Przybornik
Logo BIP Herb

BIULETYN INFORMACJI PUBLICZNEJ

BIP Urzędu Miejskiego w Łomży

Protokół nr 46/14 z dnia 21 maja 2014 r.

Posiedzenie Komisji otworzył i obradom przewodniczył Pan Witold Chludziński – Przewodniczący Komisji Gospodarki Komunalnej, który po zapoznaniu się z listą obecności i stwierdzeniu quorum przedstawił porządek obrad ( w załączeniu) . Poprosił o uwagi do zaproponowanego porządku obrad. Radna Bernadeta Krynicka, w imieniu Krajowego Towarzystwa Autyzmu Oddział w Łomży, postawiła wniosek o zdjęcie z porządku obrad Komisji pkt-u 4. Uzasadniając wniosek przedstawiła wniosek KTA (w załączeniu). Beniamin Dobosz – Z-ca Prezydenta Miasta stwierdził, że z tego, co wie Pan Prezydent nie wycofał wniosku w sprawie właśnie tego punktu. Są również prowadzone rozmowy z przedstawicielami KTA. Podkreślił, że kwerenda dokonana przez KTA jest zupełnie odrębna inicjatywa, nie mająca żadnego związku z normalnym funkcjonowaniem organów statutowych miasta. Każdy może sobie przeprowadzać kwerendy różnych nieruchomości miejskich, analizować, opisywać, dopasowywać do swoich własnych potrzeb. Jako osoba odpowiedzialna za sprawy związane z obrotem nieruchomościami w tym również za pozyskiwanie dochodów budżetowych miasta z tytułu sprzedaży nieruchomości podtrzymuje stanowisko i prosi o procedowanie pkt-u 4 porządku obrad, ponieważ są przesłanki merytoryczne, które w toku dyskusji jest gotów przytoczyć za przeznaczeniem tej nieruchomości do sprzedaży. Radna Bernadeta Krynicka zwróciła uwagę, że Pan Prezydent zaznaczał, że nie ma takich nieruchomości, a okazuje się, że jest i w momencie, kiedy przekazywano nieruchomość przy ul. Studenckiej trzeba było pomyśleć o finansach miasta o rozważyć ile można uzyskać środków finansowych z tytułu sprzedaży tej nieruchomości. Poprosiła o przegłosowanie złożonego wniosku. Dodała, że wszyscy wiedzą, że problem jest poważny i trzeba się tym zająć. Apelowała na sesji Rady Miejskiej, aby Urząd Miasta. Wydział Oświaty wsparł KTA, aby stworzyć taki ośrodek. Przewodniczący Komisji poprosił o wyjaśnienie, czy jest wykonana ekspertyza na ten budynek i czy prawda jest, że budynek ten podlega rozbiórce. Beniamin Dobosz – Z-ca Prezydenta Miasta stwierdził, że nie ma takiej ekspertyzy. Poinformował, że Pani Prezydent Kluczek rozmawiała z Panem Winko w sprawie tego budynku. Wniosek KTA przewiduje adaptację tego budynku na cele związane z działalnością statutową towarzystwa. Uchwała Rady Miejskiej z dnia 28 maja 2007 roku w sprawie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego terenów przy ul. Poznańskiej przewiduje, że w tym właśnie obszarze znajdują tereny zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej i usług. Warunkiem realizacji nowej zabudowy jest dokonanie rozbiórek istniejących budynków będących w złym stanie technicznym i kolidujących z docelowym zagospodarowaniem. Uważa, że docelowe zagospodarowanie, przewidziane planem, koliduje z zamierzeniami towarzystwa. Przewodniczący Komisji stwierdził, że w tej sytuacji trzeba by było zmienić plan zagospodarowania przestrzennego. Beniamin Dobosz – Z-ca Prezydenta Miasta dodał, że nie można umieścić towarzystwa i dzieci w ruinie. Ruina ta przeznaczona jest do rozbiórki, a w planie jest przeznaczona pod zabudowę mieszkaniową. Zdrowie dzieci jest najważniejsze i na pewno rozwiązanie znajdzie się. Prezydent obiecywał na sesji, że będzie szukał rozwiązania i uważa, że dotrzyma słowa. Przewodniczący poddał pod głosowanie wniosek zgłoszony przez radną Krynicką o zdjęcie z porządku obrad sesji pkt-u 4. Komisja 1 głosem za, przy 5 głosach przeciw i 4 głosach wstrzymujących nie przyjęła powyższego wniosku. Innych uwag nie zgłoszono. Następnie Przewodniczący Komisji poinformował, że w posiedzeniu uczestniczy Pan Buczma, który chciałby przedstawić swój problem. Pan Buczma – przedsiębiorca łomżyński poinformował, że reprezentuje firmę Tartak Łomża, która znajduje się przy ul. Sikorskiego 164. Wyjaśnił, że miasto będzie musiało od firmy odkupić działkę o pow. ok. 800 m, która przerywa ciągłość ul. Kolejowej. Zaproponował Panu Prezydentowi, że firmie bardzo by przydała się działka o pow. 300 m, czyli 2,5 razy mniejsza od działki firmy, która stanowi jedyną drogę wjazdową i drogę do obsługi terenu firmy. Dodał, że