Prezydent Mariusz Chrzanowski podkreślił, że w Łomży realizowany jest szereg inwestycji drogowych. – Wiemy jak bardzo istotne są połączenia komunikacyjne w naszym mieście, które wpływają na komfort życia mieszkańców, ale też i na rozwój gospodarczy miasta. Najistotniejsze jest to, że te drogi, które przez lata były zapomniane, zyskują nowy blask – powiedział prezydent przypominając monity mieszkańców sprzed lat o remont tych dróg i modernizację terenu po dawnej stacji paliw. – Z parkingu który w tym miejscu powstał mogą cieszyć się nie tylko mieszkańcy okolicznych bloków, ale też pracownicy Powiatowego Urzędu Pracy oraz rodzice, którzy przywożą swoje dzieci na treningi na pobliski Orlik – mówił Mariusz Chrzanowski dziękując za wsparcie Radzie Miasta oraz służbom Wojewody Podlaskiego za przyznane dofinansowanie.
Zastępca prezydenta Andrzej Garlicki podkreślał, że realizacja tej inwestycji była konieczna ze względów bezpieczeństwa i ekologii. – Zostało przebudowane bardzo niebezpieczne i dziwne skrzyżowanie z ulicą Wojska Polskiego. Duże zanieczyszczenie gleby powodowała istniejąca tu wcześniej stacja paliw, dlatego wymienione zostało tutaj 1200 ton ziemi – powiedział zastępca prezydenta Andrzej Garlicki, dziękując wykonawcy za sprawne przeprowadzenie trudnej inwestycji oraz nadzorującym ją pracownikom Urzędu Miejskiego.
Poseł Lech Kołakowski zwracał uwagę na wielkość pozyskiwanych przez władze miasta środków zewnętrznych na inwestycje i zauważył, że ich ilość może napawać wszystkich mieszkańców dumą. Wicemarszałek województwa Marek Olbryś również podkreślił ilość inwestycji sprawiających, że Łomża pięknieje i gratulował władzom miasta umiejętności wykorzystania środków z Funduszu Dróg Samorządowych. Z kolei przewodnicząca Rady Miejskiej Alicja Konopka zwracała uwagę, że za żadnej kadencji nie było realizowanych tyle inwestycji drogowych, co obecnie.
Na to, jak ważnym elementem tej modernizacji była budowa parkingu zwracała uwagę zastępca dyrektora Powiatowego Urzędu Pracy Elżbieta Olejniczak-Bazydło. – Jego brak był bolączką nie tylko dla pracowników, ale również naszych klientów, osób bezrobotnych i pracodawców. Ogromnie się cieszę, że w końcu udało się zrobić parking na miarę pięknego miasta, który spełnia nasze potrzeby – powiedziała z-ca dyrektora PUP Elżbieta Olejniczak-Bazydło, wspominając, że dzięki temu zlikwidowany zostanie tzw. „klub 50”, czyli osób, które udając się do Urzędu Pracy były przez policję karane mandatami w wysokości 50 zł za przechodzenie przez jezdnię w niedozwolonym miejscu.
Inwestycję poświecił o. Jan Bońkowski z Zakonu Braci Mniejszych Kapucynów w Łomży, który w młodości wychowywał się w tej części miasta. Przypomniał także historię tego miejsca oraz ludzi z nim związanych.
Ulice 3 Maja i Wiejska były realizowane w ramach zadania pn. „Przebudowa drogi gminnej nr 101001B (ul. 3 Maja) w Łomży i rozbudowa drogi gminnej nr 101152B (ul. Wiejska) w Łomży”, na który władze Łomży pozyskały dofinansowanie z Funduszu Dróg Samorządowych.
Na ulicy Wiejskiej w ramach realizacji tej inwestycji wykonano nową nawierzchnię jezdni o długości około 380 metrów i szerokości 5-6 metrów, a po obu jej stronach zrealizowano chodniki. Powstało także siedem miejsc postojowych, w tym jedno wyniesione. Przebudowano kanalizację deszczową oraz oświetlenie uliczne, w tym 23 słupy oświetleniowe wraz z oprawami. Rozebrano dawną stację paliw wraz z infrastrukturą, a w tym miejscu wybudowano nowy parking na ponad sto miejsc. Wcześniej na koszt Orlenu, pod nadzorem geologa, dokonano remediacji, czyli wymiany gruntu. Wydatki poniesione przez samorząd na tą inwestycję wyniosły 3.456.600,80 zł, z czego 1.503.319,53 zł pochodziło z Funduszu Dróg Samorządowych.
Realizacja ulicy 3 Maja kosztowała 2.582.463,97 zł, z czego 848.740,47 zł pochodziło z Funduszu Dróg Samorządowych. Charakteryzuje się ona przekrojem jedno jezdniowym z przeznaczeniem do ruchu jednokierunkowego, a szerokość pasa ruchu wynosi 3,5 m. Część drogi przeznaczona jest do postoju pojazdów osobowych. Na jej 233 metrowym odcinku powstała nowa nawierzchnia jezdni wraz z chodnikami po obu stronach, pięć przejść dla pieszych, w tym jedno wyniesione oraz 32 miejsca parkingowe. Wykonano także kanalizację deszczową i wpusty uliczne, sieć wodociągową oraz wybudowano kablową linię oświetleniową wraz z 10 słupami oświetleniowymi z oprawami.
Obie drogi realizowała łomżyńska firma BIK-Projekt. Jej prezes Robert Skarżyński przekazał 3 tysiące złotych Szkole Podstawowej nr 9 w Łomży.
foto Kamil Brzostowski