Przybornik
Logo BIP Herb

BIULETYN INFORMACJI PUBLICZNEJ

BIP Urzędu Miejskiego w Łomży

Na 22 posiedzeniu w dniu 24 sierpnia 2012 roku

 

Komisja realizowała następujący porządek obrad:

 

1.    Przyjęcie protokołu z poprzedniego posiedzenia Komisji

2.    Zaopiniowanie projektu uchwały w sprawie zmian w budżecie miasta na rok 2012 /druk nr 368, 368/1, 368B /

3.    Zaopiniowanie projektu uchwały zmieniającej uchwałę Nr 305/XLIV/09 z dnia 27 maja 2009 r. w sprawie uchwalenia statutu Wielofunkcyjnej Placówki Opiekuńczo - Wychowawczej w Łomży przy ul. Rybaki 14 /druk nr 360, 360A/

4.    Ocena funkcjonowania Domu Pomocy Społecznej za 2011 rok /druk nr 356/

5.    Zaopiniowanie projektu uchwały w sprawie organizacji oraz szczegółowych zasad ponoszenia odpłatności za pobyt  w mieszkaniach chronionych dla osób z zaburzeniami psychicznymi, osób opuszczających rodzinę zastępczą, placówkę opiekuńczo-wychowawczą, młodzieżowy ośrodek wychowawczy, zakład dla nieletnich, Ośrodek Interwencji Kryzysowej, cudzoziemców, którzy uzyskali w Rzeczypospolitej Polskiej status uchodźcy lub ochronę uzupełniającą oraz osób bezdomnych /druk nr 357, 357/1, 357B/

6.    Zaopiniowanie projektu uchwały w sprawie ustalenia dyżurów aptek w mieście Łomża w okresie IV kwartału 2012 r. /druk nr  366, 366A/

7.    Sprawy różne

Ad. 1

Edyta Śledziewska - Przewodnicząca Komisji wprowadzając do tematu poprosiła o uwagi do protokołu z poprzedniego posiedzenia.

            Komisja nie wniosła uwag do protokołu nr 21/12 i w wyniku głosowania przyjęła go jednogłośnie – 5 głosami za.

 

Ad. 2

 

            Przewodnicząca wprowadzając do tematu poprosiła o wyjaśnienie zmian dotyczących rozdziałów:

-  rozdz. 85204 § 0970 – 12 000 zł zwrot pomocy pieniężnej za rodziny zastępcze za lata ubiegłe (MOPS), 

- rozdz. 85214 § 0970 – 6.122 zł – zwrot zasiłku celowego za 2011 rok (MOPS),

- rozdz. 85410 § 0830 – 98 177 zł – zwiększenie dochodów z usług noclegowo- żywieniowych dla zorganizowanych grup młodzieży z kraju i zagranicy,

- rozdz. 85203 § 2010  - 12.700 zł. - /dochody bieżące/ dotacja dla Środowiskowego Domu Samopomocy na utrzymanie i utworzenie nowych miejsc pracy /dla ośrodków wsparcia dla osób z zaburzeniami psychicznymi/,

- rozdz. 85203 § 6310 – 15.000 zł -  /dochody majątkowe/ dotacja dla Środowiskowego Domu Samopomocy na zakup schodołazu.

            Wyjaśnień w powyższych sprawach udzielił Dyrektor MOPS Pan Wiesław Jagielak oraz Pani Skarbnik Miasta – Grażyna Kołodziejska.

Komisja  nie zgłosiła  uwag do przedłożonego materiału i w wyniku głosowania 5 głosami za,  pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały w sprawie zmian w budżecie na rok 2012.

 

Ad. 3

Przewodnicząca  wprowadzając do tematu poprosiła  o przedstawienie wniosku.

            Wniosek w sprawie projektu uchwały zmieniającej uchwałę Nr 305/XLIV/09 z dnia 27 maja 2009r. w sprawie uchwalenia statutu Wielofunkcyjnej Placówki Opiekuńczo - Wychowawczej w Łomży przy ul. Rybaki 14 /druk nr 360, 360A/ przedstawił Krzysztof Jankowski - Dyrektor  WPO-W.

