Przybornik
Logo BIP Herb

BIULETYN INFORMACJI PUBLICZNEJ

BIP Urzędu Miejskiego w Łomży

Na 23 posiedzeniu w dniu 21 września 2012 roku

 

Komisja realizowała następujący porządek obrad:

 

 

1.    Przyjęcie protokołu z poprzedniego posiedzenia

2.    Zaopiniowanie sprawozdania z wykonania budżetu miasta za I półrocze 2012 roku w działach merytorycznie podległych komisji – druk nr 374 oraz informacji z kształtowania się Wieloletniej Prognozy Finansowej, w tym przebiegu realizacji przedsięwzięć za I półrocze 2012 roku – druk nr 376

3.    Zaopiniowanie projektu uchwały w sprawie zmian w budżecie na 2012 rok w działach merytorycznie podległych komisji – druk nr 385, 385A

4.    Przyjęcie informacji o realizacji Łomżyńskiego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Patologii Społecznej za I półrocze 2012 roku – druk nr 378

5.    Informacja Prezydenta Miasta o stanie zagrożenia patologią w mieście /nikotynizm, alkoholizm, narkomania/ wśród dzieci i młodzieży – druk nr 387

6.    Zaopiniowanie projektu uchwały w sprawie przyjęcia Założeń Polityki Społeczno-Gospodarczej Miasta Łomża na 2013 rok – druk nr 377, 377A

7.    Przyjęcie sprawozdania z działalności MOPS w Łomży za I półrocze 2012 roku – druk nr 381

8.    Zaopiniowanie projektu uchwały w sprawie szczegółowych warunków przyznania i odpłatności za usługi opiekuńcze i specjalistyczne  usługi opiekuńcze z wyłączeniem specjalistycznych usług opiekuńczych dla osób z zaburzeniami psychicznymi oraz szczegółowych warunków częściowego lub całkowitego zwolnienia oraz opłat i trybu ich pobierania dla osób samotnych oraz na rzecz osób w rodzinie, odpłatności za pobyt i wyżywienie w Klubie Seniora oraz zasad zwrotu wydatków na usługi opiekuńczo-lecznicze, pomoc rzeczową, zasiłki okresowe i celowe – druk nr 382, 382A

9.    Sprawy różne.

 

 

 

Ad. 1

Przyjęcie protokołu z poprzedniego posiedzenia

 

            Komisja nie wniosła uwag do protokołu nr 22/2012 z poprzedniego posiedzenia i w wyniku głosowania przyjęła go jednogłośnie – 3 głosami za.

 

Ad. 2

Zaopiniowanie sprawozdania z wykonania budżetu miasta za I półrocze 2012 roku w działach merytorycznie podległych komisji /druk nr 374/ oraz informacji z kształtowania się Wieloletniej Prognozy Finansowej, w tym przebiegu realizacji przedsięwzięć za I półrocze 2012 roku /druk nr 376/

 

            Sprawozdanie z realizacji budżetu miasta za I półrocze 2012 roku w działach merytorycznie podległych komisji oraz informację z kształtowania się Wieloletniej Prognozy Finansowej, w tym przebiegu realizacji przedsięwzięć za I półrocze 2012 roku przedstawiła komisji Pani Grażyna Kołodziejska – Skarbnik Miasta – zgodnie z drukami nr 374 i 376 – w załączeniu do protokołu.

 

W dyskusji w tym temacie głos zabrali:

 

            Radna Bernadeta Krynicka poprosiła o wyjaśnienie przyczyn niskiego wykonania zadań w dziale 851 – Ochrona zdrowia – tylko 26,77%, przeciwdziałanie alkoholizmowi – 22,37%.

            Pani Skarbnik wyjaśniła, że termin przekazywania dotacji z w/w działu jest związany z realizacją ŁPPiRPA. Umowy są zawierane w I półroczu każdego roku, a środki na ich realizację są przekazywane w zależności od zapotrzebowania jednostek. Niewydatkowane środki w I półroczu przechodzą na drugie półrocze, nie przepadają.

            Przewodnicząca obrad zwróciła się do Pani Skarbnik z zapytaniem, czy wystarczy środków uchwalonych w budżecie miasta na rok bieżący na realizację wszystkich zadań.

            Pani Skarbnik wyjaśniła, że nie ma zagrożenia nie wykonania zadań. Są pewne przesunięcia, ale w trakcie dokonywane są przesunięcia środków w ramach paragrafów.

