Przybornik
Logo BIP Herb

BIULETYN INFORMACJI PUBLICZNEJ

BIP Urzędu Miejskiego w Łomży

Protokół nr 19/16 z dnia 22 lutego 2016 r.

Posiedzenie Komisji otworzył i obradom przewodniczył Dariusz Domasiewicz – Przewodniczący Komisji Rozwoju, Przedsiębiorczości i Zagospodarowania Przestrzennego. Na podstawie listy obecności stwierdził prawomocność obrad, a następnie przedstawił porządek obrad (w załączeniu). Poprosił o uwagi do zaproponowanego porządku obrad. Komisja nie wniosła uwag i przyjęła następujący porządek obrad: 1. Przyjęcie protokołu nr 18/16 z dnia 14 stycznia 2016 r. 2. Zaopiniowanie projektu uchwały w sprawie wyboru delegatów reprezentujących Miasto Łomża w organach stowarzyszenia pod nazwą Łomżyńskie Forum Samorządowe. 3. Informacja Prezydenta na temat projektu „Smart City – Miasto Łomża” – druk nr 300. 4. Informacja Prezydenta Miasta na temat postępowania przetargowego w Łomżyńskiej Podstrefie SSSE – druk nr 299. 5. Analiza planu rzeczowo-finansowego działalności promocyjnej miasta. 6. Analiza projektu i planów związanych z rewitalizacją Starego Rynku. 7. Sprawy różne.

Ad. 1

 

            Przewodniczący obrad poprosił o uwagi do protokołu z poprzedniego posiedzenia Komisji. Członkowie Komisji przyjęli protokół nr 18/16 z dnia 14 stycznia 2016 roku bez uwag.

 

Ad. 2

 

            Przewodniczący Komisji przedstawił wniosek i projekt uchwały w sprawie wyboru delegatów reprezentujących Miasto Łomża w organach stowarzyszenia pod nazwą Łomżyńskie Forum Samorządowe. (w załączeniu). Poprosił o uwagi.

            Komisja nie wniosła uwag i w wyniku głosowania 8 głosami za – jednogłośnie, zaopiniowała pozytywnie projekt uchwały zgodnie z drukiem nr 307 A.

 

Ad. 3

 

            Andrzej Garlicki – Z-ca Prezydenta Miasta przedstawiając informację na temat projektu „Smart City – Miasto Łomża” (w załączeniu) stwierdził, że projekt ma dotyczyć również inwentaryzacji zasobów, którymi dysponuje miasto oraz zdefiniowaniu zadań, które zawierają się w pojęciu inteligentne miasto. Dodał, że widzi w tym projekcie wielką wartość, ponieważ pozwala on na zintensyfikowanie pewnej wiedzy i spraw, a przez to właśnie wykorzystać w przyszłości. W trakcie spotkań, konsultacji mówiony zostanie obszar działań z tego powstanie raport i działania, które będą włączane do programów gospodarczych miasta, a docelowo niektóre z nich zostaną zaproponowane do budżetu miasta przyszłego roku.

            Przewodniczący Komisji otworzył dyskusję.

            Tadeusz Zaremba – członek Komisji stwierdził, że z tej informacji, która ma charakter bardzo ogólnej, nie bardzo wynika rzecz niezmiernie dla nas ważna, bo ta koncepcja jest to sposób na z jednej strony przekazywanie informacji i udostępnienie zasobów miejskich wszystkim zainteresowanym odbiorcom, a z drugiej strony jest to ta część, która stwarza przestrzeń do partycypacji w podejmowaniu decyzji dla wszystkich zainteresowanych. Pozwolił sobie dzisiaj wysłać do Pana Prezydenta informację. Chodzi o to, że tak jak w każdym szanującym się urzędzie publicznym wszystkie fazy procesu decyzyjno-legislacyjnego są jawne. Jeżeli podejmujemy jakieś działania, to od samego zdiagnozowania problemu, poprzez przygotowanie, opiniowanie i podejmowanie uchwał, było w sposób łatwy, przyjazny i dostępny dla wszystkich

            Andrzej Garlicki – Z-ca Prezydenta Miasta stwierdził, że informacja jest ogólna, ale są przygotowane większe obszary i określone działania. Większość spraw została wypracowana w zespołach konsultacyjnych. Widzi wiele rozwiązań może być bardzo indywidualnych dla miasta Łomży. To nie będą szablony, ale rozwiązania uwzględniające specyfikę miasta, zrealizowane własnymi zasobami i przez Łomżyniaków. Poinformował, że radni otrzymają raport z konsultacji, a w ślad za tym pójdą konkretne działania.

