Przybornik
Logo BIP Herb

BIULETYN INFORMACJI PUBLICZNEJ

BIP Urzędu Miejskiego w Łomży

Na 36 posiedzeniu w dniu 23 września 2013 roku

Komisja realizowała następujący porządek obrad:
  1. Przyjęcie protokołu nr 35/2013 z poprzedniego posiedzenia komisji
  2. Ocena realizacji budżetu za I półrocze 2013 roku wraz z informacją z kształtowania się wieloletniej prognozy finansowej, w tym przebiegu realizacji przedsięwzięć oraz informacją o przebiegu wykonania planu finansowego jednostek kultury - druk nr 578, 579, 581
  3. Zaopiniowanie projektu uchwały w sprawie przyjęcia założeń polityki społeczno – gospodarczej na rok 2014 - druk nr 589, 589A
  4. Zaopiniowanie projektu uchwały w sprawie przekazania do prowadzenia zadania publicznego w zakresie zapewnienia całodobowego pobytu w Ośrodku Wsparcia w Lipniaku - druk nr 582, 582A
  5. Zaopiniowanie projektu uchwały w sprawie wprowadzenia na terenie miasta Łomża programu „Karta Dużej Rodziny” – druk nr 590, 590A
  6. Informacja z realizacji zadań z zakresu pomocy społecznej  za pierwsze półrocze 2013r. - druk nr 580
  7. Sprawy różne i wolne wnioski

 

Ad. 1

Przyjęcie protokołu nr 35/2013 z poprzedniego posiedzenia komisji

 

Komisja nie wniosła uwag do protokołu nr 35/2013 z poprzedniego posiedzenia i w wyniku głosowania przyjęła go jednogłośnie – 5 głosami za.

 

Ad. 2

Ocena realizacji budżetu za I półrocze 2013 roku wraz z informacją z kształtowania się wieloletniej prognozy finansowej, w tym przebiegu realizacji przedsięwzięć oraz informacją o przebiegu wykonania planu finansowego jednostek kultury - druk nr 578, 579, 581

Sprawozdanie z wykonania budżetu miasta za I półrocze 2013 roku w działach merytorycznie podległych komisji wraz z w/w informacjami przedstawiła Pani Bożena Szypulska – Kierownik Oddziału Budżetu, zgodnie z drukami nr  578, 579, 581 – w załączeniu do protokołu.

 

W dyskusji głos zabrali:

 

Radna Wanda Mężyńska zwróciła się z prośbą o wyjaśnienie czy rzeczywiście jest tak dużo dłużników alimentacyjnych, jakie samorząd podejmuje działania aby jak najwięcej pieniędzy od dłużników alimentacyjnych ściągnąć oraz co się dzieje w sytuacji, gdy dłużnik alimentacyjny umiera – czy miasto nadal alimenty płaci czy już nie.

Pani Bożena Szypulska – Kierownik Oddziału Budżetu wyjaśniła, że w przypadku gdy dłużnik alimentacyjny umiera, alimenty są wstrzymane, a kwota zaległa zostaje anulowana. Dodała, że dłużników alimentacyjnych jest naprawdę dużo. Zostali on „przejęci” przez miasto od budżetu Państwa. Kiedyś było to zadanie Państwa, przeszło pod samorządy wraz z zaległościami. Dłużnicy alimentacyjni to przeważnie osoby bezrobotne, nie mające żadnych dochodów, których trudno jest ustalić nawet miejsce pobytu - stąd bardzo niska egzekwowalność alimentów. Świadczenia alimentacyjne nie są płacone z dochodów miasta, a z dotacji z budżetu państwa, jednak mają wpływ na bilans miasta, bo nie są to małe kwoty.

Radna Wanda Mężyńska poprosiła o wyjaśnienie czy spadek wypłacanych przez miasto dodatków mieszkaniowych jest związany tylko z dochodem rodziny, czy mają na to wpływ i inne kryteria. Zdaniem radnej rodzin ubogich jest w mieście dużo, a dodatki mieszkaniowe są wypłacane coraz mniejszej liczbie osób.

Pani Bożena Szypulska – Kierownik Oddziału Budżetu wyjaśniła, że to kryterium dochodowe na członka rodziny ma decydujący wpływ na uzyskanie bądź nie przez rodzinę dodatku mieszkaniowego.

Radna Wanda Mężyńska ponownie zabierając głos w dyskusji zwróciła się z prośbą o wyjaśnienie dot. zapisu na str. 95 sprawozdania „mieszkania chronione” w części dotyczącej mieszkania przy ul. Polnej, tj. kto z tego mieszkania korzysta.

