Przybornik
Logo BIP Herb

BIULETYN INFORMACJI PUBLICZNEJ

BIP Urzędu Miejskiego w Łomży

Na 48 posiedzeniu w dniu 24 sierpnia 2005 roku

komisja realizowała następujący porządek obrad: 1. Zaopiniowanie projektu uchwały w sprawie określenia zasad nabywania, zbywania i obciążania nieruchomości stanowiących własność miasta Łomża oraz ich wydzierżawiania lub najmu na okres dłuższy niż 3 lata. 2. Zaopiniowanie projektu uchwały w sprawie odstąpienia od obowiązku przetargowego trybu zawarcia umowy użyczenia nieruchomości położonej w Łomży przy ul. Dwornej 22. 3. Ocena funkcjonowania Miejskiego Przedsiębiorstwa Wodociągów i Kanalizacji sp. z o.o. w Łomży – analiza zadań finansowych i rzeczowych w 2005 roku. 4. Informacja Prezydenta Miasta dot. funkcjonowania małych i średnich przedsiębiorstw w Łomży oraz kierunków ich rozwoju w najbliższych latach. 5. Informacja dot. pozyskiwania inwestorów i inwestycji z zewnątrz. 6. Ocena realizacji budżetu miasta za I półrocze 2005 roku w dziale merytorycznie podległym komisji – druk nr 498 7. Sprawy różne.
Ad. 1

Przewodniczący komisji poprosił otworzył dyskusję nt. projektu uchwały w sprawie określenia zasad nabywania, zbywania i obciążania nieruchomości stanowiących własność miasta Łomża oraz ich wydzierżawiania lub najmu na okres dłuższy niż 3 lata, poprawek do projektu i odpowiedzi Prezydenta Miasta w tej sprawie (w załączeniu do protokołu).
Pan Marcin B. Sroczyński – Z-ca Prezydenta przed rozpoczęciem dyskusji przedstawił ofertę firmy Inter Grąd, która zamierza w Łomży wybudować fabrykę i zatrudniać na początek 30 , a docelowo 50 osób. Aby takie przedsięwzięcie rozpocząć, firmie potrzebny jest grunt z możliwością wydzierżawienia na 11 lat. Dlatego też zwrócił się do komisji z prośbą o zaopiniowanie przedstawionego wniosku mając na uwadze miejsca pracy. Uważa, że teren, o którym mowa w przedłożonej ofercie jest idealnym miejscem do takiego przedsięwzięcia.
Pan Paweł Borkowski zabierając głos, mając na uwadze sąsiednią działkę, stwierdził, że raz Prezydent zasięga opinii komisji w sprawie dzierżawy działki, a innym razem nie. Dlaczego radni nie zostali powiadomieni, że zostanie sprzedany majątek miasta. Nikt z radnych nie jest przeciwny rozwojowi miasta.
Przewodniczący poddał pod głosowanie przedstawiony wniosek przez Z-cę Prezydenta (oferta w załączeniu do protokołu). Komisja w wyniku głosowania 9 głosami za – jednogłośnie zaopiniowała pozytywnie dzierżawę działki nr 4110/6 położonej w Łomży przy ul. Poligonowej na okres 11 lat.

