Przybornik
Logo BIP Herb

BIULETYN INFORMACJI PUBLICZNEJ

BIP Urzędu Miejskiego w Łomży

Na 13 posiedzeniu w dniu 13 grudnia 2011 roku

 

Komisja realizowała następujący porządek obrad:

 

1.    Zaopiniowanie projektu budżetu miasta na 2012 rok – druk nr 205


2.    Zaopiniowanie projektu uchwały w sprawie  uchwalenia Programu Ochrony Zdrowia Psychicznego Miasta Łomży na lata 2011–2015 - druk nr 219, 219A


3.    Zaopiniowanie projektu uchwały w sprawie Łomżyńskiego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Patologii Społecznej na 2012 rok - druk nr 224, 224A


4.    Rozpatrzenie pisma Pana Kazimierza Choroszewskiego


5.    Sprawy różne



Ad. 1


Zaopiniowanie projektu budżetu miasta na 2012 rok – druk nr 205



Rana Bogumiła Olbryś zwracając się do Pani Prezydent i do Pani Skarbnik poprosiła o uwzględnienie jeśli nie w projekcie budżetu to potem w trakcie roku 2012, jeśli znajdą się jakieś dodatkowe środki, podwyżek płac dla pracowników MOPS i innych jednostek sfery społecznej podległych miastu.



Radna Edyta Śledziewska – Przewodnicząca komisji poparła wniosek radnej Bogumiły Olbryś i złożyła wniosek formalny o zabezpieczenie środków w budżecie na rok 2012 na podwyżki płac pracowników MOPS oraz pozostałych jednostek sfery opieki społecznej podległych miastu.



Pani Prezydent wyjaśniła, że MOPS wygospodarował trochę oszczędności i w związku z tym pracownicy ośrodka na koniec roku otrzymają premię. Ponadto stwierdziła, że dokonanie podwyżki płac w MOPS pociągnęłoby za sobą konieczność dokonania podwyżek płac pracownikom przedszkoli, administracji i obsługi szkół, DPS i innych. Jest to problem. Miasto musi się z nim zmierzyć, jednak na razie wszystkie podwyżki zostały wstrzymane, nie pozwala na nie stan finansów.



W wyniku głosowania komisja wniosek przyjęła 5 głosami za, przy braku głosów przeciw i 1 wstrzymującym się.



Więcej uwag w tym temacie komisja nie zgłosiła i w wyniku głosowania pozytywnie zaopiniowała projekt budżetu miasta na 2012 rok 3 głosami za, przy 1 głosie przeciw i 2 wstrzymujących się, w działach merytorycznie podległych komisji.



Ad. 2


Zaopiniowanie projektu uchwały w sprawie  uchwalenia Programu Ochrony Zdrowia Psychicznego Miasta Łomży na lata 2011–2015 - druk nr 219, 219A



Wniosek w powyższej sprawie przedstawiła komisji Pani Janina Picewicz-Znosko – Naczelnik Wydziału Spraw Społecznych i Zdrowia – zgodnie z drukiem nr 219 – w załączeniu do protokołu.



W trakcie dyskusji w tym punkcie obrad członkowie komisji zwrócili uwagę na fakt, że w Łomży nie ma specjalistycznej placówki dla dzieci i młodzieży chorej na autyzm. Ponadto od nowego roku w Łomży może zaistnieć problem braku opieki stacjonarnej psychiatrycznej dla dzieci. Przedmiotowa uchwała zdaniem komisji jest kolejnym sztucznym tworem, za którym nie idą żadne środki. Zadania realizują podmioty w ramach posiadanych środków, których mają coraz mniej.



Pani Skarbnik odnosząc się do dyskusji stwierdziła, że coraz więcej zadań przekazywanych jest samorządom, które będą musiały w swoich budżetach zabezpieczyć środki na ich realizację, a środków samorządy mają coraz mniej.



