Przybornik
Logo BIP Herb

BIULETYN INFORMACJI PUBLICZNEJ

BIP Urzędu Miejskiego w Łomży

Protokół nr 30/16 z dnia 5 grudnia 2016 r.

Posiedzenie Komisji otworzył i obradom przewodniczył Dariusz Domasiewicz – Przewodniczący Komisji Rozwoju, Przedsiębiorczości i Zagospodarowania Przestrzennego. Na podstawie listy obecności stwierdził prawomocność obrad, a następnie przedstawił porządek obrad (w załączeniu). Poprosił o uwagi do zaproponowanego porządku obrad. Komisja nie wniosła uwag i przyjęła następujący porządek obrad: 1. Przyjęcie protokołu nr 29/16 z dnia 21 listopada 2016 r. 2. Zaopiniowanie projektu budżetu miasta na 2017 rok w działach merytorycznie podległych Komisji – druk nr 482 3. Zaopiniowanie raportu końcowego z realizacji Strategii Zrównoważonego Rozwoju Miasta Łomża do 2020 roku – druk nr 503. 4. Sprawy różne.

Ad. 1

 

            Przewodniczący obrad poprosił o uwagi do protokołu z poprzedniego posiedzenia Komisji. Członkowie Komisji przyjęli protokół nr 29/16 z dnia 21 listopada 2016 roku bez uwag.

 

Ad. 2

 

            Przewodniczący Komisji otworzył dyskusję na temat projektu budżetu miasta na 2017 rok w działach merytorycznie podległych Komisji (w załączeniu).

            Radny Tadeusz Zaremba stwierdził, że otrzymaliśmy projekt budżetu miasta na 2017 rok i na poprzednim posiedzeniu Komisji został podniesiony problem niektórych pozycji wydatkowych, a w szczególności planowanych wydatków na promocję. Co prawda nastąpiło zmniejszenie wydatków w stosunku do roku ubiegłego, ale jest to zaplanowane z kolei do wydatków na sport, czyli de facto nie zostało wydatki nie zostały zmniejszone. Radni do dzisiaj nie mają wpływu, ani nie wiedzą co w ramach promocji jest robione, ponieważ nie został radnym przedłożony program, czy też plan działań promocyjnych, na co, ile i kiedy. Rada Miejska chciałaby mieć na to wpływ, ponieważ w jakimś sensie ponosi odpowiedzialność na budżet miasta. Dodał, że gdyby nie to, że musimy brać kredyt na spłatę starych kredytów, to pewnie nikt by na ten temat nie dyskutował. Ma pełną świadomość tego, że to, co uchwalimy w budżecie, w ciągu roku może być zmieniane w ściśle określonych zasadach, ale skoro tak, to równie dobrze będziemy mogli podjąć decyzję o zwiększeniu kredytu, jeżeli będzie takie uzasadnienie, a dzisiaj postawi wniosek o obniżenie wydatków na promocję.

            Karolina Krzykowska – Naczelnik WKP przedstawiła założenia do projektu budżetu miasta na 2017 rok (w załączeniu).

            Radny Zbigniew Prosiński w nawiązaniu do składanych przez niego interpelacji odnośnie promocji, artykułów sponsorowanych poprosił o wyjaśnienie, czy środki, które Prezydent przeznaczył na takie sprawy jak np. życzenia Wielkanocne i inne pochodzą z promocji miasta, czy z innych środków. Uważa, że jeżeli będziemy promować się wewnątrz, to jest za tym, aby te środki obciąć. Dodał, że też składa życzenia, ale za swoje środki, nie składa życzeń mieszkańcom za ich pieniądze.

            Karolina Krzykowska – Naczelnik WKP wyjaśniła, że wszystkie środki, które zostały wydane z promocji są w zestawieniu. Kwoty, które zostały wydane na życzenia świąteczne, dodała, że brakuje tutaj kwoty, która została wydana na sponsorowanie 100 dni prezydentury ze środków Biura Obsługi Urzędu, uzupełnimy. Środki lokowane w lokalnych mediach pochodzą z Wydziału Promocji i Centrum Współdziałania Społecznego.