Następnie Pan Marcin B. Sroczyński – Z-ca Prezydenta Miasta wrócił do sprawy poruszonej przez radnego Borkowskiego. Stwierdził, że działka z halą otrzymała pozytywna opinię, ale niestety
nikt się nie zgłaszał. W momencie kiedy zgłosił się zainteresowany opinia w dalszym ciągu obowiązywała. Został ogłoszony przetarg zgodnie z ustawą o zamówieniach publicznych. Zgłosiło się bardzo wielu zainteresowanych.
Pan Paweł Borkowski w związku z wypowiedzią Z-cy Prezydenta zwrócił się z prośbą o poinformowanie go, w którym roku hala była zgłaszana do przetargu.
Odnosząc się do omawianego projektu uchwały stwierdził, że projekt ten w pełni spełnia wymogi zawarte w ustawie o gospodarce nieruchomościami jak również nakładane na nas zalecenia NIK-u dotyczące zmiany tej uchwały. W żadnym wypadku nie ogranicza woli Rady. Jeśli propozycje radnych miałyby zostać przyjęte, to nastąpi całkowity paraliż nabywania nieruchomości niezbędnych pod inwestycje miejskie.
Pan Zbigniew Szponarski zwrócił uwagę, że przed chwilą komisja opiniowała wniosek w sprawie dzierżawy, więc dlaczego nie można wprowadzić w uchwale w rozdziale III w § 5 zapisu w brzmieniu „po uzyskaniu opinii właściwej komisji Rady”.
Przewodniczący komisji stwierdził, że skoro Pan Prezydent deklaruje, że wszystkie te sprawy związane ze zbywaniem będą zgłaszane do komisji to uważa, że należy ten temat przyjąć i śledzić sprawę na bieżąco.
Pan Jan Bajno nie zgodził się z wypowiedzią Przewodniczącego komisji. Zwrócił uwagę, że są poprawki, należy je przegłosować, a nie przyjmować deklaracje. Zgłosił poprawki i prosi o przegłosowanie.
Pan Paweł Borkowski stwierdził, że tak jak „czyszczone” jest miasto ze wszystkich działek to jeszcze nie było i nie będzie. Dodał, że sprawdzi, które działki były zbywane za zgodą komisji, a które nie. Zgodził się z wypowiedzią radnego Bajno.
Przewodniczący komisji stwierdził, że temat już raz był omówiony i po analizie odrzucony przez komisję. Jako Przewodniczący komisji zobowiązany był postawić go pod obrady komisji ponownie. Poprosił o zgłoszenie konkretnych wniosków.
Pan Maciej Głaz stwierdził, że jeżeli chodzi o propozycję Prezydenta odnośnie nowelizacji projektu uchwały jest ona zbyt daleko idąca i ogranicza jawność wszystkich sprzedaży terenu. Uważa, że uchwalając opiniowanie, niekoniecznie wydawanie zgody, doprowadzimy do tego, że radni i społeczeństwo będzie o tym wiedziało. Unikniemy pomówień. Jego zdaniem w uchwale muszą być zapisy mówiące o opiniowaniu przez merytoryczną komisję, które nie są wiążące. Prezydent odpowiada za sprawy kupna, sprzedaży, nie możemy narzucać Prezydentowi działania gospodarczego, bo to on jest odpowiedzialny za miasto, ale opinia i jawność sprzedaży jest konieczna.
Pan Zbigniew Lipski stwierdził, że odpowiedzialność obowiązuje Prezydenta i wszystkich zarządzających. Ustawodawca stworzył silnego prezydenta, wójta, burmistrza, natomiast odebrał pewne prawa i przywileje radzie i musimy się z tym pogodzić. Decyzje w sprawie zbywania nieruchomości podejmie Prezydent, natomiast Rada powinna mieć prawo wyrazić swoją opinię.
Pan Jan Bajno zwrócił uwagę, że ustawa wyraźnie mówi, że sprawy te są w zadaniach i kompetencji rady miasta, a rada ma swoją pomocniczą komórkę jaką jest komisja. Komisja nie może wyrażać zgody, a jedynie wyrażać opinię i dlatego też proponuje wprowadzić zapis „po zasięgnięciu opinii właściwej komisji Rady”. Jego zdaniem należy zachować treść, która była dotychczas, przytoczył zapis z obowiązującej uchwały dotyczący zamiany nieruchomości. Uważa, że przy tym też powinien być zapis dot. zasięgania opinii komisji. Postawił wniosek, aby w tym punkcie projektu uchwały dot. zamiany dopisać również „po uzyskaniu opinii właściwej komisji Rady”.
Pan Zbigniew Szponarski postawił wniosek o rozszerzenie projektu uchwały o zapis w rozdziale III § 5 o zapis „po zasięgnięciu opinii właściwej komisji”
Pan Jan Bajno uzupełniając wniosek radnego Szponarskiego wniósł o uzupełnienie również rozdziału IV, w którym jest mowa o najmie, dzierżawie, o ruchu ziemią ogólnie, o zapis w brzmieniu „po zasięgnięciu opinii właściwej komisji Rady”.
Przewodniczący komisji poddał pod głosowanie wniosek radnego Szponarskiego uzupełniony o wniosek radnego Bajno. Komisja w wyniku głosowania 9 głosami za – jednogłośnie wniosek przyjęła. Następnie komisja w wyniku głosowania 9 głosami za – jednogłośnie zaopiniowała projekt uchwały wraz z przyjętą poprawką.


