Przybornik
Logo BIP Herb

BIULETYN INFORMACJI PUBLICZNEJ

BIP Urzędu Miejskiego w Łomży

Protokół nr 13/18 z dnia 17 kwietnia 2018 r.

Posiedzenie Komisji otworzył i obradom przewodniczył Pan Jan Olszewski – Przewodniczący Komisji Gospodarki Komunalnej i Rozwoju, który po zapoznaniu się z listą obecności i stwierdzeniu quorum, przedstawił porządek posiedzenia (w załączeniu). Zaproponował uzupełnienie porządku o korektę do Wieloletniego Planu Rozwoju i Modernizacji Urządzeń Kanalizacyjnych na terenie miasta Łomży na lata 2018 – 2023 – druk nr 845/1. Poprosił o uwagi do zaproponowanego porządku obrad. Komisja nie wniosła innych uwag i w wyniku głosowania 11 głosami za – jednogłośnie, przyjęła następujący porządek posiedzenia z poprawką: 1. Przyjęcie protokołu nr 12/18 z dnia 26 marca 2018 r. 2. Zaopiniowanie projektu uchwały w sprawie zmiany miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego części miasta Łomża, rejon ulic: Wojska Polskiego, Poznańskiej i projektowanej ulicy stanowiącej przedłużenie ul. Meblowej – druk nr 842, 842 A. 3. Zaopiniowanie projektu uchwały w sprawie zmiany miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego części miasta Łomża, rejon ulic: Al. Legionów, Sikorskiego, Mickiewicza i Wyszyńskiego – druk nr 843, 843 A. 4. Analiza funkcjonowania gospodarki wodno-ściekowej (MPWiK) oraz stan realizacji planu zaopatrzenia miasta w wodę. Zaopiniowanie projektu uchwały w sprawie zatwierdzenia Wieloletniego Planu Rozwoju i Modernizacji Urządzeń Kanalizacyjnych na terenie miasta Łomży na lata 2018 – 2023 – druk nr 845, 845 A, 845/1. 5. Analiza i zaopiniowanie sprawozdania z wykonania budżetu miasta za 2017 rok w działach merytorycznie podległych Komisji – druk nr 832. 6. Sprawy różne.

Ad. 1 

Przewodniczący Komisji poprosił o uwagi do protokołu z poprzedniego posiedzenia Komisji.

Komisja przyjęła protokół nr 12/18 z dnia 26 marca 2018 r. bez uwag.

 

Ad. 2

 

            Tomasz Walczuk – Naczelnik Wydziału Architektury przedstawił wniosek i projekt uchwały w sprawie zmiany miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego części miasta Łomża, rejon ulic: Wojska Polskiego, Poznańskiej i projektowanej ulicy stanowiącej przedłużenie ul. Meblowej (w załączeniu do protokołu).

            Przewodniczący Komisji otworzył dyskusję.

            Radny Witold Chludziński zauważył, że zmniejszenie strefy ochronnej z 50 metrów do 17 daje nam 33 metry. Poprosił o wyjaśnienie „jak zwiększyła się powierzchnia planu”. Ponadto zwrócił się z zapytaniem, czy ustalone to jest z władzami strefy.

            Jacek Rostek – projektant m.p.z.p. stwierdził, że trudno tu mówić o powierzchni planu dlatego, że obszar objęty planem jest taki, jaki radni podjęli w uchwale intencyjnej. Natomiast jeśli chodzi o działki, jest większa możliwość zabudowy. W jego ocenie jest to zmiana bardzo korzystna. Przede wszystkim te zabudowy, które z jednej strony mają ulice, a z drugiej fort były ściśnięte tą strefą i mogą one podejść bliżej fortu. Dodał, że w trakcie opracowywania planu bardzo dobrze układała się współpraca z Wojewódzkim Konserwatorem Zabytków, który umożliwił przesunięcie strefy. Wyznacznikiem 17 metrów była szerokość zaprojektowanych dróg, czyli skoro od północnej strony drogi są buforem, to strefa też w ramach tej szerokości, może stanowić taki bufor i stąd to zmniejszenie. Natomiast o powierzchni trzeba by było mówić dla każdej działki, dla każdego właściciela oddzielnie.

            Tomasz Walczuk – Naczelnik Wydziału Architektury odpowiadając na drugie pytanie radnego Chludzińskiego wyjaśnił, że Pani Naczelnik Puchała była w stałym kontakcie ze strefą, która składała wniosek dotyczący ich oczekiwań. Przedstawił wniosek SSSE.

