Plany na 2014 rok

Strona główna » Aktualności

Plany na 2014 rok

Najważniejsze inwestycje i przedsięwzięcia do realizacji na przyszły rok ustalili radni, przyjmując "Założenia Polityki Społeczno-Gospodarczej Miasta Łomża na 2014 rok". Dodali też swoje propozycje – to utrzymanie patroli pieszych, rozwój miejskiego monitoringu, utworzenie budżetu obywatelskiego oraz Łomżyńskiego Centrum Sportów Walki i rewitalizacja Parku Jakuba Wagi, a także kontynuacja działań na rzecz budowy obwodnicy Łomży. Dokument zawiera wykaz wielu inwestycji, m.in. przebudowę ulicy Wojska Polskiego na odcinku od ronda Kościuszki do ul. Polnej, czy przebudowę budynku Filharmonii Kameralnej. Niżej publikujemy pełną treść "Założeń".

WPROWADZENIE

 Przedstawiony dokument wskazuje kierunek planowanych działań społeczno - gospodarczych miasta Łomża na rok budżetowy 2014.

W 2014 r. wysiłki władz miasta Łomży będą zmierzały do kontynuacji podjętych działań długofalowych ukierunkowanych na rozwój miasta.

Założenia Projektu Budżetu Państwa na rok 2014 przyjęte przez Radę Ministrów, w obszarze makroekonomicznym wskazują na przewidywany wzrost tempa rozwoju gospodarczego w krajach UE, przy jednoczesnym wzroście udziału środków na inwestycje w ramach sektora prywatnego. Począwszy od 2011 r. odnotowywany jest spadek udziału w inwestycjach sektora prywatnego. Przewiduje się wzrost popytu wewnętrznego UE, co powinno mieć przełożenie na polski eksport. W Polsce prognozowany udział inwestycji w PKB zakłada kolejny rok spadkowy z 5,8% w 2011 r. do 3,9% w 2013 r. Planuje się, że w 2014 r. inwestycje publiczne będą stanowiły 3,5% PKB. Niższe tempo wzrostu popytu inwestycyjnego skutkować będzie osłabieniem popytu na pracę. Obserwowany w Polsce od kilku lat trend wzrostowy w zakresie liczby osób aktywnych zawodowo zostanie utrzymany, co oznacza dalszy wzrost stopy bezrobocia. Na koniec 2014 r. poziom stopy bezrobocia przewidywany jest w granicach z końca 2013 roku, czyli ok. 13,8%. Dopiero w kolejnych latach mogą być w tym obszarze odczuwalne skutki wzrostu gospodarczego.

Przewiduje się relatywnie niski wzrost funduszu wynagrodzeń. Pomimo to wraz z poprawą sytuacji gospodarczej przewidywany jest wzrost poczucia bezpieczeństwa w zakresie sytuacji gospodarczej, co powinno skutkować wzrostem konsumpcji prywatnej. Prognozuje się, że w 2014 r. realny wzrost konsumpcji prywatnej wyniesie 2,1%.

Przewidywana sytuacja gospodarcza oraz znaczny spadek kosztów kapitału, wynikający z obniżenia stóp procentowych przyniesie wzrost tempa popytu inwestycyjnego sektora prywatnego. Szacowany jest w przyszłym roku udział inwestycji prywatnych w PKB na poziomie 16,2%.

W sektorze publicznym planowana jest dalsza redukcja deficytu sektora rządowego i samorządowego. Kontynuacja działań zmierzających do ograniczenia nierównowagi finansów publicznych przyniesie kolejny rok spadku udziału spożycia publicznego w PKB do ok. 17,4% w 2014 r.

Niewielkie zmiany w systemie podatkowym nie będą miały wpływu na wysokość dochodów budżetowych w 2013 r. Przyjęto następujące podstawowe wskaźniki makroekonomiczne:

  • wzrost PKB o 2,9%,

  • średnioroczny wzrost cen towarów i usług konsumpcyjnych 2,4%,

  • realny wzrost przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce narodowej 1,0%,

  • spadek przeciętnego zatrudnienia w gospodarce narodowej o 0,1%,

  • stopa bezrobocia rejestrowanego 13,8%.