zatrudnia 20 pracowników, a ponadto na terenie firmy pracuje ok. 70 osób, ponieważ teren jest podnajmowany przez inne firmy. Firma chce się rozwijać, natomiast nie ma dojazdu od strony ul. Sikorskiego. Chciałby, aby była taka możliwość, żeby 800 m firmy można było zamienić na 300 m miasta, co byłoby dla obu stron korzystne. Działka o pow. 300 m jest to droga gruntowa, która wymaga przebudowy i inwestycji, a firma nie może inwestować w nie swój grunt. Dojazd do firmy w chwili obecnej jest utrudniony. Przedstawił następnie mapę terenu z zaznaczonymi działkami, o których mówił. Beniamin Dobosz – Z-ca Prezydenta wyjaśnił, że już wcześniej prowadził rozmowy zarówno z Panem Buczmą jak i właścicielami budynku, niedoszłej stacji paliw przy ul. Sikorskiego. Pan Buczma zwrócił się z wnioskiem, aby dokonać zamiany działki miejskiej, przez którą przebiega w chwili obecnej nieformalny wjazd do firmy Tartak, na działkę firmy. Najbardziej istotnym elementem przemawiającym za odmową tej prośbie jest to, że sprzedaż działki Panu Buczmie przy ul. Sikorskiego całkowicie eliminuje możliwość wykorzystania stacji paliw. Nikt nie wyobraża sobie, że stacja paliw przy drodze krajowej nr 63 będzie miała wjazd od ul. Kolejowej i wyjazd jakąś pętelką. Nie wie, czy jesteśmy w stanie taką decyzję podjąć w sprawie zamiany i doprowadzić do straty finansowej właściciela stacji paliw. Jeżeli dojdzie do tego, że ul. Kolejowa będzie budowana, będzie również wykonana w interesie Pana Buczmy i otoczenia, będą zapewnione wjazdy. Osobiście nie podejmie decyzji, żeby teren przy ul. Sikorskiego został przekazany którejkolwiek ze stron, zarówno stacji paliw jak i firmy Tartak Łomża. Wyjaśnił, że zgłosił się do niego obecny właściciel stacji z inwestorem. Stwierdziłem, że jeżeli właściciel stacji doprowadzi do spotkania z Panem Buczmą, to zaprasza do gabinetu i może Panowie dojdą do porozumienia, w ramach którego zarówno Pan Buczma miałby zagwarantowane dobre warunki dojazdu do swojej firmy, a samochody wjeżdżające na stację będą mogły tankować paliwo itd. Niestety, ani właściciel stacji, ani inwestor od tamtej pory się nie pojawili. Przewodniczący Komisji zgodził się z wypowiedzią Prezydenta Dobosza. Postawił wniosek, aby skierować sprawę do Prezydenta Miasta celem ponownego rozpatrzenia sprawy i doprowadzenia do spotkania. Radny Janusz Mieczkowski stwierdził, że prowadzona dyskusja nie ma żadnego, większego znaczenia, ponieważ nie został przyjęty porządek posiedzenia. Nie rozumie nad czym Komisja ma głosować. Należy ustalić nad czym Komisja ma obradować, przyjąć temat do porządku obrad i wtedy można głosować, a w tej chwili jest to luźna rozmowa. W związku z powyższym Przewodniczący Komisji poddał pod głosowanie zaproponowany porządek posiedzenia. Komisja, w wyniku głosowania 10 głosami za – jednogłośnie przyjęła, następujący porządek obrad: 1. Przyjęcie protokołu nr 45/14 z dnia 23 kwietnia 2014 r. 2. Analiza funkcjonowania MPEC oraz stan realizacji planu zaopatrzenia miasta w ciepło – druk nr – 749. 3. Zaopiniowanie projektu uchwały w sprawie przyjęcia „Planu zrównoważonego rozwoju transportu publicznego w Łomży na lata 2013 – 2022 (Plan Transportowy)” – druk nr 765, 765 A. 4. Zaopiniowanie projektu uchwały w sprawie wyrażenia zgody na sprzedaż w trybie przetargu, nieruchomości będącej własnością Miasta Łomża, położonej w Łomży przy ul. Poznańskiej – druk nr 754, 754 A. 5. Zaopiniowanie projektu uchwały w sprawie wyrażenia zgody na przyznanie nieruchomości zamiennej z zasobu nieruchomości Miasta Łomża w ramach odszkodowania za nieruchomość przejętą z mocy prawa – druk nr 755, 755 A. 6. Zaopiniowanie projektu uchwały w sprawie wyrażenia zgody na zamianę nieruchomości położonych w Łomży przy ul. Bronisława Wesołowskiego i ul. Browarnej – druk nr 756, 756 A. 7. Zaopiniowanie projektu uchwały w sprawie wyrażenia zgody na zamianę nieruchomości położonych w Łomży przy al. Legionów – druk nr 757, 757 A. 8. Zaopiniowanie projektu uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie ustalenia zasad i trybu postępowania w zakresie organizowania, realizowania i finansowania lokalnych inicjatyw inwestycyjnych – druk nr 747, 747 A. 9. Zapoznanie się ze stanem dróg po zimie. Zaopiniowanie planu bieżącego utrzymania dróg. 10. Sprawy różne.