Komisja  nie zgłosiła  uwag do przedłożonego materiału i w wyniku głosowania 5 głosami za,  pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały.

 

Ad. 4

Przewodnicząca  wprowadzając do tematu poprosiła  o przedstawienie informacji.

Sprawozdanie z funkcjonowania Domu Pomocy Społecznej za 2011 rok  zgodnie z drukiem nr 356 przedstawił Dyrektor DPS  Franciszek Chrzanowski.

Radna Bogumiła Olbryś poprosiła o wyjaśnienie, co składa się na dochody własne Ośrodka.

Franciszek Chrzanowski - Dyrektor DPS wyjaśnił, że są to dotacje  wygasające wojewody, wpłaty samorządów, z których pochodzi dana osoba, jeżeli nie posiada dochodów własnych, oraz wpłata z dochodów własnych dziewcząt. Dodał, żer w strukturze dochodów 1/3 do dotacja wygasająca wojewody, 1/3 dochody własne dziewcząt i 1/3 to dotacja własna samorządu, a część czwarta - wspomagająca to wpływy 1% stowarzyszenia.

Odpowiadając na zapytanie radnej dotyczące przedziału wiekowego, to są to dziewczęta w wieku od 3 do  30 roku życia. Dodał, że ustawa dopuszcza możliwość, w przypadku gdy d na osoba źle się adaptuje, to na wniosek psychologa do dyrektora, a dyrektora do prezydenta może ona pozostać do końca swoich dni. W związku z tym, że osoby intelektualnie niesprawne adaptują się bardzo ciężko, w większości wnosi do prezydenta aby pozostawić i te osoby pozostają.  Na dzień dzisiejszy są więc mieszkanki  posiadające  9 - 18  - 30 i 59 lat.

Odpowiadając radnej Bernadecie Krynickiej wyjaśnił, że osoba powinna mieć skończone 3 lata.  Dodał, że dyrektor może wyrazić zgodę na osobę poniżej 3 lat i raz taką 2 dziewczynkę wzięli i wychowali.

Radna Bernadeta Krynicka  zabierając głos podkreśliła, że na uznanie zasługuje stworzenie Stowarzyszenia, dzięki czemu są dodatkowe środki. Dodała, że sprawozdanie jest czytelne i szczegółowe, za co dziękuje.

Przewodnicząca popierając wypowiedź radnej Krynickiej również wyraziła swoje uznanie za założenie Stowarzyszenia i jego działalność.

            Komisja  nie zgłosiła  więcej uwag do przedłożonego sprawozdania i w wyniku głosowania 5 głosami za,  pozytywnie  oceniła funkcjonowania Domu Pomocy Społecznej w 2011 roku.

            Franciszek Chrzanowski - Dyrektor DPS zaprosił  komisje do odbycia jednego z posiedzeń w budynku DPS.

 

Ad. 5

Przewodnicząca  wprowadzając do tematu poprosiła  o przedstawienie wniosku.

Wniosek Prezydenta dotyczący projektu uchwały w sprawie organizacji oraz szczegółowych zasad ponoszenia odpłatności za pobyt  w mieszkaniach chronionych dla osób z zaburzeniami psychicznymi, osób opuszczających rodzinę zastępczą, placówkę opiekuńczo-wychowawczą, młodzieżowy ośrodek wychowawczy, zakład dla nieletnich, Ośrodek Interwencji Kryzysowej, cudzoziemców, którzy uzyskali w Rzeczypospolitej Polskiej status uchodźcy lub ochronę uzupełniającą oraz osób bezdomnych  zgodnie z drukami nr 358, 358/1, 358B przedstawił Wiesław Jagielak – Dyrektor MOPS.

Radna Bernadeta Krynicka zabierając głos zwróciła uwagę, że  zmiana tej uchwały jest wynikiem błędnego sporządzenia projektu pierwotnego. Apeluje, aby w przyszłości bardziej szczegółowo analizować przygotowywane projektu uchwał, ponieważ w ostateczności wszystko skupia się na Radzie o wszyscy stwierdzają, że to radni nie wiedzą nad czym głosują.

