Są już propozycje nowych stawek opłat za gospodarowanie odpadami

Strona główna » Aktualności

Są już propozycje nowych stawek opłat za gospodarowanie odpadami

Są już propozycje nowych stawek opłat za gospodarowanie odpadami
Członkowie Zespołu na konferencji prasowej poinformowali o wynikach swojej pracy
W czasie kilku roboczych spotkań Zespół ds. dostosowania systemu gospodarki odpadami komunalnymi w mieście Łomża do wymagań znowelizowanej ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach analizował wstępne, wariantowe propozycje stawek za gospodarowanie odpadami, metod ustalania opłat i projektów uchwał. We wtorek 11 września 2012 roku Zespół pozytywnie zaopiniował projekty uchwał (z wyłączeniem Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie miasta Łomża), regulujące zasady funkcjonowania systemu gospodarowania odpadami według nowej ustawy. Po zaakceptowaniu przez Prezydenta Miasta projekty trafią do komisji Rady Miejskiej.

O wynikach swojej pracy Zespół poinformował w środę 12 września podczas konferencji prasowej w Urzędzie Miejskim w Łomży. Ustalenia przekazał dziennikarzom Zastępca Prezydenta Miasta Beniamin Dobosz.

Ustalono i ustawowy podział na 2 stawki: gdy odpady nie będą segregowane – w kwocie 16,20 zł miesięcznie, oraz, gdy odpady będą zbierane i odbierane w sposób selektywny – w kwocie 8,10 zł miesięcznie. Ogólna opłata będzie zależała od liczby osób  zamieszkujących daną nieruchomość. Z pobranych opłat gmina będzie pokrywać koszty prowadzenia gospodarki odpadami komunalnymi, czyli koszty odbierania, transportu, odzysku i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, tworzenia i utrzymywania punktów selektywnego zbierania odpadów. Konieczne będzie zapewnienie sprawnej obsługi administracyjnej systemu, co będzie wiązało się z utworzeniem nowego referatu w Urzędzie Miejskim.

Aby zapewnić sprawny odbiór odpadów komunalnych od mieszkańców, zaproponowano podzielenie Miasta na dwa sektory, których granica ma przebiegać wzdłuż głownych ulic miasta: Nowogrodzkiej, Sikorskiego i Zawadzkiej. Podział taki został ustalony ze względu na liczbę mieszkańców w danym sektorze.
Sektor I obejmuje Osiedla: Konstytucji, Górka Zawadzka, Jantar, Łomżyca, Nowa Łomżyca, Narew, Kraska, Przemysłowe, Staszica, Maria;
Sektor II obejmuje Osiedla: Armii Krajowej, Mazowieckie, Medyk, Pociejewo, Skarpa, Bohaterów Monte Cassino, Słoneczne, Młodych, Parkowe.
Firmy, które odbierać będą odpady od mieszkańców wyłoni Urząd Miejski - w drodze przetargu, na jasnych i czytelnych zasadach określonych w ustawie Prawo zamówień publicznych.

