Przybornik
Logo BIP Herb

BIULETYN INFORMACJI PUBLICZNEJ

BIP Urzędu Miejskiego w Łomży

Na 16 posiedzeniu w dniu 29 października 2007 r. Komisja realizowała następujący porządek obrad:

1.Przyjęcie protokołów nr 14/07 i 15/07 z poprzednich posiedzeń Komisji. 2.Zaopiniowanie projektu uchwały w sprawie ustalenia stawki procentowej opłat adiacenckich z tytułu podziału nieruchomości – druk nr 205, 205 A 3.Zaopiniowanie projektu uchwały w sprawie zatwierdzenia Porozumienia z dnia 28 maja 2007 roku w sprawie wspólnej realizacji inwestycji polegającej na budowie dróg – druk nr 200, 200 A. 4.Zaopiniowanie projektu uchwały w sprawie określenia górnych stawek opłat za usługi odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości oraz opróżniania zbiorników bezodpływowych i transportu nieczystości ciekłych – druk nr 212, 212 A. 5.Zaopiniowanie projektów uchwał w sprawie: a)określenia wysokości stawek podatku od nieruchomości na 2008 rok – druk nr 208, 208 A, b)określenia wysokości stawek podatku od środków transportowych na 2008 rok – druk nr 208, 208 B, c)opłaty za posiadanie psów na 2008 rok – druk nr 208, 208 C. 6.Transport miejski – stan istniejący i perspektywy rozwoju. Analiza finansowa MPK – druk nr 213. 7.Sprawy różne.
 

Ad. 1

 

Przewodniczący Komisji poprosił o uwagi do protokołów z poprzedniego posiedzenia Komisji.

Komisja nie wniosła uwag i w wyniku głosowania 8 głosami za – jednogłośnie przyjęła protokół nr 14/07 , a następnie 8 głosami za – jednogłośnie przyjęła protokół nr 15/07.


 

Ad. 2

 

Przewodniczący Komisji poprosił o uwagi wnioski do projektu uchwały w sprawie ustalenia stawki procentowej opłat adiacenckich z tytułu podziału nieruchomości. Wyjaśnił, że generalnie chodzi o dopasowanie górnej granicy stawek do obowiązujących przepisów.

Komisja nie wniosła uwag i w wyniku głosowania 9 głosami za – jednogłośnie zaopiniowała pozytywnie projekt uchwały zgodnie z drukiem nr 205 A.

 

 

Ad. 3

 

Przewodniczący Komisji poprosił o uwagi i wnioski do projektu uchwały dotyczącej zatwierdzenia porozumienia z dnia 25 maja 2007 roku w sprawie wspólnej realizacji inwestycji polegającej na budowie dróg (druk nr 200, 200 A w załączeniu).

Komisja nie wniosła uwag i w wyniku głosowania 8 głosami za – jednogłośnie pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały zgodnie z drukiem 200 A.

 

 

Ad. 4

 

Pan Andrzej Karwowski – Naczelnik WGKOŚiR przedstawił wniosek o podjęcie uchwały w sprawie określenia górnych stawek opłat za usługi odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości oraz opróżniania zbiorników bezodpływowych i transportu nieczystości ciekłych (druk nr 212, 212 A w załączeniu).

Pan Zbigniew Lipski stwierdził, że samorząd z tytułu przyjęcia stawek opłat nie będzie miał nawet jednej złotówki. To, co się stało ogromnie wpłynie na obciążenia. Do tej pory od jednej osoby płaciliśmy 2,68 zł, a teraz będziemy płacili 4,42 od osoby. Opłata wzrasta o 65 %.

Pan Andrzej Karwowski wyjaśnił, że to, co jest ustalane nie ma bezpośredniego przełożenia na ceny usług. Przełożenie na ceny usług ma koszt składowania odpadów na składowisku oraz koszt usług poszczególnych usługodawców, ich własna kalkulacja. Stawki zaproponowane w projekcie uchwały, po uchwaleniu będą stosowane bezpośrednio przy wywozie zastępczym, a jeśli chodzi o firmy, to one nie mogą przekroczyć tej stawki, a poniżej jest dowolność. Istnieje obowiązek ustalenia tych stawek przez Radę Miejską. Obowiązek ten wynika z art. 6 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku.

