Przybornik
Logo BIP Herb

BIULETYN INFORMACJI PUBLICZNEJ

BIP Urzędu Miejskiego w Łomży

Na 17 posiedzeniu w dniu 23 października 2003 roku

Komisja realizowała następujący porządek:
1.
Informacja o funkcjonowaniu Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacji ZB.

2.
Zaopiniowanie projektu uchwały w sprawie zmian w budżecie miasta na 2003 rok.

3.
Zaopiniowanie projektu uchwały w sprawie założeń polityki społeczno – gospodarczej miasta Łomży na 2004 rok.

4.
Zaopiniowanie projektu uchwały w sprawie określenia procedury opracowania i uchwalania budżetu miasta Łomży oraz rodzaju i szczegółowości materiałów informacyjnych towarzyszących projektowi budżetu.

5.
Zaopiniowanie projektu uchwały w sprawie nadania statutu jednostkom pomocniczym miasta Łomży.

6.
Zaopiniowanie wniosku o wydanie opinii w sprawie umowy użytkowania wieczystego ŁSM, sprzedaży z użytkowania wieczystego na własność oraz oddania w użytkowanie wieczyste części gruntów na terenie miasta Łomży.

7.
Sprawy różne.



Ad. 1

Przewodniczący komisji przypomniał, że Komisja Gospodarki Komunalnej zajmowała się tym tematem całościowo, nie mniej jednak wpłynęła informacja o funkcjonowaniu MPK ZB w Łomży i zobligowany był umieścić ją w porządku obrad Komisji. Poprosił wnioskodawcę o przedstawienie i ewentualne uzupełnienie materiałów.

Pan Edward Karwowski – Naczelnik WGKOŚiR uzupełniając informację stwierdził, że od wielu lat firma jest w czołówce kraju jeśli chodzi o wskaźniki kosztów. Takim kosztem przyjmowanym w firmach zajmujących się przewozem pasażerów jest koszt 1 wozokm. W realiach działalności firmy istotne są zakupy dobrych autobusów. Drugą sprawą jest ubożenie społeczeństwa i utrata pracy. Ludzie nie mają potrzeby dojeżdżania do pracy i wpływy automatycznie maleją. Kolejna sprawą jest duża ilość taksówek i niskie opłaty za przejazd nimi. Funkcjonowanie MPK należy ocenić dobrze. Jest wiele rzeczy do zrobienia, ale firma działa nieźle. Budynek nie posiada izolacji poziomej, stacja benzynowa wymaga uporządkowania szczególnie wymagana jest wymiana zbiorników, problem naprawy nawierzchni placu, brak kanalizacji deszczowej z separatorami oraz konieczne jest kontynuowanie zakupów taboru.

Przewodniczący komisji poprosił o wyjaśnienie w jakim kierunku ma pójść prywatyzacja sygnalizowana w informacji. Jeśli mają być podejmowane decyzje o prywatyzacji, to czy należy „pompować” pieniądze z miasta w to przedsiębiorstwo.

Pan Janusz Nowakowski stwierdził, że na przykładzie MPGKiM widać, że jest bardzo długa droga od momentu podjęcia decyzji o prywatyzacji do konkretnych rozwiązań. W przypadku MPK jest to sygnał, że może być rozważana sprawa prywatyzacji. W materiałach jest to hasło, a jakiekolwiek działania w tym kierunku będą podjęte wtedy, jeśli będzie akceptacja Rady Miejskiej, aby w tym kierunku iść. MPK jak również pozostałe 3 firmy komunalne zostały zgłoszone do programu w ramach środków unijnych z programu PHARE do przekształceń.

Przewodniczący komisji poprosił o odpowiedzi na następne pytania. Czy firma będzie partycypowała w przebudowę stacji, czy tabor samochodowy jest ubezpieczony i wreszcie co z autobusem volvo, który uległ spaleniu.

Pan Janusz Nowakowski odpowiadając na pytanie dot. stacji paliw wyjaśnił, że dobrze się stało, że stacja nie była modernizowana wcześniej, ponieważ pojawiły się dodatkowe obostrzenia, przepisy. W założeniach społeczno-gospodarczych na rok 2004 rok jest zapis dotyczący tej sprawy i w korekcie budżetu na 2003 rok jest przygotowana propozycja środków na przygotowanie dokumentacji. Nie uda się kosztów projektowych przerzucić na dostawce paliwa dlatego, że konieczny jest przetarg. Dokumentacja zostanie sporządzona w okresie zimowym, na wiosnę odbędzie się przetarg i będzie możliwość rozwiązania problemu stacji w przyszłym roku.