            Tadeusz Zaremba – członek Komisji stwierdził, że byłoby dobrze, gdyby ten roboczy materiał był również udostępniony w Biurze Rady, a przynajmniej członkom Komisji Rozwoju, Przedsiębiorczości i Zagospodarowania Przestrzennego.

            Witold Chludziński odnosząc się do przedstawionej informacji stwierdził, że jak na razie projekt ten jest w zakresie mediów, kultury, komunikacji społecznej i zarządzaniu zasobami miasta. Uważa, że w programie nie zapomniana zostanie przedsiębiorczość.

            Andrzej Garlicki – Z-ca Prezydenta Miasta – stwierdził, że wiele obszarów wchodzi w przedsiębiorczość. Poza tym Prezydent powoła zespól do przygotowania programu rozwoju przedsiębiorczości. Dodał, że mamy naprawdę wiele ciekawych pomysłów, m.in. kwestia podatków i sądzi, że w ciągu 3 miesięcy zostanie to przedstawione radnym do analizy.

            Przewodniczący Komisji zwrócił się z zapytaniem, czy na tym etapie przygotowania, miasto ponosi jakieś koszty, czy nie.

            Andrzej Garlicki – Z-ca Prezydenta Miasta stwierdził, że miasto nie ponosi żadnych kosztów.

            Przewodniczący Komisji zamknął dyskusję. Stwierdził, że Komisja informację przyjęła.

Ad. 4

 

            Małgorzata Puchała – Naczelnik COP - przedstawiła informację na temat postępowania przetargowego w Łomżyńskiej Podstrefie SSSE (w załączeniu).

            Przewodniczący Komisji otworzył dyskusję. Odnosząc się do kolejnego przetargu stwierdził, że jeżeli obniżymy ceny, biorąc pod uwagę, że w budżecie miasta mamy 5,5 mln. zł, to czy są szacunki, że będzie korekta finansowa.

            Andrzej Garlicki – Z-ca Prezydenta Miasta stwierdził, że starają się, aby pozyskać przedsiębiorców. Strefa ma swoje atuty, ale też ma szereg ograniczeń i nie jest łatwo tych przedsiębiorców pozyskać. W ich przekonaniu ceny należy obniżyć w kolejnym przetargu.

            Małgorzata Puchała – Naczelnik COP - odnosząc się do ograniczeń w strefie stwierdziła, że jeżeli chodzi o działalność w strefie, to każdy przedsiębiorca, który rozpoczyna działalność w strefie jest zobowiązany do zapłaty opłaty partycypacyjnej. Jest to opłata miesięczna i szacowana jest od 15 do 35 gr. za 1 m². Jeżeli ktoś kupił 1 ha to płaci do strefy, licząc po najniższej stawce, 1.500 zł miesięcznie tylko za możliwość prowadzenia działalności gospodarczej w strefie. Niektórzy przedsiębiorcy rezygnują z uwagi na dodatkowe koszty, o których nie wiedzieli wcześniej. Są również pewne ograniczenia podatkowe np. osoba fizyczna rozpoczynająca działalność w strefie nie może skorzystać z podatku liniowego. Z tej ulgi mogą skorzystać tylko spółki. Wg koncepcji funkcjonowania specjalnych stref ekonomicznych inwestycje, które są realizowane np. w naszym mieście wymagają spełnienia określonych kryteriów m.in. stopień uprzemysłowienia. W związku z tym pomimo, że się mówi, że minimalna wartość nakładów inwestycyjnych to 100 tys. euro, to jednak wymagana wielkość nakładów inwestycyjnych to jest 4,5 mln. zł. Stwierdziła, że pracują z jednej strony nad strefą i również nad innymi formami, aby stworzyć warunki na terenach nie należących do strefy, stworzyć takie warunki do inwestowania, aby przedsiębiorcy byli zainteresowani nie tylko strefą. Jeśli chodzi o poszerzenie strefy, to najpierw istniejąca musi być w 50 % zagospodarowana, a poza tym jest kwestia porozumienia ze strefą. Każda sprzedaż gruntu przez miasto jest obarczona 14 % marżą.

            Przewodniczący Komisji zamknął dyskusję. Komisja przyjęła przedstawioną informację.

