Łomża

2015-10-09 09:07 Opublikował: Grzegorz Daniluk

Urząd Miejski w Łomży

Stary Rynek 14; 18-400 Łomża
godziny pracy Urzędu:
poniedziałek - piątek 7:30 - 15:30
tel. 86 215 67 00
faks 86 216 45 56

Straż Miejska
ul. gen. W. Sikorskiego 176A
tel. 86 215 67 56 / 57 / 58

Konto UM do uiszczania opłat skarbowych

VeloBank S.A. nr
66 1560 0013 2294 6771 7000 0007


Copyright @ 2011 Urząd Miejski w Łomży!
Projekt i wykonanie SPEED