Przybornik
Logo BIP Herb

BIULETYN INFORMACJI PUBLICZNEJ

BIP Urzędu Miejskiego w Łomży

Protokół nr 14/18 z dnia 23 kwietnia 2018 r.

Posiedzenie Komisji otworzył i obradom przewodniczył Pan Jan Olszewski – Przewodniczący Komisji Gospodarki Komunalnej i Rozwoju, który po zapoznaniu się z listą obecności i stwierdzeniu quorum, przedstawił porządek posiedzenia (w załączeniu). Poprosił o uwagi do zaproponowanego porządku obrad. Komisja nie wniosła innych uwag i przyjęła następujący porządek: 1. Analiza lokalnego rynku pracy oraz zapoznanie się z formami przeciwdziałania bezrobociu i środkami na te działania przeznaczonymi w 2017 roku – druk nr 840. 2. Analiza funkcjonowania Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacji ZB – druk nr 848. 3. Analiza funkcjonowania Miejskiego Przedsiębiorstwa Gospodarki Komunalnej ZB – druk nr 849. 4. Zaopiniowanie projektu uchwały w sprawie wyrażenia zgody na sprzedaż na rzecz użytkownika wieczystego, w trybie bezprzetargowym, nieruchomości położonej w Łomży przy ul. Poznańskiej, stanowiącej własność miasta Łomża – druk nr 847, 847 A. 5. Zaopiniowanie projektu uchwały w sprawie udzielenia bonifikaty przy sprzedaży nieruchomości na rzecz jej użytkownika wieczystego, na cele sakralne – druk nr 846, 846 A. 6. Zaopiniowanie projektu uchwały w sprawie wymagań, jakie powinien spełniać przedsiębiorca ubiegający się o uzyskanie zezwolenia na prowadzenie działalności w zakresie opróżniania zbiorników bezodpływowych i transportu nieczystości ciekłych na terenie miasta Łomża – druk nr 833, 833 A. 7. Sprawy różne.

Ad. 1

 

            Mieczysław   Bieniek – Dyrektor PUP w Łomży przedstawił informację nt lokalnego rynku pracy oraz zapoznanie się z formami przeciwdziałania bezrobociu i środkami na te działania przeznaczonymi w 2017 roku (w załączeniu).

            Przewodniczący Komisji otworzył dyskusję.

            Radny Tadeusz Zaremba stwierdził, że wiele firm boryka się z potrzebami kadrowymi i nie mogą pozyskać fachowców., ale być może nie mają za te pieniądze, które oferują. Poprosił o wyjaśnienie jak wygląda kwestia podwyższania kwalifikacji i jak to kształtuje się na osobę.

                Mieczysław   Bieniek – Dyrektor PUP w Łomży wyjaśnił, że jest to kwota 3-krotnego, przeciętnego wynagrodzenia. W chwili obecnej miasto realizuje projekt na kwotę 40 mln. zł.

            Przewodniczący Komisji poprosił o odpowiedź na pytanie jaki procent wśród bezrobotnych stanowią absolwenci szkół zawodowych, średnich i wyższych z naszego terenu. Czy jest tendencja spadkowa, czy utrzymuje się na tym samym poziomie.

            Mieczysław   Bieniek – Dyrektor PUP w Łomży wyjaśnił, że analiza nie wyszczególnia absolwentów poszczególnych szkół, ale taka informacja może zostać przygotowana. Jeśli chodzi o młodych ludzi, to w przeciągu ostatnich lat, 2014 – 2017, nastąpił spadek o 6,6 %. Możliwe, że jest to związane m.in., że zadział program Wiedza, Edukacja, Rozwój, gdzie jest więcej pieniędzy niż na RPO. Wiadomo też, że część młodych ludzi, dobrze wykształconych odpływa z Łomży, a zwłaszcza tych, którzy są tutaj zameldowani, a kończą dobre uczelnie. Takie osoby korzystają z tzw. bonu na zasiedlenie, emigruje i podejmuje prace gdzie indziej.

            Więcej głosów w dyskusji nie zgłoszono.

            Komisja, w wyniku głosowania 11 głosami za – jednogłośnie, przyjęła informację zawartą w druku nr 840.

 

Ad. 2

 

            Janusz Nowakowski – Dyrektor MPK ZB przedstawiał informację o funkcjonowaniu Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacji ZB (w załączeniu).

            Przewodniczący Komisji otworzył dyskusję. Poprosił o odpowiedź na pytanie, jakie są dalsze perspektywy inwestycji, które przedsiębiorstwo planowało zrealizować. Czy będą one realizowane, czy nie.