Ad. 1

Przewodniczący Komisji poprosił o uwagi do protokołu z poprzedniego  posiedzenia Komisji.

Komisja nie wniosła uwag i w wyniku głosowania  10 głosami za - jednogłośnie,  przyjęła protokół  nr 45/14 z dnia  23 kwietnia   2014 r.

 

Ad. 2

 

Marian Mielcarek – Prezes MPEC Sp. z o.o. przedstawił informację na temat funkcjonowania MPEC,  stanu realizacji planu zaopatrzenia miasta w ciepło oraz projektu „Przebudowa i modernizacja systemu przesyłu energii cieplnej na terenie miasta” (w załączeniu).

Przewodniczący Komisji otworzył dyskusję.

Radny Ireneusz Cieślik poprosił o wyjaśnienie, czy spółka przewiduje podwyżkę cen za c.o.

Marian Mielcarek – Prezes MPEC Sp. z o.o. wyjaśnił, że aktualna taryfa obowiązuje do końca lipca br. Spółka złożyła wniosek, który przewiduje obniżkę taryfy w granicach ok. 1 %.

Przewodniczący Komisji odnosząc się do str. 17 informacji przytoczył zapis dot. zakresu świadczonych przez MPEC usług,  konkurencyjnych cen i pozyskawania nowych odbiorców. Poprosił o wyjaśnienie czy przedsiębiorstwo jest konkurencyjne w stosunku np. do gazowni.

Ryszard Fiedorowicz – MPEC SP. z o.o. - wyjaśnił, że cena ciepła za 2013 rok, które powstaje z paliw węglowych wynosi 40,80 zł , przy paliwach gazowych – 72, 23 zł, przy oleju opałowym – 151,40 zł, a przy odnawialnych źródłach energii – 48,04 zł. Za 2014 rok ta sama cena wytworzenia ciepła w MPEC w Łomży wnosi 34,09 zł i jest to 20 % niżej niż to, co podaje Prezes URE. Z tego zestawienia wynika, że najtańszym źródłem energii są paliwa węglowe i nasza ciepłownia do takich należy.

Przewodniczący poprosił o przedstawienie kosztów przesyłu. Stwierdził, że interesuje go ile płaci odbiorca.

Ryszard Fiedorowicz – MPEC SP. z o.o.- stwierdził, że ceny, które są związane zarówno z wytworzeniem ciepła jak i przesyłem za 2012 rok w MPEC w Łomży wynosiła 49,54 zł. Średnia w województwie podlaskim była 52,07 zł, Średnia ze 189 przedsiębiorstw tego typu w kraju wynosiła 49,16 zł. Za 2013 rok Izba Gospodarcza jeszcze takich cen nie opracowała. Z tego porównania wynika, że  MPEC w Łomży ma ceny niższe, niż firmy w województwie i w kraju. Gdybyśmy ceny ciepła rozbili na poszczególne składniki, to jesteśmy znacznie poniżej średniej krajowej i w województwie. Natomiast opłata za przesył jeżeli chodzi o województwo jest to ok. 0,94 % wyższa i kraj o ok. 1 % wyższa.