Powyższe determinanty kształtowania się budżetu państwa w 2013 r. będą odgrywały istotna rolę w kształtowaniu się dochodów budżetu miasta Łomży, co z kolei będzie warunkowało poziom i zakres realizacji wydatków.

Zadania zamieszczone w dokumencie przyczynią się do realizacji wyznaczonych priorytetów, co będzie miało swoje odzwierciedlenie w budżecie miasta Łomży.

Założenia polityki społeczno – gospodarczej miasta Łomży na 2014 r. zostały przedstawione w następujących obszarach tematycznych:

  • Transport i Łączność,

  • Gospodarka komunalna i ochrona środowiska,

  • Kultura i ochrona dziedzictwa narodowego,

  • Turystyka, sport, promocja miasta,

  • Rozwój przedsiębiorczości,

  • Informatyka,

  • Oświata i wychowanie,

  • Gospodarka nieruchomościami i planowanie przestrzenne,

  • Ochrona zdrowia,

  • Pomoc społeczna,

  • Bezpieczeństwo publiczne,

  • Administracja publiczna.

Władze miasta kładą również duży nacisk na optymalne wykorzystanie środków finansowych zewnętrznych w celu realizacji powyższych zadań oraz jako wsparcie dla rozwoju gospodarki innowacyjnej.

Przedstawione przedsięwzięcia odnoszą się do rocznej perspektywy czasowej i są one zgodne ze Strategią Zrównoważonego Rozwoju Miasta Łomża do 2020 roku.

Zmieniające się warunki ekonomiczne, wynikające z niestabilnej sytuacji gospodarczej na świecie i w Polsce, będą miały wpływ na ostateczny kształt budżetu miasta na 2014 r., który zostanie uchwalony pod koniec 2013 r.

 

I. ZAŁOŻENIA POLITYKI SPOŁECZNO – GOSPODARCZEJ

 

Transport i łączność

 

  1. Realizacja inwestycji w zakresie budowy infrastruktury drogowej zgodnie z Wieloletnim Planem Inwestycyjnym na lata 2010 - 2018 oraz Programem Budowy Ulic na lata
    2012 – 2016.

  2. Realizacja remontów ulic lokalnych (gminnych) zgodnie z przyjętym Programem Remontów Ulic na lata 2013-2017.

  3. Realizacja projektu „Usprawnienie drogowych połączeń regionalnych w granicach Łomży – etap II” (ul. Szosa do Mężenina i Sikorskiego), w ramach listy indykatywnej RPO Województwa Podlaskiego na lata 2007 – 2013.

  4. Realizacja projektu„Usprawnienie drogowych połączeń regionalnych w granicach Łomży – etap III” (budowa ulic: Meblowa, Browarna wraz z mostem na rzece Łomżyczce, Przykoszarowa) w ramach listy indykatywnej RPO Województwa Podlaskiego na lata 2007 – 2013.

  5. Przebudowa ul. W. Polskiego na odcinku od Placu Kościuszki do ul. Polnej.

  6. Zadania inwestycyjne realizowane w trybie lokalnych inicjatyw (Uchwała Rady Miejskiej Nr 141/XVIII/11 14.12.2011 r.).

  7. Zakończenie inwestycji dla MPK tj.: modernizacja myjni autobusowej, przebudowa oświetlenia i monitoringu, przebudowa ogrodzenia bazy MPK, zakup wiat przystankowych z elektroniczną informacja pasażerską.

  8. Kontynuacja działań na rzecz budowy obwodnicy miasta Łomża w drodze nr 61.

 

Gospodarka komunalna i ochrona środowiska

 

  1. Wybór partnera prywatnego i nadzór nad budową Miejskiego Centrum Handlowo - Komunikacyjnego przy ul. Sikorskiego i Al. Legionów w formule PPP.