            Janusz Nowakowski – Dyrektor MPK ZB stwierdził, że na dzisiaj jest taka sytuacja, że przy wsparciu z budżetu miasta zostały zrealizowane drobne sprawy, ale takie, które otwierają możliwości pod kątem elektromobilności z jednej z strony, a z drugiej jeśli chodzi o przekształcenie zakładu w spółkę prawa handlowego, co wstępnie ma uzgodnione z Panem Prezydentem na dzień 1 stycznia 2019 rok. Dodał, że w 2017 roku wykonana została modernizacja myjni autobusowej, a ponadto zostały zamontowane panele fotowoltaiczne dzięki, którym przy słonecznej pogodzie MPK ma nadwyżki prądu. W chwili obecnej przedsiębiorstwo ma pozwolenie na budowę na panele fotowoltaiczne i to już jest większa sprawa, bo to, co zostało wykonane do tej pory było wykonane na potrzeby wewnętrzne. Mamy podpisaną umowę na dostawę 20 autobusów elektrycznych i przyjęliśmy takie rozwiązanie, aby jak najmniej korzystać z zakładu energetycznego, a jak najwięcej z własnego prądu.

            Radny Tadeusz Zaremba poprosił o wyjaśnienie jak zmieniła się struktura finansowania firmy po wprowadzeniu 60 + tzn. bezpłatnych przejazdów przed i po wprowadzeniu. Ponadto interesuje go procent obłożenia kursów. Ile trzeba dołożyć z budżetu i ile firma zaoszczędzi, żeby wprowadzić w kolejnym etapie bezpłatne przejazdy dla uczniów.

            Radny Andrzej Wojtkowski zwrócił się z zapytaniem, czy MPK obsługuje ościenne gminy bez dofinansowania. Czy prowadzone są rozmowy z gminami odnośnie dofinansowania.

            Radna Ewa Chludziński odnosząc się do kursów autobusu nr 4 zgodziła się, że w okresie jesienno-zimowym kursy powinny być ograniczone, natomiast w sezonie letnim czy nie byłoby lepiej, żeby autobus był dostępny, aby mieszkańcy mogli wrócić z nad rzeki. Odnosząc się do średniej płacy w przedsiębiorstwie poprosiła o podanie średniej płacy kierowców autobusów. Przyłączyła się również do głosu radnego Zaremby odnośnie analizy bezpłatnych przejazdów dla uczniów.

            Andrzej Garlicki – Z-ca Prezydenta Miasta odpowiadając na zapytanie radnego Wojtkowskiego wyjaśnił, że koszty ponoszone są przez korzystających z przejazdów. W chwili obecnej sytuacja jest taka, że nierentowne linie trzeba zlikwidować i zamknąć. Kwestia przejazdów młodzieży jest rozliczana oddzielnie. Woli ze strony gmin, jeśli chodzi o dołożenie środków finansowych do komunikacji, na razie nie ma.Janusz Nowakowski – Dyrektor MPK ZB stwierdził, że jeśli chodzi o sposób finansowania przedsiębiorstwo ma rozdział między miastem, a gminami. Zgodnie z przepisami autobusy jeżdżą na terenach pozamiejskich w oparciu o porozumienia. Zgodnie z porozumieniami MPK jeździ poza miastem, ale jeśli się okaże, że z różnych względów, nie bilansują się wpływy z biletów z kosztami, to MPK ma prawo odstąpić od przewozów chyba, że gmina dołoży pieniądze. Okazuje się, że żadna gmina, poza gmina Łomża, nie dokłada i jesteśmy jedynym przedsiębiorstwem, który jeździ poza miasto, a koszty na terenie zamiejskim pokrywane są mieszkańców jeżdżących na tych trasach, stąd też bilety są takie drogie i nie ma żadnych ulg. Ulgi obowiązują tylko na terenie miasta i tylko mieszkańcy gminy Łomża, mają takie same przywileje jak mieszkańcy miasta, ponieważ gmina wykupiła pakiet ulg dla swoich mieszkańców. Ponadto dodał, że wzrosły koszty w związku z paliwem w 2017 roku, w porównaniu do roku 2016, o ok. 550 tys. zł i tyle więcej MPK wydało na paliwo w 2017 roku przy tych samych kilometrach. Zmniejszyły się jednocześnie wpływy w związku z tym, że wprowadzono ulgi dla seniorów, ale przedsiębiorstwo otrzymuje refundacje z budżetu miasta, która w 100 % pokrywa straty wpływu. Uważa, że wprowadzenie tych ulg jest to bardzo dobre rozwiązanie, ponieważ korzystający są zadowoleni z tego, sporo osób z tego korzysta. Z punktu widzenia MPK fakt, że osoby starsze nie muszą kasować biletu jest istotny, ponieważ przedsiębiorstwo ma już sprawy w sądzie o odszkodowania, bo starsza osoba stojąca w trakcie jazdy narażona jest na niebezpieczeństwo. Dodał, że były wykonane analizy i tam, gdzie jeździ w obie strony mniej niż 5 pasażerów, takie kursy zostały zlikwidowane. Najpierw zostały zlikwidowane kursy na terenach zamiejskich, a później od 1 kwietnia kursy miejskie. Wyjaśnił również, że średnia płaca kierowców jest generalnie taka sama jak średnia płaca w całej firmie, ale wg kierowców jest to za mało, bo w chwili obecnej kierowcy zarabiają 4,5 tys. zł. Odpowiadając radnej Chludzińskiej odnośnie autobusu linii nr 4 stwierdził, że przy każdym życzeniu, które składają radni, liczone są koszty i powstaje pytanie, kto pokryje różnicę pomiędzy kosztami, a wpływami z biletów.

