Przybornik
Logo BIP Herb

BIULETYN INFORMACJI PUBLICZNEJ

BIP Urzędu Miejskiego w Łomży

Na 43 posiedzeniu w dniu 25 sierpnia 2009 roku

Komisja realizowała następujący porządek obrad: 1. Przyjęcie protokołu z poprzedniego posiedzenia Komisji. 2. Zaopiniowanie projektu uchwały zmieniającej uchwałę nr 94/XX/07 z dnia 26 września 2009 r. w sprawie przyjęcia Wieloletniego Planu Inwestycyjnego Miasta Łomża na lata 2008 – 2013 – druk nr 616, 616 A. 3. Informacja Prezydenta Miasta o stanie środowiska naturalnego – druk nr 609. 4. Sprawy różne.
Ad. 1 

            Przewodniczący Komisji poprosił o uwagi do protokołu z poprzedniego posiedzenia.

Członkowie Komisji nie wnieśli uwag i w wyniku głosowania 11 głosami za – jednogłośnie przyjęli protokół nr 42/09 z dnia 14 lipca 2009 roku.   Ad. 2             Pan Marcin Sroczyński – Z-ca Prezydenta Miasta przedstawił wniosek i projekt uchwały w sprawie zmiany uchwały nr 94/XX/07 z dnia 26 września 2009 r. dot. przyjęcia WPI wraz autopoprawką (w załączeniu). Wyjaśnił, że zmiana dotyczy popularnych „schetynówek” i chodzi o złożenie projektów na przebudowę ul. Łąkowej,  Małej Kraski i ul. Poznańskiej.   Wszystkie te ulice spełniają warunek dofinansowania, na które miasto posiada dokumentację. Dodał, że dzisiaj miała być podjęta decyzja przez Radę Ministrów dot. zmiany programu. Niewiadomo czy została podjęta. Zmiana ma dotyczyć tego, że miasta na prawach powiatu miałyby zmienione zasady i zmiana ta dla nas to nieszczególna sytuacja, ale być może do niej nie dojdzie.  Pani Jolanta Łapińska – Naczelnik WPGiI dodała, że w związku z tym, że współpraca ze strona litewską nie jest projektem inwestycyjnym, wycofano się z tej pozycji. W pierwotnej wersji miała to być dokumentacja techniczna.  Umowa jest już zawarta na dokumentacje i takie projekty nie mogą być dofinansowane w związku z tym jest to sama wymiana gospodarcza, wymiana kulturalna i nie zawiera się w inwestycjach, stad autopoprawka do wniosku. W projekcie uchwały znajdują się więc 3 inwestycje drogowe i korekta do rozbudowy i modernizacji systemu transportowego. W chwili obecnej jest wniosek w trakcie poprawki i chcemy zaktualizować do takiej wysokości, jakie są we wniosku.Przewodniczący Komisji poprosił o pytania i uwagi.Komisja nie wniosła uwag i w wyniku głosowania 12 głosami za – jednogłośnie zaopiniowała pozytywnie projekt uchwały wraz z autopoprawka zawarte w drukach nr 616 A i 616B.   Ad. 3             Przewodniczący Komisji otworzył dyskusję na temat stanu środowiska na terenie miasta Łomży (informacja w załączeniu). Poprosił o wyjaśnienie czy cos istotnego zmieniło się w stanie środowiska w przeciągu ostatniego roku.            Pan Andrzej Karwowski – Naczelnik WGKOŚiR wyjaśnił, że jedna rzecz się zmieniła, a mianowicie zapylenie powietrza uległo zmniejszeniu.             Głosów w dyskusji nie zgłoszono. W związku z powyższym Przewodniczący Komisji poddał informacje pod głosowanie. Komisja w wyniku głosowania 12 głosami za – jednogłośnie przyjęła informację o stanie środowiska zawartą w druku nr 609.  Ad. 4             Przewodniczący Komisji przypomniał, że zgodnie z delegacja Rady Miejskiej Komisja Gospodarki Komunalnej zajęła się sprawą taryf ciepła. Do Komisji wpłynął dość obszerny materiał, który jest do wglądu w Biurze Rady. Komisja winna wypracować stanowisko w tej kwestii i przedstawić Radzie Miejskiej. Zaproponował dwa rozwiązania. Pierwsze rozwiązanie – Komisja zajmuje się tym sama i drugie rozwiązanie – powołana zostanie spec komisja.  Poddał pod głosowanie – kto jest za tym, aby zbadaniem drastycznej podwyżki cen ciepła zajęła się tylko Komisja Gospodarki Komunalnej. W wyniku głosowania 5 głosami za, przy 6 głosach przeciw i 1 głosie wstrzymującym Komisja nie przyjęła pierwszego rozwiązania. W związku z powyższym Przewodniczący Komisji poddał pod głosowanie drugie rozwiązanie i powołanie spec komisji. W wyniku głosowania 7 głosami za przy braku głosów przeciw i 5 głosach wstrzymujących Komisja przyjęła drugie rozwiązanie.            W dalszej części posiedzenia ustalono skład komisji specjalnej. W skład komisji weszli radni: Pan Janusz Nowakowski, Pan Jerzy Brodziuk, Pan Zbigniew Szewczyk.  W/w radni wyrazili zgodę na udział  i pracę w komisji. Przewodniczący Komisji stwierdził, że Komisja jest otwarta na fachowców z zewnątrz jeśli ktoś będzie zainteresowany.              