            Radny Tadeusz Zaremba stwierdził, że wystąpienie Pani Naczelnik utwierdziło go w przekonaniu, że tym bardziej środki na promocję należy ograniczyć do minimum, ponieważ po pierwsze, nie galopowałby tak w porównywaniu do promocji Ełku, po drugie, nie ma żadnego programu, ani planu promocji. To, co teraz Pani Naczelnik uprzejmie nam przedstawia nijak się ma z decyzjami Rady. W związku z tym jeśli dzisiaj Komisja obniży o 290 tys. zł zaciągane kredyty na spłatę starych kredytów, to jak zna Panią Skarbnik, jeżeli będzie zatwierdzony przez Rade program promocji i będzie on realizowany w przyszłym roku, łącznie z 600-leciem i wieloma innymi świętami, to myśli, że nie będzie najmniejszego problemu, aby w ciągu roku dokonać korekty. Natomiast na dzisiaj, jeśli środki własne przeznaczymy na spłatę długów, to będzie to bardziej pożyteczne. Radni bardzo się cieszą, że jest Wydział Promocji, ale z wypowiedzi radnych i mieszkańców wynika, że to wszystko „musi być ogarnięte”, dokładnie określone i proszę bardzo może to być nawet 1 mln. zł, ale niech to będzie porządnie uchwalone na zasadzie, że organ stanowiący, czyli Rada Miejska uchwaliła coś i dała Prezydentowi do realizacji. Nie może być tak, że Prezydent sam sobie ustalał i informował Radę, że ma „jakieś fajne pomysły”. Postawił wniosek z uzasadnieniem o zmniejszenie wydatków planowanych w kwocie 490 tys. zł na 200 tys. zł w dz. 750, rozdz. 75075 § 4300 oraz zmniejszenie o 290 tys. zł wysokości kredytu - § 8 ust. 3 projektu uchwały (wniosek w załączeniu do protokołu).

           

 

            Radny Witold Chludziński odnosząc się do wniosku radego Zaremby poprosił o odpowiedź na pytanie, jak można działać nie mając pewności, czy Rada w trakcie roku wyrazi zgodę. Rozumie, że można rozliczyć z tego, ale 200 tys. zł, w tym na organizację obchodów 600-lecia miasta, jego zdaniem jest stanowczo za mała.

            Karolina Krzykowska – Naczelnik WKP stwierdziła, że mówiąc o strategii mówimy troszkę w ciemno, ale tak jak wcześniej powiedziała między radni otrzymają strategię między 19, a 23 grudnia. Dodała, że strategia zawiera wskaźniki, wg których działania Wydziału Promocji będą rozliczane nie tylko przez Wydział Promocji, ale również przez dwa pozostałe Wydziały tj. CWS i COP i będą policzalne. Radni w ten sposób będą wiedzieli w jaki sposób te wskaźniki są realizowane, zarówno w promocji zewnętrznej, jak i wewnętrznej. Stwierdziła, że dlatego zależało im na tym, aby ten dokument stworzyć, żeby wyglądało to inaczej.

            Radny Tadeusz Zaremba odnosząc się do wypowiedzi radnego Chludzińskiego stwierdził, że z jego wypowiedzi nie wynikało, że tych pieniędzy nie będzie, ale istnieje jakiś porządek. Jeżeli tutaj mamy uchwalać jakąś promocję, to czy ktoś jest taki mądry i powie, jakie Rada Miejska podejmie uchwały w sprawie priorytetów promocyjnych. Na dzisiaj jest to tylko zamarkowanie kwoty, nie po to, żeby obcinać, natomiast w momencie, kiedy będzie uchwalana strategia promocji, pójdzie za tym element finansowy. Zwrócił się z zapytaniem do Pani Skarbnik, czy jest możliwość skorygowania budżetu w ciągu roku budżetowego.

            Elżbieta Parzych – Skarbnik Miasta potwierdziła, że jest taka możliwość.