Pani Bogumiła Olbryś stwierdziła, że podwyżka jest wskazana. Jej zdaniem wszystkie usługi i wszelkie koszty rosną, jest to wymóg życia i czasu, a ponadto firm, z której korzysta czyli MPGKiM, robi to profesjonalnie i dobrze.

Przewodniczący Komisji zwrócił uwagę, że rozporządzenie z jednej strony spowoduje, że więcej śmieci będzie w lasach, a z drugiej zmusza gminy do segregacji odpadów. Pytanie jak my, jako miasto jesteśmy przygotowani do segregacji odpadów.

 

Pan Andrzej Karwowski wyjaśnił, że dopóki nie wybudujemy zakładu gospodarowania odpadami, to segregacja będzie funkcjonowała tak, jak funkcjonuje. Podstawą segregacji jest segregacja u źródła. W obecnej sytuacji do powtórnego przetworzenia nadaje się tylko kilka procent odpadów i nie ma możliwości, żeby wysortować resztę odpadów.

Pan Paweł Borkowski odnosząc się do cen za wywóz odpadów stwierdził, że powinniśmy mieć wpływ na stawki stosowane w MPGKiM. Jeśli mamy pośredni wpływ na ceny wody, to dlaczego nie możemy mieć wpływu na ceny odbioru odpadów. Zaproponował, aby wrócić do tematu na następnym posiedzeniu Komisji.

Pani Krystyna Michalczyk – Kondratowicz stwierdziła, że projekt uchwały, nad którym toczy się dyskusja jest świetnym powodem, aby przyjrzeć się dokładniej gospodarce odpadami komunalnymi. Poparła wypowiedź radnego Borkowskiego, aby przełożyć dyskusję i ponownie podjeść do tego tematu po przeanalizowaniu gospodarki odpadami.

Pani Alicja Bandzul poprosiła o wyjaśnienie co się dzieję z odpadami segregowanymi w gospodarstwach domowych, czy trafiają one razem z pozostałymi odpadami na wysypisko śmieci.

Pan Andrzej Karwowski – Naczelnik WGKOŚiR odpowiadając wyjaśnił, że to nieprawda, że segregowane śmieci idą razem z innymi na wysypisko. MPGKiM ma odbiorcę butelek plastikowych i na to wszystko są karty przekazania. Trzeba jednak stwierdzić, że poziom odzysku nie jest zadawalający, Po pierwsze jest zbyt niski poziom segregacji u źródła, pod drugie za dużo trafia np. butelek do ogólnego pojemnika i po trzecie brak zakładu gospodarowania odpadami blokuje uzyskanie wyższego poziomu odzysku tych odpadów. Odnosząc się do projektu uchwały wyjaśnił, że wszystkie firmy, które działają na terenie miasta zostały poinformowane o przygotowywaniu takiej uchwały i poproszone o przedstawienie swoich stawek jakie stosują i jakie będą stosowały po nowym roku uwzględniając opłatę ekologiczną i tylko dwie firmy odpowiedziały. Na podstawie stawek firmy Winpol przedstawił jak kształtują się opłaty.

Przewodniczący Komisji poprosił o wyjaśnienie co się stanie jeśli Rada nie podejmie tej uchwały.

Pan Andrzej Karwowski wyjaśnił, że w takiej sytuacji Rada nie dopełni obowiązku ustawowego. W sensie praktycznym nic się nie stanie. Jeśli dojdzie do sytuacji, że trzeba będzie zastosować wywóz zastępczy, to trzeba będzie zrobić to za darmo, ponieważ nie będzie stawek. Przypomniał, że Komisja zajmowała się na wiosnę gospodarką odpadami, ale nic nie stoi na przeszkodzie, aby ponownie do tematu wrócić. Komisja mogłaby się zając tematem w kontekście perspektyw rozwoju systemu w momencie kiedy będziemy mogli przedstawić program obejmujący system selektywnej zbiórki. Opracowanie zostało zlecone i jest w trakcie przygotowywania.