Pan Marek Kossakowski - przedstawiciel MPK odnośnie ubezpieczenia wyjaśnił, że wszystkie autobusy są ubezpieczone od OC, żaden pojazd nie jest ubezpieczany od autocasco. W sytuacji jaka miała miejsce ze spaleniem tego autobusu żadne towarzystwo ubezpieczeniowe nie zwraca kosztów. W chwili obecnej autobus jest w firmie Volvo i zwrot kosztów nastąpi przez firmę. Autobus zostanie odbudowany. MPK nie poniesie żadnych kosztów. Na dzień dzisiejszy nie mamy pisemnego potwierdzenia, ale renoma firmy, troska o jakość i interes firmy w skali światowej wręcz wymusza takie, a nie inne rozwiązanie.

Pan Lech Kołakowski stwierdził, że zapowiadany jest wzrost cen paliw. Czy będzie się to wiązało z kolejną podwyżką cen biletów.

Pan Janusz Nowakowski wyjaśnił, że jeśli wzrosną koszty może się okazać, że trzeba będzie bilansować te koszty po stronie przychodów albo poprzez podniesienie cen biletów albo zostanie zwiększona dotacja z kasy miejskiej. W przypadku dalszego wzrostu cen paliwa trzeba będzie rozważyć możliwość wprowadzenia podwyżki. Odnosząc się do kierunków zmian organizacyjnych wyjaśnił, że w materiale zostały zasygnalizowane działania wewnętrzne organizacyjne firmy. Ewentualna prywatyzacja jest to domena Rady. Przypomniał, że Rada podjęła pewne decyzje w tej kwestii.

Przewodniczący komisji zakończył dyskusję. Poddał pod głosowanie ocenę funkcjonowania MPK. W wyniku głosowania 12 głosami za – jednogłośnie Komisja zaopiniowała pozytywnie ocenę funkcjonowania MPK.

Następnie Pani Jadwiga Kozłowska – Skarbnik Miasta przedstawiła wniosek i projekt uchwały zmieniającej uchwałę nr 114/XVIII/99 Rady Miejskiej Łomży z dnia 27 października 1999 roku w sprawie ustalenia zakresu przyznawania stawek dotacji przedmiotowej zakładom budżetowym MPGKiM i MPK. Dodała, że dotacja przedmiotowa dla tego zakładu wzrośnie o 250 tys. zł.

Komisja nie wniosła uwag i w wyniku głosowania 11 głosami za, przy braku głosów przeciw i 1 głosie wstrzymującym zaopiniowała pozytywnie projekt uchwały.

Ad. 2


Pani Jadwiga Kozłowska przedstawiła wniosek i projekt uchwały w sprawie zmian w budżecie miasta na 2003 rok.

Pan Paweł Borkowski zwrócił uwagę na część opisową do korekty planu rzeczowo-finansowego inwestycji na 2003 rok gdzie jest zapis dotyczący zmniejszenia nakładów na zadaniu system wodno-kanalizacyjny Łomży i przyległych gmin. Stwierdził, że jeżeli MPWiK miał w roku bieżącym dołożyć w tym roku 1.250 tys. zł, a dokłada tylko 250 tys. zł, to co MPWiK zrobił za ten 1 mln. zł. Dodał, że przedsiębiorstwo ma obowiązek ponosić nakłady na system wodno-kanalizacyjny. W związku z tym prosi o wyjaśnienie w co MPWiK zainwestował w roku bieżącym i co by było gdyby nie było dotacji przedsiębiorstwo wyłożyłoby 1.250 tys. zł. Jakie jest planowanie inwestycji, że na koniec roku dowiadujemy się, że nic nie zostało zrobione i środki są niewykorzystane.

Pan Jerzy Cwalina kontynuując wypowiedź radnego Borkowskiego poprosił o wyjaśnienie, czy MPWiK może uruchomić te środki jeżeli nie ma uchwały w sprawie zmian w budżecie.