            Kontynuując radny Tadeusz Zaremba stwierdził, że wygodniej by było mieć zagwarantowaną zgodę Rady na zaciąganie kredytu, ale radni są odpowiedzialni i jeśli nie będzie innego wyjścia, to będą w ciągu roku dyskutować nad tym tematem. Natomiast dzisiaj, jeszcze nic nie jest ustalone, a my dajemy środki akonto. Podtrzymał wcześniej postawiony wniosek. Uważa, że każdy z radnych jest świadomy i wie za czym głosuje.

            Andrzej Garlicki – Z-ca Prezydenta Miasta odnosząc się do promocji gospodarczej miasta wyjaśnił, że został zlecony do druku folder gospodarczy, w którym znajdą się atuty gospodarcze naszego miasta. Folder będzie kolportowany w trakcie różnych wydarzeń w Polsce również za pośrednictwem przedsiębiorców, którzy uczestniczą w targach, wydarzeniach i konferencjach. Ponadto planowane jest ustawienie bilbordów na 4 wjazdach do miasta, zachęcających do inwestowania w mieście m.in. na bazie programu, który został przyjęty przez Radę Miejską. Zwrócił uwagę, że za pasem mamy 600-lecie i uważa, że w naszym pokoleniu jest to jedyne takie wydarzenie, które dotyczy całego miasta, które trzeba w odpowiedni sposób przygotować i przeprowadzić. 2017 jest to rok poprzedzający to wydarzenie, a więc siłą rzeczy wiele działań już teraz trzeba uruchomić i rozpocząć, co wymaga zabezpieczenia finansowego tych działań. Rozumie oczekiwania radnych, ponieważ każdy z nas chce mieć konkretne informacje co, gdzie się wydarzy i ile co kosztuje. Wydział stara się to zabezpieczyć i przedstawić. Wszystko musi się finansować w konkretnych kwotach i te kwoty są przedstawione i zaproponowane. Można dyskutować nad przedsięwzięciami, że mogą być one takie, a nie inne i to jest kwestia do ustalanie, natomiast wydaje mu się, że zmniejszenie wydatków na promocję o więcej niż połowę spowoduje, że te działania zostaną zablokowane. Zmiana w budżecie jest możliwa najwcześniej w marcu, a podejrzewa, że część działań będzie musiała być uruchomiona odpowiednio wcześniej. Żadne z zadań się nie rozpocznie dopóki nie ma zabezpieczenia finansowego. Jest za tym, aby rozliczać i sprawdzać i pytać, ale byłby daleki od takiego uproszczenia, że to jest wizja Prezydenta, ponieważ wielość tych działań dobrze jest odbierana i dobrze wpływa na budowanie, może bardziej wewnętrznej niż zewnętrznej, pozycji miasta jako ośrodka, które stara się mieszkańców zorganizować i zebrać głównie na Starówce. Jego zdaniem podjętych było dużo działań, a to wszystko ostatecznie sprowadza się do pieniędzy.

            Karolina Krzykowska – Naczelnik WKP dodała, że z zaplanowanej kwoty 200 tys. zł, po opłaceniu Sylwestra w kwocie 70 tys. zł pozostaje 130 tys. zł na działania do kwietnia albo do marca, a już podjęte zostały działania związane z 600-leciem. Liceum Plastyczne pracuje nad logo 600-lecia i jest ogłoszony konkurs, w którym miasto jest fundatorem nagrody.

            Radny Adam Zwierzyński stwierdził, że jego zdaniem kwota zaplanowana na promocję jest za mała nawet ta, która jest w tej chwili. W jego ocenia istnieje kwestia przeniesienia środków, ponieważ niektóre zadania maja wysokie koszty realizacji, a niektóre niskie.

            Radny Zbigniew Prosiński odnosząc się do organizacji Sylwestra przypomniał, że pierwszy Sylwester kosztował 8 tys. zł, a nawet mniej. Miało być tanio, we współpracy z przedsiębiorcami i dlaczego robi się to tak droga impreza.

