Przybornik
Logo BIP Herb

BIULETYN INFORMACJI PUBLICZNEJ

BIP Urzędu Miejskiego w Łomży

Na 31 posiedzeniu w dniu 14 maja 2013 roku

 

Komisja realizowała następujący porządek obrad:

 

1. Przyjęcie protokołu nr 30/13 z poprzedniego posiedzenia komisji

2. Zaopiniowanie sprawozdania z wykonania budżetu miasta Łomża za rok 2012 – druk nr 495

3. Sprawy różne i wolne wnioski


Ad. 1

Przyjęcie protokołu nr 30/13 z poprzedniego posiedzenia komisji

Komisja nie wniosła uwag do protokołu nr 30/13 z poprzedniego posiedzenia i w wyniku głosowania w/w protokół przyjęła jednogłośnie – 6 głosami za.

Ad. 2

Zaopiniowanie sprawozdania z wykonania budżetu miasta Łomża za rok 2012 – druk nr 495

Omawianie punktu rozpoczęto od dyskusji.

W dyskusji głos zabrali:

Radna Wanda Mężyńska poprosiła o podanie bliższych informacji dotyczących realizacji zadania „opracowanie dokumentacji technicznej budowy budynku komunalnego”.

Pani Grażyna Kołodziejska – Skarbnik Miasta wyjaśniła, że na dzień dzisiejszy został zawarty aneks do umowy. Ostateczne przekazanie dokumentacji na budowę budynku komunalnego ma się odbyć w połowie czerwca 2013r. Dodała, że równolegle są prowadzone prace związane z pozyskaniem dodatkowych, zewnętrznych źródeł finansowania budowy tego budynku.

Następnie radna Wanda Mężyńska stwierdziła, że miasto miało na koniec roku 2012 bardzo duże zaległości wymagalne – ponad 4mln zł z tytułu funduszu alimentacyjnego. Poprosiła o wyjaśnienie przyczyn tak dużych zaległości.

Pani Grażyna Kołodziejska – Skarbnik Miasta wyjaśniła, że zaległości od dłużników alimentacyjnych bardzo szybko wzrastają. Miasto ma bardzo duży problem z odzyskaniem tych środków pomimo podejmowanych działań, zmierzających do ich odzyskania. Jest to problem wielu samorządów. Tylko w niewielkim stopniu udaje się te środki odzyskać. Podjęła rozmowy z Krajowym Rejestrem Długów odnośnie wpisywania dłużników alimentacyjnych do KRS, co być może pozwoli w większym stopniu wyegzekwować pieniądze od dłużników. Stwierdziła, że miasto podejmuje wiele działań aby te środki odzyskać, ale jest to bardzo trudne. Są wystawiane tytuły wykonawcze, jednak w większości dotyczą osób, od których nie ma z czego ściągać należności – wyjechały np. za granicę, czy nie mają majątku zapisanego na siebie.

Radna Bernadeta Krynicka zabierając głos w w/w kwestii stwierdziła, że wobec osób uchylających się od płacenia alimentów są kierowane sprawy do sądu i albo osoba taka zwraca zaległe alimenty albo trafia do więzienia. Zdaniem radnej działania miasta nie są do końca właściwe i mało skuteczne. W Czerwonym Borze np. jest przy areszcie gospodarstwo pomocnicze, w którym osadzeni wykonują różne prace. Zaległości od dłużników alimentacyjnych są bardzo duże. Ściągnięcie tej kwoty ponad 4mln zł rozwiązałoby problem finansowy miasta.

Radna Bogumiła Olbryś zabierając głos w w/w sprawie stwierdziła, że jest to bardzo ważny temat. Prawdą jest, że prawo mówi o kierowaniu dłużników do sądu i tak się dzieje, ale to prawo jest martwe, jest nieegzekwowane. Zadłużona osoba wyjeżdża zagranicę i temat jest zamknięty, sprawa przestaje istnieć, bo nie ma z kogo należności ściągnąć.

