Przybornik
Logo BIP Herb

BIULETYN INFORMACJI PUBLICZNEJ

BIP Urzędu Miejskiego w Łomży

Na 59 posiedzeniu w dniu 22 marca 2006 roku

Komisja realizowała następujacy porządek obrad: 1. Ocena funkcjonowania MPGKiM oraz realizacja uchwały w sprawie restrukturyzacji przedsiębiorstwa. 2. Ocena funkcjonowania wysypiska. Ocena realizacji planu gospodarki odpadami komunalnymi. 3. Zaopiniowanie wniosku o zajęcie stanowiska do propozycji nabycia nieruchomości gruntowych pod ulice miejskie do zasobu miasta Łomża. 4. Zaopiniowanie projektu uchwały w sprawie udzielenia bonifikaty przy sprzedaży użytkowania wieczystego nieruchomości stanowiących własność miasta Łomży. 5. Sprawy różne.
Ad. 1

Przewodniczący Komisji poprosił o pytania i uwagi do przedłożonej informacji o funkcjonowaniu MPGKiM (w załączeniu do protokołu).
Pan Zbigniew Lipski stwierdził, że po zapoznaniu się materiałami cieszy go, że przedsiębiorstwo przy mocnym wsparciu finansowym miasta należycie funkcjonuje. Niepokoją jeszcze niektóre wyniki finansowe np. skąd biorą się tak wysokie zobowiązania w wysokości 2.149.694 zł. Nie wie również w jaki sposób funkcjonuje przedsiębiorstwo jeśli brakuje środków obrotowych na koncie. Cieszy fakt, że nie ma zobowiązań, a jeśli są to znikome zobowiązania wobec dostawców wody i ciepła. Ze spraw, które go niepokoją są również należności z tytułu najmu lokali. W materiale nie pokazano struktury zatrudnienia w przedsiębiorstwie, jakie są zmiany organizacyjne i stan zatrudnienia.
Pan Arkadiusz Kułaga ustosunkowując się do wypowiedzi radnego Lipskiego wyjaśnił, że problemem przedsiębiorstwa są zobowiązania wymagalne, które wprawdzie zmniejszają się, ale nie w takim tempie w jakim życzyłby sobie tego. Brak środków obrotowych wynika z trudności w terminowym płaceniu dostawcom ciepła i wody oraz odbiorcom ścieków. Odnosząc się s do stanu zatrudnienia wyjaśnił, że stan ten nie uległ znaczącej zmianie. Nie zmniejszane jest zatrudnienie ze względu na zwiększenie zakresu świadczonych usług na rzecz miasta.
Pan Janusz Nowakowski zabierając głos w dyskusji stwierdził, że na tle ościennych miast porównywalnych do Łomży nasz MPGKiM radził i radzi sobie bardzo dobrze. Uważa, że firma ta nie przysparza kłopotów .
Przewodniczący komisji poprosił o odpowiedź na pytanie czym tłumaczyć dość znaczny bo 25 % spadek wykonania jeśli chodzi o produkcje ogrodniczą w roku 2005 i 2004 roku. Podobna sytuacja jest w nieczystościach gdzie ok. 24-26 % wykonania ubyło w stosunku do roku 2005.
Pan Arkadiusz Kułaga – dyrektor MPGKiM stwierdził, że generalnie firma wycofuje się z działalności jeśli chodzi o nieczystości płynne poza ZGM. Świadczenie tych usług na poziomie obowiązującym w Łomży wydaje się być niemożliwa i ograniczamy tę działalność do tego, co musimy robić na potrzeby własne, aby nie wynajmować z zewnątrz sprzętu i nie płacić za te usługi. Odnosząc się do spadku produkcji ogrodniczej wyjaśnił, że jest to produkcja wewnętrzna na bazie Grabówki dla potrzeb przedsiębiorstwa i co wysadzane jest w mieście.
Pan Marcin Sroczyński – Z-ca Prezydenta przypomniał, że na tej komisji padały propozycje co do terenu, na którym funkcjonuje Grabówka. Uważa, że na dzień dzisiejszy opłaca się utrzymywać Grabówkę chociażby po to, aby produkować rozsadę i wysadzać sadzonki na terenie miasta. Ok. 30 % wartości oszczędzamy. Należy tylko zastanowić się nad tym, aby Grabówka była na tyle wykorzystywana racjonalnie żeby utrzymywanie w zimie nie obciążało. Były różne pomysły, ale żaden nie „wypalił”. Na dzień dzisiejszy jednak nie ma wątpliwości, że przedsiębiorstwo powinno prowadzić tę działalność, która jest.
Pan Arkadiusz Kułaga – dyrektor MPGKiM wyjaśnił, że Grabówka ogrzewana jest pozyskiwanym drewnem głównie z wycinek drzew i ogrzewanie obiektu nie obciąża. Kosztuje jednak całodobowy dozór
Następnie Przewodniczący Komisji przedstawił pismo Prezydenta dot. realizacji uchwały w sprawie restrukturyzacji przedsiębiorstwa ( w załączeniu do protokołu).
