Przybornik
Logo BIP Herb

BIULETYN INFORMACJI PUBLICZNEJ

BIP Urzędu Miejskiego w Łomży

Protokół nr 14/15 z dnia 27 października 2014 r.

Posiedzenie Komisji otworzył i obradom przewodniczył Dariusz Domasiewicz –Przewodniczący Komisji Rozwoju, Przedsiębiorczości i Zagospodarowania Przestrzennego, który na podstawie listy obecności stwierdził prawomocność obrad, a następnie przedstawił porządek obrad (w załączeniu). Odczytał następnie wniosek Prezydenta Miasta z dnia 26 października 2015 r. o zdjęcie z porządku obrad XVII zwyczajnej sesji Rady Miejskiej punktu dotyczącego podjęcia uchwały w sprawie regulaminu budżetu obywatelskiego miasta Łomża (wniosek w załączeniu). W związku z tym, że temat ten jest również przedmiotem obrad dzisiejszego posiedzenia zaproponował zdjęcie z porządku pkt-u 4. Komisja, w wyniku głosowania 7 głosami za – jednogłośnie, przyjęła propozycję Przewodniczącego zdejmując tym samym z porządku obrad pkt 4. Przewodniczący Komisji poprosił o uwagi do zaproponowanego porządku obrad. Komisja nie wniosła uwag i przyjęła następujący porządek obrad z poprawką: 1. Przyjęcie protokołu nr 13/15 z dnia 23 września 2015 r. 2. Zaopiniowanie projektu uchwały w sprawie uchwalenia „Planu gospodarki niskoemisyjnej dla Miasta Łomża” – druk nr 206, 206 A. 3. Zaopiniowanie uchwał w sprawie określenia stawek podatków na 2016 rok od: a) nieruchomości – druk nr 203, 203 A, b) środków transportowych – druk nr 203, 203 B, 4. Sprawy różne.

Ad. 1

 

            Przewodniczący obrad poprosił o uwagi do protokołu z poprzedniego posiedzenia Komisji. Członkowie Komisji przyjęli protokół nr 13/15 z dnia 23 września 2015 roku bez uwag.

 

            Przewodniczący Komisji poinformował, że na posiedzeniu w dniu dzisiejszym obecni będą autorzy Planu gospodarki niskoemisyjnej dla Miasta Łomża, którzy dokonają jego prezentacji. W oczekiwaniu na zaproszonych gości zaproponował rozpoczęcie dyskusji nad projektem planu.

            Radny Tadeusz Zaremba natomiast zaproponował, aby Komisja do czasu przybycia na posiedzenie autorów planu, zrealizowała punkt 3 porządku obrad.

            Komisja przyjęła propozycję radnego Tadeusza Zaremby.

 

Ad. 3 a,b

 

            Elżbieta Parzych – Skarbnik Miasta przedstawiła wniosek w sprawie wysokości stawek podatków i opłat lokalnych na 2016 rok oraz projekty uchwał w sprawie określenia stawek podatków od nieruchomości i od środków transportowych na 2016 rok (w załączeniu).

            Przewodniczący Komisji otworzył dyskusję. Zabierając głos w dyskusji stwierdził, że pozwolił sobie sprawdzić jak wyglądają stawki podatków u naszych sąsiadów. W Zambrowie, czy Ostrołęce np. stawka podatku od autobusów wynosi 1.230 – 1.225 zł. Generalnie nasze stawki, pomimo tego, że robimy ukłon w stronę przedsiębiorców i prowadzących działalność gospodarczą, statystycznie są o 30-40 % droższe, niż u najbliższych sąsiadów. Jeżeli robimy ukłon, to stawki powinny być porównywalne do stawek w sąsiednich miastach i to by zachęcało właścicieli do rejestracji pojazdów w naszym mieście, a nie np. w Ostrołęce. Uważa, że należałoby próbować zadziałać w tym kierunku, aby osiągnąć kwotę rynkową, nawet o 1 zł mniejszą, co zachęciłoby przedsiębiorców do rejestracji samochodów.

