Przybornik
Logo BIP Herb

BIULETYN INFORMACJI PUBLICZNEJ

BIP Urzędu Miejskiego w Łomży

Na 17 posiedzeniu w dniu 27 listopada 2007 r. Komisja realizowała następujący porządek obrad:

1.Przyjęcie protokołu nr 16/07 z poprzednich posiedzeń Komisji. 2.Zaopiniowanie projektu uchwały w sprawie zmiany nazwy Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacji z siedzibą w Łomży – druk nr 224, 224 A. 3.Zaopiniowanie projektu uchwały w sprawie zatwierdzenia taryfy dla zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków – druk nr 223, 223 A, 4.Ocena stanu przygotowań przedsiębiorstw komunalnych do okresu zimowego 2007/2008 – druk nr 235. 5.Informacja uzupełniająca do wniosku o wydanie opinii do propozycji oddania w użytkowanie wieczyste nieruchomości miejskich w drodze przetargu nieograniczonego – druk nr 217. 6.Analiza i zaopiniowanie projektu budżetu miasta na 2008 rok w dziale merytorycznie podległym Komisji– druk nr 225. 7.Sprawy różne.
 

Ad. 1

 

Przewodniczący Komisji poprosił o uwagi do protokołu z poprzedniego posiedzenia Komisji.

Komisja nie wniosła uwag i w wyniku głosowania 8 głosami za – jednogłośnie przyjęła protokół nr 16/07 z dnia 29 października 2007 roku.

Ad. 2

 

Przewodniczący Komisji otworzył dyskusję na temat zatwierdzenia taryfy dla zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzenia ścieków (druk nr 223 i 223 A w załączeniu).

Pan Grzegorz Lewańczuk – Prezes MPWiK stwierdził, że po 3 latach nie rewaloryzowania cen musiała nastąpić chwila, w której przedsiębiorstwo zwraca się z wnioskiem o zmianę opłat za wodę i ścieki. Wyjaśnił, że główną przyczyną zmiany taryf jest inflacja. Kolejną przyczyną jest modernizacja ujęć wody. Na sytuację finansową przedsiębiorstwa wpływa spadek sprzedaży, co również ma wpływ na decyzję dot. zmiany stawek opłat za wodę i ścieki.

Pan Zbigniew Lipski zabierając głos stwierdził, że wniosek o podwyższenie stawek cen za wodę i ścieki niepokoi go. Niepokój ten wynika również z tego, że podwyżka nie dotyczy tylko wody i ścieków, ale podwyżki opłat wprowadzane są lawinowo. Zarobki nie rosną i powstaje niepokój społeczny. Radni muszą czuwać nad tym, aby wyhamowywać tego rodzaju działania. Rozumie, że przychodzi taki moment, że trzeba podnieść opłaty, ale czy rzeczywiście ta podwyżka jest konieczna. Z analizy przedstawionej przez zarząd spółki wynika, że tak. Zastanawia się jak reaguje Browar na propozycję tak znaczącej podwyżki.

Pan Grzegorz Lewańczuk – Prezes MPWiK ustosunkowując się do pytania radnego Lipskiego stwierdził, że trudno mu odpowiedzieć jaka jest reakcja Browaru na proponowane stawki. dodał, że gdyby ilość ścieków, zapewniana przez Browar dostarczana, to byłby to jeden z elementów gdzie kosztowo MPWiK miałby wyższe przychody i do takiej sytuacji by nie doszło. Dodał, że w przypadku tego przedsiębiorstwa wprowadzenie podwyżki nie jest to tak wysoki koszt.

Pani Krystyna Michalczyk – Kondratowicz zgodziła się z wypowiedzią radnego Lipskiego odnośnie zaniepokojenia mieszkańców, ponieważ jej zdaniem jest to fala podwyżek. Rozumiemy, że należy podwyższyć opłaty za wodę i ścieki, ale wpiszę się to w tę falę podwyżek i będzie boleśnie odczuwane przez społeczeństwo.

Pan Jan Bajno odnosząc się do przedstawionego materiału poprosił o wyjaśnienie dot. stawki opłaty abonamentowej i podwyższenia jej o 416 %.

