Budżet obywatelski jest realizowany w Łomży po raz drugi. To kwota w budżecie miasta, o której przeznaczeniu zadecydują nie radni, ale mieszkańcy. W 2014 roku było to 300 tys. zł. Prezydent Łomży Mieczysław Czerniawski zaproponował, żeby w 2015 roku na Budżet obywatelski przeznaczyć 1 mln zł. Ostateczna kwota zostanie przyjęta w uchwale budżetowej. Łomża została podzielona na strefy: Południe, Centrum i Łomżyca. Każda z nich dostanie 30 proc. całości, pozostałe 10 proc. rozdzieli Zespół Koordynujący, zachowując kolejność wynikającą z głosowania mieszkańców. Pieniądze można wydać na inwestycje – budowę lub modernizację infrastruktury miejskiej. Każda osoba zameldowana w Łomży, która skończyła 16 lat lub mieszka w Łomży, skończyła 18 lat i znajduje się w rejestrze wyborców, może zgłosić swój pomysł – np. plac zabaw, parking, chodnik. W przygotowaniu projektów zadań – oszacowaniu kosztów, ustaleniu właściciela nieruchomości itp. pomogą urzędnicy. Potem mieszkańcy w głosowaniu wybiorą te zadania, które zostaną zrealizowane. Za ostatni etap odpowiada Urząd Miejski – wyłoni wykonawców prac w drodze przetargu lub zapytań ofertowych, zgodnie z wymogami prawa.
Wypełnij formularz
Aby pomysł został zrealizowany w ramach Budżetu obywatelskiego, musi zostać właściwie przygotowany i zgłoszony na odpowiednim formularzu zgłoszenia zadania. Zadanie może być zgłoszone tylko na odpowiednim formularzu (do pobrania poniżej), musi być podpisane, zawierać dane wnioskodawcy oraz podpisy i dane 10 osób, które popierają pomysł. Formularz można pobrać z tej strony (pod artykułem).
Harmonogram wprowadzenia Budżetu Obywatelskiego Łomży na 2015 rok
18-29 sierpnia – zgłaszanie zadań
1-5 września – weryfikacja zgłoszonych zadań zgodnie z regulaminem BO
8 września – ogłoszenie listy zadań
11-24 września – głosowanie
25-29 września - liczenie głosów
30 września – ogłoszenie wyników
Zespół Koordynujący
Zgodnie z regulaminem Budżetu Obywatelskiego Zespół koordynujący tworzą przedstawiciele Prezydenta Miasta Łomży, Urzędu Miejskiego Łomży, Rady Miejskiej Łomży oraz Rad Osiedli. Ich zadaniem jest koordynacja działań związanych z realizacją Budżetu obywatelskiego oraz opracowanie raportu końcowego, który posłuży ulepszeniu procedur realizacji budżetu obywatelskiego w kolejnych latach.
Skład Zespołu Koordynującego:
1. Ewa Sznejder – Przewodnicząca Zespołu
2. Maciej Głaz – Przedstawiciel Rady Miejskiej
3. Andrzej Grzymała – Przedstawiciel Rady Miejskiej
4. Andrzej Modzelewski – Przedstawiciel Rady Miejskiej
5. Dariusz Domasiewicz – Przedstawiciel Rady Osiedla
6. Krzysztof Kempa – Przedstawiciel Rady Osiedla
7. Stanisław Oszkinis – Przedstawiciel Rady Osiedla
8. Andrzej Podsiadło – Przedstawiciel Rady Osiedla
9. Jan Rybakiewicz – Przedstawiciel Rady Osiedla
10. Leszek Zalewski – Przedstawiciel Rady Osiedla
11. Marek Raszczyk – Wydział Inwestycji UM Łomża
12. Paulina Gałązka – Wydział Gospodarowania Nieruchomościami
13. Łukasz Czech – Wydział Organizacji i Obsługi
14. Maciej Gryguc – Doradca Prezydenta
15. Adam Szymański – Wydział Inwestycji
Punkt konsultacyjny
Przez cały okres realizacji Budżetu obywatelskiego informacji udzielają Ewa Sznejder i Maciej Gryguc, pok. 214 (II p.), tel. 86 215 67 97. W okresie przygotowywania zadań i ich zgłaszania Wydziały Inwestycji i Nieruchomości będą miały dyżury, podczas których urzędnicy mają za zadnie wyjaśnić wszelkie kwestie, doradzić jak przygotować kosztorys zadania, sprawdzić czy będzie realizowane na majątku miejskim oraz czy mieści się w katalogu zadań samorządu, tak by móc prawidłowo zgłosić zadanie do realizacja w ramach budżetu obywatelskiego.
O drugiej edycji budżetu obywatelskiego można przeczytać w zakładce Informacje praktyczne http://www.lomza.pl/index.php?k=116