Przybornik
Logo BIP Herb

BIULETYN INFORMACJI PUBLICZNEJ

BIP Urzędu Miejskiego w Łomży

Protokół nr 6/17 z dnia 20 września 2017 r.

Posiedzenie Komisji otworzył i obradom przewodniczył Pan Jan Olszewski – Przewodniczący Komisji Gospodarki Komunalnej i Rozwoju, który po zapoznaniu się z listą obecności i stwierdzeniu quorum, przedstawił porządek posiedzenia (w załączeniu). Poprosił o uwagi do zaproponowanego porządku obrad. Komisja nie wniosła uwag i przyjęła następujący porządek obrad: 1. Przyjęcie protokołu nr 5/17 z dnia 28 sierpnia 2017 r. 2. Zaopiniowanie projektu uchwały w sprawie wyrażenia zgody na sprzedaż, w trybie bezprzetargowym., nieruchomości położonej w Łomży przy ul. Poznańskiej, stanowiącej własność miasta Łomża, która nie może być zagospodarowana jako odrębna nieruchomość, a przeznaczona do poprawienia warunków zagospodarowania nieruchomości przyległej – druk nr 697, 697 A. 3. Zaopiniowanie projektu uchwały w sprawie wyrażenia zgody na sprzedaż, w trybie bezprzetargowym, nieruchomości położonej w Łomży przy ul. Świerkowej, stanowiącej własność miasta Łomża, która nie może być zagospodarowana jako odrębna nieruchomość, a przeznaczona do poprawienia warunków zagospodarowania nieruchomości przyległej – druk nr 698, 698 A. 4. Zaopiniowanie projektu uchwały w sprawie przyjęcia założeń polityki społeczno-gospodarczej miasta Łomża na 2018 rok w działach merytorycznie podległych Komisji – druk nr 708, 708 A. 5. Zaopiniowanie sprawozdania z wykonania budżetu miasta za I półrocze 2017 roku w działach merytorycznie podległych Komisji – druk nr 690. 6. Ocena zaawansowania inwestycji w tym z udziałem środków unijnych – druk nr 706. 7. Informacja na temat funkcjonowania Budżetu Obywatelskiego Miasta Łomża – druk 707. 8. Informacja na temat realizacji Programu Rozwoju Miasta Łomża do 2020 roku plus. Realizacja programu za 2016 rok – druk nr 696. 9. Sprawy różne.

Ad. 1 

Przewodniczący Komisji poprosił o uwagi do protokołu z poprzedniego posiedzenia Komisji.

Komisja przyjęła protokół nr 5/17 z dnia 28 sierpnia 2017 r. bez uwag.

 

Ad. 2

            Paulina Gałązka – Z-ca Naczelnika WIN przedstawiła wniosek i projekt uchwały w sprawie             wyrażenia zgody na sprzedaż, w trybie bezprzetargowym., nieruchomości położonej w Łomży przy ul. Poznańskiej, stanowiącej własność miasta Łomża, która nie może być zagospodarowana jako odrębna nieruchomość, a przeznaczona do poprawienia warunków zagospodarowania nieruchomości przyległej (w załączeniu).

            Przewodniczący Komisji otworzył dyskusję.

            Głosów w dyskusji nie zgłoszono.

            Komisja, w wyniku głosowania 11 głosami za, przy braku głosów przeciw i 1 głosie wstrzymującym, zaopiniowała pozytywnie projekt uchwały określony drukiem nr 697 A.

 

Ad. 3

            Paulina Gałązka – Z-ca Naczelnika WIN przedstawiła wniosek i projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na sprzedaż, w trybie bezprzetargowym, nieruchomości położonej w Łomży przy ul. Świerkowej, stanowiącej własność miasta Łomża, która nie może być zagospodarowana jako odrębna nieruchomość, a przeznaczona do poprawienia warunków zagospodarowania nieruchomości przyległej (w załączeniu).

