Przybornik
Logo BIP Herb

BIULETYN INFORMACJI PUBLICZNEJ

BIP Urzędu Miejskiego w Łomży

Na 20 posiedzeniu w dniu 12 lutego 2008 roku

Komisja realizowała następujący porządek posiedzenia: 1.Przyjęcie protokołu nr 19/08 z poprzedniego posiedzenia Komisji. 2.Rozpatrzenie i zajęcie stanowiska w sprawie wniosków dot. częstotliwości odbierania odpadów komunalnych z prywatnych posesji. 3.Zaopiniowanie projektu uchwały w sprawie ustalenia wysokości cen biletów komunikacji miejskiej w Łomży – druk nr 275, 275 A. 4.Zaopiniowanie projektu uchwały w sprawie wyrażenia zgody na dokonanie zamiany nieruchomości stanowiących własność Miasta Łomży na prawach powiatu na nieruchomości stanowiące własność Skarbu Państwa – druk nr 277, 277 A. 5.Sprawy różne.
 

 

Ad. 1

 

Przewodniczący Komisji poprosił o uwagi do protokołu z poprzedniego posiedzenia Komisji.

Nie wniesiono uwag i w wyniku głosowania 9 głosami za – jednogłośnie Komisja przyjęła protokół nr 19/08 z dnia 29 stycznia 2008 roku.

 

 

Ad. 2

 

Przewodniczący Komisji otworzył dyskusję na temat wniosków w sprawie częstotliwości odbierania odpadów komunalnych w prywatnych posesji oraz pismo Z-cy Prezydenta Miasta z dnia 11. 01. 2008 roku w powyższej sprawie.

Pan Andrzej Karwowski – Naczelnik WGKOŚiR stwierdził, że w roku bieżącym będzie aktualizowany plan gospodarki odpadami i będzie na ten temat dyskusja. Uważa, ze w obecnej sytuacji dobrym rozwiązaniem byłoby wyposażenie niektórych gospodarstw w mniejsze pojemniki. Wyjaśnił, że dwukrotny wywóz odpadów w miesiącu wynika ze względów sanitarnych oraz względów ochrony środowiska. Ponadto właścicieli obowiązuje zakaz spalania odpadów na terenie nieruchomości i wynika to z tego samego regulaminu. Odpady są spalane po to, żeby nie płacić za ich wywóz. Odnosząc się do pisma Pana Marka Makieła – Przewodniczącego Zarządu Osiedla nr 3 stwierdził, że Pan

Makieła postawił w tym piśmie wiele zarzutów dot. łamania prawa i chce stwierdzić, że wg niego wszelkie zarzuty bezprawnego naruszenia prawa zawarte w tym piśmie są bezpodstawne.

Pan Zbigniew Lipski stwierdził, że nie podoba mu się treść pisma Pana Makieły. Uważa, że decyzje, które wypracowują powinny być decyzjami Komisji, a nie decyzjami pod dyktando kogoś, kto umie pisać.

Pan Tadeusz Zaremba stwierdził, że jest to doskonały moment na to, aby spojrzeć na sprawę gospodarki odpadami w sposób umożliwiający wyjście z zaklętego kręgu i ustalić formę gospodarowania odpadami, przedstawić sensowną kalkulację i organizację całego systemu. Uważa, że Pan Prezydent powinien przedstawić kalkulację koncepcji, która by zakładała, że każdy mieszkaniec płaci określoną stawkę od „głowy” produkcji śmieci i te śmieci odbierane będą na zasadach kontraktu.

Pan Paweł Borkowski stwierdził, ze jego zdaniem należy uszczelnić system. Zaproponował, aby wrócić do starego regulaminu i nie zmuszać mieszkańców do zwiększonej ilości pojemników na śmieci.

Przewodniczący Komisji zwrócił uwagę, że regulamin nie zmienił się.

Pani Krystyna Michalczyk – Kondratowicz wyjaśniła, ze bez względu na to, czy podoba nam się styl w jakim pisze Pan Makieła, czy nie musimy zastanowić się nad tym co jest w treści. Wiele osób starszych zwraca się do niej i mówi, że 2-krotny wywóz śmieci w ciągu miesiąca jest za dużym obciążeniem. Niektóre gospodarstwa domowe, np. 1-osobowe nie są w stanie wyprodukować takiej ilości śmieci. Uważa, że stanowisko Pana Prezydenta jest zasadne i będzie je popierała. Zwróciła uwagę na to, że wiele osób, nie ma zawartych umów na wywóz śmieci i należy zadbać o to, aby wszyscy mieli podpisane umowy. W przypadku natomiast starszych ludzi należy stworzyć możliwość wywozu śmieci raz w miesiącu. W związku z tym uważa, że należy dokonać zmiany uchwały.

Pan Jan Bajno również uważa, że należy powrócić do 1-krotnego wywozu śmieci w miesiącu i na zamówienie.

