Przybornik
Logo BIP Herb

BIULETYN INFORMACJI PUBLICZNEJ

BIP Urzędu Miejskiego w Łomży

Na 35 posiedzeniu w dniu 27 sierpnia 2013 roku

 

Komisja realizowała następujący porządek obrad:

1. Przyjęcie protokołu nr 34/13 z poprzedniego posiedzenia komisji

2. Informacja na temat funkcjonowania Centrum Pieczy Zastępczej w Łomży za 2012 rok - druk nr 567

3. Zaopiniowanie projektu uchwały w sprawie zmian w budżecie miasta na rok 2013 – druk nr 574, 574A

4.Sprawy różne.

Ad. 1

Przyjęcie protokołu nr 33/13 z poprzedniego posiedzenia komisji

 

Komisja nie wniosła uwag do protokołu nr 34/2013 z poprzedniego posiedzenia i w wyniku głosowania przyjęła go jednogłośnie – 7 głosami za.

 

Ad. 2

Informacja na temat funkcjonowania Centrum Pieczy Zastępczej w Łomży za 2012 rok - druk nr 567

 

Radna Bernadeta Krynicka stwierdziła, że smutkiem napawa fakt, że najwięcej dzieci objętych opieką CPZ pochodzi z rodzin dotkniętych chorobą alkoholową. Z przedłożonej informacji wynika jasno, że to głównie alkohol jest sprawcą sierot społecznych.

Pani Dyrektor Jabłońska potwierdziła, że rzeczywiście w większości przypadków tak jest, że w rodzinie, w której jest alkohol, zaraz jest przemoc i problemy. Rzadko zdarza się, że w rodzinach objętych pieczą zastępczą występuje tylko niewydolność wychowawcza, a nie ma problemu alkoholowego. Dodała, że w tych rodzinach, w których pije tylko matka, to ta rodzina co prawda kuleje, ale jakoś funkcjonuje. Najgorzej jest tam, gdzie oboje rodzice nadużywają alkoholu. Tam dzieci cierpią najbardziej.

Radna Bogumiła Olbryś pogratulowała Pani Dyrektor Jabłońskiej i władzom miasta za to, że opieka zastępcza w naszym mieście, opieka nad dziećmi szczególnej troski odbywa się wzorowo. Następnie zwróciła się do Dyrektor Jabłońskiej z zapytaniem, czy wystarczająca jest na lokalne potrzeby liczba czterech zatrudnionych w CPZ asystentów rodziny.

Pani Dyrektor Jabłońska wyjaśniła, że CPZ zatrudnia asystentów na 4 i ½ etatu. Dodała, że poprzedni rok był pierwszym rokiem funkcjonowania centrum, tworzenia kadry, organizacji jego działalności. Po pół roku działalności CPZ miasto otrzymało dotację z ministerstwa na zatrudnienie asystentów w CPZ. W tym roku również i na dzisiaj centrum ma cztery i pół etatu na asystenta rodziny i jest to liczba na obecne potrzeby wystarczająca. Wyjaśniła, że zadaniem asystentów jest praca w najtrudniejszych przypadkach – stricte wychowawczych, tam gdzie jest kwestia dziecka. Mniej skomplikowane sprawy prowadzą pracownicy socjalni zatrudnieni w MOPS. Nie może być asystentów aż tak dużo, by nie zdublować pracy pracowników socjalnych. Na chwilę obecną do CPZ rodziny zgłaszaj sąd, MOPS i kuratorzy sądowi. Na dzień dzisiejszy CPZ ma pod opieką 64 rodziny. Kończąc dodała, że w miarę jak przybywa zgłoszeń rodzin do opieki, sukcesywnie zatrudniani są asystenci rodzin. Poza tym stwierdziła, że asystenci nie pracują z daną rodziną bez końca. Zadaniem asystentów jest wypracowanie pewnej równowagi w rodzinie, stabilizacji, po czym wycofuje się i zaczyna pracę z nową rodziną.

Radna Agata Gołaszewska poprosiła o wyjaśnienie dot. zasad przyznawania mieszkań socjalnych osobom opuszczających placówkę opiekuńczo wychowawczą czy rodzinę zastępczą oraz warunków utrzymania się wychowanków usamodzielniających się.