Następnie Przewodniczący Komisji odnosząc się do  str. 25 informacji poprosił o wyjaśnienie, czy wszystko jest już zrobione skoro tak mała środki – 34 tys. zł – przeznaczono w 2013 rok na modernizację.

Marian Mielcarek – Prezes MPEC Sp. z o.o. – wyjaśnił, że był okres, kiedy były przeznaczane większe środki. W początkowym okresie podejmowane były działania w zakresie modernizacji ciepłowni. Skończył się etap modernizacji ciepłowni i spółka przeszła do modernizacji sieci przesyłowych. W przyszłym roku wydatki na ciepłownie będą znacznie większe niż na sieci. Sama modernizacja kotła, która rozpoczynamy w roku bieżącym, będzie wynosiła prawie 5 mln. zł i te tendencje najbliższym okresie odwrócą się.

Przewodniczący Komisji  przytoczył zapis dot. ochrony środowiska ze str. 29 informacji. Poprosił o informację jaki to będzie koszt i skąd będą pochodziły środki na ten cel.

Ryszard Fiedorowicz – MPEC SP. z o.o. - wyjaśnił, że pozwolenie ważne jest do 2016 roku, ale jest szansa, że pewne standardy emisyjne będą obowiązywały znacznie dłuższej. Nowe pozwolenie zintegrowane będzie musiało brać pod uwagę przepisy, które będą wchodziły w życie blisko 2016 roku  i takie zaostrzone emisyjne będą obowiązywały od 1 stycznia 2013 roku, co nie oznacza, że w pewnych obszarach np. jeżeli chodzi o emisje pyłów, obostrzenia  będą wcześniejsze. Prowadzone są działania, szczególnie w zakresie pyłów, żeby nasza instalacja była dostosowana do nowych standardów i to tych, które będą obowiązywać nawet w 2023 roku.

Przewodniczący Komisji przytoczył następnie zapis ze str. 6 informacji dot. czynników zapotrzebowania na ciepło w postaci warunków atmosferycznych. Stwierdził, że spółdzielnie mieszkaniowe płaca grube pieniądze na wykonanie audytów energetycznych i muszą osiągnąć efekty ekonomiczne w wysokości 30 % , a w analizie spółka o tym nie wspomina. Uważa, że jest to ważniejsze niż warunki atmosferyczne.

Marian Mielcarek – Prezes MPEC Sp. z o.o. – wyjaśnił, że  na przestrzeni od października ubiegłego roku do kwietnia br. wszyscy odbiorcy ciepła zaoszczędzili kwotę prawie 3 mln. zł, natomiast spółka musiała ponieść koszty stałe, niezależnie od tego, czy te 3 mln. zł wpłynęły do spółki, czy nie. Jesteśmy od pogody uzależnieni zarówno spółka, jak i odbiorcy.

Następnie Przewodniczący Komisji odniósł się do zysku brutto spółki – str. 8 informacji. Z zapisu wynika, że w 2013 r. spółka poniosła stratę w wysokości 480 tys. zł, która została pokryta z pozostałych przychodów.  Poprosił o wyjaśnienie jakie to były  „pozostałe przychody”. Poprosił również o wyjaśnienie zapisów ze str. 18 dot. finansowania m.in. zakupu węgla.

Beniamin Dobosz – Z-ca Prezydenta Miasta wyjaśnił, że w pozycji „pozostałe przychody” księguje się tzw. rozliczenie amortyzacji środków trwałych finansowanych z dotacji.

Marian Mielcarek – Prezes MPEC Sp. z o.o. – dodał, że podstawowym składnikiem jest dotacja, a ponadto inna działalność np. wynajem komina, sprzedaży żużlu itp., ale główna pozycja to jest dotacja odpisu amortyzacyjnego. Odnosząc się do str. 18 analizy stwierdził, że w momencie, kiedy trzeba kupować węgiel, spółka nie ma pieniędzy. Natomiast dochody są na początku roku. Czasami trzeba zaciągnąć kredyt za zakup węgla, aby mieć zapas, a poza tym mając węgiel na stanie, mamy czas na negocjacje zarówno z dostawcami jak i przewoźnikami węgla i nie działamy pod presją czasu.