  2. Wykup terenów kolejowych przy ul. Sikorskiego i Dworcowej.

  3. Budowa budynku komunalnego o powierzchni użytkowej ok. 2 614 m kw.

  4. Rewitalizacja budynków komunalnych jako kontynuacja procesu renowacji zabudowy centrum miasta.

  5. Rewitalizacja Starego Rynku.

  6. Rewitalizacja parku im. Jana Pawła II I etap.

  7. Rewitalizacja parku Jakuba Wagi przy ul. Wojska Polskiego.

  8. Utrzymanie istniejącej infrastruktury komunalnej we właściwym stanie technicznym.

  9. Organizacja nowego systemu gospodarowania odpadami komunalnymi w związku
    z wejściem w życie z dniem 1 stycznia 2012 r. znowelizowanej ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach.

  10. Edukacja ekologiczna społeczeństwa.

  11. Realizacja Programu Usuwania Azbestu.

  12. Zakup sprzętu do utrzymania dróg i zieleni miejskiej dla MPGKiM.

  13. Zakupy inwestycyjne na potrzeby KM Policji oraz Państwowej Straży Pożarnej.

  14. Zabezpieczenie środków na utrzymanie i remonty istniejącej infrastruktury (urządzenia drogowe, tereny zieleni miejskiej, urządzanie parków miejskich, sieci oświetlenia ulicznego, miejski monitoring wizyjny, targowisko miejskie, cmentarz komunalny, opieka nad zwierzętami bezdomnymi).

 

Kultura i ochrona dziedzictwa narodowego

 

  1. Przebudowa i rozbudowa budynku Filharmonii Kameralnej im. W. Lutosławskiego.

  2. Udzielanie dotacji celowych na prace konserwatorskie, restauratorskie lub roboty budowlane przy zabytkach wpisanych do rejestru zabytków, położonych na obszarze Miasta Łomża zgodnie z przyjętą Uchwałą Rady Miejskiej.

  3. Dofinansowanie wydarzeń kulturalnych i form edukacji kulturalnej.

  4. Wsparcie finansowe łomżyńskich instytucji kultury w organizacji wydarzeń i imprez kulturalnych, w tym wydatki inwestycyjne w celu zapewnienia właściwych warunków realizacji zadań statutowych:

  • MDK – DŚT: remont elewacji budynku przy ul. Wojska Polskiego wraz ze schodami p. poż i schodami wejściowymi, zakup i montaż klimatyzacji w sali widowiskowej,

  • Filharmonia Kameralna: zakup zestawu nagłośnieniowego,

  • Miejska Biblioteka Publiczna: prace remontowe Oddziału dla dzieci, remont pomieszczeń, wymiana stolarki okiennej, modernizacja oświetlenia wypożyczalni przy ul. Długiej,

  • Muzeum Północno - Mazowieckie: wyposażenie sal wystawowych.

  1. Dotacje celowe z budżetu na finansowanie lub dofinansowanie zadań zleconych do realizacji stowarzyszeniom na:

  • działalność wydawniczą promującą Łomżę i Ziemię Łomżyńską,

  • organizację otwartych imprez kulturalnych,

  • działalność popularno – naukową,

  • realizację programów edukacyjnych w sferze kultury, w tym programów służących przygotowaniom do obchodów 600-lecia nadania Łomży praw miejskich.

 

Turystyka, sport, promocja miasta

 

  1. Realizacja projektu „Domek Pastora w Łomży – centrum aktywności turystycznej
    i kulturalnej” przy współfinansowaniu w ramach RPO Województwa Podlaskiego.

  2. Rozwój kondycji fizycznej mieszkańców z wykorzystaniem pływalni miejskich, basenu sezonowego, lodowiska, Boiska Orlik 2012, Stadionu Miejskiego, Skyte Parku, Portu Łomża i Bulwarów nad Narwią oraz parkowych urządzeń do ćwiczeń siłowych.

  3. Zadania realizowane przez MOSiR:

  • zagospodarowanie czasu wolnego mieszkańców Łomży z zapewnieniem aktywności fizycznej,

  • organizacja imprez sportowo-rekreacyjnych,

  • utrzymanie dotychczasowego poziomu zajęć w zakresie nauki pływania, aguafitness itp.,

  • zakończenie inwestycji realizowanych dotychczas na obiektach sportowo-rekreacyjnych (Stadion Miejski, Pływalnia Nr 2, Hostel, przejście na jednolity system informatyczny na pływalniach miejskich).