            Andrzej Garlicki – Z-ca Prezydenta Miasta wyjaśnił, że kluczową sprawą w przypadku naszej podstrefy była zmiana funkcji, ponieważ nasza działka w strefie była przecięta na pół. Jedna część była usługowa, a druga produkcyjna. Dwa przetargi, które się odbyły nie zakończyły się rozstrzygnięciem, ponieważ przedsiębiorcy wprost wyrazili swoje oczekiwania, aby ta sytuacja została uregulowana i projekt planu to przewiduje. Jeżeli Rada Miejska przyjmie plan podejmując uchwałę, przetarg będzie mógł być ponownie ogłoszony na tę działkę, która jest ostatnią działką do sprzedaży w podstrefie ekonomicznej i myśli, że przedsiębiorca, który jest zdeklarowany, zrealizuje swoją inwestycję.

            Radny Janusz Mieczkowski poprosił o dokładniejsze wyjaśnienie określenia „zmniejszenie powierzchni biologicznie czynnej”, co to jest ta powierzchnia biologicznie czynna. Zauważył również, że jest tam las, a ponieważ teren nie będzie ani rolniczy, ani leśny, czy jest obowiązek, aby jego właściciele dokonali zmiany.

            Jacek Rostek – projektant m.p.z.p. wyjaśnił, że zgodnie z ustawą o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym jesteśmy zobowiązani w planach miejscowych określić taką powierzchnię. Teren biologicznie czynny to taki, gdzie będzie rosła trawa, gdzie będzie można drzewo posadzić itd. Dotychczas w planie miejscowym ten parametr był dość wysoki, rzędu kilkudziesięciu procent. Uznaliśmy, że dla terenów przemysłowych należy przychylić do wniosku strefy, a strefa wnioskowała o 5-10 % i przyjęliśmy dolną granicę, czyli 5 % ze względu na to, że całego tego obszaru już sam fort będzie stanowił ten margines biologicznie czynny. Tereny przemysłowe wymagają dużych obszarów utwardzonych do zawracania pojazdów, dojazdów do ramp itp. Wysoki parametr powierzchni biologicznie czynnej w wielu funkcjach jest bardzo korzystny, natomiast przy domach jednorodzinnych, przy osiedlach to tutaj bardzo mocno ograniczał zagospodarowanie tego terenu. Odnosząc się do terenu zalesionego stwierdził, że obowiązek dotyczył Prezydenta, który sporządza plan miejscowy. Poprzedni plan miejscowy już te grunty przeznaczał na tereny inne niż leśne i rolne, natomiast z jakiegoś powodu nie przeprowadzono obowiązkowej procedury uzyskania zgody na zmianę przeznaczenia. Zgoda ta została przeprowadzona w chwili obecnej i de facto te tereny formalnie uzyskiwały te zgodę. Właściciel może utrzymywać las ile czasu chce, natomiast różnica polega na tym, że jeśliby nie chciał tego lasu, to teraz może go zlikwidować, a bez tej zgody nie było to możliwe i musiałby pozostać teren leśny.      

            Innych uwag nie zgłoszono. Przewodniczący Komisji zamknął dyskusję.

            Komisja, w wyniku głosowania 9 głosami za, przy braku głosów przeciw i 2 głosach wstrzymujących, pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały określony drukiem nr 842 A.        

 

Ad. 3

 

            Tomasz Walczuk – Naczelnik Wydziału Architektury przedstawił wniosek i projekt uchwały w sprawie zmiany miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego części miasta Łomża, rejon ulic: Al. Legionów, Sikorskiego, Mickiewicza i Wyszyńskiego (w załączeniu do protokołu).

            Przewodniczący Komisji otworzył dyskusję.

            Głosów w dyskusji nie zgłoszono.

            Komisja, w wyniku głosowania 11 głosami za - jednogłośnie, pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały określony drukiem nr 843 A.   

 

Ad. 4

 

            Mariusz Konopka – Prezes Zarządu MPWiK Sp. z o.o. przedstawił wniosek, projekt uchwały w sprawie zatwierdzenia Wieloletniego Planu Rozwoju i Modernizacji Urządzeń Kanalizacyjnych na terenie miasta Łomży na lata 2018 – 2023 oraz korektę do w/w planu (w załączeniu do protokołu).

            Przewodniczący Komisji otworzył dyskusję.

            Radny Tadeusz Zaremba odnosząc się do oczyszczalni ścieków poprosił o informację na jakim etapie jest realizacja jej modernizacji, czy też rozbudowy. Jaki jest zakres, jaki jest etap oraz orientacyjne koszty inwestycji. Poprosił również o odpowiedź na piśmie na pytania, jaki jest udział poszczególnych dostawców nieczystości płynnych m.in. m. Łomży, gm. Piątnica i innych podmiotów. Dodał, że chciałby, aby było tam określone jaki ładunek niosą te ścieki od poszczególnych odbiorców i jak to się ma do całkowitej mocy przerobowej oczyszczalni. Ponadto poprosił o przedstawienie opłat, jakie są wnoszone przez poszczególnych odbiorców i jaki jest w tych poszczególnych grupach szacowany i mierzony udział BZT5.