 

Ad. 5

 

            Karolina Krzykowska – Naczelnik WKP przedstawiła plan rzeczowo-finansowy działalności promocyjnej miasta (w załączeniu).

            Przewodniczący Komisji otworzył dyskusję.

            Witold Chludziński – członek Komisji – stwierdził, że tematem powinna zając się Komisja Finansów, a Nie Komisja Rozwoju.

            Andrzej Garlicki – Z-ca Prezydenta Miasta stwierdził, że do Komisji Rozwoju i Przedsiębiorczości bardziej będzie należała promocja gospodarcza miasta. Taką strategię chcemy wypracować, aby w nowy budżet można było wejść z nowymi, konkretnymi działaniami.

            Zbigniew Prosiński - członek Komisji - zwrócił uwagę, że informacja została przygotowana bardziej pod kątem Komisji Edukacji i Kultury, czy tę Turystyki i Sportu niż Komisji Rozwoju dlatego, że większość wymienionych działań nie promuje miasta poza jego granicami. Uważa, że są to wydarzenia kulturalne. Zwrócił również uwagę, że udział w targach to kwota 10 tys. zł. Jego zdaniem inne wydziały powinny tę informację przygotować, chociażby Centrum Obsługi Przedsiębiorców.

            Andrzej Garlicki – Z-ca Prezydenta Miasta – wyjaśnił, że trwają ustalenia dotyczące strategii promocji miasta jako takiej. Mamy niedługo okrągłą rocznicę, miasto musi się do tego dobrze przygotować i tym bardziej jest to zasadne, aby zrobić to w tym roku, ponieważ obie strategie będą wykonywane w jednym roku i obie będą sporządzane na bazie jednych badań.

            Tadeusz Zaremba - członek Komisji – nie zgodził się z wypowiedzią radnego Chludzińskiego, który stwierdził że to jest sprawa Komisji Finansów. Komisja Finansów jest od pilnowania od dochodów, wydatków i równoważenia tego. Tak się składa, że i kultura i sport i inna komisja ma jakieś kawałki promocji, ale tak jak w uchwale Rady Miejskiej obszar kompetencyjny promocji jest pod nadzorem Komisji Rozwoju. Merytorycznie i finansowo odpowiedzialna jest więc ta Komisja. Uważa, że powinniśmy skupić się na generalnym programie promocji, budżet na pewno do tego będzie, a że jest realizowany w różnych wydziałach to kwestia dopracowania. Wniosek jest taki, że potrzebna jest pewna ogólna koncepcja promocyjna miasta rozpisana merytoryczne rolę, jak również rozpisana na budżet w działach i rozdziałach. Dobrze jednak by było, aby całością zajmowała się Komisja Rozwoju.

            Przewodniczący Komisji zgodził się z wypowiedzią radnego Prosińskiego i uważa, że 10 tys. zł zaplanowane na udział w targach to zbyt mało, aby miasto wypromować. Wymagamy promocji miasta, a z drugiej strony nie zabezpieczmy odpowiednich środków na ten cel. Musimy zdawać sobie sprawę ile kosztuje promocja i takich analiz w przyszłości komisja by oczekiwała od naczelnika merytorycznego wydziału.

            Andrzej Garlicki – Z-ca Prezydenta Miasta – stwierdził, że rozumie dylemat radnych, bo przeznaczając środki na promocję, nie mają pewności na co one będą wydatkowane. Jeżeli strategia wejdzie, a na pewno wejdzie, to wówczas będzie jasność w jaki sposób miasto może się promować i jakie działania z tego wynikają. Będzie łatwiej i zasadniej, aby pewną pule środków przeznaczyć na ten cel.

            Tadeusz Zaremba - członek Komisji – stwierdził, że nie potrzebny nam wielki dokument, ale program – strategia promocyjna, dzięki której nie będzie tak jak teraz, że wydajemy 0,5 mln. zł i tak naprawdę gdyby ktoś miał powiedzieć na czym ta promocja ma polegać, to nikt tego nie powie. Zadania wyszczególnione w informacji nie są działaniami promocyjnymi miasta.

            Witold Chludziński – członek Komisji – odnosząc się do zadań ujętych w informacji stwierdził, że to nie jest taka wielka promocja. Są to wewnętrzne imprezy, a promocja powinna wychodzić za granicę miasta.