Przewodniczący Komisji stwierdził, że z dyskusji wynika, że na sesji Rada powinna taką uchwałę podjąć, natomiast temat odpadów będzie przedmiotem obrad jednego z posiedzeń Komisji. Dlatego też uważa, że należy wystąpić z wnioskiem do Prezydenta o przygotowanie informacji dot. selektywnej zbiórki odpadów z propozycjami działań, które mają zmniejszyć negatywne skutki finansowe wynikające z opłat. Poddał następnie pod głosowanie projekt uchwały zgodnie z drukiem 212 A, który Komisja w wyniku głosowania 9 głosami za, zaopiniowała pozytywnie. Poddał również pod głosowanie wniosek do Prezydenta w sprawie przygotowania informacji. Komisja 9 głosami za, wniosek przyjęła.

 

Ad. 5 a,b,c

 

Przewodniczący Komisji poprosił o pytania i uwagi do propozycji stawek podatków i opłat lokalnych na 2008 rok (wniosek i projektu uchwał w załączeniu).

Pani Krystyna Michalczyk – Kondratowicz zaproponowała, aby stawki podatku od budynków gospodarczych pozostały na poziomie roku bieżącego. Dodała, że wniosek ten został przyjęty przez Komisję Bezpieczeństwa i chodzi o to, aby Komisja Gospodarki Komunalnej wystąpiła z takim samym wnioskiem na sesji.

Przewodniczący Komisji poinformował, że Komisja Rozwoju również zgłosiła na swoim posiedzeniu taki wniosek, aby stawki zawarte w pkt-e 6 wniosku w sprawie stawek podatku i opłat lokalnych dot. podatku od nieruchomości pozostawić na poziomie roku bieżącego. Poddał powyższy wniosek pod głosowanie. Komisja w wyniku głosowania 8 głosami za przy braku głosów przeciw i 1 głosie wstrzymującym wniosek przyjęła. Następnie Komisja 7 głosami za przy braku głosów przeciw i 2 głosach wstrzymujących zaopiniowała pozytywnie projekt uchwały zgodnie z drukiem 208 A wraz z przyjętym wnioskiem.

W dalszej części posiedzenia Komisja, po zapoznaniu się z propozycjami stawek podatku od środków transportowych, w wyniku głosowania 8 głosami za przy braku głosów przeciw i 1 głosie wstrzymującym zaopiniowała pozytywnie projekt uchwały zgodnie z drukiem 208 B.

Przewodniczący Komisji poprosił o uwagi i wnioski do projektu uchwały w sprawie opłat za posiadanie psów.

Pani Alicja Bandzul postawiła wniosek, aby stawka opłaty za psa w budownictwie wielorodzinnym wynosiła 100 zł.

Pani Bogumiła Olbryś stwierdziła, że stawki zaproponowane przez Prezydenta są do zaakceptowania i nie podwyższałaby opłat od posiadania psów. Uważa, że należy zwrócić uwagę na większą ściągalność opłat od właścicieli psów.

Pan Zbigniew Lipski natomiast zaproponował podwyższenie opłaty w budynkach wielorodzinnych do 100 zł. Uważa, że hodowanie psa w bloku jest to torturowanie psa. Uważa, że należy podnieść cenę maksymalnie, a wygospodarowane środki będące różnią pomiędzy tą zaproponowana przez Pana Prezydenta a maksymalna powinny być przeznaczone na schronisko dla zwierząt oraz na zakup i montaż na osiedlach pojemników na psie odchody.

Pan Jerzy Brodziuk stwierdził, że gdyby w ramach tej stawki wręczano właścicielom psów zestaw do usuwania psich odchodów, to podwyżka miałaby uzasadnienie.