            Karolina Krzykowska – Naczelnik WKP wyjaśniła, że nie jest w stanie powiedzieć jakie koszty poniesiono na organizację pierwszego Sylwestra, ponieważ nie pracowała jeszcze w Urzędzie, natomiast w ubiegłym roku organizacja Sylwestra wyniosła ok. 80 tys. zł.

            Radny Tadeusz Zaremba stwierdził, że tak nie możemy działać, że ktoś nam powie, że Sylwester kosztował 80 tys. zł i my to łykamy. Chciałby wiedzieć dokładnie ile pieniędzy na to idzie i mieć szansę wypowiedzieć się, niż w ciemno głosować, że akurat tak. To właśnie jest przykład jak niechlujnie się podchodzi i niepoważnie traktuje radnych, dając im do przegłosowania różne, fajne rzeczy, tylko wcześniej nikt nie porozmawia o tym. Jest to problem fundamentalny jeśli chodzi o ustawę i nie ma odwrotnej drogi. Najpierw są zadania uzgodnione przez Radę Miejską, a potem jest ich realizacja. Jeżeli ma być odwrotnie, to nie wie, czy znajduje się w dobrym miejscu.

            Innych głosów w dyskusji nie zgłoszono.

            Przewodniczący Komisji zamknął dyskusję, a następnie poddał pod głosowanie wniosek radnego Tadeusza Zaremby (w załączeniu). Komisja, w wyniku głosowania 5 głosami za, przy 2 głosach przeciw i braku głosów wstrzymujących wniosek przyjęła.

            Komisja 5 głosami za, przy 1 głosie przeciw i braku głosów wstrzymujących, pozytywnie zaopiniowała projekt budżetu miasta na 2017 rok w działach merytorycznie podległych Komisji wraz z przyjętym wnioskiem. Radny Witold Chludziński nie brał udziału w głosowaniu.

 

 

 

Ad. 3

 

            Anna Mierzejewska – Naczelnik WRF przedstawiła raport końcowy z realizacji Strategii Zrównoważonego Rozwoju Miasta Łomża do 2020 roku (w załączeniu).

            Przewodniczący Komisji otworzył dyskusję.

            Radny Tadeusz Zaremba stwierdził, że strategia była uchwalana dawno temu, a teraz stworzono dokument i wszystko co się dało do tego wpisać zostało wpisane. Nie da się zakwestionować, że te rzeczy były, natomiast refleksja, na ile ta strategia w takim ogólnym zarysie zmieniła standard funkcjonowania miasta, byłoby bardziej racjonalne, niż sprawdzanie listy wykazu. Dodał, że brakuje mu w tym raporcie części opisowej, sumującej, co ta nasza strategia tak naprawdę wniosła, co się zmieniło w każdej ze sfer. Jest to sygnalizowane, ale jest to taki suchy raport.

            Radny Witold Chludziński stwierdził, że wg niego w raporcie końcowym za mało jest informacji na temat ochrony środowiska. Zwrócił uwagę, że będziemy zajmowali się ochrona środowiska, a głównie chodzi mu o prognozę oddziaływania na środowisko.

            Innych uwag nie zgłoszono.

            Komisja, w wyniku głosowania 6 głosami za, przy braku głosów przeciw i 1 głosie wstrzymującym, przyjęła raport końcowy z realizacji Strategii Zrównoważonego Rozwoju Miasta Łomża do 2020 roku zawarty w druku nr 503.

 

Ad. 4

 

            Radny Zbigniew Prosiński           odnosząc się do działania aplikacji info Łomża stwierdził, że zostało to uruchomione, a tematy są praktycznie puste. Próbował zgłosić zdarzenie, informacja zwrotna przyszła, że zdarzenie zostało przyjęte, ale nie ukazało się w odpowiedzi. Zwrócił się z zapytaniem, czy zostało to uruchomione, aby poprawić statystyki, czy aby mieszkańcy mogli z tego korzystać, ponieważ nie funkcjonuje to tak, jak powinno.