Pani Alicja Bandzul stwierdziła, że kwestię umów na wywóz śmieci można byłoby sprawdzić i uregulować, żądając od mieszkańców jej okazania przy opłacie podatku od nieruchomości.

Pan Zbigniew Lipski zabierając ponownie głos stwierdził, że podstawowy wniosek jest taki, aby dokonać szczegółowej kontroli zawartych umów na wywóz odpadów komunalnych i przedłożyć informację w terminie do dnia 15.04.br. Poddać należy szczegółowej kontroli zakłady usługowe, handlowe, gastronomiczne, produkcyjne, piekarnicze pod katem zawartych umów i częstotliwości wywozu.

Pan Tadeusz Zaremba uważa, że Komisja powinna wystąpić do Prezydenta o przedstawienie kompleksowego programu gospodarowania odpadami, który wprowadzałby metodę finansowania wywozu oraz uwzględniałby, a przynajmniej brał pod uwagę problemy i sprawy wynikające z ustaw. Odnośnie kontroli stwierdził, że wprowadzenie każdej nieruchomości w system informatyczny i zobowiązanie firmy działające na terenie miasta do rejestrowania każdej umowy uprościłoby ten system kontroli.

Pan Andrzej Karwowski – Naczelnik WGKOŚiR wyjaśnił, że obowiązek prowadzenia rejestru umów zawartych na wywóz odpadów komunalnych wynika z uchwały o utrzymaniu czystości. Sprawa na pewno wymaga uporządkowania. Zwrócił uwagę, ze kiedy temat był rozpoczynany ok. 20 % gospodarstw domowych miało zawarte umowy. Odnośnie propozycji radnego Zaremby dot. programu przypomniał, że w planie pracy na październik Rada Miejska ma przyjęcie planu gospodarki odpadami i tak plan zostanie przedstawiony pod obrady sesji. Rokrocznie plan ten musi być zgodnie z ustawą aktualizowany. Poinformował, ze każda firma wywożąca śmieci ma obowiązek co miesiąc informować nas i przedkładać zestawienie zawartych i rozwiązanych umów, dzięki czemu baza danych jest co miesiąc aktualizowana. Stwierdził, że o dzisiejszej dyskusji i padających w niej argumentach będzie pamiętał na etapie przygotowywania planu gospodarki odpadami i przedyskutuje je z autorami tego planu. Zaproponował, aby systemowe rozwiązania pozostawić do czasu opracowywania planu gospodarki odpadami.

Pan Arkadiusz Kułaga – Dyrektor MPGKiM zabierając głos stwierdził, że ma 2.008 zawartych umów na wywóz nieczystości. Dodał, że firma zaczęła egzekwować przepis, o którym jest mowa i wg niego moment na wprowadzenie podwyżki był niefortunny tym bardziej, że była to 3-krotna podwyżka. Kosztami tej opłaty obciążani są mieszkańcy domków jednorodzinnych, co wiąże się przede wszystkim technologia wywozu, kosztami wyposażenia każdej posesji. Próby równego obciążania mieszkańców z góry skazane są na niepowodzenie.

Pani Alicja Bandzul postawiła wniosek o zamknięcie dyskusji.

Komisja 10 głosami za przy braku głosów przeciw i 1 głosie wstrzymującym przyjęła powyższy wniosek.

Przewodniczący Komisji zamknął dyskusję, a następnie poddał pod głosowanie zgłoszone wnioski:

 

  • wyegzekwowanie obowiązku posiadania pojemników i podpisanej umowy na wywóz odpadów komunalnych zgodnie z uchwała nr 413/LXIV/06 Rady Miejskiej Łomży ze szczególnym uwzględnieniem zakładów o zwiększonej produkcji śmieci tj. zakłady gastronomiczne, piekarnie, zakłady usługowe itp. Jednocześnie Komisja wnosi o przedłożenie, w terminie do dnia 15 kwietnia 2008 informacji z przeprowadzonych działań w powyższej sprawie – za – 12 – jednogłośnie,

  • przy opracowywania programu gospodarki odpadami komunalnymi opracować również wariant uwzględniający podatek śmieciowy – za – 12 – jednogłośnie,

  • przygotowanie propozycji zmiany uchwały w § 14 pkt 3a poprzez wprowadzenie możliwości odstąpienia od reguły wywozu odpadów komunalnych dwa razy w miesiącu w szczególnie uzasadnionych przypadkach – za – 7, przeciw – 3, wstrz. - 0.


Ad. 3


Przewodniczący Komisji poprosił o uwagi i pytania do projektu uchwały w sprawie ustalenia cen cen biletów (wniosek i projekt uchwały w załączeniu do protokołu).

Pani Agata Gołaszewska zwróciła uwagę na § 1 pkt 1 projektu uchwały w sprawie uprawnienia określonych grup osób do bezpłatnych i ulgowych przejazdów środkami komunikacji miejskiej (druk nr 276 A w załączeniu). Uważa, że podwyżka cen biletów jest dlatego m.in. , aby obniżyć wiek osób, które mogą korzystać z bezpłatnych przejazdów. Zwróciła się z zapytaniem co z rencistami, którzy ukończyli 50 lat.

