Łomża na kolejowej mapie Polski dzięki CPK

Strona główna » Aktualności

Łomża na kolejowej mapie Polski dzięki CPK

Łomża na kolejowej mapie Polski dzięki CPK
w Łomży podpisano umowę na opracowanie studium wykonalności linii kolejowej Ostrołęka - Łomża - Giżycko w ramach Centralnego Portu Komunikacyjnego
Na terenie Centrum Przesiadkowo – Komunikacyjnego w Łomży spółka Centralny Port Komunikacyjny podpisała umowę na studium wykonalności dla tzw. szprychy nr 3, która poprowadzi przez trzy województwa: mazowieckie, podlaskie i warmińsko-mazurskie. Wartą ponad 20 mln zł netto umowę zawarto z konsorcjum spółek: Egis Poland, Egis Rail i JAF Geotechnika.

Pełnomocnik Rządu ds. CPK, Wiceminister Infrastruktury Marcin Horała zauważył, że Łomża to dziś jedno z największych miast w Polsce wykluczonych kolejowo. - Dzięki budowie odcinka Ostrołęka-Łomża-Giżycko po ponad 30 latach nareszcie się to zmieni. To takie właśnie miasta jak Łomża będą największymi wygranymi tego projektu - powiedział wiceminister Marcin Horała. Podkreślił, że dzięki temu studium wykonalności wybrane zostanie dokładne umiejscowienie linii i stacji kolejowych, które najbardziej będą odpowiadały lokalnej społeczności, będą zgodne z wymogami środowiskowymi  i będą racjonalne ekonomiczne.

W spotkaniu uczestniczyli również m.in. prezes spółki Centralny Port Komunikacyjny Mikołaj Wild, Sekretarz Stanu w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów Adam Andruszkiewicz, parlamentarzyści, Wojewoda Podlaski Bohdan Paszkowski, wicemarszałek Marek Olbryś, samorządowcy.

Prezydent Mariusz Chrzanowski podziękował rządowi Zjednoczonej Prawicy, że marzenia mieszkańców Łomży o pasażerskim połączeniu kolejowym z resztą kraju się urealniają. Przypomniał, że samorząd Łomży od wielu lat zabiegał o powrót kolei do naszego miasta, bo to też szansa rozwoju Łomży. – Te wykluczenie komunikacyjne odczuwaliśmy przez lata. Dzięki dobrym decyzjom rządu buduje się Via Baltica, a niebawem możemy odzyskać połączenie kolejowe – mówił prezydent Mariusz Chrzanowski. Dodał, że w lutym ubiegłego roku łomżyński samorząd przyjął stanowisko, aby dworzec kolejowy ulokować blisko zachodniej granicy miasta, w pobliżu terenów Łomżyńskiej Strefy Gospodarczej, co da możliwość przyciągnięcia inwestorów i dalszego rozwoju gospodarczego Łomży.

Podpisane w Łomży dokumenty to czwarta umowa na studium wykonalności w ramach programu kolejowego CPK. To też jeden z ośmiu rozstrzygniętych przetargów na prace przygotowawcze dla planowanych tras. Podpisany kontrakt dotyczy ok. 140-kilometrowego odcinka linii kolejowej nr 29: Ostrołęka – Łomża – Giżycko. Jest to kluczowy fragment tzw. szprychy nr 3 zaplanowanej przez CPK na północnym wschodzie Polski.

Na przygotowanie kluczowych trzech etapów studium wykonalności konsorcjum będzie miało 14 miesięcy. Realizacja i rozliczenie całej umowy może potrwać do 19 miesięcy, ponieważ w skład zamówienia na odcinku Ostrołęka - Łomża wchodzi także dokumentacja geologiczna i mapy do celów projektowych.

W ramach tzw. STEŚ (studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego) powstanie analiza przebiegów planowanej linii kolejowej oraz dodatkowe specjalistyczne opracowania: techniczne, środowiskowe i ekonomiczne. Na ich podstawie spółka CPK wskaże preferowany przebieg linii (tzw. wariant inwestorski) w zakresie koniecznym do prowadzenia dalszych przygotowań.
Budowa szprychy nr 3 CPK – Warszawa – Tłuszcz – Wyszków – Ostrołęka – Łomża – Pisz – Giżycko będzie oznaczać liczne korzyści dla pasażerów. Do sieci połączeń dalekobieżnych włączona zostanie włączona nie tylko Łomża, ale też Kolno i Orzysz. Pierwsze i drugie z tych miast nie mają dziś dostępu do kolei w ogóle (Łomża czeka na pociągi od 1993 r.), a do Orzysza - trzeciego z nich - dojeżdżają tylko pociągi towarowe od strony Ełku.

Linia zapewni skrócenie przejazdu z Warszawy: do Ostrołęki do godziny, do Łomży do 1 godz. 15 min, do Kolna – półtorej godziny, do Pisza – 1 godz. 45 min, do Orzysza do 2 godz. i do Giżycka do 2 godz. 15 min. Ponadto na dotychczasowych liniach kolejowych zwiększy się przepustowość na potrzeby przewozów regionalnych i towarowych.
Według harmonogramu pierwsze roboty budowlane między Ostrołęką i Łomżą mają ruszyć w 2023 r. i potrwać do końca 2027 r. Dla odcinka z Łomży do Giżycka zakładany w harmonogramie okres robót budowlanych to lata 2028-2031.

Dzięki inwestycjom związanym z CPK na terenie województwa podlaskiego powstanie ok. 56 km nowych linii kolejowych, a kolejnych ok. 265 km zostanie zmodernizowanych. W ten sposób ponad milion mieszkańców województwa znajdzie się wtedy w zasięgu linii kolejowych. Dla województwa warmińsko-mazurskiego te liczby wynoszą odpowiednio: ok. 74 km, 208 km i 1,2 mln mieszkańców.

Program kolejowy CPK zakłada budowę łącznie prawie 1800 km nowych linii, które mają powstać do końca 2034 r. Na te inwestycje składa się w sumie 12 tras kolejowych, w tym 10 „szprych” prowadzących z różnych regionów Polski do Warszawy i CPK.

2021-08-06 14:34 Opublikował: Lukasz Czech

Urząd Miejski w Łomży

Stary Rynek 14; 18-400 Łomża
godziny pracy Urzędu:
poniedziałek - piątek 7:30 - 15:30
tel. 86 215 67 00
faks 86 216 45 56

Straż Miejska
ul. gen. W. Sikorskiego 176A
tel. 86 215 67 56 / 57 / 58

Konto UM do uiszczania opłat skarbowych

VeloBank S.A. nr
66 1560 0013 2294 6771 7000 0007


Copyright @ 2011 Urząd Miejski w Łomży!
Projekt i wykonanie SPEED