  • utworzenie Izby Pamięci Sportu Łomżyńskiego w Hostelu przy Stadionie Miejskim.

  1. Utworzenie, z udziałem klubów sportowych, Łomżyńskiego Centrum Sportów Walki.

  2. Dotacje celowe z budżetu na finansowanie lub dofinansowanie zadań zleconych do realizacji klubom i stowarzyszeniom na:

  • programy szkolenia sportowego dzieci i młodzieży w różnych dyscyplinach sporu;

  • przygotowania do udziału i udział klubów sportowych we współzawodnictwie sportowym seniorów, prowadzonym przez polskie związki sportowe
    w najwyższych klasach rozgrywkowych;

  • organizację na terenie miasta otwartych imprez (zawodów) sportowych
    i sportowo-rekreacyjnych;

  • udział zespołów sportowych w zawodach o zasięgu regionalnym i ogólnopolskim w ramach systemu współzawodnictwa sportowego;

  • upowszechnianie kultury fizycznej będzie skierowane na objęcie aktywnym wypoczynkiem możliwie jak największej liczby dzieci i młodzieży. Zadania te realizowane będą m.in. poprzez: łączenie realizacji programów kultury fizycznej
    z miejskim programem profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych;

  • zapewnienie bezpiecznego wypoczynku nad Narwią, organizację kąpieliska miejskiego w Łomży, w tym: prace związane z ukształtowaniem (wyprofilowaniem spadku terenu) plaży miejskiej oraz zainstalowanie monitoringu,

  • organizacja rajdów, spływów, zlotów turystycznych na Ziemi Łomżyńskiej.

  1. Promocja jednostek samorządu terytorialnego:

  • współdziałanie z podmiotami mającymi wpływ na rozwój ruchu turystycznego,
    w tym m.in. z Lokalną Organizacją Turystyczną „Ziemia Łomżyńska”, Centrum Informacji Turystycznej, Podlaską Regionalną Organizacją Turystyczną, Polska Organizacją Turystyczną, a także z instytucjami zewnętrznymi,

  • rozszerzanie i aktualizowanie oferty wydawniczej w zakresie wielonakładowych materiałów reklamowych w różnych wersjach językowych,

  • prezentacja walorów miasta w artykułach prasowych, w tym w wydawnictwach targowych,

  • udział miasta w wybranych targach/prezentacjach krajowych i zagranicznych/,

  • organizacja/współorganizacja imprez o charakterze kulturalnym, turystycznym,

  • współtworzenie oferty inwestycyjnej w zakresie infrastruktury turystycznej,

  • wspieranie działalności instytucji i organizacji, klubów sportowych, zespołów artystycznych, które mogą mieć wpływ na promocję i pozytywny wizerunek Łomży.

  • organizacja Łomżyńskiego Jarmarku Rozmaitości (wydarzenie cykliczne).

Rozwój przedsiębiorczości

 

  1. Kontynuacja projektu „Przygotowanie i uzbrojenie terenów inwestycyjnych w Łomży - II etap” (w rejonie ulic: Ciepła, W. Polskiego, Meblowa) w ramach współfinansowania ze środków RPO Województwa Podlaskiego.

  2. Objęcie obszaru inwestycyjnego Łomży przez Suwalską Specjalną Strefę Ekonomiczną.

  3. Działania realizowane przez Centrum Obsługi Inwestora UM w Łomży: szkolenia dla przedsiębiorców, wyjazdy na targi, konferencje i misje gospodarcze, promocja terenów inwestycyjnych, budowa klastra spożywczego w Łomży przy współpracy z Wyższymi Szkołami Zawodowymi, PPŁ oraz przedsiębiorstwami spożywczymi, aktualizacja Miejscowych Planów Zagospodarowania Przestrzennego Łomży pod względem jego zgodności z celami gospodarczymi rozwoju miasta.

