Przybornik
Logo BIP Herb

BIULETYN INFORMACJI PUBLICZNEJ

BIP Urzędu Miejskiego w Łomży

Na 24 posiedzeniu w dniu 24 października 2012 roku

 

Komisja realizowała następujący porządek obrad:

 

 

 

1.    Przyjęcie protokołu z poprzedniego posiedzenia.

2.    Zaopiniowanie projektu uchwały zmieniającej Uchwałę Nr 195/XXIII/12 Rady Miejskiej Łomży z dnia 25 kwietnia 2012 r. w sprawie finansowania zadań ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych w zakresie rehabilitacji zawodowej i społecznej osób niepełnosprawnych /druk nr 397, 397A/

3.     Zaopiniowanie projektów uchwał:

a)    w sprawie określenia stawek podatków od nieruchomości na 2013 rok /druk nr 398, 398A/

b)     w sprawie opłaty od posiadania psów, terminów płatności oraz zwolnień na 2013 r. /druk nr 398/.

4.    Zaopiniowanie projektu uchwały w sprawie zmian w budżecie miasta Łomża na rok 2012 /druk nr  401, 401A/

5.    Sprawy różne.

 

Ad. 1

Edyta Śledziewska - Przewodnicząca Komisji wprowadzając do tematu poprosiła o uwagi do protokołu z poprzedniego posiedzenia.

            Komisja nie wniosła uwag do Protokołu nr 23/12 i w wyniku głosowania przyjęła go jednogłośnie – 4 głosami za.

 

Ad. 2

Przewodnicząca  wprowadzając do tematu poprosiła  o przedstawienie wniosku.

Wniosek Prezydenta dotyczący projektu uchwały  zmieniającej Uchwałę Nr 195/XXIII/12 Rady Miejskiej Łomży z dnia 25 kwietnia 2012 r. w sprawie finansowania zadań ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych w zakresie rehabilitacji zawodowej i społecznej osób niepełnosprawnych  zgodnie drukami nr 397, 397A przedstawił Wiesław Jagielak – Dyrektor MOPS.

Odpowiadając następnie na zapytanie radnej Wandy Mężyńskiej wyjaśnił, że  jeżeli chodzi o rehabilitację zawodową, to środków jest mało, ponieważ potrzeby są dużo większe. Podkreślił, że ważne jest to, iż w mieście są przedsiębiorcy, którzy chcą tworzyć miejsca pracy dla osób niepełnosprawnych. Zauważył, że jest to zatrudnienie na okres 3 lat. Osoba posiada więc środki na swoje utrzymanie i tym samym nie korzysta z pomocy społecznej, czy też innych świadczeń.  

Odpowiadając na zapytanie Przewodniczącej wyjaśnił, że nie ma zagrożenia, iż jakieś potrzeby w zakresie rehabilitacji społecznej nie będą mogły być zrealizowane. Może być sytuacja, że osoba zgłosi się pod koniec grudnia, wówczas potrzeba ta zostanie zrealizowana w pierwszej kolejności z budżetu roku następnego. Wyjaśnił następnie, że wszystkie potrzeby realizowane są na bieżąco i osoby tym zajmujące się poinformowały go, że spokojnie można te środki przesunąć bez szkody na realizację bieżących  wniosków.

Komisja  nie zgłosiła  więcej uwag do przedłożonego materiału i w wyniku głosowania 4 głosami za,  pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały zmieniającej Uchwałę Nr 195/XXIII/12 Rady Miejskiej Łomży z dnia 25 kwietnia 2012 r. w sprawie finansowania zadań ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych w zakresie rehabilitacji zawodowej i społecznej osób niepełnosprawnych.

 

Ad. 3 a i b

 

Przewodnicząca  wprowadzając do tematu poprosiła  o przedstawienie wniosku.

            Wniosek Prezydenta w sprawie stawek podatków od nieruchomości i  opłat od posiadania psów na 2013 rok zgodnie z drukami 398, 398A i 398B
przedstawiła Barbara Supińska – Kierownik Oddziału Podatków. Przedstawiła również wysokość stawek porównywalnych w podatku od nieruchomości oraz  wysokość stawek podatków od nieruchomości w latach 2011 – 2012 w innych porównywalnych  gminach /w załączeniu/.