Członkowie Komisji wypowiedź radnej poparli.

Wiesław Jagielak – Dyrektor MOPS przeprosił za błędy dodając, że stanowisko organu nadzoru zależy od tego, kto później przesłaną uchwałę analizuje. Często jest tak, że jedna osoba nie zgłasza uwag, a inna ma zastrzeżenia. W tym przypadku zarzucono, że w uchwale powtórzono zwroty zawarte w ustawie, zwrócono ponadto uwagę, że pominięto jedna grupę t j. uchodźców. W związku z powyższym przygotowali pierwotnie  projekt uchwały zmieniającej uchwałę, ale po dyskusji z biurem prawnym uznali,. Ze lepszym rozwiązaniem będzie stworzenie jednolitej uchwały, która będzie obowiązywała. Dlatego też przedłożyli projekt uchwały zawarty w druku 358B.

Radna Bogumiła Olbryś prosi o przybliżenie zwrotu „ochrona uzupełniająca”.

Wiesław Jagielak – Dyrektor MOPS wyjaśnił, że w chwili obecnej wszystkie osoby z zagranicy mogą otrzymać w Polsce status uchodźcy, bądź ochronę uzupełniającą.  Ochrona uzupełniająca oznacza, że może  przebywać w Polsce i korzystać ze wszystkich świadczeń. Dodał, że status uchodźcy nadawany jest na czas nieograniczony, natomiast ochrona uzupełniająca na czas określony i dana osoba musi ponownie składać wniosek, czy to o status uchodźcy, czy o ochronę uzupełniającą

Odpowiadając następnie na zapytanie radnej dotyczące ilości uchodźców wyjaśnił, że w chwili obecnej uspokoiło się to i jest znacznie mniej uchodźców. Jeżeli Radni sobie życzą, to taką szczegółową informację przygotuje.  Dodał, że pod obrady sesji we wrześniu przedłoży sprawozdanie  realizacji działań w i półroczu i tam taka informacja szczegółowa będzie.

Komisja  nie zgłosiła więcej uwag do przedłożonego materiału i w wyniku głosowania 5 głosami za,  pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały.

 

Ad. 6

Przewodnicząca  wprowadzając do tematu poprosiła  o przedstawienie wniosku.

Projekt uchwały w sprawie ustalenia dyżurów aptek w mieście Łomża w okresie od 1 października do 31 grudnia 2012 r.  zgodnie z drukami nr  366, 366A przedstawiła Prezydent Mirosława Kluczek.

Radna Agata Gołaszewska zabierając głos zwróciła uwagę, że z dniem 1 września rozpoczyna działalność apteka  przy ul. Dwornej, a jej w tym wykazie nie ma.

Mirosława Matejkowska – WZiPS wyjaśniła, że póki dana apteka nie będzie miała załatwionych wszystkich formalności, pozwolenia na funkcjonowanie do wykazu wpisać jej nie mogą. Dodała, że na dzień przygotowania materiałów w mieście działają apteki wymienione w projekcie uchwały.

Prezydent Mirosława Kluczek zwróciła uwagę, że ten projekt uchwały dotyczy tylko 3 miesięcy. Jeżeli ta apteka będzie funkcjonowała, to w następnej uchwale znajdzie się.

Radna Bernadeta Krynicka zabierając głos zwróciła uwagę, że zawsze z tymi dyżurami jest problem, zawsze były poprawki. Prosi więc o wyjaśnienie, czy w tym przypadku będzie inaczej.

Prezydent Mirosława Kluczek wyjaśniła, że po tym ostatnim zamieszaniu odbyło się spotkanie z farmaceutami wyjaśniono wszelkie wątpliwości i ma nadzieję, że problemów nie będzie.

Radna Bernadeta Krynicka kontynuując wypowiedź zwróciła uwagę, że większość mieszkańców nie wie, że dyżury rozpoczynają się od godz. 16.00 i trwają do 7.00. Jest więc problem w godzinach pomiędzy 7.00 a 16.00.