Pani Janina Picewicz-Znosko – Naczelnik Wydziału Spraw Społecznych i Zdrowia odnosząc się do dyskusji wyjaśniła, że celem omawianego programu jest uświadomienie, że są wśród nas osoby z zaburzeniami psychicznymi, które przez środowisko lokalne są tolerowane, akceptowane.



Radna Bernadeta Krynicka zabierając głos w tym temacie stwierdziła, że dużym ułatwieniem dla mieszkańców byłoby dołączenie do programu i opublikowanie na stronie internetowej miasta wykazu placówek zamkniętego lecznictwa psychiatrycznego dla dzieci i młodzieży znajdujących się na terenie kraju. Dodała, że brak takiej opieki w naszym mieści jest dużym utrudnieniem dla wielu osób, rodzin i instytucji. Taka informacja bardzo społeczeństwu byłaby przydatna.



Pani Janina Picewicz-Znosko – Naczelnik Wydziału Spraw Społecznych i Zdrowia stwierdziła, że wydział zbierze i opublikuje wraz z programem na stronie internetowej miasta wykaz tych placówek zamkniętego lecznictwa psychiatrycznego na terenie kraju, w których zapewniona jest opieka dla dzieci i młodzieży.



Więcej uwag w tym temacie komisja nie zgłosiła i w wyniku głosowania jednogłośnie pozytywnie – 6 głosami za zaopiniowała projekt uchwały w powyższej sprawie – zgodnie z drukiem nr 219A.



Ad. 3


Zaopiniowanie projektu uchwały w sprawie Łomżyńskiego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Patologii Społecznej na 2012 rok - druk nr 224, 224A



Wniosek w powyższej sprawie przedstawiła komisji Pani Anna Bigiej - inspektor ds. zdrowia i patologii społecznych – zgodnie z drukiem nr 224 – w załączeniu do protokołu.



Radna Bernadeta Krynicka zabierając głos w dyskusji zwróciła się do pani Anny Bigiej z zapytaniem, czy od kwietnia br., tj. od czasu  zwiększenia dostępności do alkoholu w naszym mieście miało wpływ, a jeśli tak to jaki na sytuację panującą w mieście.



Pani Anna Bigiej - inspektor ds. zdrowia i patologii społecznych stwierdziła, że jej zdaniem jest to za krótki okres czasu żeby porównać konsekwencje zwiększenia dostępności do alkoholu w mieście. Dodał, że w okresie tych 9 miesięcy nie wpłynęło do komisji więcej podań o leczenie odwykowe niż w latach ubiegłych, nie było też więcej zażaleń czy skarg w sprawie zakłóceń spokoju, itp.



Radna Wanda Mężyńska zabierając głos w dyskusji zwróciła się z zapytaniem do Pana Wiesława Jagielaka jako Przewodniczącego MKRPA, czy komisja opiniowała już projekt uchwały dotyczący wprowadzenia zmian w uchwale w sprawie usytuowania miejsc sprzedaży i podawania alkoholu polegający na zmniejszeniu odległości od obiektów chronionych.



Pan Wiesław Jagielak – Przewodniczący MKRPA odnosząc się do zapytania radnej wyjaśnił, że MKRPA opiniowała uchwałę i wydała opinię negatywną.



Radna Bernadeta Krynicka ponownie zabierając głos w tym punkcie obrad nawiązała do kwestii propozycji zmniejszenia odległości punktów sprzedaży i podawania napojów alkoholowych od obiektów chronionych, za czym optuje bardzo wąska grupa ludzi. Zdaniem radnej ze strony miasta zabrakło ukierunkowanego działania, które uświadomiłoby społeczeństwu miasta zło, jakie niesie za sobą alkohol. Jest grupa ludzi opowiadająca się za zwiększeniem ilości punktów, za zmniejszeniem odległości, brak było natomiast reakcji anty tej zmianie ze strony urzędu, że aby się dobrze bawić i żeby ożywić miasto, to wcale do tego nie jest potrzebny alkohol. Taka antykampania powinna być nagłośniona w mieście, w mediach, itd.

