Przybornik
Logo BIP Herb

BIULETYN INFORMACJI PUBLICZNEJ

BIP Urzędu Miejskiego w Łomży

Na 49 posiedzeniu w dniu 18 września 2014 roku

Komisja realizowała następujący porządek obrad:

 

 

  1. Przyjęcie protokołu nr 48/2014 z ostatniego posiedzenia komisji
  2. Zaopiniowanie projektu uchwały w sprawie zmian w budżecie miasta na rok 2014 - druk nr 832, 832A
  3. Sprawozdanie z wykonania budżetu miasta Łomża za I półrocze 2014 roku – druk nr 819
  4. Zaopiniowanie projektu uchwały w sprawie przyjęcia założeń polityki społeczno-gospodarczej miasta Łomża na 2015 rok – druk nr 834, 834A
  5. Informacja z realizacji zadań z zakresu pomocy społecznej za pierwsze półrocze 2014r. – druk nr 835
  6. Asystent rodziny nowy zawód. Skuteczność asystentury rodziny w Łomży - druk nr 833
  7. Sprawy różne i wolne wnioski

Ad. 1

Przyjęcie protokołu nr 48/2014 z ostatniego posiedzenia komisji

 

Komisja nie wniosła uwag do protokołu nr 48/2014 z ostatniego posiedzenia i w wyniku głosowania protokół przyjęła jednogłośnie – 4 głosami za.

 

Ad. 2

Zaopiniowanie projektu uchwały w sprawie zmian w budżecie miasta na rok 2014 - druk nr 832, 832A

 

Wniosek w sprawie zmian w budżecie miasta na rok 2014 w działach merytorycznie podległych komisji przedstawiła Pani Bożena Szypulska – Kierownik Oddziału Budżetu, zgodnie z drukiem nr 832 – w załączeniu do protokołu.

Komisja nie wniosła uwag i w wyniku głosowania jednogłośnie pozytywnie – 4 głosami za zaopiniowała projekt uchwały w sprawie zmian w budżecie miasta na rok 2014 w działach merytorycznie podległych komisji.

Ad. 3

Sprawozdanie z wykonania budżetu miasta Łomża za I półrocze 2014 roku – druk nr 819

 

Sprawozdanie z realizacji budżetu miasta za I półrocze 2014 roku w działach merytorycznie podległych komisji przedstawiła Pani Bożena Szypulska – Kierownik Oddziału Budżetu, zgodnie z drukiem nr 819 – w załączeniu do protokołu.

Radna Wanda Mężyńska poprosiła o przedstawienie informacji czy otwarcie dwóch żłobków w pełni zabezpiecza potrzeby w tym zakresie oraz czy budynek na potrzeby Ośrodka Opiekuńczo-Leczniczego już został przez Marszałka przekazany, czy w tym temacie już coś wiadomo.

Pani Bożena Szypulska – Kierownik Oddziału Budżetu wyjaśniła, że środki na realizację Ośrodka Opiekuńczo-Leczniczego są w budżecie miasta zabezpieczone, nie ma jednak jeszcze decyzji o przekazaniu na ten cel miastu budynku po starym szpitalu. Jeśli środki w tym roku nie zostaną wykorzystane, wejdą do budżetu przyszłego roku Odnośnie żłobków wyjaśniła, że powstały w mieście dwa żłobki samorządowe. Na ich funkcjonowanie miasto otrzymało dotację. Potrzeby finansowe na obie placówki do końca br. są zabezpieczone.

Radna Bogumiła Olbryś poprosiła o wyjaśnienie czy miasto otwierając dwa żłobki zabezpieczyło potrzeby wszystkich chętnych. Dodał, że z informacji jakie posiada wynika, że nie wszystkie dzieci do żłobków zostały przyjęte, bo zabrakło miejsc.

Pani Bożena Szypulska – Kierownik Oddziału Budżetu wyjaśniła, że do żłobka przy ul. Spółdzielczej było więcej chętnych niż miejsc, w związku z czym kilkoro dzieci jest na liście rezerwowej i czeka na przyjęcie. We wrześniu sytuacja się do końca wyjaśni czy wszystkie zapisane do żłobka dzieci będą do niego uczęszczały, czy ktoś nie zrezygnuje, itp.