Pan Wiesław Jagielak – Dyrektor MOPS wyjaśnił, że w chwili obecnej w mieszkaniu tym przebywa jedna osoba - kobieta, która utraciła miejsce zamieszkania i została tam skierowana na pobyt czasowy.

Radna Wanda Mężyńska kontynuując zapytania dot. wykonania budżetu za I półrocze br. zwróciła się do Dyrektora MOPS z zapytaniem, czy podjął działania zmierzające do zatrudnienia pracownika ds. obsługi zespołu interdyscyplinarnego.

Pan Wiesław Jagielak – Dyrektor MOPS wyjaśnił, że w związku z tym, że przyrost etatów w budżecie miasta jest na poziomie zerowym, ujął pracownika ds. obsługi zespołu interdyscyplinarnego we wniosku na środki z funduszu przeciwalkoholowego. Uważa, że środki otrzyma i osoba ta na stałe wejdzie jako pracownik MOPS.

Kolejno głos w dyskusji zabrała radna Edyta Śledziewska – Przewodnicząca obrad. Zwróciła się do Kierownik Oddziału Budżetu z zapytaniem, czy istnieje ryzyko, że środków jakie są w budżecie w paragrafach merytorycznie podległych komisji nie starczy na realizację zadań.

Pani Bożena Szypulska – Kierownik Oddziału Budżetu wyjaśniła, że sytuacja zadań z zakresu merytorycznej pracy komisji jest bardzo dobra, gdyż wszystkie zadania zostały zabezpieczone środkami własnymi. Jeżeli dotacja na zadania wpłynie, zaoszczędzone środki będą mogły być przeznaczone na te zadania, na które pieniędzy brakuje.

Radna Bogumiła Olbryś zwróciła się do Pani Prezydent z prośbą o wyjaśnienie, na jakim etapie znajduje się realizacja „Opracowanie dokumentacji budynku komunalnego”.

Pani Mirosława Kluczek – Zastępca Prezydenta Miasta wyjaśniła, że w budżecie na rok 2013 znajdują się środki na realizację projektu budynku. Realizacja samego budynku socjalnego będzie się odbywała w latach 2014-2015.

Pani Bożena Szypulska – Kierownik Oddziału Budżetu uzupełniając odpowiedź Pani Prezydent stwierdziła, że 28 sierpnia br. na sesji w uchwale w sprawie WPI zostało wprowadzone całe zadanie pn. „Budowa budynku komunalnego”. Cała wartość szacunkowa zadania opiewa na kwotę 6.904.860zł. Na 2013 rok jest planowane tylko wykonanie projektu na kwotę 521tys.zł. Na rok 2014 i 2015 wpisano po 3.191.930zł. W br. ma zostać opracowany projekt. Szczegóły dotyczące projektu zna Wydział Inwestycji urzędu.

Więcej uwag w tym temacie komisja nie zgłosiła i w wyniku głosowania 5 głosami za, przy braku głosów przeciw i 1 głosie wstrzymującym pozytywnie oceniła realizację budżetu miasta za I półrocze br. w działach merytorycznie podległych komisji, wraz z informacją z kształtowania się wieloletniej prognozy finansowej, w tym przebiegu realizacji przedsięwzięć oraz informacją o przebiegu wykonania planu finansowego jednostek kultury.

 

Ad. 3

Zaopiniowanie projektu uchwały w sprawie przyjęcia założeń polityki społeczno – gospodarczej na rok 2014 wraz z autopoprawką z dnia 16 września 2013r. - druk nr 589, 589A, 589/1

Wniosek Prezydenta Miasta wraz z autopoprawką w działach merytorycznie podległych komisji przedstawiła Pani Anna Kadłubowska – Naczelnik Wydziału Rozwoju i Funduszy Zewnętrznych, zgodnie z drukiem nr 589, 589A, 589/1 – w załączeniu do protokołu.

Radna Bernadeta Krynicka zwróciła się do Pani Prezydent z zapytaniem na jakim etapie znajduje się realizacja ośrodka dla dzieci po 25 roku życia z głębokim upośledzeniem.

Pani Mirosława Kluczek – Zastępca Prezydenta Miasta stwierdziła, że realizacja zadania znajduje się na etapie znalezienia odpowiedniego miejsca. Na chwilę obecną takim miejscem wyznaczonym na ten ośrodek jest budynek przy Zespole Szkół Specjalnych. Naczelnik Wydziału Oświaty otrzymał polecenie sprawdzenia tego budynku pod kątem wyremontowania go i zaadoptowania pod potrzeby ośrodka dla dzieci po 25 roku życia z głębokim upośledzeniem.