Pan Grzegorz Lewańczuk – Prezes MPWiK wyjaśnił, że zmieniła się nazwa tej opłaty. Była to opłata stała, natomiast teraz zgodnie z ustawą nazywa się opłata abonamentową. Poprzednio też była liczona w innej formie. Średnio wodomierz kosztuje 50 zł, okres legalizacji wynosi 5 lat. W chwili obecnej jest ok. 500 odbiorców, u których opłata za wodę wynosi poniżej 20 zł i 138 odbiorców, u których jest odczyt zerowy. Osoba odczytująca wodomierz bez względu stan licznika musi dotrzeć do takich odbiorców i są to określone koszty. Przykładowo w spółdzielniach mieszkaniowych te 5 zł dzieli się na przykładowo 50 mieszkańców.

W związku z tym, że innych uwag nie zgłoszono Przewodniczący Komisji poddał pod głosowanie projekt uchwały. Komisja w wyniku głosowania 4 głosami za, przy braku głosów przeciw i 7 głosach wstrzymujących zaopiniowała pozytywnie projekt uchwały zgodnie z drukiem223 A.

 

Ad. 3

 

Przewodniczący Komisji przedstawił projekt uchwały w sprawie zmiany nazwy Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacji (druk nr 224, 224 A w załączeniu). Poprosił o pytania i uwagi.

Uwag nie zgłoszono.

Komisja w wyniku głosowania 11 głosami za – jednogłośnie zaopiniowała pozytywnie projekt uchwały zgodnie z drukiem 224 A.

 

 

Ad. 4

 

Przewodniczący Komisji otworzył dyskusje na temat stanu przygotowań przedsiębiorstw komunalnych do okresu zimowego 2007/2008 (informacja w załączeniu).

Pan Zbigniew Lipski zabierając głos w dyskusji stwierdził, że cieszy go fakt, że miejskie przedsiębiorstwo MPGKiM posiada dobry sprzęt i wyposażenie. Dzięki dosprzętowieniu przedsiębiorstwa w ostatnich latach łatwiej przeżyjemy zimę.

Innych głosów w dyskusji nie zgłoszono.

Komisja w wyniku głosowania 11 głosami za – jednogłośnie dokonała pozytywnej oceny stanu przygotowań firm komunalnych do zimy 2007/2008.

 

Ad. 5

 

Przewodniczący Komisji przedstawiając informację zawartą w druku nr 217 (w załączeniu) stwierdził, że widzi dobrą wolę Pana Prezydenta wyjaśnienia tej sprawy, ale brakuje mu jednej rzeczy. Otóż brakuje samej decyzji dot. miejsc parkingowych.

Pan Zbigniew Lipski stwierdził, że będzie głosował za pod warunkiem, że ten, który będzie ubiegał o te działki przedstawi koncepcję zagospodarowania tego terenu. Koncepcja winna być przedłożona na etapie przetargu. Zaproponował, aby uzupełnić zapis, że przetarg tak, a dodatkowo koncepcja zagospodarowania terenu.

Przewodniczący Komisji wyjaśnił, że informacja przedłożona nie zobowiązaniem nikogo wobec nikogo. Przedstawił decyzję, do której będzie musiał dostosować się każdy z przystępujących do przetargu. Zwrócił uwagę, że przedmiotem opinii Komisji ma być stanowisko do propozycji oddania w drodze przetargu nieograniczonego nieruchomości miejskiej. Nie mamy żadnych uprawnień ani praw jak to ma wyglądać. Komisja ma jednak prawo do konkretnych sugestii.

Pan Paweł Borkowski stwierdził, że wg niego wniosek radnego Lipskiego jest idealny. Radni nie decydują kto zagospodaruje teren, ale maja wpływ jak ten teren zostanie zagospodarowany.

Pani Krystyna Michalczyk – Kondratowicz stwierdziła, że jest za pozytywnym zaopiniowaniem, ale sugestie są niezbędne w związku z tym, że jest to punkt centralny miasta. To nieprawda, że my nie możemy wymagać od przyszłych inwestorów żeby przedłożyli koncepcję zagospodarowania, aby tereny w mieście nie zostały źle architektonicznie skomponowane.

