Umowa na rewitalizację Starego Rynku została zawarta w lutym 2020 roku z firmą Granit Dariusz Pylak Sp. z o.o. ze Strzegomia. Cała inwestycja miała kosztować 6,7 mln zł i zakończyć się w połowie 2021 r. W tym czasie Stary Rynek w Łomży miał zmienić całkowicie swoje oblicze. Powstać miała posadzka z granitu, fontanna, postument pod pomnik Księcia Janusza I. Plac miał mieć również rys historyczny w postaci wyeksponowania dawnych fundamentów średniowiecznego Ratusza. Przeprowadzone w ramach zadania prace archeologiczne odkryły m.in. kilkanaście reliktów konstrukcji murowych wykonanych z kamienia i drewniane cembrowiny dawnych studni. Z uwagi na ogromną wartość historyczną wykopalisk, miasto zgodnie z wolą mieszkańców, opracowało nową dokumentację uzgodnioną z konserwatorem zabytków. Na zmienioną koncepcję według wskazówek konserwatora, mimo wstępnych ustaleń, nanosił on kolejne uwagi, które dotyczyły przede wszystkim pozostałego zakresu dokumentacji projektowej, a w szczególności wprowadzenia dodatkowych elementów zieleni, których nie było w zatwierdzonym przez konserwatora zabytków projekcie z 2019 roku. W między czasie trwała pandemia koronawirusa, która miała znaczący wpływ na wzrost cen materiałów budowlanych.
Dostarczona przez wykonawcę pod koniec września kalkulacja cen prac w projekcie zamiennym nie mogła być przez miasto zaakceptowana z uwagi na przepisy prawa zamówień publicznych. Przeszkodą jest bowiem procentowa wartość zmian wprowadzonych tym projektem. Zgodnie z art. 144 ust. 1 pkt 6 ustawy z dn. 29.01.2004 r. Prawo zamówień publicznych dopuszcza się zmiany postanowień zawartej umowy lub umowy ramowej w stosunku do treści oferty, na podstawie której dokonano wyboru wykonawcy, gdy łączna wartość zmian (…) w przypadku zamówień na roboty budowlane – jest mniejsza od 15% wartości zamówienia określonej pierwotnie w umowie.
Według kalkulacji porównawczych kosztorysu ofertowego, stanowiącego załącznik do Umowy z przedłożonym przez Generalnego Wykonawcę kosztorysem ofertowym na wykonanie robót zgodnie z projektem zamiennym wynika, że wartości zmian przekraczają próg wskazany art. 144 ust. 1 pkt 6 ustawy Pzp. W związku z powyższym brakuje podstaw, zarówno formalnych, jak również prawnych do kontynuacji umowy z dotychczasowym wykonawcą robót. Rozwiązanie umowy zostanie dopełnione w formie obustronnego porozumienia uwzględniającego m.in. warunki gwarancji na wykonane dotychczas roboty, zabezpieczenie placu budowy, zapewnienie komunikacji wokół funkcjonującego budynku Hali Kultury.
Na dzień dzisiejszy inwestycja jest zrealizowana w około 32%. W ramach tego zakresu wykonano między innymi roboty konstrukcyjne w 59%, przyłącza i instalacje sanitarne w 21%, roboty nawierzchniowe w 24%. Wartość zrealizowanych prac wynosi 2.023.091,41 zł brutto. Obecnie trwa inwentaryzacja i odbiór wykonanych dotychczas robót, przygotowanie i negocjacje warunków porozumienia pomiędzy Miastem Łomża, a Generalnym Wykonawcą zadania oraz równolegle prowadzone są prace nad przygotowaniem przetargu na dokończenie realizacji inwestycji. Do końca roku planowane jest wyłonienie wykonawcy i podpisanie z nim umowy, a zakończenie realizacji rewitalizacji może nastąpić we wrześniu 2022 roku.
foto Kamil Brzostowski