            Przewodniczący Komisji otworzył dyskusję.

            Głosów w dyskusji nie zgłoszono.

            Komisja, w wyniku głosowania 12 głosami za, przy braku głosów przeciw i 1 głosie wstrzymującym, zaopiniowała pozytywnie projekt uchwały określony drukiem nr 698 A.

 

Ad. 4

            Andrzej Garlicki – Z-ca Prezydenta Miasta przedstawił wniosek i projekt uchwały w sprawie przyjęcia założeń polityki społeczno-gospodarczej miasta Łomża na 2018 rok w działach merytorycznie podległych Komisji (w załączeniu).

            Przewodniczący Komisji otworzył dyskusję.

            Radna Ewa Chludzińska stwierdziła, że wg niej mało jest założeń, co do rozwoju gospodarczego miasta. Uważa, że może warto zastanowić się nad czymś takim, jak współpraca w zakresie gospodarczym z innymi miastami regionu np. z Ostrołęką, bo tego jej w naszym mieście brakuje. Na uwagę zasługuje tu branża IT.

            Andrzej Garlicki – Z-ca Prezydenta Miasta zwrócił uwagę, że w założeniach są zapisy dotyczące szeregu działań gospodarczych, a także kontynuację tego, co zostało już podjęte, a mianowicie Program Rozwoju Miasta Łomży, Program Rozwoju Przedsiębiorczości i programy te są wdrażane i realizowane. Założenia polityki społeczno-gospodarczej miasta na 2018 tym się różnią od poprzednich, że mamy przed sobą rok jubileuszowy, który determinuje wiele działań. Odnosząc się do wypowiedzi Pani radnej stwierdził, że ostatnio podpisana została umowa z Lidą, prowadzone są działania partnerskie, które będą realizowane z jeszcze większą intensywnością niż dotychczas. Stwierdził, że często słyszy, że Łomży brakuje dużego inwestora, który zapewni kilkaset miejsc pracy. Uważa, że jest to świetny pomysł, tylko brak jest możliwości realizacji takiej propozycji, ponieważ pojawiają się inwestorzy, ale co miasto może im zaproponować. Każdy inwestor, który wchodzi do miasta potrzebuje dobrego klimatu w sensie relacji z samorządem, wszystkich uwarunkowań proceduralnych, technicznych, które samorząd może zapewnić, bądź nie i terenu w dobrej cenie z pełnym uzbrojeniem. Miasto nie posiada terenu, ale próbuje w ramach tego, co ma, takiej propozycji szukać. Dlatego też porządkowane są kwestie przy ul. Meblowej, a ponadto pozostaje grunt prywatny i ewentualny inwestor musiałby dogadać się z właścicielem. Główna bolączką miasta jest więc brak terenu, ale wszelkie działania typu promocja gospodarcza, współpraca, realizacja misji gospodarczych, wizyty studyjne w naszych przedsiębiorstwach promujące dobre praktyki, są prowadzone. Jeśli chodzi o IT, to uwaga Pani radnej jest słuszna i dodał, że zrealizowana sieć szerokopasmowa, cały czas jest rozbudowywana.

            Radny Ireneusz Cieślik zwrócił uwagę, że z założeń uciekło przejęcie budynku po byłym szpitalu. Były w poprzedniej kadencji czynione działania w tym kierunku, a w chwili obecnej nie ma o tym mowy.

            Andrzej Garlicki – Z-ca Prezydenta Miasta stwierdził, że nie pilotuje tej sprawy i szczegółów nie zna, ale kilka tematów się z tym wiąże, ponieważ to jest temat współpracy miasta z Urzędem Marszałkowskim i ze szpitalem. Jest to rzeczywiście odwlekane i nie do końca dla niego zrozumiałe, ale jak nie wiadomo o co chodzi, to chodzi o pieniądze.

