Przybornik
Logo BIP Herb

BIULETYN INFORMACJI PUBLICZNEJ

BIP Urzędu Miejskiego w Łomży

Na 26 posiedzeniu w dniu 3 grudnia 2012 roku

Komisja ealizowała następujący porządek obrad:

 

1. Przyjęcie protokołu nr 25/12 z poprzedniego posiedzenia

2. Zaopiniowanie projektu uchwały w sprawie zmian w budżecie miasta na 2012 rok w działach merytorycznie podległych komisji – druk nr 438, 438A

3. Zaopiniowanie projektu budżetu miasta na 2013 rok w działach merytorycznie podległych komisji – druk nr 420

4. Zaopiniowanie projektu uchwały w sprawie Wieloletniej Prognozy Finansowej na lata 2013-2024 – druk nr 423, 423A

5. Sprawy różne.

 

Ad. 1

Przyjęcie protokołu nr 25/12 z poprzedniego posiedzenia

 

Komisja nie wniosła uwag do protokołu nr 25/12 z poprzedniego posiedzenia i w wyniku głosowania przyjęła go jednogłośnie – 6 głosami za.

 

Ad. 2

Zaopiniowanie projektu uchwały w sprawie zmian w budżecie miasta na 2012 rok w działach merytorycznie podległych komisji – druk nr 438, 438A

 

Wniosek Prezydenta Miasta w sprawie zmian w budżecie miasta na 2012 rok w działach merytorycznie podległych komisji przedstawiła Pani Grażyna Kołodziejska – Skarbnik Miasta – zgodnie z drukiem nr 438 – w załączeniu do protokołu.

Komisja nie wniosła uwag do w/w projektu uchwały i w wyniku głosowania jednogłośnie pozytywnie – 6 głosami za zaopiniowała projekt uchwały w sprawie zmian w budżecie miasta na 2012 rok, w działach merytorycznie podległych komisji – zgodnie z drukiem nr 438A.

 

Ad. 3

Zaopiniowanie projektu budżetu miasta na 2013 rok w działach merytorycznie podległych komisji – druk nr 420

 

Projekt budżetu miasta na 2013 rok w działach merytorycznie podległych komisji przedstawiła Pani Grażyna Kołodziejska – Skarbnik Miasta – zgodnie z drukiem nr 420 – w załączeniu do protokołu.

 

W dyskusji w tym temacie głos zabrali:

 

Radna Wanda Mężyńska stwierdziła, że ogólna kwota budżetu na 2013 rok na zadania realizowane w ramach działów merytorycznie podległych komisji jest mniejsza od kwoty z roku 2012. Następnie stwierdziła, że zadanie „Przeciwdziałanie przemocy w rodzinie” zostało wykonane tylko w 47% w roku 2012. W związku z tym na rok 2013 będzie na to zadanie zaplanowana kwota o połowę niższa niż w roku 2012. W związku z powyższym poprosiła o wyjaśnienie czy w razie potrzeby w trakcie roku 2013 znajdą się środki na zadania z tego zakresu.

Pani Grażyna Kołodziejska – Skarbnik Miasta wyjaśniła, że jeśli zajdzie potrzeba zwiększenia środków na w/w zadanie, a w budżecie miasta znajdą się dodatkowe środki, zostaną na nie przeznaczone. Dodała, że na chwilę tworzenia budżetu miasta UM otrzymał decyzję na taką kwotę dotacji w tym zakresie, jaka została w projekcie budżetu zapisana, tj. 25tys.zł.

Radna Wanda Mężyńska ponownie zabierając głos w dyskusji poprosiła o wyjaśnienie przyczyny zmniejszenia kwot na pomoc społeczną – zadanie „Pozostała działalność”.

Pani Skarbnik wyjaśniła, że zadanie to, to m.in. warsztaty terapii zajęciowej. Realizacja tego zadania, wielkość środków na nie przeznaczonych uzależniona jest od ilości osób uczestniczących w warsztatach. Zmniejszenie wydatków na to zadanie w roku 2013 wynika stąd, że zakończyły się projekty unijne realizowane w ramach warsztatów w roku 2012.

Radna Edyta Śledziewska – Przewodnicząca obrad poprosiła o wyjaśnienie z czego wynika spadek o 25% w paragrafie „Przeciwdziałanie alkoholizmowi”.

Pani Skarbnik wyjaśniła, że taki jest budżet na „Przeciwdziałanie alkoholizmowi”, jakie są przewidziane dochody, do ich wysokości. Dodała, że środki na to zadanie zostaną zwiększone o kwoty, jakie pozostaną nie wykonane z roku bieżącego.

Następnie Przewodnicząca obrad poruszyła sprawę wzrostu wynagrodzeń pracowników sfery pomocy społecznej podległych miastu. Stwierdziła, że od kilku lat komisja z wnioskiem w tej sprawie występuje do Prezydenta Miasta. Poprosiła o wyjaśnienie czy w roku 2013 przewidziane są podwyżki wynagrodzeń tej grupy pracowników.