Pan Marcin Sroczyński – Z-ca Prezydenta Miasta wyjaśnił, że słowo prywatyzacja nie powinno w ogóle funkcjonować.. Jeśli mówimy o przekształceniu to tylko w spółkę prawa handlowego, akcyjną bądź z o.o, a więc spółkę będącą w 100 % własnością miasta. Tak jak MPEC i MPWiK są spółkami komunalnymi tak samo MPGKiM będzie miało w 100 % nadzór miejski i nie ma mowy tu o żadnej prywatyzacji. Nie było naszym zamiarem, aby w tym roku przystępować do jakichkolwiek zmian. Ustawa jednak sama wymusza pewne działania. Uchwała została zawieszona przez państwa radnych i w takim stanie była do dnia dzisiejszego była. Do końca nie wiemy czy nie nastąpi jeszcze nowelizacja o finansach publicznych. Ewentualna zmiana na spółkę prawa handlowego pozwoliłaby zachować istniejącą formułę, istniejące miejsca pracy. Największe obawy budzi utrata miejsc pracy i żeby te miejsca pracy utrzymać to trzeba podjąć pewne działania. Ustawa wymusi te działania i z mocy prawa trzeba będzie dokonać przekształcenia. W takim przypadku Rada Miejska będzie musiała podjąć uchwały, ponieważ nie można tego dokonać w formie umowy. Dodał, że na dzień dzisiejszy powstrzymujemy się z wydawaniem opinii co będziemy robić w tym zakresie dalej. Czekamy do dnia 31 marca br. Zwrócił uwagę, że wszystkie szkoły są zakładami budżetowymi i prawdopodobnie będziemy wnioskowali o przekształcenie szkół w jednostki budżetowe, bo ustawa o finansach publicznych nam to umożliwia. Wg nas, najlepszą formą żeby utrzymać dotychczasowe zatrudnienie i aby zakład mógł funkcjonować należycie jest przekształcenie w spółkę prawa handlowego.
Pan Arkadiusz Kułaga – dyrektor MPGKiM wyjaśnił art.24 ustawy o finansach publicznych, który mówi, że do przychodów własnych nie zalicza się przychodów uzyskiwanych z tytułu najmu i dzierżaw lub umów o podobnym charakterze mienia skarbu państwa lub samorządu terytorialnego i wynika z tego to, że MPGKiM do przychodu zakładu budżetowego zaliczać np. czynszu. Dodał, że w dniu 14 marca br. Prezydenci Miasta spotkali się z przedstawicielami związków zawodowych. Zostały przedstawione wszystkie za i przeciw przekształcenia. W trakcie spotkania zapadły uzgodnienia, że wstrzymujemy się z propozycjami do końca miesiąca z racji zapowiadanej nowelizacji ustawy. Wyjaśnił, że nie widzi żadnej rozbieżności zdań pomiędzy kierownictwem a załogą jeśli chodzi o spojrzenie na sprawę przekształcenia. Jeśli dojdzie do tego, że trzeba będzie podejmować decyzję, to będzie musiało odbyć się zebranie załogi. Nadrzędnym celem jest to o czym mówił Prezydent Sroczyński.
Pani Elżbieta Kirchner – Przewodnicząca NSZZ „Solidarność” zabierając głos stwierdziła, że spotkali się tu po to, aby usłyszeć jaka jest ocena przedsiębiorstwa, jak radni wyobrażają sobie przekształcenie przedsiębiorstwa. Uważa, że należy poczekać aż się pojawi nowelizacja ustawy i dopiero wtedy podejmować odpowiednie działania rozważając czy jest taka możliwość, aby ta firma przetrwała w dotychczasowej formie tym bardziej, że dobrze prosperuje, czy też trzeba podjąć jakieś działania żeby to usprawnić ale nie kosztem pracowników. Potwierdziła, że związki zawodowe chcą rozmawiać i chcemy dążyć do tego, aby załoga utrzymała swoje miejsca pracy i jeżeli ustawa nie obliguje do przekształceń i nie ma z tego tytułu żadnych sankcji, to firma może nadal funkcjonować w istniejących strukturach.
Przewodniczący Komisji zamknął dyskusję. Stwierdził, że z dyskusji wynika, że przedsiębiorstwo pracuje właściwie jest ukierunkowane w sposób prawidłowy i jeśli będzie zachodziła konieczność zmian wówczas będziemy dyskutować z udziałem z załogi, kierownictwa i Prezydentów. Następnie poddał pod głosowanie – kto jest za pozytywna oceną działalności MPGKiM oraz realizacji uchwały w sprawie przekształcenia przedsiębiorstwa. Komisja w wyniku głosowania 8 głosami za – dokonała pozytywnej oceny przedsiębiorstwa.