Więcej uwag i zapytań w tym punkcie obrad komisja nie zgłosiła i w wyniku głosowania jednogłośnie pozytywnie – 3 głosami za zaopiniowała sprawozdanie z wykonania budżetu miasta Łomża za I półrocze 2012r. w działach merytorycznie podległych komisji /druk nr 374/ wraz z informacją z kształtowania się Wieloletniej Prognozy Finansowej, w tym przebiegu realizacji przedsięwzięć za I półrocze 2012r. /druk nr 376/.

 

 

 

 

Ad. 3

Zaopiniowanie projektu uchwały w sprawie zmian w budżecie na 2012 rok w działach merytorycznie podległych komisji – druk nr 385, 385A

 

            Wniosek Prezydenta Miasta w sprawie zmian w budżecie na 2012 rok w działach merytorycznie podległych komisji przedstawiła Pani Grażyna Kołodziejska – Skarbnik Miasta, zgodnie z drukiem nr 385 – w załączeniu do protokołu.

            Komisja nie wniosła uwag do w/w zmian w budżecie miasta i w wyniku głosowania 3 głosami za – jednogłośnie pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały w sprawie zmian w budżecie miasta na 2012 rok w działach merytorycznie podległych komisji – zgodnie z drukiem nr 385A.

 

Ad. 4

Przyjęcie informacji o realizacji Łomżyńskiego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Patologii Społecznej za I półrocze 2012 roku – druk nr 378

 

            Informację z realizacji ŁPPiRPA za I półrocze 2012 roku przedstawiła komisji Pani Anna Bigiej – inspektor ds. zdrowia i patologii społecznych, zgodnie z drukiem nr 378 – w załączeniu do protokołu.

 

W dyskusji głos zabrali:

 

            Przewodnicząca obrad stwierdziła, że niewiele jest w Łomży podmiotów zajmujących się profilaktyką II i III stopnia jest niewiele. Jest to zdaniem radnej dobry trend, bo lepiej kierować środki na profilaktykę pierwszorzędową, lepiej zapobiegać niż leczyć. Następnie zwróciła się do Pani Bigiej z zapytaniem, czy można określić mniej więcej jaka część środków przekazywanych na profilaktykę I stopnia idzie sensu stricte na profilaktykę, a jaka na sport.

            Pani Anna Bigiej wyjaśniła, że szczegółowe kwoty będą wyliczone i znane na koniec roku. Dodała, że w przybliżeniu na profilaktykę III stopnia idzie 2/3 środków, a na sport 1/3 środków.

            Radna Bernadeta Krynicka poprosiła o informacje dotyczące świetlic socjoterapeutycznych, tj. ile ich w mieście jest, ile dzieci z nich korzysta, w jaki sposób rekrutowane są do nich dzieci.

            Pani Anna Bigiej wyjaśniła, że są dwie świetlice socjoterapeutyczne w Łomży. Jedna działa przy CARITAS i średnio uczęszcza do niej 20-30 osób, druga przy Parafii Krzyża Św. do której uczęszcza do 80 osób /wliczając ferie zimowe i kolonie/. Dodała, że działają również w mieście świetlice opiekuńczo-wychowawcze, do których średnio uczęszcza od 20 do 30 osób rocznie. Następnie poinformowała, że pedagodzy szkolni i sami rodzice zgłaszają dzieci do świetlic.

            Więcej uwag i zapytań w tym temacie komisja nie zgłosiła i w wyniku głosowania jednogłośnie /3 głosami za/ przyjęła Informację z realizacji ŁPPiRPA za I półrocze 2012 roku.

Ad. 5

Informacja Prezydenta Miasta o stanie zagrożenia patologią w mieście /nikotynizm, alkoholizm, narkomania/ wśród dzieci i młodzieży – druk nr 387

 

Informację Prezydenta Miasta o stanie zagrożenia patologią w mieście /nikotynizm, alkoholizm, narkomania/ wśród dzieci i młodzieży przedstawiła komisji Pani Anna Bigiej – inspektor ds. zdrowia i patologii społecznych, zgodnie z drukiem nr 387 – w załączeniu do protokołu.