            Mariusz Konopka – Prezes Zarządu MPWiK Sp. z o.o. poprosił radnego Zarembę o przedłożenie pytań na piśmie. Odnosząc się do modernizacji oczyszczalni wyjaśnił, że na początku kwietnia został ogłoszony przetarg na rozbudowę, który trwa 41 dni. Koszt inwestycji będzie znany po rozstrzygnięciu przetargu. Finansowanie inwestycji to 64 % ze środków NFOŚ, natomiast reszta są to środki spółki.

            Radny Ireneusz Cieślik odnosząc się do poz. 15 planu – budowa kanalizacji sanitarnej w sięgaczu ul. Wesołej (…) z terminem realizacji w 2018 r. poprosił o wyjaśnienie na jakim etapie jest realizacja tego zadania oraz poz. 8 - przebudowa wodociągu rozdzielczego w ul. Wojska Polskiego – 2022 r. Co jest powodem, że inwestycje te są planowane.

            Andrzej Garlicki – Z-ca Prezydenta Miasta wyjaśnił, że w starej części miasta również w ul. Wojska Polskiego musi być przebudowana sieć  kanalizacyjna, sanitarna, ponieważ nie ma spinki z główną siecią, która jest w ul. Sikorskiego i trzeba to połączyć. Inwestycja związana jest z przebudową ul. Wojska Polskiego i na całej długości sieci muszą być przebudowane.

            Radna Ewa Chludzińska poprosiła o wyjaśnienie, czy w związku z licznymi inwestycjami oraz wzrostem sprzedaży wody, spółka przewiduje podwyżkę opłat za wodę i ścieki.

            Mariusz Konopka – Prezes Zarządu MPWiK Sp. z o.o. poinformował, że spółka 9 marca br. złożyła wniosek do organu zatwierdzającego i czekamy na decyzję. We wniosku ceny nie ulegały zmianie i obejmują 3 lata i do 8 czerwca 2021 roku będą obowiązywały te same taryfy.

            Radny Ireneusz Cieślik stwierdził, że nie znalazł w planie ani kanalizacji, ani wodociągu w ul. Tkackiej.

            Andrzej Garlicki – Z-ca Prezydenta Miasta wyjaśnił, że jest zlecone, czy też za chwilę będzie w całym pakiecie kilku ulic, projektowanie. Kiedy będzie projekt, MPWiK otrzyma prośbę o zaplanowanie tej inwestycji.

            Innych uwag nie zgłoszono. Przewodniczący Komisji zamknął dyskusję.

            Komisja, w wyniku głosowania 10 głosami za – jednogłośnie, zaopiniowała pozytywnie projekt uchwały określony drukiem nr 845 A wraz z autopoprawką.

 

 

 

 

Ad. 5

 

            Przewodniczący Komisji otworzył dyskusję na temat sprawozdania z wykonania budżetu miasta za 2017 rok (w załączeniu do protokołu) w działach merytorycznie podległych Komisji.

            Głosów w dyskusji nie zgłoszono.

            Komisja, w wyniku głosowania 7 głosami za, przy braku głosów przeciw i 3 głosach wstrzymujących, pozytywnie zaopiniowała realizację budżetu miasta za 2017 rok w działach merytorycznie podległych Komisji zgodnie z drukiem nr 832.

 

Ad. 6

 

            Andrzej Garlicki – Z-ca Prezydenta Miasta poinformował członków Komisji o podpisanym z Agencją Rozwoju Przemysłu liście intencyjnym, w którym miasto zobowiązuje się do przygotowania planów na teren pod inwestycje przy ul. Meblowej. Stwierdził, że na pytanie, które często pada, czy w mieście pojawią się inwestycję, ma dobrą informację, a mianowicie taką, że firmy, które zajmują się przygotowaniem terenów pod inwestycję, otrzymały zielone światło na Łomżę. Fakt, że Via Baltica staje się realną inwestycją powoduje, że Łomża zupełnie inaczej jest postrzegana jako atrakcyjne miejsce. Ponadto mamy tu wyższe uczelnie i zaplecze w wymiarze ludzkim, co jest naszym dużym atutem.         

W związku z wyczerpaniem porządku obrad Przewodniczący zamknął posiedzenie Komisji.

 

 

                                                                                                             Przewodniczący

                                                                                                   Komisji Gospodarki Komunalnej

                                                                                                                 i Rozwoju

 

                                                                                                              Jan Olszewski

  • Data powstania: Data powstania: wtorek, 29 maj 2018 13:48
  • Data opublikowania: wtorek, 29 maj 2018 13:50
Banner Cyfrowy Urząd Podawczy
Banner ePUAP
Banner Wojewódzki Biuletyn Informacji Publicznej
Banner Główny Biuletyn Informacji Publicznej