Wywóz odpadów komunalnych zmieszanych (nie segregowanych) z terenów o zabudowie jednorodzinnej będzie odbywał się co najmniej 1 raz na dwa tygodnie, o zabudowie wielorodzinnej w miarę potrzeb, co najmniej 3 razy w tygodniu. Papier, tworzywa sztuczne, opakowania wielomateriałowe, szkło, zbierane selektywnie odbierane będą nie rzadziej niż 1 raz w miesiącu. Odpady posegregowane w sposób niezgodny z zasadami Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Miasta Łomża będą traktowane jako odpady zmieszane (ich odbiór w zamian za uiszczoną opłatę następował będzie w ilości, która nie przekracza 35 litrów na osobę na 2 tygodnie). Meble i inne wielkogabarytowe odpady, a także zużyty sprzęt elektroniczny i elektryczny, będą odbierane przez przedsiębiorców podczas zbiórek prowadzonych akcyjnie co najmniej dwa razy w roku. Ponadto zużyty sprzęt, resztki farb, lakierów, klejów, rozpuszczalników, środków ochrony roślin czy baterii przyjmował będzie od mieszkańców Punkt Selektywnego Zbierania Odpadów Komunalnych zlokalizowany w Miejskim Przedsiębiorstwie Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej przy ul. Akademickiej 22 w Łomży.
Miasto Łomża, najpóźniej z dniem 1 lipca 2013 roku, stanie się posiadaczem wytwarzanych w mieście odpadów komunalnych. Do tego czasu, oprócz opracowania projektów uchwał, będzie musiało zebrać i zweryfikować deklaracje od właścicieli nieruchomości zamieszkałych przez osoby fizyczne w mieście, przeprowadzić przetargi na odbiór odpadów komunalnych, ma również sprawować bieżący nadzór i kontrolę funkcjonowania systemu w mieście. Pierwszą deklarację o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi właściciele nieruchomości będą zobowiązani złożyć w Urzędzie Miejskim do 30 kwietnia 2013 roku. W przypadku budynków wielorodzinnych deklaracje składać będą ich zarządcy. Dokumentami potwierdzającymi dane zawarte w deklaracji będą: oświadczenie o stanie zamieszkania nieruchomości, jeżeli liczba osób zamieszkałych jest inna od zameldowanych na pobyt stały oraz dokument potwierdzający zużycie wody na terenie nieruchomości za ostatni okres rozliczeniowy.

Nowy system gospodarowania odpadami będzie wymagał zmiany Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie miasta Łomża. Prace Zespołu w tym zakresie jeszcze trwają.
Przypomnijmy, Prezydent Miasta Łomży na początku 2012 roku powołał Zespół ds. dostosowania systemu gospodarki odpadami komunalnymi w mieście Łomża do wymagań znowelizowanej ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach. Na jego czele stanął Zastępca Prezydenta Łomży Beniamin Dobosz, w skład Zespołu wchodzą przedstawiciele Referatu Ochrony Środowiska, Wydziału Gospodarki Komunalnej, Wydziału Rozwoju i Funduszy Zewnętrznych, Oddziału Podatków, MPGKiM (w tym Zakładu Przetwarzania i Unieszkodliwiania Odpadów w MPGKiM w Łomży).  Uwzględniając wagę problemu oraz jego zakres, dotyczący ogółu mieszkańców naszego miasta, Prezydent Łomży zaprosił do udziału w pracach Zespołu radnych Rady Miejskiej Łomży, która wydelegowała 4-osobową reprezentację. Do zadań Zespołu należało m.in. opracowanie zasad funkcjonowania nowego systemu odbioru i zagospodarowania odpadów komunalnych w mieście czy też wybór sposobu poboru opłat od mieszkańców za odbiór i zagospodarowanie odpadów komunalnych. Po analizie wstępnych propozycji, dokonanych w trakcie kilku roboczych spotkań, Zespół pozytywnie zaopiniował projekty uchwał, które trafiły do akceptacji Prezydenta Miasta Łomży. Pod koniec tygodnia projekty uchwał zostaną skierowane do komisji Rady Miejskiej, a następnie na najbliższą sesję. 

Łomża zakończyła już realizację najpoważniejszego z zadań, które stają aktualnie przed gminami tj. budowa regionalnych instalacji do przetwarzania odpadów komunalnych. W gminie Miastkowo, wspólnie z gminami sąsiednimi zbudowano nowoczesny Zakład przetwarzania i unieszkodliwiania odpadów z sortownią, kompostownią, składowiskiem oraz oddzielną kwaterą na odpady zawierające azbest. Na dłuższy okres zapewni to Łomży możliwość skutecznego działania w zakresie zagospodarowania odpadów wytwarzanych na terenie miasta.

 

2012-09-12 13:09 Opublikował: Anna Księżyk-Chojnacka

Urząd Miejski w Łomży

Stary Rynek 14; 18-400 Łomża
godziny pracy Urzędu:
poniedziałek - piątek 7:30 - 15:30
tel. 86 215 67 00
faks 86 216 45 56

Straż Miejska
ul. gen. W. Sikorskiego 176A
tel. 86 215 67 56 / 57 / 58

Konto UM do uiszczania opłat skarbowych

VeloBank S.A. nr
66 1560 0013 2294 6771 7000 0007


Copyright @ 2011 Urząd Miejski w Łomży!
Projekt i wykonanie SPEED