Ad. 2

Przewodniczący komisji przedstawił wniosek o podjęcie uchwały w sprawie odstąpienia od obowiązku przetargowego trybu zawarcia umowy użyczenia nieruchomości położonej w Łomży przy ul. Dwornej 22 (w załączeniu do protokołu). Poprosił o uwagi.
Komisja nie wniosła uwag i w wyniku głosowania 9 głosami za – jednogłośnie zaopiniowała pozytywnie projekt uchwały zgodnie z drukiem 496 A.


Ad. 3


Przewodniczący komisji przypomniał, że Komisja Gospodarki Komunalnej w swoim planie pracy na 2005 rok zawarła temat analiza funkcjonowania MPWiK, jest on przedmiotem obrad, pomimo tego, że wcześniej tematem tym zajmowała się Komisja Rewizyjna. Dodał, że przedłożony materiał w miarę dokładnie precyzuje niektóre rzeczy. Poprosił o pytania.
Pan Jan Bajno poprosił o wyjaśnienie, jeśli chodzi o realizacje kanalizacji, czy uwzględniona jest w roku bieżącym ul. Fr.Skowronka. Chciałby postawić wniosek o realizację tego zadania i żeby to był wniosek Komisji Gospodarki Komunalnej. Problem polega na tym, że mieszkańcy posiadają szamba, a w związku z tym, że jest to teren podmokły wszystko spływa do szamb.
Pan Grzegorz Lewańczuk – Prezes MPWiK wyjaśnił, że ulica ta jest uwzględniona, ale wiąże się to z pozyskaniem środków. Środki miały pochodzić z funduszy ZZPOR, ale decyzja była taka, a nie inna i środków nie ma. Wniosek będzie składany ponownie.
Pan Zbigniew Lipski stwierdził, że sądził, iż dyskusja potoczy się w innym kierunku. Uważa, że założone kierunki powoli są realizowane i jeśli są wyniki, to ciężko będzie Panu Prezydentowi wystąpić o zmianę taryfy. Łomża posiada firmy komunalne i z całą satysfakcją stwierdza, że przez tyle lat udało się nie dopuścić do tego, aby firmy komunalne były poza zasięgiem samorządu. MPWiK się rozwija, problem awaryjności praktycznie odpadł, nie mówi się o tym ponieważ firma działa właściwie i wyposażona jest w odpowiedni sprzęt.
W związku z tym, że innych uwag nie zgłoszono Przewodniczący komisji poddał pod głosowanie przedstawioną analizę działalności MPWiK. Komisja w wyniku głosowania 9 głosami za, przy braku głosów przeciw i 1 glosie wstrzymującym dokonała pozytywnej oceny działalności spółki.