            Radny Andrzej Wojtkowski pogratulował Prezydentowi Garlickiemu przedłożonego dokumentu, ponieważ, jego zdaniem, są to typowo inwestycyjne założenia polityki miasta i w 99 % stawiają na inwestycje. Zwrócił uwagę, że we wszystkich działach znajdują się same inwestycje.

            Radny Tadeusz Zaremba stwierdził, że wg niego założenia polityki społeczno - gospodarczej jest to najważniejszy dokument, w którym wyznacza się zadania do realizacji i na to zapewnia się pieniądze. Papier jest cierpliwy i wszystko wytrzyma. Wiele zapisów jest bardzo słusznych, ale już dzisiaj wiadomo, że mało realnych, a najmniej realne jest to, że sytuacja finansowa jeżeli nie będzie zaciągany kolejny, duży kredyt, bez spłacania nawet odsetek od poprzednich, to będziemy się wszyscy cieszyli. Miłe złego początki, a koniec żałosny, bo po wyborach jeżeli ktoś będzie chciał porządkować te wspaniałe pomysły, to będzie miał bardzo komfortową sytuację.

            Radna Alicja Konopka stwierdziła, że najważniejsze są zapisy w budżecie miasta i to budżet jest najważniejszym dokumentem do kształtowania i rozwoju miasta. Dodała, że w projekcie założeń polityki społeczno – gospodarczej miasta na 2018 dużo miejsca poświęcone jest polityce senioralnej, czego nigdy nie było. Czy nie warto byłoby przy tej okazji wspomnieć o szpitalu dla osób starszych, dla godnego starzenia się.

                Andrzej Garlicki – Z-ca Prezydenta Miasta stwierdził, że jest to trudne o tyle, że finalnie skupia się to na pieniądzach. Nie mówi, że jest to brak dobrej woli, wola jest, tylko trzeba uczciwie powiedzieć, że nikt z radnych nie podpisałby się pod tym, abyśmy wzięli to na swoje plecy, a Urząd Marszałkowski nie jest skory do partycypacji, bo nie mówimy tylko o inwestycji, ale również o co rocznym utrzymaniu, a są to spore środki. Uważa, że jest to absolutnie poza naszym budżetem, abyśmy mogli to zabezpieczyć.

            Radna Elżbieta Rabczyńska odnosząc się do obszaru polityki społecznej stwierdziła, że świetnie realizowany jest program 500 +, ale w założeniach brakuje i nic nie mówi się o „adaptacji żłobków dla dzieci”. Czy można byłoby to uzupełnić, ponieważ wie o tym od osób, które mają małe dzieci i chciałaby wrócić do pracy, ale jest problem ze żłobkami.

            Andrzej Garlicki – Z-ca Prezydenta Miasta stwierdził, że co do potrzeb, żebyśmy jako miasto mieli planować budowę żłobka, nic nie słyszał.

            Radny Janusz Mieczkowski stwierdził, że w zestawieniu z założeniami z poprzednich lat, które miały różną formę, przedłożone założenia podobają mu się, ponieważ są zwarte, zawarte w nich jest kompendium wiedzy o mieście, jego problemach i o przyszłości. Założenia podzielone są na cztery obszary i wywnioskował z tego, że najważniejsze elementy to działania związane są z obchodami 600-lecia miasta, 100-lenia odzyskania niepodległości jak również działania w kontekście mającej się budować w niedalekiej przyszłości obwodnicy, a także program rewitalizacji. Nie ma zarzutów do zawartych sformułowań, natomiast zwraca uwagę na to, o czym mówili radni w trakcie dyskusji, czyli na finanse. Znajdujemy stwierdzenie, że ograniczeniem będzie art. 243 ustawy o finansach publicznych i słynny wskaźnik, który przez pryzmat ostatnich trzech lat jest korzystniejszy, niż nam się wydawało, co pozwala mieć nadzieje, że będzie można wykorzystywać środki dodatkowe. Mówi się o pożyczce, a jednocześnie o konieczności utrzymania zwiększonej dyscypliny budżetowej. Uważa, że jest to dobry dokument i jest za tym, aby go przyjąć.