Radna Agata Gołaszewska poparła w/w wypowiedź radnej Bernadety Krynickiej. Stwierdziła, że są określone procedury, dzięki którym dłużnicy alimentów trafiają najpierw do sądu, potem do więzienia, gdzie odpracowują zaległości. Zdaniem radnej miasto powinno kierować wnioski do komornika, a komornik ma swoje procedury i w ten sposób może udałoby się odzyskać należne miastu kwoty.

Radna Bogumiła Olbryś kontynuując wypowiedź stwierdziła, że Komisja Rodziny kilkakrotnie wnosiła o dokonanie podwyżek płac pracowników MOPS. W związku z tym zwróciła się do pani Prezydent i Pani Skarbnik z zapytaniem, czy coś w tym temacie w 2013 roku się zmieni, tj. czy otrzymają podwyżki płac.

Pani Grażyna Kołodziejska – Skarbnik Miasta wyjaśniła, że trwają wyliczenia i prawdopodobnie od maja, a jak się uda to nawet od kwietnia br. pracownicy MOPS otrzymają podwyżkę płac /ok. 5%/.

Przewodnicząca obrad poprosiła o wyjaśnienie:

1. jakie zadania były realizowane  w ramach usług opiekuńczych i specjalistycznych

2. czy w ramach dożywiania środki były wydatkowane w drodze konkursu

3. jakie prace w 2012r. były realizowane w ramach prac społecznie-użytecznych?

Pani Grażyna Kołodziejska – Skarbnik Miasta wyjaśniła, że jeśli chodzi o usługi opiekuńcze i specjalistyczne, to należy do nich opieka nad osobami niepełnosprawnymi, w domach osób starszych, niedołężnych. Zadanie to realizuje MOPS. Jeżeli chodzi o dożywianie wyjaśniła, że dożywianie dla ludzi ubogich odbywało się częściowo w formie wypłaty zasiłków na dożywianie, część  świadczenia obsługiwał też MOPS. Poza tym była również przyznana dotacja na usługi w tym zakresie realizowane w drodze konkursu. Odnosząc się do prac społecznie-użytecznych stwierdziła, że takie prace były kierowane do np. MPGKiM, do MOPS. Było to zadanie częściowo finansowane przez Urząd Pracy, a częściowo przez miasto.

Więcej uwag w tym temacie komisja nie zgłosiła i w wyniku głosowania sprawozdanie z wykonania budżetu miasta Łomży za 2012r. zaopiniowała pozytywnie – 5 głosami za, przy 1 głosie przeciw i braku głosów wstrzymujących w działach merytorycznie podległych komisji.

Ad. 3

Sprawy różne i wolne wnioski:

Przewodnicząca obrad poinformowała członków komisji, że jednym z tematów najbliższej sesji Rady będzie ustalenie dyżurów aptek w mieście Łomża w okresie od 1 lipca do 31 grudnia 2013 roku. Wniosek i projekt uchwały w tej sprawie wpłynie do komisji po zaopiniowaniu dyżurów aptek przez Okręgową Izbę Aptekarską w Białymstoku. W związku z tym zaproponowała, aby posiedzenie w sprawie zaopiniowania w/w uchwały odbyło się w dzień sesji, tj. dnia 29 maja br. o godz. 9.30.

Komisja w/w propozycję zwołania komisji w dniu 29 maja br. przyjęła przez aklamację.

Więcej spraw w tym punkcie obrad komisja nie zgłosiła.

W związku z wyczerpaniem porządku dziennego Przewodnicząca obrad zamknęła posiedzenie komisji.

  • Data powstania: Data powstania: środa, 19 cze 2013 08:17
  • Data opublikowania: środa, 19 cze 2013 08:22
Banner Cyfrowy Urząd Podawczy
Banner ePUAP
Banner Wojewódzki Biuletyn Informacji Publicznej
Banner Główny Biuletyn Informacji Publicznej