Kończąc Przewodniczący Komisji poprosił o udzielenie odpowiedzi na interpelację składaną przez niego na ostatniej sesji Rady Miejskiej.

Radny Janusz Mieczkowski zwrócił uwagę, że sprzedaż ciepła, na przestrzeni lat , zmalała. Sprzedaż w złotych wzrosła, z racji tego, że wzrosła cena jednostkowa. Poprosił o wyjaśnienie z czego wynika wnioskowana obniżka taryfy.

Marian Mielcarek – Prezes MPEC Sp. z o.o. – stwierdził, że kalkulacja jest sporządzona w oparciu o rozporządzenie Ministra Gospodarki tzw. rozporządzenie  taryfowe. Zgodnie z rozporządzeniem spółka przygotowuje wniosek, który jest składany do zatwierdzenia do Prezesa URE. Podstawowym czynnikiem cenotwórczym jest cena węgla. Węgiel w 2013 r. kosztował 182 zł., a w 2012 r. 338 zł.

Radny Zbigniew Lipski stwierdził, że spółdzielnie wydają ogromne środki finansowe na termomodernizację budynków mieszkalnych. Jest to również czynnik, który ma wpływ na malejącą sprzedaż ciepła.

Innych uwag nie zgłoszono

Komisja, w wyniku głosowania 9 głosami za – jednogłośnie, przyjęła informację na temat funkcjonowania MPEC,  stanu realizacji planu zaopatrzenia miasta w ciepło oraz projektu „Przebudowa i modernizacja systemu przesyłu energii cieplnej na terenie miasta” zgodnie z drukiem nr 749.

 

Ad. 3

Andrzej Karwowski – Naczelnik WGK – przedstawił wniosek i projekt uchwały w sprawie przyjęcia „Planu zrównoważonego rozwoju transportu publicznego w Łomży na lata 2013 – 2022 (w załączeniu).

Przewodniczący Komisji otworzył dyskusję.

Radny Janusz Mieczkowski odniósł się do analizy struktury ludności  w mieście. Zwrócił również uwagę, że w planie autorzy delikatni poruszają temat przekształcenia zakładu. Poprosił o informację, czy trzeba przekształcać przedsiębiorstwo w spółkę prawa handlowego, czy też nie. Jakie jest stanowisko spółki w kwestii bezpłatnej komunikacji, jako przykład podał miasto Żory.

Przewodniczący Komisji natomiast poprosił o wyjaśnienie, czy jeśli miasto będzie posiadało plan transportowy, to czy może to być pomocne w ubieganiu się o środki unijne.

Czesław Warsewicz – BOBC Sp. z.o. – stwierdził, że wiele aspektów ekonomicznych wskazuje na to, że takie przekształcenie jest możliwe, ale nie wymagane. Odnośnie bezpłatnej komunikacji stwierdził, że jest to przede wszystkim kwestia finansowania. W pierwszym etapie trzeba więcej środków finansowych. W jego odczuciu temat dotyczy większych aglomeracji, niż Łomży i raczej uważałby za trochę słabe rozwiązanie ekonomiczne wprowadzenie bezpłatnej komunikacji.

Radny Jan Bajno dodał, że raczej nie moglibyśmy wprowadzić takiej zmiany, ponieważ MPK skorzystało ze środków RPO i zmiana charakteru wniosku spowodowałaby, że musielibyśmy zwrócić pozyskane środki.

Innych uwag nie zgłoszono.

Komisja, w wyniku głosowania  9 głosami za – jednogłośnie, zaopiniowała pozytywnie projekt uchwały zgodnie z drukiem nr 765 A.

 

Ad. 4

Henryka Pezowicz – Naczelnik WGN przedstawiła wniosek i projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na sprzedaż w trybie przetargu, nieruchomości będącej własnością Miasta Łomża, położonej w Łomży przy ul. Poznańskiej (w załączeniu).

Przewodniczący Komisji otworzył dyskusję.

Radny Andrzej Grzymała stwierdził, że radni nie wiedzą jaki jest koszt rozbiórki i cena nieruchomości przeznaczonej do sprzedaży.

Henryka Pezowicz – Naczelnik WGN wyjaśniła, że cenę działki ustali rzeczoznawca majątkowy, jak również koszty rozbiórki tych budynków, ponieważ zgodnie z planem, warunkiem dalszej zabudowy jest rozbiórka istniejących budynków. Szacowanie rozpocznie się po uzyskaniu zgody Rady Miejskiej. Rzeczoznawca szacuje grunt, szacuje rozbiórkę budynku i koszt pomniejszany jest o koszt rozbiórki.