            Radny Janusz Mieczkowski odnosząc się do informacji przedstawił straty MPK w kolejnych latach i stwierdził, że formuła zakładu budżetowego powoli się wyczerpuje. Poprosił o wyjaśnienie, czy formuła ta od 1 stycznia powinna być zmieniona. Jego zdaniem powinniśmy już się zastanawiać, jakie podjąć działania, aby przekształcić zakład budżetowy w spółkę prawa handlowego.

            Andrzej Garlicki – Z-ca Prezydenta Miasta potwierdził, że nieuchronnie ta formuła się wyczerpuje i możliwości finansowania kończą się. W chwili obecnej trwa etap przygotowań i z 1 stycznia, za zgodą Rady Miejskiej, struktura MPK będzie zmieniona w spółkę. Spółka oczywiście będzie miała swoje koszty i nie można oczekiwać, że jej funkcjonowanie będzie tańsze, niż zakładu budżetowego, ale spółka ma dużo więcej możliwości. Na pewno prostsze będzie finansowanie oraz będzie możliwość generowania dodatkowych źródeł przychodu, których nie ma zakład budżetowy. Będzie to docelowa zmiana, która uporządkuje sytuację.

            Więcej głosów w dyskusji nie zgłoszono.

            Komisja, w wyniku głosowania 10 głosami za, przy braku głosów przeciw i 1 głosie wstrzymującym, przyjęła informację zawartą w druku nr 848.

 

Ad. 3

 

            Marek Olbryś – Dyrektor MPGKiM ZB przedstawił informację o funkcjonowaniu Miejskiego Przedsiębiorstwa Gospodarki Komunalnej ZB (w załączeniu).

            Przewodniczący Komisji otworzył dyskusję.

            Radny Tadeusz Zaremba stwierdził, że nie wie, czy jest to kwestia zmiany organizacyjnej, ale MPGKiM usprawnił się. Dostrzega i nie tylko on, że jest to dobra zmiana i trzeba się z tego cieszyć.

            Radny Janusz Mieczkowski zgodził się z wypowiedzią radnego Zaremby, że zakład dobrze funkcjonuje. W kontekście przekształcenia MPK poprosił o odpowiedź na pytanie, jaka jest opinia jeśli chodzi o wyczerpanie formuły zakładu budżetowego w odniesieniu do MPGKiM, czy przekształcenia będą musiały być dokonane, czy nie, a jeżeli tak, to kiedy.

            Radny Ireneusz Cieślik poprosił o informację, czy w zasobach komunalnych są mieszkania ogrzewane piecami węglowymi, a jeśli tak, to kiedy jest szansa, żeby je wymienić.