Pan Jerzy Brodziuk stwierdził, że miasto w warunkach specyfikacji przetargowej powinno określić sposób lokalizacji parkingu.

Przewodniczący Komisji poddał pod głosowanie wniosek radnego Lipskiego, aby osoby przystępujące do przetargu przedłożyły koncepcję zagospodarowania terenu wraz z wizualizacją oraz rozwiązania nowych miejsc parkingowych w obrębie zabudowy. Komisja w wyniku głosowania 8 głosami za, przy braku głosów przeciw i 4 głosami wstrzymującymi wniosek został przyjęty.

Następnie Przewodniczący poddał pod głosowanie wniosek Prezydenta Miasta wraz z przyjętym wnioskiem Komisji. W wyniku głosowania 8 głosami za, przy 2 głosach przeciw i 2 glosach wstrzymujących wniosek został pozytywnie zaopiniowany.

 

 

Ad. 6

 

Przewodniczący komisji wprowadzając do tematu wyjaśnił, że zgodnie z procedurą uchwalania budżetu Komisja do dnia 30 listopada winna przedstawić opinię dot. projektu budżetu miasta na 2008 rok w działach merytorycznie podległych Komisji do Komisji Finansów i Skarbu Miasta (pismo w załączeniu). Poprosił o zgłaszanie uwag, wątpliwości i wniosków do przedłożonego projektu budżetu, do działów, które leżą w gestii działania Komisji.

Pan Jan Bajno odnosząc się do strony wydatkowej projektu budżetu str. 68 – budowa ulic na osiedlu Łomżyca – Piaskowa, Łączna, Jasna, Poprzeczna, Krzywa, Włókiennicza, Zielna postawił wniosek, aby konsekwentnie realizować inwestycje. Jeśli w 2008 roku zaplanowane są środki na opracowanie dokumentacji technicznej, to dalszą konsekwencją jest zaplanowanie środków i realizacja tych inwestycji w 2009 roku i w latach następnych.

Przewodniczący Komisji zwrócił uwagę, że jeżeli składamy wniosek dot. konkretnej inwestycji do Prezydenta Miasta celem rozpatrzenia i jego uwzględnienie w projekcie budżetu, to należy wskazać skąd mają pochodzić środki na to zadanie, aby na sesji nie powodować niepotrzebnej dyskusji. Poddał pod głosowanie wniosek radnego Bajno. Komisja 12 głosami za – jednogłośnie wniosek przyjęła.

Pani Alicja Bandzul zabierając głos stwierdziła, że zgłasza wniosek dot. wymiany chodników. Przedstawiła treść wniosku w brzmieniu: proponuję zdjęcie kwoty 150 tys. zł z działu 600 rozdz. 60015 §4270 – zakup usług remontowych oraz kwoty 50 tys. zł z działu 600 rozdz. 60016 § 4270 i przeniesienie kwoty 200 tys. zł celem zwiększenia o tę kwotę zadania – dokończenie remontu chodnika ul. Włókienniczej – prawa strona i ul. Bawełnianej – obie strony, dział 600 rozdz. 60016.

Pan Zbigniew Lipski zaproponował, aby nie wskazywać Panu Prezydentowi skąd maja pochodzić środki na wykonanie chodników.

Pani Teresa Morawska – Gł. Księgowa UM wyjaśniła, że remont chodników robi się z § 4270, a chodzi tylko o zrobienie tego zadania w 2008 roku.

Pan Jerzy Brodziuk zaproponował, aby skierować wniosek do Prezydenta, aby w ramach § 4270 zrealizować zadanie wnioskowane przez radną Bandzul.

Pani Alicja Bandzul stwierdziła, że niech to tak zostanie, a Pan Prezydent będzie wiedział jak to zrobić.

Przewodniczący Komisji poprosił o treść wniosku, który zostanie poddany pod głosowanie.