Mirosława Matejkowska – WZiPS wyjaśniła, że jeżeli jest  takie życzenie właściciela apteka może być otwarta nawet do 22.00, natomiast zadaniem samorządu jest wyznaczenie jednej apteki, w której fizycznie dyżur rozpoczyna się o 16.00, a kończy o 7.00 rano dnia następnego. Określone są dyżury w soboty, niedziele i święta, gdzie jest zapisane, że dyżur rozpoczyna się od 16.00 i trwa do 7.00 dnia następnego. Następnie przybliżyła zasady dyżurowania aptek, gdy właścicielem kilku jest jedna osoba, zwracając uwagę, że po ustaleniach  przygotowano projekt uchwały z odpowiednimi załącznikami, uwzględniającymi prośby właścicieli. Odpowiadając radnej Olbryś wyjaśniła, że na dzień dzisiejszy na terenie miasta funkcjonuje 27 aptek. Dodała, że docierają do niej informacje, iż we wrześniu będą otwierane następne apteki, ale oni nie mogą  grafiku opierać na niesprawdzonych informacjach, ponieważ mogłaby się stworzyć luka, która spowodowałaby, że nie byłoby komu pełnić dyżuru.

Radna Bernadeta Krynicka zabierając głos w dyskusji zwróciła uwagę, że w soboty, niedziele i święta dyżur rozpoczyna się od godz. 16.00 i trwa do 7.00 dnia następnego. Co ma robić osoba, która  musi pilnie wykupić leki w godzinach między 7.00 a 16.00. dodała, że z takim problemem zgłaszali się do niej mieszkańcy. Czy nie powinno się stworzyć wykazu aptek, które i w jakich godzinach w te dni są otwarte.

Mirosława Matejkowska – WZiPS wyjaśniła, że zadaniem samorządu jest ustalić dyżury aptek, nie jest powiedziane w ustawie  jakie to mają być godziny. Dodała, że z rozmów z farmaceutami wynika, że w godzinach dyżurów rzadko realizowane są konkretne  recepty, ale są to ogólnodostępne środki.

Radna Alicja Gołaszewska popierając wypowiedź radnej Krynickiej stwierdziła, że jest absurdem przyjmowania  uchwały, gdy nie ma zapewnionego dostępu do apteki w godzinach od 7.00 do 16.00.

Prezydent Mirosława Kluczek zabierając głos wyjaśniła, że w ten sposób dyżury aptek ustalane są od dawna i być może na to, jakie godziny ustalono godziny są wynikiem  interpretacji słowa dyżur.

Radna Bernadeta Krynicka zawnioskowała, aby stworzyć wykaz aptek z podaniem godzin otwarcia, które pracują w soboty niedziele i święta i wystarczyłoby, aby taki wykaz był dostępny dla mieszkańców. Zauważyła, że jeżeli w sobotę, niedziele i święta nie można zakupić leków, to oznacza to, że samorząd nie wywiązuje się ze swego obowiązku.

Mirosława Matejkowska – WZiPS wyjaśniła, że projekt uchwały przedłożony Radzie został pozytywnie zaopiniowany prze Okręgowa Izbę Lekarską. Zauważyła, że jest stały postulat aptekarzy, popierany przez Izbę Aptekarską,  aby zabezpieczyć środki na dodatkowe dyżury.

Radna Alicja Gołaszewska  zwróciła się do Pani Prezydent z wnioskiem, aby przedstawiła Komisji podstawę prawną, na podstawie której  ten projekt uchwały będzie przyjmowany. Uważa bowiem, że nie może być tak, aby przez cały świąteczny dzień nie było można dokonać zakupu pomiędzy 7.00 a 16.00, ponieważ apteka dyżur pełni dopiero od 16.00.

Prezydent Mirosława Kluczek zwróciła uwagę, że w projekcie uchwały podana jest podstawa prawna. Zwróciła uwagę, że taki system dyżurów funkcjonuje od bardzo dawna, czy można zrobić to w ten sposób, aby  dyżur był pełniony cały czas, nie wie postarają się to sprawdzić i jeżeli będzie taka możliwość zastosować w następnym projekcie uchwały.  Zauważyła, że być może jest tak, że są apteki, które są otwarte również w niedzielę i święta.