            Przewodniczący Komisji podsumowując dyskusję stwierdził, że do promocji gospodarczej można zaliczyć tylko udział w targach. Uważa, że Komisja powinna wesprzeć naczelników, którzy w tych sektorach działają. Myśli też, że w budżecie na 2017 rok trzeba do tych kwestii poważnie podejść i promować miasto pod względem gospodarczym, chociażby promować strefę na zewnątrz.

            Tadeusz Zaremba - członek Komisji – stwierdził, że Komisja winna wystąpić do Pana Prezydenta o opracowanie programu strategii promocji, która w kolejnych budżetach była jako sektor, bo jak na razie to mówimy o środkach do wydania. Program powinien określać jaka to jest promocja, w jakich obszarach działa i ile kosztuje.

            Andrzej Garlicki – Z-ca Prezydenta Miasta – zapewnił, że prowadzone są działania, aby taka strategia powstała. Trwają ustalenia międzywydziałowe i w ciągu roku strategia musi się pojawić, aby wejść w budżet przyszłego roku z gotową strategią.

            Tadeusz Zaremba - członek Komisji – stwierdził, że Pan Prezydent złożył deklarację i nie ma potrzeby występować już z wnioskiem o opracowanie strategii. Jednocześnie chciał mocno stwierdzić do protokołu, że przy kwotach, które przekazujemy na promocję, powinno jak najszybciej powstać rozpisanie programowe, a nie tylko plan rzeczowo-finansowy.

            Przewodniczący Komisji zamknął dyskusję. Komisja przyjęła przedstawioną analizę.

 

Ad. 6

 

Marek Raszczyk - Naczelnik WIN – przedstawił analizę projektu i planów związanych z rewitalizacją Starego Rynku (w załączeniu). Dodał, że najbardziej kontrowersyjny jest pomnik Księcia Janusza I i fontanny, ale będzie jeszcze to konsultowane i ewentualne zmiany są jeszcze możliwe. Jeśli takie zmiany nastąpią, to również opracowanie projektu zamiennego i zmiana pozwolenia na budowę.

            Przewodniczący Komisji otworzył dyskusję.

            Zbigniew Prosiński – członek Komisji – stwierdził, że projektanci opracowują projekty tak, aby brały one udział w konkursach. Nie wie czy nie należałoby zaznaczyć, że projekt w żadnym konkursie nie wystartuje i że należy to zrobić tak, żeby to ładnie wyglądało i za jakieś przyzwoite pieniądze.

            Anna Mierzejewska – Naczelnik WRF poinformowała, że weszła ustawa o rewitalizacji. Miasto będzie się do tego przygotowywało łącznie z programem rewitalizacji i będzie również chciało pozyskać środki zewnętrzne na ten cel. Rewitalizacja to nie tylko chodnik, czy budynek, ale również przeznaczenie i to jest bardzo istotne Program rewitalizacji będzie ogłoszony w II kwartale i myśli że w ciągu roku czasu się wyrobimy. Środki na realizację zadań z programu będą dostępne dopiero w następnym roku. Natomiast o środki na halę targową będziemy ubiegać się z ochrony dziedzictwa. Dodała, że 29 lutego mija termin składania wniosków i mocno nad tym pracują, aby taki wniosek złożyć. Wszystko jest przygotowane, pozostała tylko kwestia szczegółów, ale wszystko jest pod kontrolą.

            Innych uwag nie zgłoszono.

            Przewodniczący Komisji zamknął dyskusję. Komisja przyjęła przedstawioną analizę.

 

Ad. 7

 

Przewodniczący Komisji przedstawił pismo Prezydenta Miasta w odpowiedzi na wniosek Komisji Rozwoju w sprawie przejęcia   PKS Sp. z o.o. przez miasto (odpowiedź w załączeniu).        

W związku z wyczerpaniem porządku Przewodniczący obrad zamknął posiedzenie Komisji.

                                                                                                 Przewodniczący

                                                                                  Komisji Rozwoju, Przedsiębiorczości

                                                                                  I Zagospodarowania Przestrzennego

 

                                                                                              Dariusz Domasiewicz

 

 

  • Data powstania: Data powstania: piątek, 1 kwi 2016 12:23
  • Data opublikowania: piątek, 1 kwi 2016 12:25
Banner Cyfrowy Urząd Podawczy
Banner ePUAP
Banner Wojewódzki Biuletyn Informacji Publicznej
Banner Główny Biuletyn Informacji Publicznej