Radna Bernadeta Krynicka stwierdziła, że Zespół Szkół Specjalnych ma problemy lokalowe, nie mieści się w zajmowanym budynku, więc wprowadzenie tam jeszcze ośrodka dla dzieci po 25 roku życia uważa za niemożliwe. Ewentualnie, gdy Zespół Szkół Specjalnych zostanie przeniesiony do budynku SP nr 3, to wówczas takie rozwiązanie jest możliwe. Zwróciła się do Pani Prezydent z prośbą o rozważenie możliwości znalezienia nowej, większej siedziby dla Zespołu Szkół Specjalnych. Budynek SP nr 3 byłby idealny.

Pani Mirosława Kluczek – Zastępca Prezydenta Miasta wyjaśniła, że nie zna szczegółów wizji lokalnej budynku przy Zespole Szkół Specjalnych dokonanej przez Naczelnika Wydziału Oświaty. Jeżeli okaże się, że budynek jest nieodpowiedni, trzeba będzie podjąć działania w celu znalezienia innego pod taki ośrodek. Zapewniła komisję, że zadanie to jest do realizacji i jeśli tylko znajdzie się odpowiedni lokal, miasto przystąpi do jego realizacji. Pamięta o tym ośrodku i uczyni wszystko aby taki ośrodek powstał.

Radna Edyta Śledziewska – Przewodnicząca obrad poprosiła o wyjaśnienie skąd w ogóle znalazła się autopoprawka do założeń, w której oprócz części oświatowej nie zostało zmienione nic. Część oświatowa – pierwotna wersja wzbudziła ogromny niepokój społeczny. Osobiście odebrała mnóstwo telefonów od nauczycieli i rodziców zaniepokojonych o los dzieci i pracowników szkół.

Pani Mirosława Kluczek – Zastępca Prezydenta Miasta wyjaśniła, że założenia zostały przekazane Radzie w czasie, gdy przebywała na urlopie, nie miała możliwości zapoznania się z tym dokumentem. Gdyby była na miejscu, takiego materiału w dziale oświatowym by nie było, bo on nie miał prawa się w tym dokumencie znaleźć z tego powodu, że nie był przedmiotem oficjalnych rozmów z dyrektorami placówek oświatowych. Był to jeden z materiałów roboczych, o którym niejednokrotnie rozmawiano w sferze różnych pomysłów, więc absolutnie nie powinien się był ukazać. Stało się jak się stało. Gdy wróciła z urlopu natychmiast wniosła autopoprawkę. Poprzez ukazanie się pierwotnej wersji założeń w dziedzinie oświaty stało się dużo złego. Dodała, że odbyła także naradę z dyrektorami szkół, wyjaśniła sprawę. Stwierdziła, że odpowiedzialność za ukazanie się pierwotnej wersji części oświatowej założeń bierze na siebie, bo jest osobą odpowiedzialną za oświatę w mieście.

Radna Bernadeta Krynicka stwierdziła, że osoba, która przekazała założenia w pierwotnej wersji ma imię i nazwisko, myślała o tym co przekazuje. Obecnie można tłumaczyć radnym i pozostałym zainteresowanym, że to był jeden z materiałów roboczych. To ją nie uspakaja, wie, że takie działania były w planach i obawia się, że będą w przyszłości realizowane, bo z księżyca to nie zleciało. To martwi tym bardziej, że zapisy dotyczyły likwidacji i łączenia szkół podstawowych i przedszkoli, a nie szkół średnich i zawodowych, którym właśnie należałoby się przyjrzeć, bo tam jest mały nabór. Kończąc wypowiedź stwierdziła, że w szkołach podstawowych i gimnazjach oraz w przedszkolach oddziały nie powinny być tak liczne.

Pani Mirosława Kluczek – Zastępca Prezydenta Miasta stwierdziła, że zgadza się z wypowiedzią radnej Krynickiej. Trudno jej jednak powiedzieć, co miała na myśli osoba podająca pierwotną wersję założeń w części oświatowej. Na pewno ona takiej myśli nie miała. Rozmowy różne w Wydziale Oświaty były, o różnych pomysłach, w perspektywie lat co by było gdyby …, natomiast nigdy nie był formułowany materiał przez nią tego typu. Jest daleka od jakichkolwiek zmian bez uprzedniej konsultacji z dyrektorami szkół i Radą, gdyż cokolwiek władze miasta nie zaproponują, to i tak Rada będzie o tym decydować podejmując bądź nie uchwałę w danej sprawie. Podkreśliła, że na pewno w perspektywie najbliższego roku trzeba będzie się pochylić nad problemem zamknięcia jednej ze szkół ponadgimnazjalnych, ale to temat na Komisję Oświaty. To jednak też musi się odbywać przy szerokich konsultacjach. Raz jeszcze podkreśliła, że z całą pewnością nie było jej zamiarem robienie takiej rewolucji, jaka została pokazana w pierwotnej wersji założeń.