Radna Bogumiła Olbryś przypomniała, że trzy lata temu mówiła o potrzebie tworzenia żłobków w mieście, jednak władze miasta twierdziły, że nie ma takiej potrzeby. Jak żłobki w tym roku zostały otwarte okazało się, że zapotrzebowanie jest ogromne, ponad możliwości i może się okazać, że należy tworzyć nowe miejsca w żłobkach.

Radna Wanda Mężyńska poprosiła o wyjaśnienie czy w związku z Kartą Dużej Rodziny miasto ponosi tylko koszty obsługi zadania i wynagrodzenia dla pracowników, czy też i inne.

Pani Bożena Szypulska – Kierownik Oddziału Budżetu wyjaśniła, że rola miasta polega na wydawaniu Kart Dużej Rodziny – obsługę w tym zakresie, tj. przyjmowanie wniosków, wydawanie druków i opłacenie pracownika wykonującego to zadanie.

Kolejno radna Wanda Mężyńska poprosiła o wyjaśnienie, czy dotacja na wydatki na budynki komunalne wiąże się tylko z utrzymaniem istniejących mieszkań, już zamieszkałych, czy może będą jeszcze nowe mieszkania komunalne, które będzie można przekazać rodzinom.

Pani Bożena Szypulska – Kierownik Oddziału Budżetu wyjaśniła, że dotacja na mieszkania komunalne jest przekazywana dla MPGKiM na remont istniejących zasobów komunalnych. Dodała, że była w planach budowa budynku komunalnego, jednak temat został wstrzymany.

Radna Wanda Mężyńska stwierdziła, że Prezydent Miasta informował Radę, że jeśli środki z budżetu miasta nie zostaną przeznaczone na realizację Zakładu Opiekuńczo-Wychowawczego, to miał być realizowany budynek komunalny. Na chwilę obecną ani zakład opiekuńczy ani budynek komunalny nie są realizowane.

Pani Bożena Szypulska – Kierownik Oddziału Budżetu wyjaśniła, że na zakład opiekuńczy w budżecie miasta została zabezpieczona kwota 3mln.zł, natomiast na budynek komunalny potrzeba 8mln.zł. Jest więc dużo za mało środków by budynek komunalny realizować.

Pani Anna Kadłubowska – Naczelnik Wydziału Rozwoju i Funduszy Zewnętrznych wyjaśniła, że środki na zakład opiekuńczo-leczniczy będą w innym działaniu niż budynek komunalny. Proponowane dofinansowanie budowy zakładu opiekuńczego jest na dość wysokim poziomie. Uważa, że zabezpieczone środki będzie mogło miasto przesunąć z wkładu własnego na dofinansowanie budowy budynku komunalnego. Nie jest więc tak, że nie będzie można realizować obu inwestycji. Obie inwestycje będzie można zgłosić do realizacji. Środki, które są zabezpieczone mogą stanowić wkład własny miasta oraz jeśli będą środki przyznane, na przesunięcie pozostałej kwoty na inne zadania. Jest to jednak kwestia tego, czy w przyszłym roku będą ogłaszane konkursy na te inwestycje.

Następnie radna Wanda Mężyńska poprosiła o wyjaśnienie czy planowane są podwyżki płac pracowników sfery pomocy społecznej, w tym pracowników MOPS, o co komisja już kilkakrotnie wnioskowała.

Pani Bożena Szypulska – Kierownik Oddziału Budżetu wyjaśniła, że ani w tym roku ani w roku przyszłym nie są planowane podwyżki płac ani w UM ani w żadnej z podległych jednostek. Dodała, że w roku ubiegłym pracownicy MOPS otrzymali niewielkie podwyżki wynagrodzeń.

Pan Wiesław Jagielak – Dyrektor MOPS wyjaśnił, że zarobki w MOPS są tak niskie, że niedługo dojdzie do tego, że pracownik skierowany do MOPS w ramach robót publicznych będzie zarabiał tyle samo, albo i więcej co wieloletni, zatrudniony na stałe pracownik MOPS z wyższym wykształceniem.