Pani Skarbnik wyjaśniła, że wzrost nakładów na wynagrodzenia pracowników sfery społecznej widoczny w projekcie budżetu miasta na rok 2013 nie wynika ani ze wzrostu zatrudnienia, ani z podwyżek płac pracowników tych instytucji. Przyczyną tego stanu rzeczy jest m.in. duża ilość osób, które w roku 2013 otrzymają nagrody jubileuszowe oraz odprawy emerytalne i na ten cel należało w budżecie środki zabezpieczyć.

Następnie głos w dyskusji zabrała radna Bogumiła Olbryś. Poprosiła o wyjaśnienie przyczyny zmniejszenia środków na 2013 rok na zadanie „Szkolenie pracowników nie będących członkami korpusu służby cywilnej”. Ponadto poprosiła o informację, czy roszczenia rodziców dzieci uczęszczających do ośrodka przy DPS już zostały uregulowane.

Pani Mirosława Kluczek – Zastępca Prezydenta Miasta wyjaśniła, że wszelkie roszczenia wobec rodziców dzieci specjalnej troski, uczęszczających do ośrodka przy DPS zostały wypłacone w roku 2011.

Radna Bernadeta Krynicka zabierając głos w sprawie przedłożonego projektu budżetu miasta na rok 2013 stwierdziła, że prawie w każdym dziale nastąpiło zmniejszenie środków w porównaniu z rokiem 2012. W związku z powyższym zwróciła się z zapytaniem, jak miasto poradzi sobie z realizacją wszystkich zadań oraz o podanie brakującej kwoty na realizacje zadań na rok 2013.

Pani Skarbnik stwierdziła, że poprzez oszczędności, mniejsze wydatki trzeba będzie realizować zadania roku 2013. Dodała, że zadania realizowane ze środków własnych trzeba będzie ograniczyć, zmniejszyć ich wykonanie, oszczędzać, aby móc zamknąć budżet miasta. Zmniejszenie środków w budżecie na rok 2013 będzie odczuwalne dla wszystkich. Takie są realia. Kontynuując stwierdziła, że ze wszystkimi dyrektorami i księgowymi jednostkami rozmawiano o konieczności zmniejszenia wydatków w roku przyszłym. Wszyscy rozumieją potrzebę ograniczenia wydatków i zapewnili, że poradzą sobie z realizacją zadań. Jeżeli w trakcie roku pojawią się dodatkowe środki, a jednostki zgłoszą potrzeby, zostaną dodatkowo dofinansowane. Odnosząc się do zapytania dot. kwoty brakujących środków na zadania z zakresu pomocy i opieki społecznej wyjaśniła, że w tej chwili nie jest w stanie na to pytanie udzielić odpowiedzi. Aby szczegółowo wskazać tę kwotę należałoby od kwoty zapotrzebowania na środki na rok 2013 wskazaną przez poszczególne jednostki odjąć proponowaną kwotę na rok 2013, zapisaną w projekcie budżetu.

Radna Bogumiła Olbryś ponownie zabierając głos w dyskusji zwróciła się do Pani Prezydent z zapytaniem, czy w MOPS są wolne etaty. Stwierdziła, że pytanie to zadaje w związku z wnioskiem złożonym przez komisję na poprzednim posiedzeniu, a dotyczącym potrzeby zwiększenia zatrudnienia w MOPS o cały bądź pół etatu w związku z potrzebą obsługi Zespołu Interdyscyplinarnego ds. Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie, działającego przy MOPS. Następnie zwróciła uwagę, że przedłożony Radzie projekt budżetu jest „szczuplejszy”, co pokazuje, że oszczędności w UM już zostały wprowadzone.

Radna Wanda Mężyńska wniosła o przyjęcie i zapisanie w opinii komisji dot. budżetu miasta na rok 2013 wniosku, o którym wspomniała w swojej wypowiedzi radna Bogumiła Olbryś, dot. potrzeby zwiększenia zatrudnienia w MOPS o cały bądź pół etatu w związku z potrzebą obsługi Zespołu Interdyscyplinarnego ds. Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie, działającego przy MOPS.

Przewodnicząca obrad wniosła o przyjęcie i zapisanie w opinii komisji w sprawie budżetu wniosku zabezpieczenie środków w budżecie miasta na rok 2013 na podwyżki płac pracowników MOPS oraz pozostałych jednostek sfery opieki społecznej podległych miastu. Stwierdziła, że płace w/w grupy pracowników są bardzo niskie, od 5 lat nie były rewaloryzowane.