Radna Bernadeta Krynicka stwierdziła, że ktoś za to powinien odpowiedzieć, bo takie rzeczy bezkarnie nie mogą się odbywać. Wobec osoby, która pierwotną wersję założeń przekazała powinny zostać wyciągnięte konsekwencje służbowe.

Pani Mirosława Kluczek – Zastępca Prezydenta Miasta stwierdziła, że osoba odpowiedzialna za przekazanie pierwotnej wersji założeń otrzymała ustne upomnienie. Jest daleka od „ścinania głów”, jednak rzeczywiście ta sprawa uczyniła dużo złego w mieście.

Radna Bogumiła Olbryś zabierając głos w dyskusji stwierdziła, że nie wyobraża sobie sytuacji, że jako pracownik, który ma swoich przełożonych, bez ich wiedzy przekazuje publicznie tego typu informacje. Tego by nie zrobiła, sama w życiu nie zarządziłaby się w ten sposób. Takie zachowanie jej, jako pracownikowi nie mieści się w głowie.  Zwracając się do pani Prezydent stwierdziła, że należy tę sprawę dokładnie wyjaśnić wszystkim zainteresowanym stronom, a przede wszystkim środowisku nauczycielskiemu, które obawia się utraty pracy.

Przewodnicząca obrad – radna Edyta Śledziewska odnosząc się do zapisu w dziale „Oświata i wychowanie” punkt 2 ppkt. 1 „partnerstwo publiczno-prywatne (przekazywanie przedszkoli i szkół organizacjom pozarządowym)” stwierdziła, że jest zaniepokojona, że zadania własne gminy ceduje się na stowarzyszenia czy inne podmioty. Poza tym w drugiej wersji założeń co prawda nie pojawiają się słowa „likwidacja”, „reorganizacja” czy „przeniesienie”, ale pojawiają się liczby, które mówią, że szkoła jest szkołą opłacalną jeśli ilość uczniów zawiera się w przedziale 600-800, a wiadomo, że szkoła o której mowa - SP nr 2 ma 330 uczniów. Czyli wiadomo, że chodzi o tę szkołę. Zapis został teraz sformułowany ogólnie, ale nauczyciele i rodzice wiedzą, że dotyczy to tej konkretnej szkoły. Emocje nie opadły pomimo zmiany zapisu na ogólny. Niepokój pozostał, bo zapis dotyczy tej samej szkoły, tylko został inaczej zapisany, ogólniej.

Pani Mirosława Kluczek – Zastępca Prezydenta Miasta wyjaśniła, że takie sformułowanie jest potrzebne po to, że gdyby jednak samorząd musiał podjąć decyzję o reorganizacji, likwidacji czy przeniesieniu którejś z placówek oświatowych, to może, bo jest to zapisane w założeniach. Brak zapisu uniemożliwiłby tego typu działania. Zanim jakakolwiek decyzja będzie podejmowana, wszystko podlega szerokiej dyskusji, wszystko należy dokładnie sprawdzić, przygotować i dopiero poddać opinii Rady.

Więcej uwag w tym temacie komisja nie zgłosiła i w wyniku głosowania 5 głosami za, przy 1 głosie przeciw i braku głosów wstrzymujących pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały w sprawie przyjęcia założeń polityki społeczno – gospodarczej na rok 2014 wraz z autopoprawką z dnia 16 września 2013r. – zgodnie z drukiem nr 589/1, w działach merytorycznie podległych komisji.

Ad. 4

Zaopiniowanie projektu uchwały w sprawie przekazania do prowadzenia zadania publicznego w zakresie zapewnienia całodobowego pobytu w Ośrodku Wsparcia w Lipniaku - druk nr 582, 582A

 

Wniosek Prezydenta Miasta w powyższej sprawie przedstawił Pan Wiesław Jagielak – Dyrektor MOPS, zgodnie z drukiem nr 582 – w załączeniu do protokołu.

Radna Bogumiła Olbryś poprosiła o wyjaśnienie ile osób z Łomży obecnie przebywa w Ośrodku Wsparcia w Lipniaku.