Przewodnicząca obrad – radna Edyta Śledziewska stwierdziła, że rozmawiała z Dyrektorem DPS, który poinformował ją, że podnoszenie najniższego wynagrodzenia powoduje sytuację, o której mówił przed chwilą Dyrektor MOPS, że w DPS i opiekunka z zasadniczym wykształceniem i terapeutka z wykształceniem wyższym specjalistycznym zarabiają niemal tyle samo. Różnica w płacy to kwota ok. 100zł.

Więcej uwag i zapytań w tym temacie komisja nie zgłosiła.

W wyniku głosowania komisja 3 głosami za, przy braku głosów przeciw i 2 głosach wstrzymujących pozytywnie zaopiniowała sprawozdanie z wykonania budżetu miasta Łomża za I półrocze 2014 roku w działach merytorycznie podległych komisji.

 

Ad. 4

Zaopiniowanie projektu uchwały w sprawie przyjęcia założeń polityki społeczno-gospodarczej miasta Łomża na 2015 rok – druk nr 834, 834A

 

Wniosek Prezydenta Miasta wraz z projektem uchwały w w/w sprawie w działach merytorycznie podległych komisji przedstawiła Pani Anna Kadłubowska – Naczelnik Wydziału Rozwoju i funduszy Zewnętrznych, zgodnie z drukami nr 834, 834A

Radna Wanda Mężyńska stwierdziła, że w projekcie „Założeń …” w dziale Pomoc społeczna pkt. 4 mówi: „Wydzielenie Ośrodka Interwencji Kryzysowej ze struktur MOPS”. Dodała, że w protokole pokontrolnym była również mowa o wydzieleniu noclegowni ze struktur MOPS. Wniosła o uzupełnienie zapisu pkt 4, by otrzymał on brzmienie: Wydzielenie Ośrodka Interwencji Kryzysowej oraz noclegowni ze struktur MOPS”.

Komisja przez aklamację w/w wniosek przyjęła.

Pan Wiesław Jagielak – Dyrektor MOPS wyjaśnił, że w związku ze zmianą przepisów w zakresie pomocy społecznej z dniem 1 stycznia 2015r. i noclegownia i OIK zostaną wydzielone ze struktur MOPS. Uchwały w tej sprawie w październiku br. trafią pod obrady Rady Miejskiej.

Radna Bernadeta Krynicka poprosiła o wyjaśnienie zapisu w pkt. 6 działu Pomoc społeczna „Zapewnienie standardu bezpieczeństwa pobytu mieszkanek Domu Pomocy Społecznej i świadczonych na ich rzecz usług”.

Pani Anna Kadłubowska – Naczelnik Wydziału Rozwoju i Funduszy Zewnętrznych wyjaśniła, że zapis pkt. 6 dotyczy potrzeby wymiany windy osobowej w DPS. Dodała, że obecna winda jest użytkowana od 1999 roku. Służy ona do przewozu osób niepełnosprawnych, a obecnie jest ona nieczynna, bo zagraża bezpieczeństwu. Istnieje konieczność wymiany na ową windę w DPS. Koszt nowej windy to kwota 160tys.zł.

Radna Bogumiła Olbryś stwierdziła, że widzi pewną niesprawiedliwość w postępowaniu władz miasta, tj. jednym daje się wszystko, a inni borykają się z podstawowymi problemami. Tak jest w przypadku DPS, który ma wszystko, a Rodzice Dzieci Specjalnej Troski od lat walczą o ośrodek dla swoich dzieci z głębokim upośledzeniem i nadal nie mają zapewnienia, że ośrodek powstanie. Zwróciła się z zapytaniem czy DPS w ramach jakiegoś programu, z funduszy zewnętrznych nie może zakupić windy, czy na ten cel środki musi wygospodarować miasto?

Pani Anna Kadłubowska – Naczelnik Wydziału Rozwoju i Funduszy Zewnętrznych wyjaśniła, że winda, która jest w DPS zagraża bezpieczeństwu transportu wychowanek DPS. W razie jakiegoś wypadku czy tragedii to władze miasta i Rada będą posądzane o nie zapewnienie bezpieczeństwa wychowankom DPS, bo jest to jednostka podległa miastu. W DPS przebywają osoby upośledzone, niepełnosprawne. Zamontowanie tam nowej windy jest niezbędne i jest to zadanie miasta. Dodała, że przy zadaniach prowadzonych przez DPS nie ma możliwości sfinansowania ze środków zewnętrznych tak dużego zadania, jakim jest zakup i montaż nowej windy na kwotę 160tys.zł.