 

Pani Alicja Bandzul sformułowała ostateczną wersję zgłoszonego wcześniej wniosku w brzmieniu: w ramach § 4270 zrealizować zadanie – dokończenie remontu chodnika na ul. Włókiennieczej – prawa strona i ul. Bawełnianej – dwie strony.

Przewodniczący Komisji poddał pod głosowanie wniosek radnej Bandzul. Komisja 12 głosami za – jednogłośnie wniosek przyjęła.

Pani Bogumiła Olbryś wniosła o ujęcie w projekcie budżetu miasta zadania – przygotowanie dokumentacji technicznej – budowa ul. Żabiej.

Komisja w wyniku głosowania 12 głosami za – jednogłośnie przyjęła wniosek radnej Olbryś.

Przewodniczący Komisji zwracając się do Naczelnik WPGiI poprosił o wyjaśnienie czy zadania inwestycyjne ujęte w planie na 2008 rok wszystkie są zawarte w WPI na 2008 rok i czy są jakieś zadania, wpisane w projekcie budżetu, których nie ma w WPI.

Pani Wiesława Serwatko – Naczelnik WPGiI wyjaśniła, że w projekcie budżetu znajdują się wszystkie zadania z WPI, które posiadają opracowaną dokumentację. W WPI nie ma wymienionych literalnie boisk szkolnych, a są one w projekcie budżetu na 2008 rok.

Pan Jan Chojnowski zabierając głos postawił wniosek o wprowadzenie do budżetu miasta na 2008 rok zadań, które zapisane są w WPI, a mianowicie:

  • siegacz od ul. Strzelców Kurpiowskich,

  • ulice: Prosta, Kanarkowa, Ptasia,

  • dokończenie ul. Obrońców Łomży,

  • chodnik przy ul. Zabawnej,

  • remont ciagu pieszego od ul. Obrońców Łomży do ul. Szerokiej.

Komisja 12 głosami za – jednogłośnie wniosek przyjęła.

Pan Paweł Borkowski stwierdził, że od iluś lat nie może domówić się z Prezydentami odnośnie eternitowych dachów na Starym Mieście. Uważa, że wymiana tych dachów to nie są duże pieniądze i dlatego też proponuje, aby miasto wyasygnowała z budżetu miasta kwotę 20 tys. zł z przeznaczeniem na pomoc mieszkańcom w obrębie Starego Rynku w zdjęciu i utylizacji eternitu.

Pani Wiesława Serwatko – Naczelnik WPGiI stwierdziła, że nie wie jak pomóc tym ludziom, ponieważ są to prywatne budynki. Zdjęcie dachu powoduje, że trzeba wykonać go na nowo.

Przewodniczący Komisji stwierdził, że nie ma wątpliwości i Komisja zgodzi się z radnym Borkowski, że trzeba te sprawy uporządkować, ale w związku z tym, że nie jest to takie proste w sensie jak to zrobić technicznie, zaproponował, aby zaplanowane środki w budżecie w wysokości 90 tys. zł przeznaczone zostały m.in. na sporządzanie programu usuwania dachów azbestowych w mieście Łomża. Na podstawie programu będziemy wiedzieli jak rozwiązać problem.

Pani Krystyna Michalczyk – Kondratowicz popierając propozycje radnego Borkowskiego i Przewodniczącego Komisja stwierdziła, że program ten powinien zawierać uwzględnienie ewentualnej pomocy w zdjęciu dachów eternitowych z budynków.

Następnie Pan Zbigniew Lipski zwrócił uwagę, że dotarła do niego informacja, że gospodarka komunalna będzie zabierała pojemniki na segregowane odpady. W związku z tym postawił wniosek o utrzymanie w budżecie miasta na 2008 rok środków finansowych na rozwój systemu selektywnej zbiórki odpadów komunalnych na poziomie 2007 roku oraz dążenie do intensyfikacji selektywnej zbiórki odpadów.

Uzasadniając swój wniosek stwierdził, że nie można zaprzepaścić dotychczas prowadzonych działań w tej kwestii.

Komisja 11 głosami za – jednogłośnie wniosek radnego Lipskiego przyjęła.