Ad. 2

Pan Arkadiusz Kułaga – dyrektor MPGKiM przedstawił informację na temat składowiska odpadów komunalnych ( w załączeniu do protokołu). Zwrócił uwagę, że ilość odpadów maleje i nie wie co jest tego przyczyną.
Pan Zbigniew Lipski stwierdził, że zestawienie na str. 12 informacji pokazuje jaka jest ilość odpadów i praktycznie od roku 2002 i są to znikome skoki. Ilość odpadów maleje we wszystkich firmach. Niepokojące byłoby gdyby ilość odpadów malała tylko w MPGKiM. Jego zdaniem sytuacja ta spowodowana jest inną produkcją materiałów pakowych, a także wpływ na to ma sortowanie odpadów na plastik, opakowania szklane itd. W mieście nie przybywa mieszkańców w związku z tym skąd maja brać się większe ilości śmieci.
Przewodniczący Komisji kończąc dyskusje stwierdził, że materiał dokładnie opisuje funkcjonowanie wysypiska i wg informacji funkcjonuje to prawidłowo. Poddał pod głosowanie przedłożoną informację. W wyniku głosowania 8 głosami za – jednogłośnie dokonała pozytywnej oceny funkcjonowania składowiska odpadów komunalnych.
Następnie, zwracając się do dyrektora MPGKiM, Przewodniczący Komisji poprosił o zajęcie sprawą, z którą zwraca się wspólnota mieszkaniowa nieruchomości przy ul. Rządowej 9 w Łomży (pismo w załączeniu do protokołu).
Pan Arkadiusz Kułaga – dyrektor MPGKiM stwierdził, że nie ma takiego zagrożenia, o jakim piszą mieszkańcy, a poza tym firma już podjęła ten temat.


Ad. 3

Pan Marcin Sroczyński – Z-ca Prezydenta Miasta przedstawił wniosek o nabycie nieruchomości gruntowych pod ulice miejskie (druk nr 634 w załączeniu). W przypadku ul. Nowogrodzkiej wcześniej, czy później miasto będzie musiało nabyć grunt pod drogę.
Komisja nie wniosła uwag i w wyniku głosowania 7 głosami za – jednogłośnie zaopiniowała powyższy wniosek pozytywnie.


Ad. 4

Przewodniczący Komisji przedstawił wniosek podpisany przez 11 radnych oraz projekt uchwały w sprawie udzielania bonifikat przy sprzedaży użytkowania wieczystego nieruchomości stanowiących własność miasta Łomży (druk nr 639 w załączeniu).
Pan Paweł Borkowski stwierdził, że wniosek podpisał, ale będzie przeciw podjęciu tej uchwały. Uważa, że jest nieźle, miasto zyskuje stosując obowiązującą bonifikatę.
Pan Zbigniew Lipski zwrócił uwagę, że został przyjęty budżet miasta na rok bieżący. Dlaczego mamy robić coś, co wiąże ręce następnej Radzie. Podjęcie tej uchwały zmniejszy wpływy do budżetu i jeśli następna Rada uzna, że może taką decyzję podjąć, bo wpływy do budżetu są dobre, to podejmie taką decyzję.
Pan Jan Bajno zgodził się z wypowiedzią radnego Lipskiego i postawił wniosek, aby decyzje w tej sprawie pozostawić Radzie następnej kadencji w związku z tym, że jej podjęcie spowoduje uszczuplenie budżetu miasta.
Komisja w wyniku głosowania 5 głosami za przy braku głosów przeciw 2 głosach wstrzymujących wniosek przyjęła. W związku z powyższym głosowanie nad projektem uchwały stało się bezzasadne.


Ad. 5

Przewodniczący Komisji przedstawił pisma skierowane do Komisji w sprawie:

- złego stanu ul. Cegielnianej i jak najszybszą jej budowę (w załączeniu),
- najmu nieruchomości w drodze przetargu – pismo p. Marianny Marczyk (w załączeniu) – w związku z nieobecności Z-cy Prezydenta Miasta Komisja ustaliła, że tematem tym zajmie się na następnym posiedzeniu,
- przekazania przez miasto gruntów na rzecz ŁTPCh „Hospicjum” (w załączeniu).
Pan Jan Bajno zaproponował, że na następnym posiedzeniu przedstawi propozycję rozwiązania i zapozna członków komisji o co tak naprawdę wnioskodawcy chodzi. Głównie chodzi o to, ze przy dzierżawach na czas określony żaden z podmiotów nie ma prawa i możliwości skorzystania ze środków unijnych. Dodał, że ten temat nie tylko dotyczy Hospicjum. Z podobnym problemem boryka się „Edukator”.
Komisja przyjęła propozycję radnego Bajno.
W związku z wyczerpaniem porządku Przewodniczący zamknął posiedzenie komisji.


  • Data powstania: Data powstania: poniedziałek, 19 cze 2006 09:48
  • Data opublikowania: poniedziałek, 19 cze 2006 09:52
  • Data przejścia do archiwum: wtorek, 19 gru 2006 10:16
Banner Cyfrowy Urząd Podawczy
Banner ePUAP
Banner Wojewódzki Biuletyn Informacji Publicznej
Banner Główny Biuletyn Informacji Publicznej