Następnie Pan Marcin Sroczyński – Z-ca Prezydenta Miasta poinformował, że w piątek Minister Gospodarki podpisał rozporządzenie w sprawie zmiany układu dróg ekspresowych w Polsce, w ramach którego droga krajowa nr 8 będzie przebiegała do Choroszczy jako ekspresowa. Droga nr 19 będzie przebiegała z Rzeszowa do Choroszczy i w kierunku na Grodno do Kowna i droga nr 61, czyli ta droga, która nas najbardziej interesuje, uzyskuje status drogi ekspresowej od Ostrowii Mazowieckiej w kierunku przez Łomżę, Ełk z zapisem, że jest to droga Via Baltica. Projekt został umieszczony na stronie internetowej, został również przesłany do miasta oraz zostały wskazane podmioty, które muszą przeprowadzić konsultacje społeczne. Uważa, że warto by było, aby Rada Miejska również zabrała głos w tej sprawie. Do stanowiska Rady można by było dołączyć stanowisko Rady Miejskiej. Dodał, że jest stanowisko wójtów i burmistrzów okolicznych gmin położonych na przebiegu drogi nr 61. Przedstawił propozycję stanowiska Rady Miejskiej. Poinformował również, że dzisiaj był Poseł na Sejm RP Pan Tyszkiewicz, który ma również udział w tym przedsięwzięciu. Stwierdził następnie, że w czerwcu, w Białymstoku odbyło się spotkanie w sprawie zaopiniowania wariantu przebiegu obwodnicy miasta Łomży. Zostały zaprezentowane oceny poszczególnych wariantów, oceny ekonomiczne, społeczne i środowiskowe. Został zarekomendowany przez wszystkich obecnych wariant I, wariant najdłuższy, który zaczyna się za Kisielnica, a kończy w okolicach Chojn.  W trakcie dyskusji zadał pytanie, co stanie się w momencie kiedy zostanie zmieniony układ dróg ekspresowych w Polsce. Wówczas został przedstawiony wariant I zmieniony, w którym obwodnica przedłużona byłaby do drogi 677 czyli aż za Konarzyce. Miasto zawsze walczyło o taki wariant, aby obwodnica spinała drogę 677 z drogą 61. Od początku działań, od 2003 roku, wiadomo, że wybór przebiegu obwodnicy miasta Łomża, czy miasta Augustów  determinuje przebieg trasy Via Baltica. Wyjaśnił, że po przyjęciu rozporządzenia konieczne będzie przyjęcie aneksu do traktatu przystąpienia do Unii Europejskiej, ponieważ tam Polska wskazała, że Via Baltica będzie realizowana po trasie S8 przez Białystok i to wymaga zmiany. Uważa, że jeśli rząd wystąpi o taka zmianę żadnych problemów z tym nie będzie tym bardziej, że wszystkie zmiany rozporządzenia są zgodne z wymogami UE. Jest harmonogram wg którego Via Baltica ma być zrealizowana w 2015 roku, natomiast obwodnica miasta Łomża – 2013 rok.            Komisja uznała, że takie stanowisko powinno być przyjęte przez Radę Miejską.             Pan Marcin Sroczyński poinformował następnie, że wpłynął wniosek do Rady kierowany przez Panią Pylińską, Pana Filipowicza i Panią Taraszkiewicz wzywający do usunięcia ich interesu prawnego. Zostały przekazane już radnym materiały w tej sprawie. Jest opinia projektanta, opinia radcy prawnego. Dobrze by było, żeby zaopiniowała ten materiał Komisja merytoryczna.            Pan Paweł Borkowski – Przewodniczący Komisji Rozwoju, Przedsiębiorczości i Zagospodarowania Przestrzennego stwierdził, że jutro w trakcie sesji, kiedy Przewodniczący ogłosi przerwę odbędzie się posiedzenie merytorycznej Komisji, która zaopiniuje  projekt uchwały.             Pan Marcin Sroczyński odnosząc się do uchwały Rady Miejskiej w sprawie utrzymania czystości i porządku w mieście poinformował, że uchwała ta została uchylona przez organ nadzorczy. Rozwiązanie, które zostało przyjęte przez Radę Miejską Łomży zostało zaakceptowane w Lublinie. Dlaczego nadzór wojewody podlaskiego nie chce takich rozwiązań akceptować nie jesteśmy w stanie odpowiedzieć. Wg niego trzeba podjąć kolejną uchwałę i tak ją zmienić, aby została zaakceptowana przez wojewodę.             Pan Andrzej Karwowski – Naczelnik WGKOŚiR dodał, że nie ma takiego przepisu w Polsce, na podstawie którego można wyłączyć teren z produkcji rolnej. Kiedyś dokonywało się to w drodze decyzji administracyjnej. Dzisiaj się tego nie robi, ponieważ nie ma podstaw do takiego działania. Lublin utrzymał w mocy uchwały, Białystok natomiast nie biorąc tego stanu prawnego pod uwagę, odrzucił uchwałę, bo sprawa może dotyczyć tylko terenów wyłączonych z produkcji rolnej.W związku z wyczerpaniem porządku Przewodniczący zamknął posiedzenie Komisji. 
  • Data powstania: Data powstania: czwartek, 14 sty 2010 12:49
  • Data opublikowania: czwartek, 14 sty 2010 12:51
  • Data przejścia do archiwum: wtorek, 21 gru 2010 11:07
Banner Cyfrowy Urząd Podawczy
Banner ePUAP
Banner Wojewódzki Biuletyn Informacji Publicznej
Banner Główny Biuletyn Informacji Publicznej