Beniamin Dobosz – Z-ca Prezydenta Miasta wyjaśnił, że aby prowadzić jakiekolwiek działania kosztowe, musimy mieć zgodę Rady Miejskiej. Gdyby było inaczej, byłaby to niegospodarność, ponieważ prowadzimy działania, robimy wycenę, a Rada mówi nie. Byłyby to wyrzucone pieniądze. Wycena zawsze jest dokonywana po uzyskaniu zgody Rady Miejskiej.

W dalszej części posiedzenia Komisja jednogłośnie  udzieliła głosu Panu Wojciechowi Winko.

Wojciech Winko – KTA Oddział w Łomży – przedstawił wniosek w sprawie użyczenia nieruchomości pod działalność dziennego ośrodka dla dzieci, młodzieży i osób dorosłych z autyzmem (w załączeniu). Obiekt ten niezbędny jest do prowadzenia terapii dla dzieci autystycznych. Obiekt taki musi być parterowy, musi być kawałek terenu zielonego. W budynku przy ul. Poznańskiej była szkoła i zdaniem towarzystwa nadaje się on do prowadzenia działalności z dziećmi autystycznymi. Plan zagospodarowania przestrzennego ma 17 lat, a plany mają to do siebie, że zawsze można je zmienić. Zwrócił się z prośbą, w imieniu Zarządu KTA Oddział w Łomży o odstąpienie  od zamiaru sprzedaży tej nieruchomości i użyczenia jej KTA.

Beniamin Dobosz – Z-ca Prezydenta Miasta stwierdził, że jest w stanie zrozumieć stanowisko i determinację przedstawicieli Krajowego Towarzystwa Autyzmu, bo jest to dla niego oczywiste, że swoim działaniem chcą poprawić sytuację dzieci i rodziców. Jest za tym, aby takie miejsce pomocy wsparcia, prowadzone przez KTA,  powstało. Ma jednak wątpliwości, czy właśnie w tym miejscu ze względu na  kwestię zmiany funkcji tego terenu, a tym samym zmiany planu zagospodarowania przestrzennego. Jest to po pierwsze długotrwały proces, bo nie obejmiemy zmianą planu tylko jednej działki, a całego obszaru objętego planem, a więc wszystkie kwestie, przebiegi, rozgraniczenia, nowe ulice itd. Nie uczestniczył we wcześniejszych rozmowach i nie wie jakie były ustalenia, ale uważa, że Pan Prezydent nie zostawi kwestii chorych dzieci. Mamy do czynienia z istotnym problemem społecznym i zdrowotnym i czy na tej szali, na której kładziemy różne zagadnienia społeczne,  nie powinniśmy położyć kwestii sportu dla dzieci zdrowych i ośrodka terapeutycznego dla dzieci chorych. Nie twierdzi, że Pan Syrnicki ze swoim świetnym dorobkiem i tym, co robi dla dzieci i młodzieży powinien być skazany na treningi w piwnicy, ale może udałoby się doprowadzić do pewnego kompromisu. Może budynek przy ul. Reymonta mógłby pełnić dwie funkcje. Jedna to sport, rekreacja, zabawa, a druga to kwestia rehabilitacji i tego, co wiąże się z działalnością KTA. Uważa, że wszyscy powinniśmy skoncentrować siły i środki, żeby stworzyć te dwie sprawy w jednym budynku. Poprosił, aby nie brać jego stwierdzenia jako stanowiska ostatecznego, ponieważ nie wiedział, że sprawa ta będzie przedmiotem obrad Komisji i   nie była przedyskutowana z Panem Prezydentem. Intencje jednak są szczere i jasne, dzieci chore muszą mieć priorytet i dla niego jest to  oczywiste.

Radna Hanka Gałązka stwierdziła, że kto się nie zetknął z autyzmem, ten nie wie jaki jest to problem niepełnosprawności. Im wcześniej rozpoznana jest choroba, tym bardziej można liczyć na efekty. Dlatego uważa, że dla radnych, na zakończenie tej kadencji, priorytetem powinno być znalezienie miejsca dla Towarzystwa Autyzmu. Nie wypowiada się na temat budynku przy ul. Poznańskiej, ponieważ go nie zna. Zwróciła się do Pana Prezydenta z prośbą o pochylenie się nad problemem,  pomoc rodzicom dzieci autystycznych i rozważenie sprawy budynku przy ul. Reymonta. Dodała, że autyzm jest to choroba cywilizacyjna i dzieci autystycznych przybywa. Pomagając tym rodzicom wyjdziemy z twarzą jako radni, bo nikt inny ich nie wesprze, a jest to ogromny problem.