            Więcej głosów w dyskusji nie zgłoszono.

            Przewodniczący Komisji zamknął dyskusję.

            Komisja, w wyniku głosowania 12 głosami za – jednogłośnie, przyjęła projekt uchwały określony drukiem nr 708 A.

 

Ad. 5

            Bożena Szypulska – Kierownik Oddziału Budżetu przedstawiła sprawozdanie z wykonania budżetu miasta za I półrocze 2017 roku (w załączeniu) w działach merytorycznie podległych Komisji.

            Przewodniczący Komisji otworzył dyskusję.

            Głosów w dyskusji nie zgłoszono.

            Komisja, w wyniku głosowania 10 głosami za, przy braku głosów przeciw i 1 głosie wstrzymującym, zaopiniowała pozytywnie sprawozdanie określone drukiem nr 690.

           

Ad. 6

            Przewodniczący Komisji otworzył dyskusję na temat realizacji inwestycji, w tym z udziałem środków unijnych, do dnia 31.08.2017 r. (informacja w załączeniu).

            Głosów w dyskusji nie zgłoszono.

            Komisja przyjęła informację zawartą w druku nr 706.

 

Ad. 7

            Przewodniczący Komisji otworzył dyskusję na temat funkcjonowania Budżetu Obywatelskiego Miasta Łomża (informacja w załączeniu).

            Radna Alicja Konopka zwróciła uwagę, że na terenie osiedla Perspektywa, gdzie mieszka dużo młodych ludzi, nie ma inicjatyw do realizacji z budżetu obywatelskiego.

            Andrzej Garlicki – Z-ca Prezydenta Miasta stwierdził, że budżet obywatelski ma swoje ograniczenia kwotowe, a poza tym zadania mogą być realizowane na terenie miejskim, a nie na terenie spółdzielni. Budżet jest podzielony na trzy rejony i zgłaszane przez mieszkańców zadania są realizowane zgodnie z regulaminem. Jeżeli mieszkańcy osiedla płacą pieniądze do spółdzielni, to dlaczego miasto ma realizować zadania na terenie osiedla.

            Radny Witold Chludziński zwrócił uwagę, że mieszkańcy osiedla to również obywatele miasta, którzy również płacą podatki. Wszyscy mieszkańcy są obywatelami tego miasta, więc może zmienić nazwę i niech to nie będzie budżet obywatelski.

            Ewa Sznejder – Naczelnik CWS stwierdziła, że często spotyka się z takim zarzutem, ale na południu kończą się tereny miejskie i to jest kwestia poruszana na forum rady osiedla. Jest oczekiwanie, że regulamin budżetu obywatelskiego będzie zmieniony w takim kierunku, aby móc inwestować na terenie spółdzielni. Zauważyła jednak, że regulamin był raz uchwalany, a później 2 – krotnie zmieniany po konsultacjach z mieszkańcami i nie pojawiały się wcześniej takie sugestie, albo nie było powszechnej zgody i osiedle Perspektywa wychodzi tak, jak wychodzi.

            Andrzej Garlicki – Z-ca Prezydenta Miasta zwrócił uwagę, że otwierając tę puszkę, należy mieć świadomość, że pojawią się deweloperzy, pojawią się ogródki działkowe i nie będzie możliwości odmowy.

            Radny Andrzej Wojtkowski stwierdził, że dużo się dzieje w zakresie budżetu obywatelskiego na terenie Łomżycy, Starego Miasta i mieszkańcy wykorzystują to w sensie pozytywnym, bo jest to tak sformułowane, a nie inaczej. W imieniu radnych osiedla Perspektywa upomina się i prosi, aby regulamin budżetu obywatelskiego został zmieniony na 2019 rok w tym zakresie.