            Marek Olbryś – Dyrektor MPGKiM ZB odnosząc się do pytania w sprawie formuły prawnej przedsiębiorstwa stwierdził, że jeśli chodzi o niego, to dobrze mu się pracuje w obecnej formule. Ma jedno małe zastrzeżenie odnośnie wspólnot mieszkaniowych, ale nad tym też trwają prace. Natomiast reszta, wydaje się, że dobrze, że jest to w formule zakładu budżetowego. Zauważył, że przez 9 lat nie zostały podniesione żadne opłaty, ani za godzinę usługową, ani czynszu i zakład mieści się w tych kosztach. Uważa, że przedsiębiorstwo nie jest obciążeniem dla miasta i stara się uczciwie zarobić na wynagrodzenia, koszty i materiały. Jeżeli chodzi o piece węglowe wyjaśnił, że jest to większy problem, ponieważ piece są tam, gdzie nie ma żadnych mediów, praktycznie jest tylko zimna woda i szczątki kanalizacji. Piece występują w tzw. substandardach. Postawienie jednego pieca to kwota 6 tys. zł, lokatorzy nie umieją palić w tych piecach no i taki piec co 3-4 lata trzeba przestawiać i znów wydać kolejne 6 tys.zł.

            Więcej głosów w dyskusji nie zgłoszono.

            Komisja, w wyniku głosowania 10 głosami za – jednogłośnie, przyjęła informację zawartą w druku nr 849.

 

Ad. 4

 

            Henryka Pezowicz – Naczelnik WGN przedstawiła wniosek i projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na sprzedaż na rzecz użytkownika wieczystego, w trybie bezprzetargowym, nieruchomości położonej w Łomży przy ul. Poznańskiej, stanowiącej własność miasta Łomża (w załączeniu).

            Przewodniczący Komisji otworzył dyskusję.

            Głosów w dyskusji nie zgłoszono.

            Komisja, w wyniku głosowania 10 głosami za – jednogłośnie, pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały określony drukiem nr 847 A.

 

Ad. 5

 

            Henryka Pezowicz – Naczelnik WGN przedstawiła wniosek i projekt uchwały w sprawie udzielenia bonifikaty przy sprzedaży nieruchomości na rzecz jej użytkownika wieczystego, na cele sakralne (załączeniu).

            Przewodniczący Komisji otworzył dyskusję.

            Radny Ireneusz Cieślik poprosił o odpowiedź na pytanie jaki jest różnica ceny pomiędzy sprzedaży działki bez bonifikaty, a sprzedażą z bonifikatą.

            Henryka Pezowicz – Naczelnik WGN wyjaśniła, że wartość prawa wieczystego użytkowania i wartość prawa własności określa rzeczoznawca majątkowy. Kształtuje się to mniej więcej, że 60 % jest to wieczyste użytkowanie, czyli wartość, którą kościół ma, a 40 % miasto. 2 lata temu była aktualizowana opłata roczna dla parafii i wartość nieruchomości wynosi 500 tys. zł.

            Innych uwag nie zgłoszono.

            Komisja w wyniku głosowania 9 głosami za – jednogłośnie, pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały określony drukiem nr 846 A.

 

Ad. 6

 

            Andrzej Karwowski – Naczelnik WGK przedstawił wniosek i projekt uchwały w sprawie wymagań, jakie powinien spełniać przedsiębiorca ubiegający się o uzyskanie zezwolenia na prowadzenie działalności w zakresie opróżniania zbiorników bezodpływowych i transportu nieczystości ciekłych na terenie miasta Łomża (w załączeniu).

            Przewodniczący Komisji otworzył dyskusję.

            Głosów w dyskusji nie zgłoszono.

            Komisja, w wyniku głosowania 9 głosami za – jednogłośnie, pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały określony drukiem nr 833 A.

 

Ad. 7

 

            Radna Hanka Gałązka odnosząc się do budowy ul. Zawadzkiej zwróciła uwagę, że nowo wybudowana ul. Wiosenna niszczona jest przez ciężki sprzęt, samochody ciężarowe, betoniarki itp.

            Andrzej Garlicki – Z-ca Prezydenta zapewnił, że zwróci na to uwagę i będzie reakcja tym bardziej, że pojazdy powinny korzystać z drogi serwisowej. 

W związku z wyczerpaniem porządku obrad Przewodniczący zamknął posiedzenie Komisji.

 

 

                                                                                                             Przewodniczący

                                                                                                   Komisji Gospodarki Komunalnej

                                                                                                                 i Rozwoju

 

                                                                                                              Jan Olszewski

  • Data powstania: Data powstania: wtorek, 3 lip 2018 11:51
  • Data opublikowania: wtorek, 3 lip 2018 11:53
Banner Cyfrowy Urząd Podawczy
Banner ePUAP
Banner Wojewódzki Biuletyn Informacji Publicznej
Banner Główny Biuletyn Informacji Publicznej