Pan Wiesław Jagielak wyjaśnił, że obecnie żadna osoba z Łomży w ośrodku nie przebywa. Ośrodek stanowi zaplecze w sytuacji, gdy osoby potrzebujące tego typu opieki wykorzystały już maksymalny czas pobytu /8 miesięcy/ w ośrodku w Kownatach. Dodał, że społeczeństwo Łomży starzeje się. Jest bardzo duże zapotrzebowanie na całodobowe usługi opiekuńcze dla osób psychicznie chorych. Następnie wyjaśnił, że w budynku po byłym oddziale zakaźnym szpitala ma zostać utworzony zakład opiekuńczo leczniczy. Obawia się jednak, że w związku z tym, że potrzeby w tym zakresie są tak duże, że pomimo tego, że zakład będzie na terenie miasta Łomży, to ościenne gminy też będą mogły z niego korzystać i znów dla mieszkańców Łomży nie wystarczy miejsc. Tego typu ośrodki finansuje NFZ i korzystać z nich mogą wszyscy mieszkańcy gminy, nie tylko łomżyniacy.

Radna Bernadeta Krynicka zabierając głos w sprawie zakładu, który ma powstać w budynku po byłym szpitalu zakaźnym stwierdziła, że należy się zastanowić nad tym, by jedno piętro wyodrębnić dla domu opieki społecznej. W fazie koncepcji ośrodka władze miasta powinny zabiegać o to, by nie cały zakład podlegał pod NFZ. Tego typu obwarowanie można zawrzeć w umowie i tego należy dopilnować. Budynek jest bardzo duży więc jedno piętro tego budynku na potrzeby mieszkańców Łomży należałoby zabezpieczyć, bo zapotrzebowanie jest bardzo duże.

Pani Mirosława Kluczek – Zastępca Prezydenta Miasta wyjaśniła, że jeżeli dojdzie do realizacji ośrodka w budynku po szpitalu zakaźnym, to planowane są w nim dwa rodzaje usług – jedno realizowane przez NFZ, a drugie dla osób starszych. Takie są plany.

Więcej uwag w tym temacie komisja nie zgłosiła i w wyniku głosowania jednogłośnie pozytywnie – 7 głosami za zaopiniowała projekt uchwały w powyższej sprawie.

 

Ad. 5

Zaopiniowanie projektu uchwały w sprawie wprowadzenia na terenie miasta Łomża programu „Karta Dużej Rodziny” – druk nr 590, 590A

 

Wniosek Prezydenta Miasta w powyższej sprawie przedstawiła komisji Pani Mirosława Kluczek – Zastępca Prezydenta Miasta, zgodnie z drukiem nr 590 – w załączeniu do protokołu.

W dyskusji komisja opowiedziała się za przyjęciem wersji A karty, jednak pod warunkiem, że ulgi dotyczące członków karty zostaną ujęte w załączniku do uchwały.

Pani Mirosława Kluczek – Zastępca Prezydenta Miasta propozycję komisji przyjęła jako autopoprawkę. Dodała, że na sesji przedstawiony zostanie Radzie projekt uchwały uwzględniający wniosek komisji.

W wyniku głosowania Komisja jednogłośnie pozytywnie – 7 głosami za zaopiniowała wersję „A” projektu uchwały z autopoprawką, zgodnie z którą ulgi dotyczące członków karty zostaną ujęte w załączniku do uchwały.

 

Ad. 6

Informacja z realizacji zadań z zakresu pomocy społecznej  za pierwsze półrocze 2013r. - druk nr 580

 

Informację z realizacji zadań z zakresu pomocy społecznej za I półrocze 2013 roku przedstawił komisji Pan Wiesław Jagielak – Dyrektor MOPS, zgodnie z drukiem nr 580 – w załączeniu do protokołu.

Komisja nie wniosła uwag do powyższej informacji i w wyniku głosowania przyjęła ją jednogłośnie – 7 głosami za.

 

Ad. 7

Sprawy różne i wolne wnioski:

 

Komisja nie zgłosiła żadnych spraw w tym punkcie obrad.

W związku z wyczerpaniem porządku dziennego Przewodnicząca obrad zamknęła posiedzenie komisji.

  • Data powstania: Data powstania: środa, 30 paź 2013 08:14
  • Data opublikowania: środa, 30 paź 2013 08:17
Banner Cyfrowy Urząd Podawczy
Banner ePUAP
Banner Wojewódzki Biuletyn Informacji Publicznej
Banner Główny Biuletyn Informacji Publicznej