  4. Opracowanie, rozwój działań i uczestnictwo w produktach promocyjno-turystycznych
    o cechach efektywności gospodarczej: Stacja Łomża – przystanek na przejazdowym szlaku komunikacyjnym Warszawa – Mazury z usytuowaniem na nim elementów lokalnej, regionalnej produkcji rolno-spożywczej, kultury, wyrobów artystycznych lokalnych artystów i rzemieślników, w tym ustawienie stałych punktów informacji fotograficzno – topograficznej z mobilnymi stojakami informacji turystycznej, organizacja pod przewodnictwem Łomży sieci Przystanków Miast Polski Wschodniej, Łomża jako Centrum Dziedzictwa Warzenia Piwa oraz Przetwórstwa Mlecznego.

  5. Wykup gruntów pod potrzeby terenów inwestycyjnych i Strefy SSE.

  6. Prace nad rozwojem Łomżyńskiego Obszaru Funkcjonalnego.

Informatyka

 

  1. Kontynuacja projektu „Wdrażanie elektronicznych usług dla ludności województwa podlaskiego - cz. II, administracja samorządowa” w ramach dofinansowania ze środków RPO Województwa Podlaskiego.

  2. Kontynuacja projektu „Stop wykluczeniu cyfrowemu w mieście Łomża” w partnerstwie
    z Fundacją EuroNation, przy finansowaniu z PO Innowacyjna Gospodarka.

  3. Kontynuacja projektu „Sieć Szerokopasmowa Polski Wschodniej – województwo podlaskie”. Lider - Województwo Podlaskie, w ramach PO Rozwój Polski Wschodniej.

  4. Wykonanie przyłącza oraz zawarcie umowy na dostarczenie sygnału internetowego dla Urzędu Miejskiego.

  5. Wdrożenie programu do inwentaryzacji sprzętu i oprogramowania w Urzędzie Miejskim połączone z audytem polityki bezpieczeństwa.

  6. Modernizacja systemu do obsługi sesji Rady Miejskiej.

  7. Standaryzacja oprogramowania użytkowego w Urzędzie Miejskim w Łomży.

 

Oświata i wychowanie

 

  1. Przygotowanie szkół zawodowych do prowadzenia egzaminów zewnętrznych i kursów kwalifikacyjnych dla młodzieży i dorosłych.

  2. Kontynuacja termomodernizacji oraz remontów budynków oświatowych.

  3. Dostosowanie bazy materialnej i wyposażenia do potrzeb szkolnictwa w istniejących
    i przyszłych warunkach demograficznych.

  4. Racjonalizacja wydatków na oświatę wynikająca ze spadku liczby uczniów.

  5. Prowadzenie kontroli dotacji dla szkół niepublicznych w zakresie celowości wydatków tych szkół, zgodnie z ustawą o systemie oświaty.

  6. Wspieranie dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych i wychowujących się
    w trudnych warunkach rodzinnych.

  7. Zwiększenie rezerwy oświatowej w budżecie Miasta o środki potrzebne do zabezpieczenia dotacji dla innych organów prowadzących szkoły, w przypadku zwiększenia liczby uczniów ponad liczbę planowana do 30 września oraz pokrycie zasadnych wydatków nieplanowanych w budżetach jednostek samorządowych.

  8. Dofinansowanie wypoczynku dzieci i młodzieży, uczniów szkół i placówek oświatowych prowadzonych przez miasto Łomża.

 

Gospodarka nieruchomościami i planowanie przestrzenne

 

  1. Zakup gruntów przy ul. Browarnej i Meblowej w ramach projektu „Przygotowanie
    i uzbrojenie terenów inwestycyjnych w Łomży – II etap” oraz „Usprawnienia drogowych połączeń regionalnych w granicach Łomży – etap III”.

  2. Udostępnianie nieruchomości z zasobu w drodze najmu, dzierżawy, użytkowania
    i użyczenia.

  3. Zakończenie rozpoczętych prac nad opracowaniem miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla Obszaru P1 – Tereny Śródmieścia.

  4. Kontynuacja prac nad opracowaniem Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego miasta.

  5. Rozpoczęcie prac nad opracowaniemzmiany miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego:

  • rejon ulic: W. Polskiego, Poznańskiej i projektowanej ulicy stanowiącej przedłużenie ulicy Meblowej,

  • rejon ul. Rybaki – rzeka Narew,

  • Obszar P9c - tereny byłej rezerwy pod kolej (od ul. Nowogrodzkiej w kierunku Lasku Jednaczewskiego).