Pani Anna Bigiej - inspektor ds. zdrowia i patologii społecznych stwierdziła, że programy antyalkoholowe są realizowane w łomżyńskich szkołach przez cały rok. Dodała, że była też prowadzona kampania profilaktyczna ogólnopolska „Zachowaj trzeźwy umysł”, w czasie której dzieci z łomżyńskich szkół podstawowych i gimnazjów chodziły z plakatami po sklepach monopolowych prosząc sprzedawców o to, aby przestrzegali prawo, aby nie sprzedawali alkoholu dzieciom i młodzieży.



Radna Bernadeta Krynicka odnosząc się do w/w wypowiedzi stwierdziła, że nie chodzi jej o programy profilaktyczne realizowane w ciągu całego roku, to jedna rzecz. Chodzi jej natomiast o konkretne działanie, konkretne, przeciwko akcji związanej ze zmianą uchwały alkoholowej w mieście.



Kolejno głos w dyskusji zabrał radny Andrzej Modzelewski, który zwrócił się do pani Bigiej z zapytaniem, czy prawdą jest, że nie wszystkie środki finansowe przeznaczone na profilaktykę są wykorzystywane.



Pani Anna Bigiej - inspektor ds. zdrowia i patologii społecznych stwierdziła, że jeśli nawet w danym roku jakieś środki z profilaktyki pozostają, przechodzą one na rok następny. Dodała, że w ubiegłym roku z kwoty ponad miliona złotych pozostała kwota ok. 30tys.zł.
Radny Andrzej Modzelewski ponownie zabierając głos w dyskusji zgłosił wniosek, który jego zdaniem umożliwiłby Prezydentowi Miasta wykorzystywanie środków z profilaktyki do końca, tj. uzupełnienie zapisu na str. 14, rozdział V, pkt. 3 o treść: „w szczególności zajęć sportowych w szkołach podstawowych i gimnazjach oraz uczniowskich klubach sportowych, jako formy kształtowania zdrowego stylu życia, w myśl zasady „w zdrowym ciele zdrowy duch” oraz zapisu na str. 15, rozdział VI, pkt. 7 „organizowanie nieodpłatnych, pozalekcyjnych zajęć, w szczególności sportowych i kulturalnych jako alternatywnych form spędzania wolnego czasu przez dzieci i młodzież”.



Przewodnicząca obrad zabierając głos w sprawie w/w wniosków radnego stwierdziła, że jej zdaniem wniosek ten nic nie wnosi. Obecny zapis programu umożliwia wykorzystywanie środków z ŁPPiRPA na sport dzieci i młodzieży.



Pani Mirosława Matejkowska inspektor ds. zdrowia i patologii społecznych uzupełniając wypowiedź Przewodniczącej obrad stwierdziła, że przyjęcie wniosku radnego Modzelewskiego do programu spowoduje, że odpadną wszystkie formy taneczne dzieci i młodzieży, zespoły wokalne prowadzone np. przez MDK-DŚ. Zapis ten zawęzi, a nie rozszerzy grupę odbiorców środków profilaktycznych. Dodała, że ustawa określa, że bezpłatnymi zajęciami sportowymi, kulturalnymi, itp. były objęte dzieci z rodzin z problemem alkoholowym. Ustawa rozszerza profilaktykę o dzieci nie pochodzących z rodzin z problemem alkoholowych. Dodała, że ogólny zapis w programie został zapisany właśnie celowo, żeby mogły z niego być dofinansowane różnego rodzaju zajęcia, tj. kulturalne, sportowe, muzyczne, taneczne, itd.