            Radna Bernadeta Krynicka zabierając głos w dyskusji stwierdziła, że cieszy się, iż zostały wprowadzone zwolnienia z opłat od posiadania psów. Przypomniała następnie, że swego czasu składała w tej sprawie interpelację i wówczas otrzymała odpowiedź, że nie jest to możliwe. Cieszy się więc, że jednak przyjęto takie rozwiązanie, uważa bowiem, że doprowadzi to do zmniejszenia ilości psów w schronisku.  Jest więc za tymi rozwiązaniami.

 Jeżeli chodzi o podatki od nieruchomości, to z posiadanych przez nią informacji wynika, iż w Łomży podatki są wyższe niż w Warszawie. Dodała, że Ostrołęka już od lat kilku nie podnosi podatków, dzięki czemu sprzyja  to rozwojowi i inwestowaniu. W Łomży natomiast takie działania zniechęcają i przedsiębiorcy chcą uciekać i już uciekają. Uważa, że proponowane podwyżki są zbyt wysokie i należy przestać podnosić. Jest więc przeciwna tym podwyżkom, nie jest to bowiem dobry kierunek rozwoju.

            Prezydent Mirosława Kluczek zabierając głos stwierdziła, że  byłoby bardzo dobrze, gdyby nie podnosić podatków i pozostawić je na dotychczasowym poziomie. Odnosząc się następnie do przykładu Ostrołęki zauważyła, że miasto to jest w całkiem innej sytuacji, posiada bowiem  dwa bardzo duże zakłady pracy, z których spływają podatki. Łomża natomiast takich dodatkowych źródeł nie posiada i w tym problem. Dodała, że jeżeli Rada tych propozycji nie przyjmie, wówczas  trzeba będzie jakoś z tym sobie radzić, z tym, że będzie problem z zamknięciem budżetu na rok 2013.

            Kierownik Oddziału Podatków wyjaśniła, że jeżeli nie zostaną przyjęte te propozycje, będą obowiązywały te z roku bieżącego.  

Prezydent Mirosława Kluczek dodała, że jako mieszkanka miasta również chciałaby płacić niższe podatki, ale będąc w tej sytuacji zdaje sobie sprawę z tego, co się dzieje.

Radna Bernadeta Krynicka odnosząc się do wypowiedzi Pani Prezydent zwróciła uwagę, że obserwując  proponowane przez Prezydenta Dobosza  inwestycje, które pochłoną bardzo dużo środków, to nie wie czy jest to dobre rozwiązanie. Jej zdaniem należy „mierzyć siły na zamiary”. Wątpi, czy miastu jest potrzebna targowica za 8,5 mln. zł, czy też amfiteatr. Uważa, że z handlu miasto nie rozwinie się. Należy więc zastanowić się, czy stać miasto na takie inwestycje, gdy jest kryzys.  

Prezydent Mirosława Kluczek wyjaśniła, że w chwili obecnej trwają prace nad budżetem i z tego co pamięta, to w związku z problemami związanymi ze „spięciem” budżetu amfiteatr już wypadł. Cały czas są problemy z zamknięciem budżetu wciąż rozważają co jeszcze zdjąć. Decyzje są więc trudne. Zauważyła ponadto, że jeżeli chodzi o targowisko, to pewne środki zostały już wydatkowane na projekty i z pewnych rzeczy nie da się już wycofać. Nie chce się jednak wypowiadać się w tych kwestiach, ponieważ nie są to tematy bardzo dobrze jej znane. Tymi kwestiami zajmuje się Prezydent Dobosz i będzie to radnym wyjaśniał szczegółowo. Osobiście zdaje sobie sprawę, że zdjęcie np. z oświaty 5% spowoduje, że będą duże problemy.