 Ochrona zdrowia

 

  1. Prowadzenie działań związanych z profilaktyką i rozwiązywaniem problemów alkoholowych oraz integracją społeczną osób uzależnionych w ramach Łomżyńskiego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Patologii Społecznej na 2014 rok.

  2. Wspieranie działań dotyczących promocji zdrowia, profilaktyki i edukacji zdrowotnej, zdrowego stylu życia , pomocy chorym, niepełnosprawnym i ich rodzinom w ramach Łomżyńskiego Programu Współpracy z Organizacjami Pozarządowymi na 2014 rok.

  3. Adaptacja budynku szpitala zakaźnego na zakład opiekuńczo-leczniczy i opiekuńczo-pielęgnacyjny.

Pomoc społeczna

  1. Realizacja programów zapisanych w Strategii Rozwiązywania Problemów Społecznych na Terenie Miasta Łomży na lata 2007 - 2015.

  2. Wspieranie finansowe działalności jednostek realizujących zadania w ramach pomocy społecznej.

  3. Współfinansowanie działań na rzecz osób niepełnosprawnych.

  4. Wspieranie realizacji Miejskiego Programu Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie oraz Ochrony Ofiar Przemocy w Rodzinie na lata 2011 - 2015.

  5. Zabezpieczenie środków na wprowadzenie zmian organizacyjnych w PZON – wynajęcie dodatkowego pomieszczenia do przechowywania akt osób niepełnosprawnych.

  6. Zintensyfikowanie działań promocyjnych prowadzonych przez Centrum Pieczy Zastępczej celem pozyskania kandydatów na rodziny zastępcze.

  Bezpieczeństwo publiczne

 

  1. Kontynuacja działań prowadzonych przez Straż Miejską na rzecz poprawy bezpieczeństwa mieszkańców w miejscach publicznych oraz bezpieczeństwa uczestników ruchu drogowego.

  2. Współpraca z KM Policji i Państwową Strażą Pożarną w celu prowadzenia działań
    w zakresie porządku i bezpieczeństwa publicznego.

  3. Utrzymanie pieszych patroli ponadnormatywnych celem zwiększenia bezpieczeństwa mieszkańców.

  4. Zapewnienie środków finansowych na patrole ponadnormatywne Komendy Miejskiej Policji.

  5. Modernizacja istniejącego oraz rozwój monitoringu miejskiego.

 

  Administracja publiczna

 1. Kontynuacja działalności Lokalnego Punktu Informacyjnego Funduszy Europejskich.

 

II. ZAŁOŻENIA POLITYKI FINANSOWEJ MIASTA

 

Mając na uwadze wymogi ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2009 r. Nr 157, poz. 1240 ze zm.) podstawą do konstruowania projektu budżetu miasta na 2014 r. będzie:

  1. Analiza aktualnej sytuacji finansowej Miasta;

  2. Analiza wartości i wskaźników wynikających z Wieloletniej Prognozy Finansowej;

  3. Prognozowane przez Ministerstwo Finansów parametry makroekonomiczne;

  4. Przewidywane zmiany uwarunkowań zewnętrznych w tym wskaźnik poziomu inflacji, zmiany w systemie podatkowym;

  5. Przewidywana absorpcja środków z Unii Europejskiej;

  6. Analiza zadań inwestycyjnych planowanych do realizacji zgodnie z przyjętymi programami.

  7. Utworzenie budżetu obywatelskiego w kwocie 300 tys. zł na 2014 rok. Opracowanie programu korzystania z tych środków.

Utrzymująca się trudna sytuacja w gospodarce globalnej skutkuje dużą niepewnością co do przyszłych wpływów na gospodarkę krajową, a co za tym idzie również co do wysokości przyszłych dochodów Miasta.

Planowane na 2014 r. działania w zakresie polityki finansowej Miasta skierowane będą na zaspokojenie potrzeb mieszkańców, przy zapewnieniu odpowiedniego poziomu świadczonych usług.