            Andrzej Garlicki – Z-ca Prezydenta przedstawił stawki podatku od autobusów w Białymstoku – 1.908 zł, Suwałkach – 1.830 zł, Augustowie – 1.992 zł, Grajewie 1.889 zł, Kolnie – 1.850 zł. Uważa, że bardziej istotnym podatkiem są stawki od ciągników siodłowych.

            Radny Tadeusz Zaremba stwierdził, że jeżeli mamy taką opinię, że w Łomży jest drogo, to nawet gdybyśmy bardzo obniżyli stawki, to tak szybko to się nie zmieni, albo jeśli ktoś rejestrował pojazdy w Zambrowie, Ostrołęce, czy w innym mieście, to tak szybko ich nie przerejestruje. Druga sprawa to mechanizm kształtowania subwencji dla miasta z budżetu państwa. Jeżeli obniżylibyśmy podatek o 200 tys. zł to dodatkowo obniżamy o 200 tys. zł subwencję i ten marketing będzie nas kosztował 400 tys. zł, przy czym nie jest do końca przekonany, ze to jest jedyny element, który zadecyduje o tej kwestii. Jeżeli będziemy mieli zmniejszone dochody o 400 tys. zł, to trzeba wskazać, gdzie zaoszczędzimy 400 tys. zł na wydatkach. Chciałby, żeby była pełna świadomość, że za tym idzie wytłumaczenie komuś, że dostanie znacznie mniej, bo 400 tys. zł, to całkiem dobra ulica. Rozumie Pana Przewodniczącego i chciałby popierać jego stanowisko, ale z obowiązku jako Przewodniczący Komisji Finansów i Skarbu Miasta stwierdza: dobrze, obniżajmy dochody, ale i obniżajmy wydatki chyba, że mamy sposób na kolejne kredyty, a tu by się zbytnio nie spieszył, bo nie jest optymistą jeśli chodzi np. o wartość złotówki, czy WIBOR. Zaproponował, aby ten temat zostawić i przyjąć propozycje stawek podatków przedłożone przez Prezydenta Miasta.

            Radny Zbigniew Prosiński stwierdził, że odkąd pamięta, co roku stawki podatków podnoszone były o stopień inflacji. W roku bieżącym nastąpił spadek cen o 1,2 % w stosunku do analogicznego okresu z 2014 roku. W związku z tym, aby być przewidywalnym, bo jak wielokrotnie podkreślał, spojrzenie inwestorów z zewnątrz to przede wszystkim stabilna polityka finansowa, to powinniśmy stawki podatków obniżyć o stopień deflacji. Nie wie jak by to się przełożyło na budżet, ale uważa, że jest to do przemyślenia.

            Innych głosów w dyskusji nie zgłoszono.

            Komisja, w wyniku głosowania 6 głosami za, przy braku głosów przeciw i 1 głosie wstrzymującym, zaopiniowała pozytywnie projekt uchwały zawarty w druku nr 203 A oraz pozytywnie zaopiniowała, 6 głosami za, przy braku głosów przeciw i 1 głosie wstrzymującym, projekt uchwały zgodnie z drukiem nr 203 B.                    

           

Ad. 2

 

            Łukasz Zywar – CCE - przedstawił prezentacją multimedialną planu gospodarki niskoemisyjnej dla miasta Łomża (w załączeniu).

            Przewodniczący Komisji otworzył dyskusję.

            Głosów w dyskusji nie zgłoszono.

            Komisja w wyniku głosowania 6 głosami za – jednogłośnie zaopiniowała pozytywnie projekt uchwały zgodnie z drukiem nr 206 A.

 

Ad. 4

 

            Przewodniczący Komisji poinformował, że zwrócił się do Pana Prezydenta z prośbą o udostępnienie uwag zgłoszonych do projektu studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego miasta Łomży. W odpowiedzi otrzymał te uwagi, w których nazwiska zgłaszających zostały wyretuszowane. Wszystkie uwagi były kierowane do Pana Prezydenta i po konsultacjach uznał, że koperta z uwagami zostanie otwarta na posiedzeniu Komisji, ponieważ Komisja nie ma takiej mocy, aby dokonać ich rozpatrzenia.