 

            Przewodniczący Komisji stwierdził, że ze strony miasta powinna być krytyczna ocena zgłaszanych inwestycji i czy środki, które zostaną zainwestowane, rzeczywiście dobrze zostaną wydane. Zrealizowano np. dwie inwestycje i są to pomniki wykonane za 150 tys. zł, które stoją, są i nic poza tym. Osoby, które zgłaszają zadania w ramach budżetu nie muszą znać się na uwarunkowaniach, procedurach, które trzeba zastosować przy realizacji takiej, czy innej inwestycji i właśnie na urzędnikach UM spoczywa obowiązek, czy dopuszczamy zgłoszoną inwestycję, a jeśli nie dopuszczamy, to dlaczego.

            Andrzej Garlicki – Z-ca Prezydenta Miasta stwierdził, że sprawa jest otwarta na przyszłe rozdanie budżetu i to jest w gestii radnych, aby nad tym regulaminem popracować w wymiarze dopuszczenia, bądź nie. Jego zdanie jest takie, że deweloperzy, ogródki działkowe, spółdzielnie mieszkaniowe pobierają świadczenia od swoich członków i mają obowiązek zapewnić pewne funkcje również w tym wymiarze. Oczywiście są to mieszkańcy Łomży, sam jest jednym z nich i też mógłby oczekiwać, ale stara się być obiektywny poza swoim interesem prywatnym. Oczekiwałby od spółdzielni, że skoro przetwarza w jakiś sposób jego pieniądze, to coś zorganizuje. Mówiąc o Łomżycy zwrócił uwagę, że tam są prywatni właściciele, ale są też grunty miejskie i tych gruntów nie ma kto zagospodarować i to pozostaje w gestii miasta, aczkolwiek nie zamyka drogi, można przysiąść i dokonać modyfikacji regulaminu. Co do weryfikacji zadań stwierdził, że jest zespół, który weryfikuje zadania pod względem kosztowym, realnym, możliwości realizacji i konsekwencji jeśli chodzi o utrzymanie danego obiektu.

            Innych uwag nie zgłoszono.

            Komisja przyjęła informację zawartą w druku nr 707.

 

Ad. 8

            Andrzej Garlicki – Z-ca Prezydenta Miasta przedstawił informację na temat realizacji Programu Rozwoju Miasta Łomża do 2020 roku + za 2016 rok (w załączeniu).

Przewodniczący Komisji otworzył dyskusję.

            Głosów w dyskusji nie zgłoszono.

            Komisja przyjęła informację zawartą w druku nr 696.

 

Ad. 9

            Przewodniczący Komisji przedstawił pismo Z-cy Prezydenta Miasta skierowane do MPK ZB w sprawie przekazania wniosku radnego Zbigniewa Prosińskiego, z prośbą o opinię oraz analizę skutków finansowych wprowadzenia wnioskowanych przez radnego zmian (pismo w załączeniu). Przypomniał, że wniosek został przekazany przez Radę Miejską do Komisji Gospodarki Komunalnej, Komisja na ostatnim posiedzeniu skierowała wniosek do Prezydenta Miasta, a Pan Prezydent kieruje wniosek do MPK ZB.       

W związku z wyczerpaniem porządku obrad Przewodniczący zamknął posiedzenie Komisji.

 

 

                                                                                                             Przewodniczący

                                                                                                   Komisji Gospodarki Komunalnej

                                                                                                                 i Rozwoju

 

                                                                                                              Jan Olszewski

  • Data powstania: Data powstania: poniedziałek, 4 gru 2017 09:14
  • Data opublikowania: poniedziałek, 4 gru 2017 09:16
Banner Cyfrowy Urząd Podawczy
Banner ePUAP
Banner Wojewódzki Biuletyn Informacji Publicznej
Banner Główny Biuletyn Informacji Publicznej