Utrzymująca się trudna sytuacja w gospodarce globalnej skutkuje dużą niepewnością co do przyszłych wpływów na gospodarkę krajową, a co za tym idzie również co do wysokości przyszłych dochodów Miasta.

Podstawowym celem polityki dochodowej w 2014 r. będzie kontynuacja działań zmierzających do optymalizacji dochodów własnych, które kształtują korzystne relacje dla dochodów otrzymywanych z budżetu państwa. Podejmowane będą działania zmierzające do zwiększenia efektywności ściągalności należności budżetowych, w tym dochodów z podatków i opłat (w 2013 r. udział dochodów własnych wynosi 38,7% w stosunku do dochodów ogółem). Utrzymanie tendencji wzrostowej dochodów własnych przy zmiennej i niepewnej wysokości dochodów z budżetu państwa stanowi istotny czynnik dla zapewnienia źródeł finansowania wydatków. Główne założenia przyjęte do opracowania projektu budżetu w zakresie wydatków bieżących będą polegały na:

  • ustaleniu dochodów na poziomie realnym do uzyskania – zbliżonym do roku bieżącego,

  • stawki podatków i opłat lokalnych zostaną zwaloryzowane o wskaźnik inflacji, co jednak nie pozostaje bez znaczenia na wysokość dochodów uzyskanych z tytułu subwencji wyrównawczej dla gminy,

  • priorytetem będzie utrzymanie równowagi finansowej w obszarze działalności bieżącej,

  • efektywne ograniczanie wydatków bieżących jest bezwzględnym czynnikiem warunkującym możliwość rozwoju miasta w kolejnych latach; zwiększenie dyscypliny budżetowej w zakresie wydatków bieżących, szczególnie w obszarach generujących najwyższe koszty bieżące, warunkuje realizację założeń zmierzających do uzyskania nadwyżki budżetowej w latach następnych,

  • dążenie do ograniczenia deficytu będzie wymagało ścisłego przestrzegania reguły wydatkowej, co wiąże się z redukcją wydatków o charakterze uznaniowym.

W celu zapewnienia rozwoju Miasta niezbędne jest prowadzenie efektywnej polityki inwestycyjnej, która będzie uwzględniała:

  • przyjęte wieloletnie plany inwestycyjne,

  • kontynuację realizowanych programów wieloletnich, w tym z udziałem środków z UE,

  • nowe zadania, które będą odgrywały istotną rolę w kształtowaniu polityki prorozwojowej miasta.

Należy przy tym zwrócić uwagę, iż wydatki inwestycyjne miasta mają pozytywny wpływ na rozwój lokalnych podmiotów gospodarczych. Podejmowane działania inwestycyjne powinny mieć na uwadze stworzenie dobrych warunków dla rozwoju przedsiębiorczości lokalnej oraz pozyskiwanie inwestorów spoza regionu. Cel ten będzie realizowany głównie poprzez kontynuację działań związanych z włączeniem terenów miasta Łomży do SSSE.

Zmierzający ku końcowi okres aplikowania o środki unijne na lata 2007-2013 skutkuje znacznym zaangażowaniem środków w budżecie w latach 2013 - 2014, natomiast spowoduje ograniczenie wpływów do budżetu miasta w kolejnych latach.

Racjonalna gospodarka w zakresie wydatków bieżących, przy dużej niepewności co do wysokości wpływów z budżetu państwa, pozwoli na zachowanie stabilności budżetu Miasta. Potwierdzają to wskaźniki wynikające z Wieloletniej Prognozy Finansowej Miasta (WPF).

2013-11-05 08:29 Opublikował: Lukasz Czech

Urząd Miejski w Łomży

Stary Rynek 14; 18-400 Łomża
godziny pracy Urzędu:
poniedziałek - piątek 7:30 - 15:30
tel. 86 215 67 00
faks 86 216 45 56

Straż Miejska
ul. gen. W. Sikorskiego 176A
tel. 86 215 67 56 / 57 / 58

Konto UM do uiszczania opłat skarbowych

VeloBank S.A. nr
66 1560 0013 2294 6771 7000 0007


Copyright @ 2011 Urząd Miejski w Łomży!
Projekt i wykonanie SPEED