Pan Wiesław Jagielak – Dyrektor MOPS uzupełniając w/w wypowiedź stwierdził, że dzienny dom pomocy dla dzieci z głębokim upośledzeniem będzie tworzony. Będzie nad tym głosować Rada przy projekcie budżetu miasta na rok 2015. Wstępnie ustalił z Panią Prezydent, że dzienny dom pomocy powstanie w obecnej siedzibie Ośrodka Rewalidacyjno-Wychowawczego, a ośrodek zostanie przeniesiony do budynku po Zespole Szkół Drzewnych i Gimnazjalnych. Dodał, że kalkulacja kosztów już została wykonana, zostanie uwzględniona w projekcie budżetu miasta na 2015 rok i przedłożona do opinii Rady.

Radna Agata Gołaszewska odnosząc się do w/w informacji stwierdziła, że umieszczenie dziennego ośrodka pomocy w obecnej siedzibie  ORW wymaga niemałych nakładów finansów finansowych. Poza tym pomieszczenia ORW są niewielkie, a osób niepełnosprawnych powyżej 25 roku życia przybywa. W związku z powyższym poprosiła o wyjaśnienie czy temat został dobrze przeanalizowany i z jakiś środków zostanie sfinansowane przeniesienie Ośrodka Rewalidacyjno-Wychowawczego do siedziby Zespołu Szkół Drzewnych oraz utworzenie dziennego ośrodka w obecnej siedzibie ORW przy ul. Studenckiej.

Pan Wiesław Jagielak – Dyrektor MOPS wyjaśnił, że środki na w/w zadania będą pochodziły z budżetu miasta. Zadania są planowane do realizacji na rok 2015. W projekcie budżetu miasta na 2015 rok zostaną na ten cel ujęte środki i Rada będzie to opiniowała.

Radna Agata Gołaszewska poprosiła o wyjaśnienie czy na w/w zadania miasto nie może pozyskać środków z zewnątrz. Dodała, że dziwi się, że w/w zadania mają zostać w przyszłym roku zrealizowane ze środków miasta w sytuacji, kiedy Prezydent mówi o konieczności oszczędzania, o braku środków, itp.

Pan Wiesław Jagielak – Dyrektor MOPS wyjaśnił, że Ośrodek Rewalidacyjno-Wychowawczy jest finansowany przez budżet Państwa w ramach zadań oświatowych i jest on przeznaczony dla osób do 25 roku życia. Osoby po 25 roku życia mogą przebywać albo w DPS albo w placówce dziennego pobytu. Nie jest planowane pozyskanie na w/w zadania środków z zewnątrz. Dzienny dom opieki będzie tworzony w oparciu o ustawę o pomocy społecznej, a za pobyt w nim zostanie ustalona odpłatność. To Rada podejmując uchwałę będzie decydowała o wysokości opłat za pobyt w dziennym domu opieki.

Więcej uwag i zapytań w tym temacie komisja nie zgłosiła i w wyniku głosowania 4 głosami za – jednogłośnie pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały w sprawie przyjęcia Założeń Polityki Społeczno-Gospodarczej Miasta Łomża na 2015 rok, w raz z przyjętym wnioskiem, by pkt. 4 w dziele Pomoc społeczna otrzymał brzmienie: „Wydzielenie Ośrodka Interwencji Kryzysowej oraz noclegowni ze struktur MOPS”.

 

Ad. 5

Informacja z realizacji zadań z zakresu pomocy społecznej za pierwsze półrocze 2014r. – druk nr 835

 

Informację w powyższej sprawie przedstawił Pan Wiesław Jagielak – Dyrektor MOPS, zgodnie z drukiem nr 835 – w załączeniu do protokołu.

Radna Bernadeta Krynicka poprosiła o wyjaśnienia dot. zaleceń pokontrolnych z kontroli MOPS, która wykazała, że jedna osoba nie posiada wymaganych kwalifikacji zawodowych.