Przewodniczący Komisji stwierdził, że ma świadomość problemu, z jakim borykają się rodzice dzieci autystycznych. Stwierdził jednak, że budynek przy ul. Poznańskiej nie nadaje się na tego typu działalność. Cały czas mówi się o niżu demograficznym i może należałoby się rozejrzeć jeśli chodzi o budynki szkół. Były tworzone gimnazja z oddzielnym wejściem, z podjazdami dla niepełnosprawnych. Uważa, że tutaj należałoby się zastanowić nad zlokalizowaniem ośrodka dla dzieci z autyzmem.

Radny Andrzej Grzymała uważa, że budynek na ul. Poznańskiej nie jest odpowiednim miejscem na zlokalizowanie ośrodka. Przede wszystkim ze względu na to, że jest to ul. Poznańska z ciężkim transportem, gdzie jedzie TIR za TIR-em  powodując hałas i drgania. Teren jest podmokły, zalewowy i należałoby go podnieść. Wszyscy radni są za tym, aby znaleźć inne  na potrzeby KTA i uważa, że w Łomży znalazłoby się takie miejsce.

Radna Alicja Konopka stwierdziła, że jest również tego zdania, że należy pomóc i poważnie zastanowić się nad tym gdzie znaleźć odpowiednie miejsce. Nie wie czy dobrym rozwiązaniem jest pomysł ulokowania ośrodka razem z centrum sportów walki. Dzieci chore na autyzm potrzebują spokoju i jej zdaniem, nie jest to dobry pomysł.

Radny Janusz Mieczkowski poparł przedmówców. Stwierdził, że nawet gdybyśmy byli za przekazaniem terenu przy ul. Poznańskiej, to czas zanim do tego dojdzie byłby  bardzo odległy, a budynek na działalność KTA  należy znaleźć dużo wcześniej. Można zastanowić się nad lokalizacją przy ul. Reymonta, ale zwrócił uwagę, że nie jest do dzisiaj wykorzystany parter budynku przekazanego TWP. Jest zapis, że jest to na cele przedszkola i żłobka i nad tym należy się zastanowić.

Monika Szymanowska – Prezes Zarządu KTA wyjaśniła, że były prowadzone rozmowy z Panem Syrnickim w sprawie budynku przy ul. Reymonta, ale Pan Syrnicki nie wyraził zgody i powstała niezdrowa atmosfera. Dlatego też towarzystwo szuka innych lokalizacji w mieście.

Radny Zbigniew Lipski uważa, że problemem należy szybko się zająć i tu prośba do Pana Prezydenta o to. Zwracając się do Prezes KTA poprosił o odpowiedź na pytanie, czy jedyna przeszkodą jeśli chodzi o budynek przy ul. Reymonta jest tylko to, że Pan Syrnicki się nie wyraża zgody. Jeżeli towarzystwu odpowiada ten budynek, to Rada będzie decydowała czy całość dostanie Pan Syrnicki, czy zostanie on podzielony na dwie części.

Monika Szymanowska – Prezes Zarządu KTA wyjaśniła, że  budynek jest parterowy, jest dużo zieleni wokół. Ważne są  również bardzo małe sale. Budynek z zewnątrz nie wygląda rewelacyjnie, ale ważne, że jest i miałaby gdzie odbywać się terapia chorych dzieci.

Przewodniczący Komisji zakończył dyskusję. Poinformował, że Komisja w sprawach różnych wróci ponownie do tematu, aby sformułować i przegłosować wniosek dot. użyczenia nieruchomości miejskiej pod działalność ośrodka dla dzieci chorych na autyzm i ich rodzin.

Następnie Komisja, w wyniku głosowania 8 głosami za, przy braku głosów przeciw i 1 głosie wstrzymującym, zaopiniowała pozytywnie projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na sprzedaż w trybie przetargu, nieruchomości będącej własnością Miasta Łomża, położonej w Łomży przy ul. Poznańskiej zgodnie z drukiem nr 754 A.