Radna Bogumiła Olbryś  zabierając głos stwierdziła, że wszyscy zdają sobie sprawę z tego, że podatki płacić należy, trzeba się jednak zastanowić, czy w takich dużych wielkościach. Ciszy się, że radni otrzymali informacje dotyczące danych z innych samorządów. Widać z nich, że inni radzą sobie przyjmując niższe stawki, czemu więc Łomża przyjmuje tak wysokie. Wysokie podatki odstraszają chętnych do rozpoczęcia działalności. Poprosiła następnie o odpowiedź dlaczego jest tak wysoka %  grupa „grunty pozostałe”. Dodała, że kilka miesięcy temu rozmawiała z nią osoba, która część gruntów posiada na terenie miasta, a część na terenie gminy i w związku z tym płaci dwie różne stawki. Być może należy wspólnie z wójtem te stawki ujednolicić. Podkreśliła, że zdaje sobie sprawę, że podatki muszą zostać podwyższone, ale jeżeli już to tylko o stopień inflacji, a nie tak wysoko.  Apeluje więc o rozsądek.

Kierownik Oddziału Podatków wyjaśniła, że takie stawki proponuje Prezydent, nic nie stoi na przeszkodzie, aby radni złożyli swoje propozycje. Odnosząc się do kwestii stawek w gminie Łomża wyjaśniła,  że  w gminie Łomża podatki na 2012 r. w punkcie „pozostałe grunty”  stawki są tylko o 1 grosz niższe do tych w mieście.

Radna Wanda Mężyńska zabierając głos stwierdziła, że zdaje sobie sprawę, że są to propozycje Prezydenta i być może gdyby wzrost był tylko o 3% wówczas być może byłoby to do przyjęcia. Następnie zwróciła uwagę na podatki, które mimo tego, że firmy działają w mieście nie zostają w mieście, ale wpływają tam, gdzie jest siedziba firmy, jak w przypadku sklepów wielko powierzchniowych.

Kierownik Oddziału Podatków wyjaśniła, że firmy te podatek od nieruchomości płacą w mieście. Faktem jest, że te inne podatki nie wpływają do kasy miasta, ale w tym wypadku nie leży to w gestii samorządu.

Przewodnicząca zabierając głos stwierdziła, że również nie jest zwolennikiem podnoszenia podatków, ponieważ jest to najprostsze rozwiązanie gdy brak środków w budżecie. Zdaje jednak sobie sprawę, że na wydatki również potrzebne są duże środki. Następnie poprosiła o dalsze uwagi.

       Komisja  nie zgłosiła  więcej uwag do przedłożonego materiału i w wyniku głosowania przy braku głosów za,  3 przeciwnych i 2 wstrzymujących negatywnie zaopiniowała proponowane przez Prezydenta stawki podatku od nieruchomości na 2013 rok.   

Następnie w wyniku głosowania 4 głosami za, przy 1 przeciwnym i braku wstrzymujących pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały w sprawie opłaty od posiadania psów, terminów płatności oraz zwolnień na 2013 r.

 

Ad. 4

 

            Przewodnicząca wprowadzając do tematu poprosiła o wyjaśnienie zmian w budżecie na 2012 r.

            Wniosek Prezydenta w sprawie zmian w budżecie zgodnie z drukami 401, 401A przedstawiła Bożena Szypulska  Kierownik Oddziału Budżetu.  Odpowiadając na zapytanie radnej Wandy Mężyńskiej wyjaśniła, że świadczeń jest bardzo dużo i w związku z tym, iż 3 osoby były na urlopach macierzyńskich, zaszła konieczność zatrudnienia dodatkowych osób. Chodziło o to, aby osoby przychodzące składać wnioski, a zazwyczaj są to osoby z małymi dziećmi i wózkami,  długo nie stały.  Dodała, że nie zwiększa się wysokość środków na wynagrodzenia, ale są przeniesione  z płac  z  rozdz. 75011 - kwota 64 tys. zł przeniesiona do rozdz. 85212.

Komisja  nie zgłosiła  uwag do przedłożonego materiału i w wyniku głosowania 5 głosami za,  jednogłośnie - pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały w sprawie zmian w budżecie na rok 2012 w działach merytorycznie podległych Komisji.

 

Ad. 5

 

            W sprawach różnych nie zgłoszono problemów.  

Na tym posiedzenie Komisji zakończono.


 

  • Data powstania: Data powstania: piątek, 23 lis 2012 07:48
  • Data opublikowania: piątek, 23 lis 2012 07:49
Banner Cyfrowy Urząd Podawczy
Banner ePUAP
Banner Wojewódzki Biuletyn Informacji Publicznej
Banner Główny Biuletyn Informacji Publicznej