Pani Jadwiga Kozłowska stwierdziła, że nic nie zrobił, bo nie przekazał tej kwoty. Przyjęta wielkość w budżecie miasta na system wodno-kanalizacyjny w I etapie nie uwzględniała dotacji z budżetu państwa. W ciągu bieżącego roku, w wyniku naszych starań, kwota została przyznana i kwota ta w wysokości 1.400 tys. zł została wprowadzona do budżetu w miesiącu wrześniu. Odpowiadając radnemu Cwalinie wyjaśniła, że MPWiK nie może uruchomić środków.

Pani Grażyna Makuszewska – Naczelnik WPGiI wyjaśniła, że przetarg międzynarodowy na ten projekt unijny był w czerwcu. Wybór wykonawcy zatwierdzono w sierpniu. Podpisany został kontrakt z wykonawcą 4 września br. Zgodnie z kontraktem wykonawca ma określony czas na przedstawienie harmonogramu, my mamy czas na przekazanie placu budowy i wszystkie te czynności odbyły się. W założeniu do projektu nie było dotacji budżetu państwa. W momencie kiedy pojawiła się możliwość uzyskania dotacji z rezerwy budżetu państwa miasto wystąpiło z wnioskiem. Wydano pozytywną opinię i ministerstwo finansów udzieliło nam dotacji w kwocie 1.400 tys. zł czego nie przewidzieliśmy, bo nie mogliśmy tego przewidzieć. Wykonano szczegółowy kosztorys inwestycji na ten rok, wiemy jakie są nakłady do poniesienia. Przedstawiła wszystkie nakłady. Stwierdziła, że z naszych środków przed uzyskaniem dotacji zostało 176 tys. zł i uznaliśmy, że przeznaczymy je na inne zadania. Przytoczyła zapis z pisma MPWiK wyjaśniający dlaczego z planowanego 1.250 tys. zł jest tylko 250 tys. zł.

Pan Paweł Borkowski ponowił swoje pytanie. Co MPWiK zrobił w tym roku w zakresie systemu wodno-kanalizacyjnego zgodnie z przyjętą uchwałą Rady Miejskiej.

Pan Jan Bajno poprosił o wyjaśnienie, co planuje się wykonać w ramach kwoty 1.400 tys. zł. Intencją Komisji było, żeby z tej puli środków pod nazwą amortyzacja uruchamiać ją głównie na inwestycję, aby pomniejszać cenę jednostkową. Co będzie jeśli nie przyjmiemy tej uchwały. 1.250 tys. zł pozostaje dalej w planie finansowym MPWKiK-u, czy nie. Co zostanie wykonane w ramach kwoty 1.400 tys. zł, które pozostaje do końca roku. Stwierdził, że będzie wnioskował o przywrócenie środków na zdjęte inwestycje i rozliczenie ich zgodnie z wypowiedzią Pana Prezydenta i z zobowiązaniem złożonym na sesji.

Pan Paweł Borkowski zabierając ponownie głos stwierdził, że jeżeli we wrześniu przychodzą dodatkowe środki, to dlaczego one nie idą na inwestycje. Zwrócił uwagę, że zakłada się przerób wykonawcy wyniesie 3.009 tys. zł, limit środków w budżecie powinien wynosić 4.714 tys. zł. Jeżeli ma nad tym głosować, to prosi o konkretne wyliczenie co ma się składać na te kwoty i co będzie wykonane do końca roku za te pieniądze. Jeżeli podaje się kwoty po 150 zł na szkoły, to kwota 4 mln. zł powinna być tym bardziej rozliczona. Postawił wniosek o wyszczególnienie kwoty limitu w wysokości 4.714 tys. zł z uwzględnieniem wcześniej poniesionych nakładów.

Pani Grażyna Makuszewska – Naczelnik WPGiI wyjaśniła, że 3.009 tys. zł to są autentyczne środki, które wykonawca powinien dostać za robotę, którą wykona. Oprócz tego wykonawca dostanie 1.431 tys. zł zaliczki, 317 tys. euro, które ma prawo dostać zgodnie z kontraktem na starcie, w momencie podpisania kontraktu. Zaliczka w ciągu miesiąca będzie wypłacona i ta zaliczka będzie dopiero rozliczana dopiero w przyszłym roku. Do tego jeszcze dochodzą koszty menagera projektu i koszty pozyskania gruntów, ale nie są to wielkie kwoty. Zobowiązała się do przedstawienia takiego rozliczenia. Należy pamiętać, że środki, które są w budżecie to nie są tylko pieniądze miasta, ale pieniądze trzech gmin. Miasto Łomża koordynuje całe zadanie.
Przewodniczący Komisji poprosił o przygotowanie rozliczenia przed sesją, przed głosowaniem, aby radni mogli się z tym zapoznać. Następnie poddał pod głosowanie wniosek radnego Borkowskiego. W wyniku głosowania 7 głosami za, przy braku głosów przeciw i 4 głosach wstrzymujących Komisja wniosek przyjęła.