 

Ad. 5

Henryka Pezowicz – Naczelnik WGN przedstawiła wniosek i projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na przyznanie nieruchomości zamiennej z zasobu nieruchomości Miasta Łomża w ramach odszkodowania za nieruchomość przejętą z mocy prawa (w załączeniu).

Przewodniczący Komisji otworzył dyskusję.

Głosów w dyskusji nie zgłoszono i Komisja w wyniku głosowania 9 głosami za – jednogłośnie, zaopiniowała pozytywnie projekt uchwały zawarty w druku nr 755 A.

 

Ad. 6

Henryka Pezowicz – Naczelnik WGN przedstawiła wniosek i projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na zamianę nieruchomości położonych w Łomży przy ul. Bronisława Wesołowskiego i ul. Browarnej (w załączeniu).

Przewodniczący Komisji otworzył dyskusję.

Głosów w dyskusji nie zgłoszono i Komisja w wyniku głosowania 9 głosami za – jednogłośnie, zaopiniowała pozytywnie projekt uchwały zawarty w druku nr 756 A.

 

 

Ad. 7

Henryka Pezowicz – Naczelnik WGN przedstawiła wniosek i projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na zamianę nieruchomości położonych w Łomży przy al. Legionów (w załączeniu).

Przewodniczący Komisji otworzył dyskusję.

Głosów w dyskusji nie zgłoszono. Komisja w wyniku głosowania 9 głosami za – jednogłośnie, zaopiniowała pozytywnie projekt uchwały zawarty w druku nr 757 A.

 

Ad. 8

Anna Kadłubowska – Naczelnik WRF – przedstawiła wniosek i projekt uchwały  zmieniającej uchwałę w sprawie ustalenia zasad i trybu postępowania w zakresie organizowania, realizowania i finansowania lokalnych inicjatyw inwestycyjnych (w załączeniu).

Przewodniczący Komisji otworzył dyskusję.

Radny Zbigniew Lipski stwierdził, że są inicjatywy lokalne i jest budżet obywatelski. Uważa jednak, że jeśli w budżecie miasta na inicjatywy lokalne będzie zabezpieczone  100 tys. zł, to nawet nie warto pisać wniosku, bo są to zbyt małe środki finansowe.

Przewodniczący Komisji odnosząc się do projektu uchwały stwierdził, że jeśli do 30 czerwca nie wpłyną żadne wnioski, to w pierwszej kolejności powinny być uwzględnione wnioski składane rok wcześniej, które z braku funduszy nie były zrealizowane.

Beniamin Dobosz – Z-ca Prezydenta wyjaśnił, że nie możemy automatycznie przesuwać wniosków, ponieważ wnioskodawcy wycofują wnioski, rezygnują z inicjatyw. Uważa, że należy się zastanowić nad wielkością partycypacji w kosztach inwestycji i np. jeżeli jest np. 25 % dofinansowania mieszkańców, to powinniśmy rozpatrywać wniosek, jeśli nie ma, to nie jest.

Innych uwag nie zgłoszono. Komisja w wyniku głosowania 9 głosami za – jednogłośnie, zaopiniowała pozytywnie projekt uchwały zawarty w druku nr 747 A.

 

 

Ad. 9

Andrzej Karwowski – Naczelnik GKO przedstawił stan dróg po zimie. Wyjaśnił, że prace awaryjne prowadzone są na bieżąco.

Przewodniczący Komisji zwrócił się do Prezydenta z prośbą o zainteresowanie się aktualnym stanem ul. Wiosennej. Samochody jeżdżą po wystających drutach zbrojeniowych.

 

Ad. 10

Przewodniczący Komisji poddał pod głosowanie wniosek skierowany do Prezydenta Miasta o ponowne rozważenie przekazania części budynku przy ul. Reymonta  Krajowemu Towarzystwu Autystycznemu i jak najszybsze sfinalizowanie sprawy (wniosek w załączeniu).

Komisja w wyniku głosowania 9 głosami za – jednogłośnie przyjęła powyższy wniosek.

W związku z wyczerpaniem porządku Przewodniczący zamknął posiedzenie Komisji.

 

 

 

  • Data powstania: Data powstania: czwartek, 3 lip 2014 10:21
  • Data opublikowania: czwartek, 3 lip 2014 10:24
Banner Cyfrowy Urząd Podawczy
Banner ePUAP
Banner Wojewódzki Biuletyn Informacji Publicznej
Banner Główny Biuletyn Informacji Publicznej