W dalszej części posiedzenia Komisja 11 głosami za – jednogłośnie przyjęła wniosek radnej Olbryś dot. zabezpieczenia środków na wykup gruntu i opracowanie dokumentacji technicznej na realizacje ul. Śmiarowskiego.

Pan Paweł Borkowski wniósł o ujęcie w budżecie miasta na 2008 rok zadania – modernizacja ul. Senatorskiej.

Wniosek powyższy został przyjęty w wyniku głosowania 11 głosami za – jednogłośnie.

Pan Zbigniew Szewczyk wniósł o ujęcie zgodnie z harmonogramem zawartym w uchwale scaleniowej realizacji ulic: Konrada Wallenroda i Pana Tadeusza.

Pani Alicja Bandzul ponownie zabierając głos zgłosiła wniosek o opracowanie dokumentacji technicznej pod budowę ul. Podleśnej i Piaski. Uzasadniając wyjaśniła, że było zebranie z mieszkańcami i Pan Prezydent Sroczyński obiecywał, że w 2008 roku będzie to zrealizowane.

Przewodniczący Komisji poddał pod głosowanie wniosek – kto jest za tym, aby przygotować dokumentację z nakładów roku 2008 na ul. Podleśną i Piaski. Komisja 9 głosami za przy braku głosów przeciw i 2 głosach wstrzymujących wniosek przyjęła.

Pan Jerzy Brodziuk stwierdził, że szlaki komunikacyjne wzdłuż Al. Legionów sa bardzo przeciążone i należy rozważyć możliwość przedłużenia od ul. Broniewskiego aż do ul. Piłsudskiego. Chodzi o przebudowę sięgacza. W związku z powyższym wnosi o opracowanie projektu i przebudowę sięgacza od ul. Broniewskiego.

Komisja 11 głosami za – jednogłośnie przyjęła wniosek radnego Brodziuka.

Pan Paweł Borkowski przypomniał, że prosił Komisję o pomoc w sformułowaniu wniosku dot. usuwania azbestu.

Pan Jerzy Brodziuk zaproponował, aby Komisja zwróciła się do Prezydenta Miasta z wnioskiem o uwzględnienie w programie partycypacji z budżetu miasta w usuwaniu odpadów azbestowych z obiektów prywatnych.

Komisja 11 głosami za – jednogłośnie wniosek przyjęła i ustaliła, że wniosek zostanie przekazany do Prezydenta Miasta.

Następnie Przewodniczący Komisji poddał pod głosowanie projekt budżetu miasta na 2008 rok. Komisja w wyniku głosowania 11 głosami za – jednogłośnie zaopiniowała pozytywnie projekt budżetu miasta na 2008 rok w dziale merytorycznie podległym Komisji wraz z przyjętymi w/w wnioskami.

 

 

Ad. 7

 

Pan Mariusz Chrzanowski – Wiceprzewodniczący Komisji przedstawił pisma skierowane do Komisji w sprawie:

 

  • opracowania dokumentacji technicznej ul. Bartniczej – odpowiedź Z-cy Prezydenta na wniosek Komisji z dnia 9 listopada br.

  • umożliwienie zakupu ok. 40 m 2 gruntu przy ul. Strzelców Kurpiowskich – pismo p.p. Darmetko (pismo w załączeniu).

Przewodniczący Komisji wyjaśnił, że pierwsze pismo jest odpowiedzią na wniosek Komisji, a drugie, ponieważ adresatem jest Pan Prezydent, wpłynęło do Komisji do wiadomości. Komisja zajmie się tematem jeżeli wpłynie wniosek Prezydenta w tej sprawie.

W związku z wyczerpaniem porządku Przewodniczący zamknął posiedzenie Komisji.

 

 

  • Data powstania: Data powstania: czwartek, 3 sty 2008 14:20
  • Data opublikowania: czwartek, 3 sty 2008 14:24
  • Data przejścia do archiwum: wtorek, 21 gru 2010 11:01
Banner Cyfrowy Urząd Podawczy
Banner ePUAP
Banner Wojewódzki Biuletyn Informacji Publicznej
Banner Główny Biuletyn Informacji Publicznej