Pan Janusz Nowakowski poinformował, że do Rady wpłynął materiał odnośnie przygotowania przedsiębiorstw komunalnych do zimy. W materiale tym MPGKiM informuje, że proponuje rozważenie możliwości zakupu jednego pługa nowego typu. Natomiast w materiale podpisanym przez Prezydenta Sroczyńskiego radni są informowani, że najsłabiej wygląda sytuacja w zakresie wyposażenia MPGKiM w sprzęt zimowego utrzymania dróg. Dlatego też wnioskuje, aby zakupić pług.

Przewodniczący Komisji zwrócił uwagę, że Pan Dyrektor Kułaga bezpośrednio podporządkowany Prezydentowi Miasta Łomży sygnalizuje problem, Pan Prezydent rozumie sytuację i potwierdza to w swoich materiałach, to w związku z tym prosi o wyjaśnienie gdzie jest wniosek Pana Prezydenta do Rady Miejskiej, aby przeznaczyć środki na zakup sprzętu.

Pani Jadwiga Kozłowska – Skarbnik Miasta wyjaśniła, że nie ma propozycji na zakup tego urządzenia, natomiast jest pozycja w wysokości 30 tys. zł.

W związku z powyższym Przewodniczący Komisji poddał pod głosowanie wniosek aby Prezydent wskazał środki, z których należy dokonać zakupu pługa. Komisja w wyniku głosowania 11 głosami za – jednogłośnie przyjęła powyższy wniosek.

Pan Jan Bajno ponowił swój wniosek aby wolne środki w pierwszej kolejności były przeznaczone na inwestycje, które zostały zdjęte, a środki z nich przeznaczone na roboty przy al. Legionów oraz na te inwestycje, których dokumentacja wygasa.

Przewodniczący komisji poprosił o wyjaśnienie czy są wolne środki i czy to prawda, że z rezerwy ogólnej pozostało 15 tys. zł. Pani Jadwiga Kozłowska – Skarbnik Miasta – wyjaśniła, że taka kwota pozostała. W związku z powyższym przewodniczący stwierdził, że wniosek radnego Bajno należy wycofać i na następnym posiedzeniu komisji wszystko dokładnie przeanalizować. Następnie poddał pod głosowanie projekt uchwały w sprawie zmian w budżecie miasta na 2003 rok. Komisja w wyniku głosowania 4 głosami za, przy 5 głosach przeciw i 2 głosach wstrzymujących zaopiniowała negatywnie projekt uchwały.

Ad. 3


Pani Grażyna Makuszewska – Naczelnik WPGiI przedstawiła projekt założeń polityki społeczno – gospodarczej na 2004 rok. Następnie przedstawiła 12 postulatów wypracowanych przez Komisję Finansów i Skarbu Miasta, z którymi Pan Prezydent Brzeziński zgodził się w trakcie posiedzenia komisji. Dodała, że na sesji Rady Miejskiej Pan Prezydent przedstawi aneks do założeń polityki społeczno – gospodarczej na 2004 rok, który uwzględnia wszystkie wnioski zgłoszone przez Komisje.

Przewodniczący Komisji postawił wniosek o uzupełnienie założeń na str. 11 o pkt. 14 w treści : przystąpienie do budowy miejskiego, pełnowymiarowego stadionu lekkoatletycznego przy Szkole Podstawowej nr 9 i Gimnazjum nr 8 pod warunkiem zabezpieczenia środków finansowych z zewnątrz.