Radna Bernadeta Krynicka zabierając głos w sprawie powyższej informacji stwierdziła, że zwiększenie liczby punktów sprzedaży alkoholu w Łomży i ich odległości od obiektów chronionych – uchwalone uchwałą Rady Miejskiej wpłynęło na wzrost spożycia alkoholu w mieście. Ewidentnie to widać w przedstawionych danych, zawartych w omawianym dokumencie. We wcześniejszych latach nastąpił spadek spożycia alkoholu, a teraz nastąpił duży wzrost jego spożycia.  Kończąc wypowiedź stwierdziła, że materiał jest bardzo obszerny, bardzo dobrze opracowany, natomiast wyniki przeprowadzonych badań w nim zawarte są zatrważające.

Następnie Przewodnicząca obrad poprosiła Panią Bigiej o informację czy wzrasta zagrożenie związane z przemocą w cyberprzestrzeni, uzależnieniem od komputera?

Pani Anna Bigiej wyjaśniła, że problem uzależnienia od komputera czy też przemoc internetowa występują w naszym mieście. Nie ma to jednak tendencji wzrostowej. Szkoły organizują pogadanki, jak też różnego rodzaju zajęcia sportowe, taneczne aby odciągnąć młodzież od komputerów. Program profilaktyki w tym zakresie jest również przez łomżyńskie szkoły realizowany.

Więcej uwag i zapytań w tym kierunku komisja nie zgłosiła i w wyniku głosowania w/w informację przyjęła jednogłośnie – 4 głosami za.

 

Ad. 6

Zaopiniowanie projektu uchwały w sprawie przyjęcia Założeń Polityki Społeczno-Gospodarczej Miasta Łomża na 2013 rok – druk nr 377, 377A

 

            Projekt w/w założeń przedstawił komisji Pan Andrzej Kiełczewski – Naczelnik Wydziału Rozwoju i Funduszy Zewnętrznych – zgodnie z drukiem nr 377 – w załączeniu do protokołu.

 

W dyskusji głos zabrali:

 

            Radna Bernadeta Krynicka zabierając głos w tym punkcie obrad odniosła się do powstania w Łomży podstrefy ekonomicznej. Stwierdziła, że strefa generować będzie określone koszty, a jej funkcjonowanie będzie w Łomży bardzo utrudnione poprzez brak dróg dojazdu do miasta, brak obwodnicy. Podstawą do zachęcenia biznesmenów do inwestowania w mieście jest infrastruktura drogowa, a drogi dojazdu do naszego miasta są w bardzo złym stanie.  

            Naczelnik Wydziału Rozwoju i Funduszy Zewnętrznych wyjaśnił, że powstają drogi miejskie. Realizowany jest III etap budowy dróg. Jeśli chodzi o obwodnicę miasta, to trudno powiedzieć kiedy ona powstanie, bo nie należy to zadanie do kompetencji miasta. Miasto kieruje wnioski dot. budowy obwodnicy Łomży, jednak kiedy nastąpi jej realizacja, to zależy od władz wyższych. Dodał, że układ wewnętrzny dróg jest bardzo ważny, a jest on realizowany przez samorząd.

            Radna Bernadeta Krynicka zwróciła ponadto uwagę na fakt, że podatki, np. w Ostrołęce są niższe niż w Łomży. Niższe podatki sprzyjają rozwojowi działalności gospodarczej. Podatki w Łomży nie sprzyjają rozwojowi miasta, a jeśli przyjęte zostaną nowe podatki związane z organizacją nowego systemu gospodarowania odpadami – to spowoduje jeszcze większe zubożenie społeczeństwa. Opracowane stawki przez komisję ds. organizacji nowego systemu gospodarki odpadami „wykończą” mieszkańców.  Opłata za odpady powinna być naliczana od metrażu, nie od ilości osób zameldowanych w mieszkaniu. Biedny człowiek nie zajmuje mieszkania o dużej powierzchni i produkuje mniej śmieci niż bogaty człowiek, a w Łomży większość stanowią ludzie biedni. Zdaniem radnej rozwiązanie przyjęte przez w/w komisję jest dalece niesprawiedliwe. Przepisy przepisami i należy je wcielać w życie, ale to nie ustawodawca a samorząd ustala stawki tej opłaty.

            Naczelnik Wydziału Rozwoju i Funduszy Zewnętrznych wyjaśnił, że proponowana opłata za wywóz nieczystości to wymóg ustawowy. Dodał, ze żaden samorząd w Polsce nie pobiera opłaty uzależnionej od wielkości powierzchni zajmowanej przez gospodarstwo domowe, a od ilości osób zamieszkujących dany lokal. 