Przewodniczący Komisji poddał pod głosowanie, aby opłata od posiadania psów w domkach jednorodzinnych wynosiła 90 zł. W wyniku glosowania 4 głosami za, przy 4 głosach przeciw i 2 głosach wstrzymujących Komisja nie przyjęła wniosku. Następnie poddał pod głosowanie wniosek radnej Bandzul, aby w domkach wielorodzinnych opłata za psa wynosiła 100 złotych. Komisja 7 głosami za przy 1 głosie przeciw i 2 głosach wstrzymujących wniosek przyjęła. Poddał również pod głosowanie wniosek radnego Brodziuka dotyczący zakupu zestawów higienicznych i pojemników na psie odchody. Komisja 7 głosami za przy braku głosów przeciw i 3 głosach wstrzymujących wniosek przyjęła. Następnie poddał pod głosowanie projekt uchwały. W wyniku głosowania 8 głosami za przy 1 głosie przeciw i 1 głosie wstrzymującym Komisja zaopiniowała pozytywnie projekt uchwały opatrzony drukiem nr 208 C wraz z przyjętymi wnioskami

 

 

Ad. 6

 

Pan Andrzej Karwowski – Naczelnik WGKOŚiR przedstawił informację dotyczącą polityki transportowej w mieście (w załączeniu).

Przewodniczący Komisji odnosząc się do przedstawionej informacji stwierdził, że obojętnie jak zrobimy przelotową ul. Wojska Polskiego i Al. Legionów, to zawsze wąskim gardłem w Łomży będzie rondo, Plac Kościuszki, ul. Zjazd i most. Ma nadzieję, że w ramach opracowania rondo i ul. Zjazd będą rozpracowane dokładnie. Uważa, że bardzo prostym elementem, który usprawni ruch na jest trzeci pas na ul. Zjazd. Zwrócił uwagę, aby nie zapomnieć o ul. Zjazd i może rozważyć realizację przejścia podziemnego w obrębie ronda. jest to sprawa do analizy. Jeśli pozostawimy ruch pieszy tak jak to się teraz odbywa, to żadna działania nie pomogą. Należy usprawnić przejście dla pieszych w postaci kładki, czy przejście poziemnego plus wprowadzenie trzeciego pasa i taka jest jego sugestia.

Pan Bogusław Szczech – Dyrektor MPK przedstawił informacje o funkcjonowaniu komunikacji miejskiej w Łomży (w załączeniu). Uzupełniając informację wyjaśnił, że podwyżka cen biletów planowana jest od 1 marca 2008 roku. Wyjaśnił również jak wygląda sprawa rozwieszania plakatów wyborczych w autobusach MPK i wiatach przystankowych.

Komisja nie wniosła uwag i w wyniku głosowania 7 głosami za przyjęła informację zgodnie z drukiem nr 213.

 

 

Ad. 7

 

Pan Mariusz Chrzanowski – Wiceprzewodniczący Komisji przedstawił pisma skierowane do Komisji w sprawie:

 

  • realizacji placu zabaw dla dzieci przy ul. Wojska Polskiego – postanowienie z dnia 8.10.2007 r. (w załączeniu),

  • przyjęcia w budżecie miasta na 2008 rok utwardzenia nawierzchni ul. Kierzkowej w istniejących granicach szerokości z dnia 26.09.2007 r.

  • konserwacji rowu przebiegającego przez posesję Pana Wiesława Borawskiego przy ul. Poznańskiej – Przewodniczący Komisji zaproponował, aby Komisja przyjrzała się w przyszłości jak ta sprawa wygląda.,

  • utwardzenia ul. Bartniczej z dnia 14.09.2007 r. mieszkańców tej ulicy oraz obniżenia poziomu ulicy Bartniczej i zabezpieczenie posesji przed zalaniem Pana A.T. Blusiewicza.

Kończąc posiedzenie Komisji Przewodniczący zaproponował, aby wszystkie sprawy dotyczące przyszłego budżetu zostały przekazane do Prezydenta Miasta celem rozważenia mozliwości ujęcia ich w budżecie miasta na 2008 rok. Pozostałe pisma są do wglądu w Biurze Rady.

Na tym protokół zakończono i podpisano.

  • Data powstania: Data powstania: czwartek, 3 sty 2008 14:17
  • Data opublikowania: czwartek, 3 sty 2008 14:20
  • Data przejścia do archiwum: wtorek, 21 gru 2010 11:00
Banner Cyfrowy Urząd Podawczy
Banner ePUAP
Banner Wojewódzki Biuletyn Informacji Publicznej
Banner Główny Biuletyn Informacji Publicznej