Pan Janusz Nowakowski zabierając głos odnośnie założeń polityki społeczno – gospodarczej zwrócił uwagę na str. 18 i zapis w pierwszym akapicie „... ze szczególnym uwzględnieniem mieszkańców obszarów wiejskich” Są to założenia miasta Łomży czyli to, na co będziemy wpływ. Na pewno nie będziemy mieli wpływu na podejmowanie działań na obszarach wiejskich. Następnie zwrócił uwagę na str. 23 i zapis w pkt-e a – ceny biletów komunikacji miejskiej. Stwierdził, że zapis ten jest nierealny i absurdalny. Można dążyć do zwiększenia wpływów, ale na pewno nie może być zasadą, że koszty mają być pokryte ze sprzedaży usług. Wniósł o wprowadzenie zapisu : „należy dążyć do tego, aby dochody z usług pokrywały w sposób jak największy koszty funkcjonowania komunikacji” oraz wykreślić zdanie od słów „Obowiązującą zasadą...” W dalszej kolejności zwrócił uwagę na str. 24 w dziale Ochrona środowiska i zieleni, ostatnia kropka i wniósł o zmianę zapisu na zapis: sukcesywna budowa bulwaru rekreacyjnego na Narwią od ul. Zjazd wzdłuż ul. Rybaki do ul. Sikorskiego.

Przewodniczący komisji stwierdził, że należy te założenia tak przepracować, aby miały one przełożenie na realny budżet 2004 roku. Wniósł o ujęcie takiego zapisu na końcu materiału grubym drukiem.

Pan Jerzy Cwalina stwierdził, że ujmując taki zapis w założeniach skończylibyśmy z fikcją. Odkąd jest radnym cały czas założenia są fikcją. Część jest realizowana z konieczności, a część pozostaje zapisem. Z tych założeń, które przyjmiemy, jako radny może żądać, aby do każdego punktu przyjętego w założeniach była przedstawiona również propozycja rozwiązania. Czy będą środki na to, jest to zupełnie inny temat.

Przewodniczący komisji poddał pod głosowanie poprawki zgłoszone w trakcie dyskusji. W wyniku głosowania 10 głosami za, przy braku głosów przeciw i 1 głosie wstrzymującym Komisja przyjęła założenia polityki społeczno – gospodarczej na 2004 rok wraz ze zgłoszonymi poprawkami.

Ad. 4

Przewodniczący komisji przechodząc do realizacji kolejnego punktu porządku dot. zaopiniowania projektu uchwały w sprawie uchwalania procedury opracowania budżetu miasta postawił wniosek, aby temat ten przesłać do rozpatrzenia Komisji Finansów i Skarbu Miasta i powołanemu przy tej komisji zespołowi.

Pan Jerzy Cwalina poinformował, że jest propozycja Komisji Oświaty i Kultury, aby nie głosować nad tą uchwałą i wstrzymać się do momentu wydania wyroku przez NSA.

Przewodniczący komisji poddał pod głosowanie wniosek dalej idący radnego Cwaliny, aby komisja, która została powołana przy Komisji Finansów i Skarbu Miasta uwzględniła wniosek o wstrzymanie się nad głosowaniem uchwały do czasu wydania wyroku przez NSA. Komisja w wyniku głosowania 9 głosami za przy braku głosów przeciw i 2 głosach wstrzymujących przyjęła powyższy wniosek.

Ad. 5

Pan Andrzej Zajkowski – Architekt Miejski przedstawił wniosek Prezydenta Miasta.

Pan Ryszard Siedlecki – prezes ŁSM wyjaśnił, że zgodnie z ustawa z 15 grudnia 2000 roku i zmiany do niej zobowiązują spółdzielczość do uregulowania określonych terenów. Wyjaśnił, że ŁSM przekazało w roku bieżącym miastu część gruntów m.in. teren przy Pl. Niepodległości. Chcemy tez uporządkować sprawy i w związku z tym jest taka propozycja. Każdy budynek musi mieć drogę dojazdową. Jeżeli mieszkańcy chcieliby się wydzielić muszą mieć dostęp do dojazdu, chodnika.

Pan Paweł Borkowski stwierdził, że nie wie czy miasto stać na taką darowiznę jeśli tereny mają być przekazane nieodpłatnie. Zwrócił uwagę, że we wniosku skierowanym do Komisji nie ma stanowiska Z-cy Prezydenta w tej sprawie. Jaka jest opinia Prezydenta w tej sprawie.