            Radny Andrzej Modzelewski poparł wypowiedź radnej Bernadety Krynickiej. Stwierdził, że należy w omawianej opłacie należy uwzględnić emerytów i rodziny wieloletnie, dać tym mieszkańcom jakieś ulgi, bo nie będzie ich na te opłaty stać.

            Następnie radna Bernadeta Krynicka stwierdziła, że radni otrzymali zawiadomienie o szkoleniu poświęconym nowelizacji przepisów związanych z organizacją nowego systemu gospodarowania odpadami. Szkolenie odbędzie się w Białymstoku. Uważa, że takie szkolenie powinno zostać zorganizowane na miejscu, w Łomży, wówczas większość radnych uczestniczyłaby w nim, bo jest to sprawa ważna, bo nad stawkami radni będą głosować na sesji.

            Komisja postanowiła sprawę szkolenia zgłosić Przewodniczącemu Rady na najbliższej sesji Rady Miejskiej.

            Przewodnicząca obrad zabierając głos w sprawie omawianego projektu „Założeń …” stwierdziła, że dokument ten jest bardzo ogólny, zapisy to hasła, brak jest bardziej szczegółowych zadań.

            Naczelnik Wydziału Rozwoju i Funduszy Zewnętrznych wyjaśnił, że zadania szczegółowe znajdą się w budżecie. „Założenia …” wskazują kierunki działań miasta, a konkretne zadania i kwoty zostaną zapisane w budżecie na rok 2013.

            Więcej uwag w tym temacie komisja nie zgłosiła i w wyniku głosowania 3 głosami za, przy braku głosów przeciw i 1 wstrzymującym pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały w sprawie przyjęcia Założeń Polityki Społeczno-Gospodarczej Miasta Łomża na 2013 rok – zgodnie z drukiem nr 377A.

Ad. 7

Przyjęcie sprawozdania z działalności MOPS w Łomży za I półrocze 2012 roku – druk nr 381

 

            Sprawozdanie z działalności MOPS za I półrocze br. przedstawił komisji Pan Wiesław Jagielak – Dyrektor MOPS – zgodnie z drukiem nr 381 – w załączeniu do protokołu.

Radny Andrzej Modzelewski zwrócił uwagę, że bardzo duża kwota – ponad 400tys.zł została przyznana na Klub Seniora. Z tego w I półroczu wydatkowano już środki w kwocie ponad 200tys.zł. Zdaniem radnego to bardzo duże pieniądze.

            Pan Dyrektor Jagielak wyjaśnił, że jest to zadanie własne miasta. Tak duże środki są niezbędne do właściwego funkcjonowania Klubu Seniora – rocznie ponad 400tys.zł.

Więcej uwag w tym temacie komisja nie zgłosiła i w wyniku głosowania sprawozdanie z działalności MOPS przyjęła 3 głosami za, przy braku głosów przeciw i 1 wstrzymującym.

 

Ad. 8

Zaopiniowanie projektu uchwały w sprawie szczegółowych warunków przyznania i odpłatności za usługi opiekuńcze i specjalistyczne  usługi opiekuńcze z wyłączeniem specjalistycznych usług opiekuńczych dla osób z zaburzeniami psychicznymi oraz szczegółowych warunków częściowego lub całkowitego zwolnienia oraz opłat i trybu ich pobierania dla osób samotnych oraz na rzecz osób w rodzinie, odpłatności za pobyt i wyżywienie w Klubie Seniora oraz zasad zwrotu wydatków na usługi opiekuńczo-lecznicze, pomoc rzeczową, zasiłki okresowe i celowe – druk nr 382, 382A

 

            Projekt uchwały w w/w sprawie przedstawił komisji Pan Wiesław Jagielak – Dyrektor MOPS – zgodnie z drukiem nr 382 – w załączeniu do protokołu.

            Komisja nie wniosła uwag do projektu uchwały w powyższej sprawie i w wyniku głosowania zaopiniowała go jednogłośnie pozytywnie – 4 głosami za.

 

Ad. 9

Sprawy różne:

 

            Komisja nie zgłosiła żadnych spraw w tym punkcie obrad.

W związku z wyczerpaniem porządku dziennego Przewodnicząca obrad zamknęła posiedzenie komisji.

 

 

 

  • Data powstania: Data powstania: wtorek, 30 paź 2012 08:33
  • Data opublikowania: wtorek, 30 paź 2012 08:36
Banner Cyfrowy Urząd Podawczy
Banner ePUAP
Banner Wojewódzki Biuletyn Informacji Publicznej
Banner Główny Biuletyn Informacji Publicznej