            Radny Witold Chludziński stwierdził, że uwagi nie były kierowane do Pana Prezydenta, a do Wydziału Architektury i obowiązkiem Wydziału Architektury jest skierowanie ich do Pana Prezydenta celem rozpatrzenia. Nie spotkał się nigdzie, aby uwagi i wnioski były poufne.

            Radny Tadeusz Zaremba stwierdził, że jeżeli procedura uchwalania studium przewiduje zgłaszanie uwag, konsultacje, to jest to materiał, do którego w pierwszej kolejności odnosi się Pan Prezydent, a później wraz ze swoją opinią przedkłada radnym. Uważa, że wybieganie przed uprawnieniami Prezydenta, przed rozpatrzeniem uwag przez Prezydenta nie jest wskazane. Uważa, że radni nie powinni lobbować w trakcie, bo po co.

            Radny Witold Chludziński stwierdził, że radni zostają zapoznani ze sposobem rozpatrzenia uwag przez Pana Prezydenta, a niejednokrotnie jest tak, że autorzy projektu przyjeżdżają na sesję i radni nie wiedzą o czym jest mowa. Jako przykład podał prace nad projektem m.p.z.p. terenów Starówki i projektant nie wiedział, że nie ma kanalizacji deszczowej, czy innych podstawowych mediów. Dlatego też chciał zapoznać się z uwagami do studium, aby w między czasie mógł pojechać, obejrzeć, aby wiedzieć jak w rzeczywistości to wygląda.

            Andrzej Garlicki – Z-ca Prezydenta Miasta stwierdził, że ci radni, którzy czują taką potrzebę i mają kompetencję nic nie stoi na przeszkodzie, aby zapoznali się z uwagami i wnioskami na etapie analizy. Dodał, że te dokumenty w chwili obecnej przejmuje i będą one do wglądu w Wydziale Architektury i jeśli ktoś chce, może się z nimi zapoznać w sposób dowolny.

            Przewodniczący Komisji przekazał komplet wniosków uwag do projektu studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania miasta Panu Prezydentowi Garlickiemu.

            Następnie przewodniczący przedstawił pisma skierowanie do Komisji:

  1. Pismo Komisji Gospodarki Komunalnej w sprawie rozpatrzenia wniosków mieszkańców z dnia 25.09.2015 r. o zmianę m.p.z.p. terenów osiedla Wschód – Komisja w wyniku głosowania 6 głosami za – jednogłośnie, przekazała pisma do Prezydenta Miasta,
  2. Wnioski przedsiębiorców o zmianę m.p.z.p. miasta Łomży w części dotyczącej terenów położonych w rejonie ulic: Al. Legionów, Sikorskiego, Mickiewicza i Wyszyńskiego – Komisja, w wyniku głosowania 6 głosami za – jednogłośnie – przekazała wnioski do Prezydenta Miasta.

Przewodniczący Komisji kończąc posiedzenie poinformował, że w Nowogrodzie powstaje podstrefa ekonomiczna o powierzchni 22 ha, konkurencyjna dla miasta Łomży. Dodał, ze dobrze by było, aby na jedno z posiedzeń Komisji został zaproszony Prezes Suwalskiej Strefy Ekonomicznej, aby członkowie Komisji mogli pozyskać jakąś wiedzę na temat funkcjonowania strefy.

Andrzej Garlicki – Z-ca Prezydenta Miasta stwierdził, że kontakt ze strefą jest bardzo dobry, będą organizowane w Łomży przetargi  strefy, spotkania branżowe, które firmuje strefa ekonomiczna i działania idą w dobrym kierunku.       

W związku z wyczerpaniem porządku Przewodniczący obrad zamknął posiedzenie Komisji.

 

                                                                                                 Przewodniczący

                                                                                  Komisji Rozwoju, Przedsiębiorczości

                                                                                  i Zagospodarowania Przestrzennego

 

                                                                                             Dariusz Domasiewicz

 

 

 

 

  • Data powstania: Data powstania: czwartek, 26 lis 2015 08:48
  • Data opublikowania: czwartek, 26 lis 2015 08:50
Banner Cyfrowy Urząd Podawczy
Banner ePUAP
Banner Wojewódzki Biuletyn Informacji Publicznej
Banner Główny Biuletyn Informacji Publicznej