Mirosława Matejkowska – WZiPS wyjaśniła, że przed podjęciem jakichkolwiek decyzji kwestie te należy również omówić z właścicielami aptek, ponieważ może okazać się, trzeba będzie na ten cel zagwarantować środki w budżecie. Dodała, że nie wie, czy jest samorząd w kraju, który płaci za dyżury. Zwróciła  uwagę, że samorządy maja tylko jedno narzędzie zapis w ustawie, że musza takie dyżury ustalić, ale nie posiada uprawnień, aby cokolwiek egzekwować.  Zauważyła, że  w chwili obecnej obowiązuje grafik do końca września. Jeżeli Rada na tej sesji nie podejmie uchwały, to pojawi się luka i od 1 października nie będzie grafiku dyżurów aptek. Proponuje, aby w tej chwili pozostawić uchwałę w takim kształcie i treści, a przygotowując uchwałę na I półrocze roku 2013  zobaczyć, jak jest to przygotowywane w innych miastach  i ewentualnie, jeżeli będą takie możliwości propozycje Komisji w właścicielami aptek przeanalizować i ewentualnie uwzględnić.

Radna Bernadeta Krynicka  zgodziła się, że  w chwili obecnej powinna zostać przyjęta uchwała w proponowanym kształcie. Prosi jednak, aby stworzyć wykaz aptek pracujących w soboty, niedziele i święta w godzinach 7.00 -16.00. Uważa, że gdyby taka informacja była dostępna czy na pogotowiu, czy w innych miejscach, rozwiązałoby to dużo problemów, ponieważ zainteresowani wiedzieliby, gdzie się udać po leki. Prosi również o wyjaśnienie kiedy taka informacja mogłaby się pojawić.

Mirosława Matejkowska – WZiPS wyjaśniła, że w poniedziałek najwcześniej może zostać skierowane pismo z zapytaniem do aptekarzy, kiedy odpowiedzą, nie jest w stanie określić.

Radna Bogumiła Olbryś zabierając glos stwierdziła, że obawia się, czy w przypadku próby zmiany zasad pełnienia dyżurów nie spowoduje, że aptekarze będą domagali się zwrotu pieniędzy za dyżury.

Komisja  nie zgłosiła więcej uwag do przedłożonego materiału i w wyniku głosowania 5 głosami za,  pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały w sprawie zmian w budżecie na rok 2012.

 

Ad. 7

 

            W sprawach różnych Przewodnicząca przedstawiła treść pisma Helsińskiej fundacji Praw Człowieka dot. mieszkania dla osoby niepełnosprawnej oraz odpowiedź w tej sprawie Prezydenta(w załączeniu), oraz pismo Fundacji „samotnych Matek z Dziećmi” o przekazanie na potrzeby Fundacji nieruchomości ( w załączeniu).

            Pani Prezydent dodała, że planują przedłożyć  projekt uchwały w sprawie gospodarowania gminnym zasobem mieszkaniowym na sesję wrześniową. Dodała, że być może uda się też jeszcze  w tym roku opracować projekt budowy budynku komunalnego.  Jeżeli tak, to w budżecie na rok przyszły trzeba będzie na realizację zabezpieczyć środki. Wyjaśniła, że realizacja takiego budynku trwa 1,5 – 2 lata. Przybliżyła również problem z zabezpieczeniem mieszkań dla osób niepełnosprawnych.

Odnosząc się do pisma drugiego wyjaśniła, że miasto nie posiada wolnych lokali. Dodała, że w chwili obecnej zastanawiają się, gdzie  znaleźć lokal dla Ośrodka Interwencji Kryzysowej, aby powiększyć hostel dla  osób przemocy.

Na tym posiedzenie Komisji zakończono.

 

 

 

  • Data powstania: Data powstania: poniedziałek, 24 wrz 2012 08:30
  • Data opublikowania: poniedziałek, 24 wrz 2012 08:32
Banner Cyfrowy Urząd Podawczy
Banner ePUAP
Banner Wojewódzki Biuletyn Informacji Publicznej
Banner Główny Biuletyn Informacji Publicznej