Pan Wiesław Jagielak – Dyrektor MOPS wyjaśnił, że osoba wskazana przez kontrolę była zatrudniona przez poprzedniego dyrektora MOPS. Dodał, że poprzednie kontrole nie zwracały uwagi, a ostatnia kontrola to zarzuciła. Wyjaśnił, że osoba o której mowa nie ma średniego wykształcenia, jednak cały czas podnosi swoje kwalifikacje. Do momentu ukończenia szkoły średniej została przesunięta na inne stanowisko, zgodne z posiadanym wykształceniem. Ponadto poinformował, że bardzo trudno jest znaleźć w Łomży osobę spełniającą wszelkie wymagania do zatrudnienia przy specjalistycznych usługach opiekuńczych.

Rada Wanda Mężyńska zwróciła uwagę na zapis: „Z analizy dokumentów wynika, że dla 429 rodzin pomoc społeczne stanowiła główne źródło utrzymania”. Poprosiła o bliższe informacje w tej sprawie.

Pan Wiesław Jagielak – Dyrektor MOPS wyjaśnił, że informacja dotyczy rodzin, które nie podejmują żadnych działań w kierunku podjęcia jakiejkolwiek pracy i żyją tylko i wyłącznie z pomocy świadczonej przez MOPS. Jest to bardzo często związane z niskim wykształceniem osób, jak też dotyczy rodzin wielodzietnych. Wysokość pomocy udzielanej przez MOPS w postaci zasiłków celowych i okresowych jest uzależniona od dochodów rodziny. Zerowy dochodów powoduje, że rodzina otrzymuje zasiłek nawet przez cały rok np. po 1200zł. Kwota taka powoduje, że osoby te niechętnie szukają pracy, żyją na koszt państwa. Następnie poinformował komisję, że planowane są ogromne zmiany w zakresie pomocy społecznej. Ma zostać wprowadzony tylko jeden typ świadczeń,  w jednej wysokości i ma być on uzależniony od dochodu rodziny/osoby. Świadczenie to będzie miało za zadanie zabezpieczyć podstawowy byt, tzw. koszyk. Ponadto ma też nastąpić oddzielenie pracy pracowników socjalnych od MOPS-ów jak ma to miejsce na Zachodzie. Powstanie tzw. placówka pracy socjalnej, która zajmie się świadczeniem usług, będzie miała za zadanie zajęcie się osobą/rodziną w taki sposób, by jak najszybciej z udzielanej pomocy przestała korzystać. Kończąc wypowiedź stwierdził, że dopóki w kraju i w mieście nie będzie rynku pacy, dopóty osób korzystających z pomocy społecznej nie będzie ubywać, a wręcz przeciwnie.

Więcej uwag i zapytań w tym temacie komisja nie zgłosiła i w wyniku głosowania jednogłośnie – 4 głosami za przyjęła informację z realizacji zadań z zakresu pomocy społecznej za pierwsze półrocze 2014r.

 

 

Ad. 6

Asystent rodziny nowy zawód. Skuteczność asystentury rodziny w Łomży - druk nr 833

 

Informację w powyższej sprawie przedstawiła Pani Bożena Jabłońska – Dyrektor Centrum Pieczy Zastępczej w Łomży, zgodnie z drukiem nr 833 – w załączeniu do protokołu.

Radna Bogumiła Olbryś poprosiła o wyjaśnienie czy obecna ilość etatów asystenta rodziny zaspakaja potrzeby rodzin dysfunkcyjnych w Łomży.

Pani Bożena Jabłońska – Dyrektor Centrum Pieczy Zastępczej w Łomży wyjaśniła, że na chwilę obecną CPZ daje radę. Będzie gorzej w roku następnym jeżeli utrzyma się ta liczba rodzin, z którą CPZ dziś pracuje, ponieważ zmiany w ustawie, które wchodzą w życie z dniem dzisiejszym, zmniejszają liczbę rodzin, którymi zajmuje się asystent rodziny – do 15 rodzin. Na dziś CPZ mieści się w nowych standardach. Jak będzie w roku przyszłym – zależeć to będzie od ilości rodzin będących pod opieką CPZ. Dodała, że 80% kosztów zatrudnienia asystentów pozyskiwana jest z dotacji ministerstwa.

Następnie Radna Bogumiła Olbryś poprosiła o informację na temat efektów pracy asystentów rodziny.

