Projektanci chcieli poznać oczekiwania najważniejszych interesariuszy projektu (samorządów leżących na trasie wspomnianych linii kolejowych oraz firm korzystających z transportu kolejowego) w stosunku do infrastruktury kolejowej, rynku usług transportowych oraz planów w zakresie wykorzystania tej infrastruktury po zrealizowaniu projektu.
- Przeprowadzone konsultacje i zapoznanie się z Państwa oczekiwaniami będzie niezwykle pomocne przy realizacji tego projektu – podkreślali przedstawiciele firmy.
- Jeszcze dwa lata temu spółka PKP PLK, umieściła linie nr 36 oraz 49 na liście linii kolejowych, które miały zostać przeznaczone do definitywnego zamknięcia z końcem 2013 roku. Po protestach ze strony samorządowców i przedsiębiorców PKP z planów się wycofało – mówił Wicestarosta Łomżyński Lech Szabłowski, wyrażając zadowolenie, że obecnie obie inwestycje znajdują się na liście przedsięwzięć podstawowych w podpisanym w ubiegłym roku przez samorząd województwa Kontrakcie Terytorialnym z rządem.
Prezydent Mariusz Chrzanowski w trakcie spotkania podkreślał potrzebę funkcjonowania ruchu kolejowego pasażerskiego i towarowego uwzględniającego połączenia do Łomży. - Obecnie jesteśmy białą plamą na mapie kolejowej województwa, Polski i Europy – mówił informując, iż kontaktował się z władzami PKP PLK oraz Urzędem Marszałkowskim odnośnie przywrócenia ruchu kolejowego w tym regionie. - Niedopuszczalna jest taka sytuacja, iż władze województwa planują budowę lotniska biznesowego celem pobudzenia rozwoju przedsiębiorczości, a miasto Łomża nie może swoim przedsiębiorcom zaoferować nic w tym zakresie – mówił Prezydent. Zwracał także uwagę, iż niezwykle istotna jest kwestia finansowania kolei po jej ewentualnym uruchomieniu i tu także niezbędny jest udział władz województwa.
Obecny na spotkaniu Wójt Gminy Sokoły Józef Zajkowski podkreślił wagę i potrzebę funkcjonowania na tym obszarze kolei, ze szczególnym uwzględnieniem transportu towarowego będącego ważnym elementem rozwoju regionalnej i lokalnej przedsiębiorczości.
Spotkanie zakończyło się wypracowaniem przez jego uczestników pisma popierającego inicjatywę rewitalizacji linii kolejowej nr 36 (Łapy – Śniadowo – gr. Województwa) i nr 49 (Śniadowo – Łomża), skierowanego do Marszałka Województwa Podlaskiego oraz Zarządu PKP PLK S.A. Jego treść prezentujemy poniżej.