Radny Tadeusz Zaremba zwrócił uwagę, że nie wie jak to zrobić, żeby było dobrze, ale nie może tak być, że radni w piątek otrzymują dokument składający się z kilkudziesięciu stron do zaopiniowania w poniedziałek, czy wtorek. Przyjęło się, że rzuca się materiał radnym i radni bezkrytycznie podnoszą ręce. Osobiście będzie za każdym razem protestował i chciałby, żeby było to przedmiotem rozmowy. Jeśli ktoś mówi, że Sylwester będzie kosztował 80 tys. zł, to niech również powie dlaczego 80, skąd te pieniądze będą, ponieważ radni nie mogą tak lekką ręką marnować miejskich pieniędzy, bo w ten sposób stwarzamy pozór kontroli, a odpowiedzialność i tak spoczywa na radnych. Rada wyznacza Prezydentowi zadania, który ma prawo proponować różne rozwiązania, ale nie na zasadzie, że rzuca się materiał, a radni mają głosować bezkrytycznie.

Radny Jan Olszewski w związku z przegłosowanym wnioskiem na ostatniej sesji Rady Miejskiej, dotyczącym skierowania projektu uchwały w sprawie ustalenia strefy płatnego parkowania do przepracowania przez Komisję, postawił wniosek do Prezydenta Miasta i przygotowanie i przedłożenie Radzie Miejskiej projektu uchwały w sprawie ustalenia strefy bezpłatnego parkowania, w dotychczasowym brzmieniu, uwzględniający obecny stan prawny do końca 2018 roku.

Zbigniew Prosiński uważa, że funkcjonowanie strefy w wymiarze, w jakim funkcjonowała w roku bieżącym, nie załatwi problemu. Jego zdaniem, zanim podejmiemy jakieś kroki, to dajmy sobie czas, aby intensywnie popracować i znaleźć rozwiązanie, które spowoduje to, że te miejsca się odblokują, a życie przedsiębiorców prowadzącym działalność gospodarczą zostanie ułatwione, np. poprzez wprowadzenie strefy płatnego parkowania przez 2 godziny w ciągu dnia.

Radny Andrzej Wojtkowski stwierdził, że nieważne, czy strefa jest, czy jej nie ma, na pewno nie pomaga handlowi w tym rejonie miasta. Ludzie z dolnej części Starówki chcą, aby były parkomaty, a my przychodzimy i chcemy im zmienić to, czego oni tak naprawdę nie chcą. Ci ludzie nie przyszli i nie prosili o bezpłatne parkowanie. Jest projekt uchwały i można się do niego odnieść poprzez głosowanie. Jego zdaniem nie strefa bezpłatnego parkowania przywraca handel, a organizowane imprezy na Starym Rynku i nie możemy głosować za czymś, czego mieszkańcy nie chcą. Jest za projektem uchwały, która była przedmiotem obrad ostatniej sesji.

Radny Witold Chludziński zwrócił uwagę, że w chwili obecnej jest taka sytuacja, że od 1 stycznia 2017 roku będzie obowiązywała poprzednia uchwała

Przewodniczący Komisji poddał pod głosowanie wniosek radnego Olszewskiego. Komisja, w wyniku głosowania 4 głosami za, przy 3 głosach przeciw i braku głosów wstrzymujących, wniosek przyjęła.

W związku z wyczerpaniem porządku Przewodniczący obrad zamknął posiedzenie Komisji.

                                                                                                 Przewodniczący

                                                                                  Komisji Rozwoju, Przedsiębiorczości

                                                                                  I Zagospodarowania Przestrzennego

 

                                                                                              Dariusz Domasiewicz

 

 

  • Data powstania: Data powstania: czwartek, 26 sty 2017 12:41
  • Data opublikowania: czwartek, 26 sty 2017 12:42
Banner Cyfrowy Urząd Podawczy
Banner ePUAP
Banner Wojewódzki Biuletyn Informacji Publicznej
Banner Główny Biuletyn Informacji Publicznej