Miasto powoła spółkę zarządzającą składowiskiem odpadów

Strona główna » Aktualności

Miasto powoła spółkę zarządzającą składowiskiem odpadów

Miasto powoła spółkę zarządzającą składowiskiem odpadów
Prezydent Łomży Mariusz Chrzanowski i zastępca Prezydenta Andrzej Zdzisław Garlicki
Rada Miejska Łomży jednogłośnie podjęła uchwałę w sprawie powołania spółki komunalnej, odpowiedzialnej za prowadzenie składowiska, odbieranie i przetwarzanie odpadów komunalnych, utrzymywanie i eksploatację instalacji z tym związanych oraz zapewnienie funkcjonowania Punktu Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych. Powołanie tego typu spółki wymusiła na władzach miasta ustawa o odpadach, zgodnie z którą gmina jako jednostka sektora finansów publicznych, nie może być zarządzającym gminnym składowiskiem odpadów. Dotychczas takie składowisko prowadziło Miejskie Przedsiębiorstwo Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej, które jako zakład budżetowy, z mocy przepisów ustawowych, nie może tego robić.

Prezydent Mariusz Chrzanowski podkreślał na sesji, że sprawa jest naprawdę wielkiej wagi, a zaniechania w tej sprawie jego poprzednika mogą narazić miasto na ogromne konsekwencje. – Niepowołanie dzisiaj spółki spowoduje, że w najbliższy poniedziałek Urząd Marszałkowski Województwa Podlaskiego może wszcząć postępowanie wygaszające pozwolenie zintegrowane, co będzie skutkowało zamknięciem wysypiska w Czartorii. Nie muszę chyba państwa przekonywać, jakie to skutki niosłoby dla miasta, jego mieszkańców, a także dla osiemnastu gmin, które składują tam odpady – mówił Prezydent Mariusz Chrzanowski podkreślając, że prezydent Czerniawski i jego ekipa przez prawie dwa lata nie zrobili nic, by spółkę zarządzającą wysypiskiem powołać.

Ustawa o odpadach z dnia 14 grudnia 2012 roku weszła w życie 23 stycznia 2013 roku. Zgodnie  z art. 136  i  243   tej  ustawy,  zarządzającym gminnym składowiskiem nie może być jednostka sektora finansów publicznych. W terminie jednego roku, a więc do 23 stycznia 2014 roku gmina powinna utworzyć podmiot niebędący taką jednostką, w celu prowadzenia gminnego składowiska odpadów lub powierzyć wykonywanie praw i obowiązków zarządzającego składowiskiem podmiotowi niebędącemu jednostką sektora finansów publicznych. Zgodnie z art. 128 ustawy, zarządzający składowiskiem odpadów może prowadzić składowisko po uzyskaniu kolejno: pozwolenia zintegrowanego, pozwolenia na użytkowanie składowiska odpadów, decyzji zatwierdzającej instrukcję prowadzenia składowiska. Natomiast art. 240 ustawy zobowiązuje zarządzającego składowiskiem w okresie 2 lat tj. do dnia 23.stycznia 2015 roku złożenie do Marszałka Województwa  wniosku o wydanie nowej instrukcji eksploatacji składowiska. W przypadku niezłożenia wniosku decyzja ta wygasa z dniem 23 stycznia 2015 roku.

Miejskie Przedsiębiorstwo Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w 2013 roku występowało do Urzędu Marszałkowskiego z wnioskiem o wydanie nowej decyzji zatwierdzającej instrukcję składowiska odpadów oraz o zamianę pozwolenia zintegrowanego dla instalacji Zakładu Przetwarzania i Unieszkodliwiania Odpadów w Czartorii. Za każdym razem Urząd Marszałkowski umarzał postępowanie, gdyż MPGKiM jako zakład budżetowy nie może prowadzić instalacji przetwarzania odpadów i zarządzać składowiskiem odpadów.

Od 7 stycznia 2015 r. praktycznie każdego dnia, pod przewodnictwem Prezydenta Łomży odbywały się w Ratuszu robocze spotkania zespołu ds. utworzenia spółki, złożonego z naczelników merytorycznych wydziałów Urzędu Miejskiego w Łomży. W tej sprawie Miasto współpracowało również z kancelarią prawną, zaś 20 stycznia br. w sprawie powołania spółki zarządzającej składowiskiem odpadów odbyło się spotkanie w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Podlaskiego z dyrekcją i pracownikami Departamentu Infrastruktury i Ochrony Środowiska.

Ostatecznie Rada Miejska wyraziła zgodę na utworzenie spółki z ograniczoną odpowiedzialnością Miasta Łomża  „Zakład Gospodarowania Odpadami”. Na pokrycie kapitału zakładowego tworzonej spółki przeznaczono wkłady rzeczowe w postaci zorganizowanej części przedsiębiorstwa, na którą składa się majątek Zakładu Przetwarzania i Unieszkodliwiania Odpadów Komunalnych w Gminie Miastkowo, Punkt Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych w Łomży oraz majątek będący na stanie Urzędu Miejskiego wykorzystywany do realizacji zadań Zakładu Przetwarzania i Unieszkodliwiania Odpadów Komunalnych w Gminie Miastkowo o wartości 17.483.974,93 zł oraz wkład pieniężny w kwocie 200.000 zł. Jednocześnie Komisja Rewizyjna Rady Miejskiej przyjrzy się nieprawidłowościom związanym z niepowołaniem tej spółki w odpowiednim terminie.

2015-01-21 14:56 Opublikował: Lukasz Czech

Urząd Miejski w Łomży

Stary Rynek 14; 18-400 Łomża
godziny pracy Urzędu:
poniedziałek - piątek 7:30 - 15:30
tel. 86 215 67 00
faks 86 216 45 56

Straż Miejska
ul. gen. W. Sikorskiego 176A
tel. 86 215 67 56 / 57 / 58

Konto UM do uiszczania opłat skarbowych

VeloBank S.A. nr
66 1560 0013 2294 6771 7000 0007


Copyright @ 2011 Urząd Miejski w Łomży!
Projekt i wykonanie SPEED