Pani Dyrektor Jabłońska wyjaśniła, że pełnoletni wychowanek wychodzący z placówki opiekuńczej czy rodziny zastępczej otrzymuje mieszkanie socjalne na czas trwania jego nauki w szkole średniej czy na studiach – jest to mieszkanie przejściowe, do czasu całkowitego usamodzielnienia się. Ponadto taki wychowanek otrzymuje środki na kontynuowanie nauki w wysokości 500zł miesięcznie, jak też zasiłek z MOPS. Czynsz i media /do określonej kwoty/ opłaca centrum. Dzięki takiej pomocy usamodzielniający się wychowanek jest w stanie się utrzymać.

Radna Agata Gołaszewska zwróciła się do Dyrektor Jabłońskiej z prośbą o podanie informacji dot. obecnej sytuacji dzieci – bliźniaków z ul. Prusa trzymanych przez rodziców w ukryciu, za szafą.

Pani Dyrektor Jabłońska poinformowała, że rodzice bliźniaków podpisali zrzeczenie praw rodzicielskich. Inni członkowie rodziny, ani dalsi ani bliżsi nie kontaktowali się w sprawie dzieci. Bardzo wolno idzie kompensacja opóźnień rozwoju dzieci. Przebywają one obecnie w pogotowiu zastępczym. W sensie fizycznym nastąpiła znaczna poprawa, dzieci chodzą na rehabilitację, natomiast rozwój intelektualny idzie bardzo wolno, to wymaga czasu i ogromnej pracy. Na dzisiaj dzieciaki nie są gotowe na zmianę, na adopcję i psychicznie i fizycznie, jak też z powodu trwających procedur administracyjnych /trwa postępowanie prokuratorskie, dzieci są badane przez psychiatrów, psychologów, itd./.

Radna Edyta Śledziewska zwróciła się do Dyrektor Jabłońskiej z prośbą o informację, czy obsada kadrowa centrum w pełni zabezpiecza obecne potrzeby samorządu w tej dziedzinie.

Pani Dyrektor Jabłońska poinformowała, że gdyby utrzymała się obecna obsada kadrowa z czterema asystentami, to centrum może w pełni funkcjonować. Jak będzie wyglądała obsada kadrowa w przyszłym roku, to zależy ona od subwencji jaką miasto na ten cel otrzyma w roku przyszłym. Dodała, że na dzień dzisiejszy jest to zadanie fakultatywne, natomiast w roku 2014 asystent rodziny wchodzi już jako zadanie gminy – czyli staje się zadaniem obligatoryjnym. Jak ministerstwo potraktuje samorządy, jaką stałą dotację przyzna na to zadanie, taka będzie obsada kadrowa centrum.

Więcej uwag w tym temacie komisja nie zgłosiła i w wyniku głosowania informację na temat funkcjonowania Centrum Pieczy Zastępczej w Łomży za 2012 rok przyjęła jednogłośnie – 7 głosami za, zgodnie z drukiem nr 567.

 

Ad. 3

Zaopiniowanie projektu uchwały w sprawie zmian w budżecie miasta na rok 2013 – druk nr 574, 574A

 

Komisja nie wniosła żadnych uwag i w wyniku głosowania jednogłośnie pozytywnie – 7 głosami za zaopiniowała projekt uchwały w sprawie zmian w budżecie miasta na 2013 rok w działach merytorycznie podległych komisji – zgodnie z drukiem nr 574A.

 

Ad. 4

Sprawy różne i wolne wnioski:

Komisja nie zgłosiła żadnych spraw w tym punkcie obrad.

W związku z wyczerpaniem porządku dziennego Przewodnicząca obrad zamknęła posiedzenie komisji.

  • Data powstania: Data powstania: wtorek, 24 wrz 2013 08:06
  • Data opublikowania: wtorek, 24 wrz 2013 08:10
Banner Cyfrowy Urząd Podawczy
Banner ePUAP
Banner Wojewódzki Biuletyn Informacji Publicznej
Banner Główny Biuletyn Informacji Publicznej