Pan Janusz Nowakowski poprosił o wyjaśnienie jak będzie się to przekładało na budżet miasta. Brakuje mu odpowiedzi na pytanie jak ta operacja wpłynie na budżet miasta.

Pan Andrzej Zajkowski – Architekt Miejski odpowiadając radnemu Borkowskiemu wyjaśnił, że Prezydent wystąpił o opinię do Komisji Gospodarki Komunalnej, a decyzje podejmie po zasięgnięciu opinii. Odnośnie kosztów wyjaśnił, że jest to ubytek 10 tys. zł w kasie miejskiej.

Przewodniczący komisji zakończył dyskusję. Poddał pod głosowanie wniosek Prezydenta. W wyniku głosowania 6 głosami za , przy braku głosów przeciw i 4 głosach wstrzymujących zaopiniowała pozytywnie wniosek w sprawie rozwiązania umowy użytkowania wieczystego ŁSM, sprzedaży z użytkowania wieczystego na własność oraz oddania w użytkowanie wieczyste części gruntów na terenie miasta Łomży.

Ad. 6


Pan Jan Zawistowski – Sekretarz Miasta przedstawił wniosek i projekt uchwały w sprawie nadania statutu jednostkom pomocniczym.

Pan Paweł Borkowski stwierdził, że konieczna jest zmiana paragrafu w statucie, ponieważ żadna rada na procenty się nie „załapie”. Dlatego też postawił wniosek o zmianę § 9 projektu uchwały na zapis: Wyboru Rady Osiedla dokonuje się na zebraniu mieszkańców.

Przewodniczący komisji natomiast postawił wniosek, który przyjęła Komisja Oświaty o przyjęcie 5% progu. Poddał powyższy wniosek pod głosowanie. Komisja 3 głosami za, przy 6 głosach przeciw i 1 głosie wstrzymującym nie przyjęła wniosku powyższego wniosku. Następnie poddał pod głosowanie wniosek radnego Borkowskiego. W wyniku głosowania 7 głosami za, przy 2 głosach przeciw i braku głosów wstrzymujących Komisja przyjęła wniosek, zgodnie z którym § 9 projektu uchwały otrzymuje brzmienie : Wyboru Rady Osiedla dokonuje się na Zebraniu Mieszkańców.


Ad. 7

Przewodniczący Komisji przedstawił pisma skierowane do Komisji Gospodarki Komunalnej:
• zawiadomienie NSA o posiedzeniu sądu w dniu 4 grudnia 2003 r. w sprawie Bolesława Deptuły przeciwko Radzie Miejskiej Łomży; nie wytypowano osób do udziału w rozprawie,
• pismo mieszkańców ul. Starej – Komisja skierowała pismo do Prezydenta Miasta celem rozpatrzenia i zajęcia stanowiska,
• pismo mieszkańców bloków nr 7, 9, 10 przy ul. Rządowej w sprawie rozliczenia energii cieplnej c. O. Za 2002 rok węzła pomiarowego nr 7; Komisja skierowała pismo do Prezydenta Miasta celem rozpatrzenia i powiadomienia komisji,
• uchwałę Zarządu Osiedla nr 12 w sprawie wniosków do budżetu miasta na 2004 rok; pismo skierowano do Prezydenta Miasta.

Przewodniczący komisji poinformował, że w związku z jego rezygnacją z funkcji Przewodniczącego Komisji Gospodarki Komunalnej jest to jego ostatnie posiedzenie. Podziękował członkom Komisji za współpracę.

Pan Janusz Nowakowski w imieniu Komisji Gospodarki Komunalnej dziękując Przewodniczącemu Komisji stwierdził, że z perspektywy kilku kadencji ta Rada i ta Komisja jest najtrudniejszą Komisją. Dodał, że każdy przewodniczący będzie mógł skorzystać z doświadczenia ustępującego Przewodniczącego Komisji.

W związku z wyczerpaniem porządku obrad Przewodniczący zamknął obrady Komisji.
  • Data powstania: Data powstania: poniedziałek, 17 lis 2003 08:45
  • Data opublikowania: poniedziałek, 17 lis 2003 13:43
  • Data przejścia do archiwum: wtorek, 19 gru 2006 10:24
Banner Cyfrowy Urząd Podawczy
Banner ePUAP
Banner Wojewódzki Biuletyn Informacji Publicznej
Banner Główny Biuletyn Informacji Publicznej