Pani Anna Bigiej - inspektor ds. zdrowia i patologii społecznych uzupełniając wypowiedź przedmówczyni poinformowała komisję, że w roku bieżącym dla organizacji pozarządowych działających na terenie miasta na konkurs była zabezpieczona kwota 350tys.zł,  z czego 180tys.zł przekazano Wydziałowi Kultury i Sportu na zajęcia sportowe. Brak było zapisu, że to środki tylko dla dzieci z rodzin zagrożonych alkoholizmem. Po prostu został ogłoszony konkurs, sportowcy mogli składać oferty i ubiegać się o środki. Ponadto na kwotę 320tys.zł organizacje pozarządowe, w tym sportowe mogły składać oferty na konkurs w ramach ŁPPiRPA.



Pani Mirosława Kluczek – Zastępca Prezydenta Miasta stwierdziła, że w tym roku należy dopilnować, żeby organizacje pozarządowe miały świadomość, żeby otrzymały informację, że mogą się ubiegać o środki w ramach każdego konkursu, nie tylko jednego.



Radny Andrzej Modzelewski zabierając ponownie głos w dyskusji stwierdził, że złożył dwa w/w wnioski, gdyż wynikły one z wczorajszej dyskusji na Komisji Sportu, gdzie powiedziano, że zapis obecnie znajdujący się w programie ogranicza możliwość ubiegania się o środki z profilaktyki na sport. Następnie w związku z w/w wyjaśnieniami wycofał wcześniej zgłoszone wnioski. Dodał, ze wczorajsze wyjaśnienia były zupełnie inne, mówiono, że zapisy programu ograniczają możliwość ubiegania się o środki.



Radna Agata Gołaszewska zabierając głos w dyskusji poparła wypowiedź Pani Prezydent oraz Pani Mirosławy Matejkowskiej i Pani Anny Bigiej. Stwierdziła, że przedstawiony Radzie program jest właściwy, nie zawęża działań profilaktycznych, ubiegania się o środki żadnego typu organizacji, a wręcz przeciwnie – wychodzi naprzeciw różnym formom, co jest jak najbardziej korzystne dla wszystkich organizatorów i uczestników programów profilaktycznych.



Więcej uwag w tym temacie komisja nie zgłosiła i w wyniku głosowania pozytywnie /5 głosami za, przy braku głosów przeciw i 1 wstrzymującym się/ zaopiniowała projekt uchwały w powyższej sprawie – zgodnie z drukiem nr 224A



Ad. 4


Rozpatrzenie pisma Pana Kazimierza Choroszewskiego


Przewodnicząca komisji przystępując do realizacji tego punktu obrad stwierdziła, że Pan Kazimierz Choroszewski otrzymał zaproszenie na posiedzenie komisji, miał możliwość osobiście przedstawić swój problem, jednak na posiedzenie komisji nie dotarł. W związku z powyższym poprosiła Pana Wiesława Jagielaka – Dyrektora MOPS o przedstawienie problemu zawartego w piśmie Pana Kazimierza Choroszewskiego.



Pan Wiesław Jagielak – Dyrektor MOPS udzielił komisji informacji i wyjaśnień dot. problemów zawartych w piśmie Pana Kazimierza Choroszewskiego – zgodnie z pismem nr MOPS.0561.11/2011 m- w załączeniu do protokołu. Uzupełniając przedstawione w piśmie wyjaśnienia przedstawił komisji kserokopie przelewów, jakie MOPS wypłacał na wskazane przez Pana Choroszewskiego konto.



Komisja po wysłuchaniu wyjaśnień udzielonych przez Pana Dyrektora Jagielaka uznała, że działania MOPS były zgodne z obowiązującym prawem.



W związku z wyczerpaniem porządku dziennego Przewodnicząca obrad zamknęła posiedzenie komisji.

 

  • Data powstania: Data powstania: wtorek, 10 sty 2012 09:10
  • Data opublikowania: wtorek, 10 sty 2012 09:17
Banner Cyfrowy Urząd Podawczy
Banner ePUAP
Banner Wojewódzki Biuletyn Informacji Publicznej
Banner Główny Biuletyn Informacji Publicznej