Pani Bożena Jabłońska – Dyrektor Centrum Pieczy Zastępczej w Łomży wyjaśniła, że asystent rodziny jest po to by jak najmniej dzieci trafiało do pieczy zastępczej. To było myślą przewodnią ustawodawcy żeby zawód asystenta rodziny powołać do życia. Następnie poinformowała, że efektem pracy łomżyńskich asystentów rodzin jest zmniejszenie się liczby dzieci trafiających do pieczy zastępczej, co zostało przedstawione w przedłożonym Radzie materiale. Dodał, że w chwili obecnej asystenci zajmują się 56 rodzinami w Łomży, w których jest 115 dzieci. Jeżeli sytuacja rodziny się stabilizuje, to asystent rodziny przechodzi z systematycznego, cotygodniowego systemu pracy z rodziną do systemu tylko jej monitorowania. Nie opuszcza rodziny po kilku miesiącach, monitoruje niektóre nawet po 2-3 lata.

Radna Bernadeta Krynicka poprosiła Panią Dyrektor CRP o informację dot. pracy asystenta rodziny, tj. ile godzin ma etat i jak wygląda dzień pracy asystenta rodziny.

Pani Bożena Jabłońska – Dyrektor Centrum Pieczy Zastępczej w Łomży wyjaśniła, że etat asystenta to 40 godzin tygodniowo. Dodała, że codziennie rano do ok. godz. 10 asystenci zajmują się pracą biurową, tj. wypełnianiem kart pracy z poprzedniego dnia. Po godz. 10 asystenci wychodzą do rodzin, dokumentując to w dzienniku wyjść. Ponadto asystenci umawiają się z rodzinami na konsultacje na miejscu, w siedzibie CPZ. Wyjaśniła, że praca w każdej rodzinie jest inna, wymaga różnej ilości czasu. Asystent ma obowiązek odwiedzenia każdej rodziny przynajmniej raz w tygodniu. Jeśli zachodzi potrzeba, bo w rodzinie jest problem, asystent odwiedza ją kilkakrotnie w ciągu tygodnia. Praca z każdą rodziną jest inna, wymaga różnego podejścia, rozwiązywania innych problemów, a tym samym spędzania z rodziną różnej ilości czasów  zależności od jej kondycji w danym momencie.

Radna Bernadeta Krynicka stwierdziła, że uważa, że praca z rodziną raz w tygodniu to bardzo mało. Dodała, że skoro asystent spędza połowę czasu pracy w biurze na wypełnianiu dokumentacji, to nie jest to właściwe.

Pani Bożena Jabłońska – Dyrektor Centrum Pieczy Zastępczej w Łomży wyjaśniła, że jeśli w rodzinie jest problem, to asystent odwiedza ją bardzo często. Nie może być jednak tak, że asystent „zadepcze” rodzinę. Zadaniem asystenta jest pomoc, a nie zamieszkanie z rodziną i rozwiązywanie za nią wszystkich problemów. Odnosząc się do czasu pracy asystenta stwierdziła, że asystent tylko dwie godziny dziennie spędza za biurkiem, a 6 godzin pracuje w terenie, z rodzinami. Każdy asystent ma określony czas pracy, określoną liczbę rodzin i tak musi rozplanować swój czas pracy, by raz w tygodniu przynajmniej w każdej rodzinie był. Nie można przychodzić przecież do rodziny codziennie przez np. 3 miesiące. Każda sytuacja jest inna. Sytuacja każdej rodziny jest oceniana, analizowana pod takim kątem żeby praca asystenta była efektywna.

Więcej uwag w tym temacie komisja nie zgłosiła i w wyniku głosowania 3 głosami za, przy braku głosów przeciw i 1 głosie wstrzymującym informację w powyższej sprawie przyjęła.

 

Ad. 7

Sprawy różne i wolne wnioski:

 

Komisja nie wniosła żadnych spraw w tym punkcie obrad.

W związku z wyczerpaniem porządku dziennego Przewodnicząca obrad zamknęła posiedzenie komisji.

Na tym protokół zakończono.

 

  • Data powstania: Data powstania: wtorek, 28 paź 2014 08:19
  • Data opublikowania: wtorek, 28 paź 2014 08:21
Banner Cyfrowy Urząd Podawczy
Banner ePUAP
Banner Wojewódzki Biuletyn Informacji Publicznej
Banner Główny Biuletyn Informacji Publicznej