Pan Bogusław Szczech – Dyrektor MPK wyjaśnił, że rencista z I grupą ma prawo do bezpłatnych przejazdów. Podwyżka cen biletów nie ma nic wspólnego ze zmianą, o której mówi Pani radna Gołaszewska. Podwyżka związana jest z tym, że przedsiębiorstwo zostało obligatoryjnie zobowiązane do podniesienia płac i to nastąpiło. W planie finansowym na 2008 rok tak podwyżka już jest ujęta.

Pani Alicja Bandzul postawiła wniosek o zamknięcie dyskusji.

Komisja w wyniku głosowania 10 głosami za – jednogłośnie przyjęła wniosek radnej Bandzul.

Przewodniczący zamknął dyskusję a następnie poddał pod głosowanie projekt uchwały w sprawie ustalenia cen biletów komunikacji miejskiej. Komisja w wyniku głosowania 10 głosami za – jednogłośnie zaopiniowała pozytywnie projekt uchwały zgodnie z drukiem nr 275 A.

 

 

 

Ad. 4

 

Przewodniczący Komisji przedstawił wniosek i projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na zamianę nieruchomości (druk nr 277 i 277 A w załączeniu).

Pan Krzysztof Choiński – Z-ca Prezydenta przedstawił sytuację związaną z przeniesieniem Zespołu Szkół Drzewnych na ul. Sikorskiego, a w perspektywie na ul. Przykoszarową.

Pan Jan Bajno stwierdził, że Komisja powinna wyrazić swoje stanowisko z uwarunkowaniem, że zamiana może nastąpić w przypadku, gdy nastąpi przeniesienie Szkoły Drzewnej. Uważa, że takie zdanie powinno paść. Dodał, że zespół powołany przez Komisje Edukacji przygotował materiał, w którym wskazał kilka koncepcji realizacji wyprowadzenia szkoły z budynku przy Al. Legionów.

Pan Tadeusz Zaremba zwrócił uwagę, że Komisja Gospodarki Komunalnej jest właściwa jeśli chodzi o zamianę. Reszta spraw typu przeniesienie Zespołu Szkół Drzewnych leży w gestii Komisji Edukacji. Uważa, że koncepcja dotycząca zamiany jest bardzo sensowna, a strategia Prezydenta rozwoju kształcenia zawodowego jest bardzo dobra i przyszłościowa. Zaproponował, aby przyjąć wniosek Prezydenta w sprawie zamiany pozytywnie

Pan Paweł Borkowski stwierdził, że warunki w budynku na ul. Sikorskiego sa gorszę i uważa, że należy jak najszybciej ruszyć z budową na ul. Przykoszarowej.

Zdaniem Pani Alicji Gołaszewskiej opinię w sprawie projektu uchwały najpierw powinna wyrazić Komisja Edukacji, a dopiero później Komisja Gospodarki Komunalnej. Komisja Gospodarki Komunalnej dyskutuje nad zamiana działek, ale na jednej z działek znajduje się jeszcze szkoła, gdzie losy tej szkoły nie są jednoznacznie przesądzone. Za swój moralny obowiązek uznała poinformowanie Komisji Gospodarki, że Komisja zajmuje sie tym tematem i nie zajęła jeszcze stanowiska w tej sprawie.

Przewodniczący Komisji kończąc dyskusję zaproponował, aby Komisja przegłosowała wniosek w zakresie podległym Komisji Gospodarki Komunalnej. Poddał pod głosowanie projekt uchwały w sprawie zamiany nieruchomości. Komisja w wyniku głosowania 8 głosami za, przy braku głosów przeciw i 2 glosach wstrzymujących zaopiniowała pozytywnie projekt uchwały zgodnie z drukiem nr 277 A.

 

Ad. 5

 

Przewodniczący Komisji przedstawił pisma skierowanie do wiadomości w sprawie:

 

  • częstotliwości wywozu odpadów z prywatnych posesji P. M. Kotowskiego (w załączeniu),

  • sprzedaży pasa gruntu położonego przy Pl. Niepodległości 9 w Łomży – wniosek w tej sprawie zostanie skierowany do Komisji przez Prezydenta na kolejne posiedzenie Komisji.

W związku z wyczerpaniem porządku obrad Przewodniczący zamknął posiedzenie Komisji.

 

 

  • Data powstania: Data powstania: wtorek, 3 cze 2008 09:36
  • Data opublikowania: wtorek, 3 cze 2008 09:43
  • Data przejścia do archiwum: wtorek, 21 gru 2010 11:01
Banner Cyfrowy Urząd Podawczy
Banner ePUAP
Banner Wojewódzki Biuletyn Informacji Publicznej
Banner Główny Biuletyn Informacji Publicznej