Ad. 4, 5

Pani Wiesława Serwatko – Naczelnik WPGiI przedstawiając informację o funkcjonowaniu małych i średnich przedsiębiorstw w Łomży (w załączeniu do protokołu) wyjaśniła, że wydział nie posiada takich informacji i zawarte w materiale dane są wyciągnięte z roczników statystycznych. Urząd też nie ma bezpośredniego wpływu na rozwój tych przedsiębiorstw. Taką informację należałoby uzyskać od stowarzyszeń, które zrzeszają te przedsiębiorstwa. Co do pozyskiwania inwestorów z zewnątrz wyjaśniła, że w związku z uchwaleniem Strategii Promocji Gospodarczej, nasza działalność jakby się dopiero zaczyna.
Pan Lech Kołakowski przypomniał, że w poprzedniej kadencji Rady Miejskiej zgłoszono wniosek o utworzenie miejskiego banku ziemi. Jeśli mamy ściągnąć inwestorów z zewnątrz, to bez zabezpieczenia terenu, takich inwestorów nie ściągniemy. Uważa, że powinno to być jedno z zadań wprowadzone do budżetu.
Innych uwag nie zgłoszono.


Ad. 6

Pani Jadwiga Kozłowska – Skarbnik Miasta przedstawiła sprawozdanie z wykonania budżetu miasta za I półrocze 2005 roku (w załączeniu do protokołu), a także wykonanie planu rzeczowo-finansowego inwestycji.
Pan Paweł Borkowski zaproponował, aby dokonać analizy każdej inwestycji zawartej w planie od początku do końca. Chciałby wiedzieć, które pozycje w roku bieżącym nie zostaną wykonane.
W trakcie omawiania poszczególnych inwestycji komisja uznała, że nie jest w stanie dokonać oceny realizacji inwestycji i mając na uwadze niskie wykonanie inwestycji rzeczowe i finansowe, w wyniku głosowania 8 głosami za – jednogłośnie, przyjęła wniosek zobowiązując Prezydenta do przedstawienia na najbliższej sesji Rady Miejskiej szczegółowej informacji nt. wykonania planu rzeczowo-finansowego inwestycji. Ustalono, że po otrzymaniu szczegółowej informacji poszczególnych inwestycji komisja dokona oceny wykonania budżetu miasta za I półrocze 2005 roku w dziale merytorycznie podległym komisji.
Pan Paweł Borkowski zwrócił uwagę na pozycję – modernizacja stadionu miejskiego. Poprosił o wyjaśnienie, czy w sytuacji kiedy stadion nie będzie realizowany, Pan Prezydent nie może zawnioskować na sesji o przekazanie części środków na boisko boczne, o które dopomina się ŁKS.
Pan Zbigniew Szponarski stwierdził, że na ten temat powinien wytłumaczyć się Pan Prezydent Sroczyński. W trakcie jednego z posiedzeń komisji członek zarządu wyraźnie powiedział, że boisko nie jest potrzebne, parking przy stadionie nie jest potrzebny, a dzisiaj ŁKS chce pieniądze na boisko.

Ad. 7

Przewodniczący komisji przedstawił pisma skierowane do Komisji Gospodarki Komunalnej w sprawie :

- uruchomienia inwestycji zawartej w budżecie 2005 roku pn. (... realizacja ulic: Cicha, Piaskowa, Polna, Sybiraków, Marynarska, Kierzkowa, Cegielniana, Ptasia, Śniadeckiego”. – ustalono, że pismo zostanie przekazane Prezydentowi Miasta,
- odświeżania poziomego oznakowania ulic – pismo skierowane do SM „Perspektywa” otrzymała do wiadomości Komisja Gospodarki Komunalnej,
- remontu drogi łączącej ul. Przykoszarową z Al. Piłsudskiego – pismo w załączeniu do protokołu.
W związku z wyczerpaniem porządku Przewodniczący komisji zamknął posiedzenie komisji.

  • Data powstania: Data powstania: czwartek, 13 paź 2005 10:27
  • Data opublikowania: czwartek, 13 paź 2005 10:31
  • Data przejścia do archiwum: poniedziałek, 24 paź 2005 08:18
Banner Cyfrowy Urząd Podawczy
Banner ePUAP
Banner Wojewódzki Biuletyn Informacji Publicznej
Banner Główny Biuletyn Informacji Publicznej