Radna Agata Gołaszewska poparła wniosek Przewodniczącej obrad dot. konieczności podwyższenia wynagrodzeń pracownikom sfery społecznej, zatrudnionych w jednostkach podległych miastu. Stwierdziła, że szczególnie w MOPS pracownicy mają „żebracze” pobory. Zatrudnione tam osoby mają wykształcenie wyższe, wychodzą w teren w bardzo trudne środowiska, patologiczne. Praca tych ludzi jest bardzo trudna, specyficzna. Dodała, że obietnice odnośnie podwyżek płac pracownikom MOPS składali poprzedni Prezydenci, Prezydent Czerniawski również obiecał zająć się tym tematem w roku 2012, jednak nic w tej sprawie nie zrobiono. Pobory pracowników nie zostały podniesione, a w budżecie miasta na rok 2013 również nie ma pieniędzy na podwyżki dla nich. Należy tematem się zająć i po trochu co roku pobory tym ludziom ponieść, bo „ten wrzód narasta”.

Pani Mirosława Kluczek – Zastępca Prezydenta Miasta wyjaśniła, że nie zrealizowanie podwyżek płac pracownikom sfery opieki społecznej wynika nie z niechęci władz miasta czy zapomnienia o problemie. Problem braku podwyżek wynika z braku środków finansowych. Stwierdziła, że nikt nie przewidział tego, że trzeba będzie spłacać długi po poprzednikach za poprzednie lata, a są one niemałe. Spłaty te są konieczne, nakazane wyrokami sądowymi i stanowią ogromne obciążenie dla budżetu miasta i to obciążenie nieprzewidziane.

Radna Bogumiła Olbryś odnosząc się do wypowiedzi Pani Prezydent stwierdziła, że w wielu przypadkach tłumaczono, że prawo nie działa wstecz, a w przypadku wydatków o których Pani Prezydent wspomniała to prawo wstecz zadziałało. Poprosiła o szczegółowe informacje w tej sprawie.

Pani Mirosława Kluczek – Zastępca Prezydenta Miasta wyjaśniła, że prawo dopuszcza ubieganie się o zaległości należne, które zostały celowo nie wypłacone. Wcześniej prawo pozwalało na dość dużą dobrowolność w przekazywaniu stawek dotacji - bo o nich mowa, bo nie było możliwości ich dochodzenia na drodze sądowej cywilnej, tylko w procesie administracyjnym. Prawo zmieniło się, dało możliwość dochodzenia na drodze cywilnej i szkoły z tego skorzystały. Kwoty zostały miastu zasądzone i trzeba je zwracać.

Więcej uwag w tym temacie komisja nie zgłosiła. W związku z powyższym Przewodniczącą obrad poddała pod głosowanie zgłoszone wnioski intencyjne:

1. dot. zabezpieczenia środków w budżecie miasta na rok 2013 na podwyżki płac pracowników MOPS oraz pozostałych jednostek sfery opieki społecznej podległych miastu – w wyniku głosowania komisja wniosek przyjęła jednogłośnie – 6 głosami za

2. dot. zatrudnienia w Miejskim Ośrodku Pomocy Społecznej w Łomży na cały lub pół etatu pracownika niezbędnego do wykonywania prac związanych z obsługą Zespołu Interdyscyplinarnego ds. Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie w wyniku głosowania komisja wniosek przyjęła jednogłośnie – 6 głosami za.

Następnie Przewodnicząca obrad poddała pod głosowanie projekt budżetu miasta na rok 2013, wraz z w/w, przyjętymi przez komisję wnioskami.

W wyniku głosowania komisja 5 głosami za, przy braku głosów przeciw i 1 głosie wstrzymującym pozytywnie zaopiniowała projekt budżetu miasta Łomży na 2013 rok, wraz z w/w, przyjętymi przez komisję wnioskami.

 

Ad. 4

Zaopiniowanie projektu uchwały w sprawie Wieloletniej Prognozy Finansowej na lata 2013-2024 – druk nr 423, 423A

 

Wniosek Prezydenta Miasta w w/w sprawie przedstawiła Pani Grażyna Kołodziejska – Skarbnik Miasta – zgodnie z drukiem nr 423 – w załączeniu do protokołu.

Komisja nie wniosła uwag do projektu uchwały i w wyniku głosowania pozytywnie – 3 głosami za, przy braku głosów przeciw i 2 głosach wstrzymujących zaopiniowała projekt uchwały sprawie Wieloletniej Prognozy Finansowej na lata 2013-2024 – zgodnie z drukiem 423A.

 

Ad. 5

Sprawy różne:

 

Komisja nie wniosła żadnych spraw w tym punkcie obrad.

W związku z wyczerpaniem porządku dziennego Przewodnicząca obrad zamknęła posiedzenie komisji.

  • Data powstania: Data powstania: środa, 27 lut 2013 08:47
  • Data opublikowania: środa, 27 lut 2013 08:48
Banner Cyfrowy Urząd Podawczy
Banner ePUAP
Banner Wojewódzki Biuletyn Informacji Publicznej
Banner Główny Biuletyn Informacji Publicznej