Przybornik
Logo BIP Herb

BIULETYN INFORMACJI PUBLICZNEJ

BIP Urzędu Miejskiego w Łomży

Protokół nr 18/21 z dnia 25 stycznia 2021 r.

Posiedzenie Komisji otworzył i obradom przewodniczył Pan Ireneusz Waldemar Cieślik – Z-ca Przewodniczącego Komisji Gospodarki Komunalnej, Rozwoju i Przedsiębiorczości, który po zapoznaniu się z listą obecności stwierdził prawomocność obrad. Poprosił o uwagi do proponowanego porządku posiedzenia (w załączeniu). Komisja uwag nie zgłosiła i przyjęła następujący porządek obrad: 1. Przyjęcie protokołu nr 17/20 z dnia 30 grudnia 2020 r. 2. Zaopiniowanie projektu uchwały w sprawie wyrażenia zgody na sprzedaż, w trybie bezprzetargowym, nieruchomości położonej w Łomży przy ul. Świerkowej – druk nr 549, 549 A. 3. Zaopiniowanie projektu uchwały w sprawie wyrażenia zgody na sprzedaż, w trybie bezprzetargowym, nieruchomości położonej w Łomży przy ul. Szosa do Mężenina – druk nr 550, 550 A. 4. Zaopiniowanie projektu uchwały w sprawie wyrażenia zgody na sprzedaż, w trybie przetargu, nieruchomości stanowiącej własność Miasta Łomża na Prawach Powiatu położonej przy ul. Spokojnej – druk nr 551, 551 A. 5. Zaopiniowanie projektu uchwały w sprawie zaliczenia ulic w Łomży do kategorii dróg gminnych i ustalenia ich przebiegu – druk nr 544, 544 A. 6. Informacja o wydatkowaniu środków z Funduszu Przeciwdziałania COVID – 19 na zadania inwestycyjne Miasta Łomża do końca 2020 roku – druk nr 548. 7. Przyjęcie planu pracy Komisji na 2021 rok oraz propozycji tematów do planu pracy Rady Miejskiej na 2021 rok. 8. Przyjęcie sprawozdania z działalności Komisji za 2020 rok. 9. Sprawy różne.

Ad. 1

            Przewodniczący obrad poprosił o uwagi do protokołu z poprzedniego posiedzenia Komisji.

     Komisja przyjęła protokół nr 17/20 z dnia 30 grudnia 2020 r. bez uwag.

 

 

Ad. 2

            Przewodniczący obrad otworzył dyskusję na temat projektu uchwały w sprawie wyrażenia zgody na sprzedaż, w trybie bezprzetargowym, nieruchomości położonej w Łomży przy ul. Świerkowej (wniosek i projekt uchwały w załączeni)

            Głosów w dyskusji nie zgłoszono.

            Komisja, w wyniku głosowania 11 głosami za – jednogłośnie, pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały określony drukiem nr 549 A.

 

Ad. 3

            Przewodniczący obrad otworzył dyskusję na temat projektu uchwały w sprawie wyrażenia zgody na sprzedaż, w trybie bezprzetargowym, nieruchomości położonej w Łomży przy ul. Szosa do Mężenina (wniosek i projekt uchwały w załączeniu)

            Głosów w dyskusji nie zgłoszono.

            Komisja, w wyniku głosowania 9 głosami za, przy braku głosów przeciw i 2 głosach wstrzymujących, pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały określony drukiem nr 550 A.

 

Ad. 4

            Przewodniczący obrad otworzył dyskusję na temat projektu uchwały w sprawie wyrażenia zgody na sprzedaż, w trybie przetargu, nieruchomości stanowiącej własność Miasta Łomża na Prawach Powiatu położonej przy ul. Spokojnej (wniosek i projekt uchwały w załączeniu)

            Głosów w dyskusji nie zgłoszono.

            Komisja, w wyniku głosowania 9 głosami za, przy braku głosów przeciw i 2 głosach wstrzymujących, pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały określony drukiem nr 551 A.

 

 

 

 

Ad. 5

            Przewodniczący obrad otworzył dyskusję na temat projektu uchwały w sprawie zaliczenia ulic w Łomży do kategorii dróg gminnych i ustalenia ich przebiegu (w załączeniu).

            Głosów w dyskusji nie zgłoszono.

            Komisja, w wyniku głosowania 11 głosami za – jednogłośnie, pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały określony drukiem nr 544 A.

 

Ad. 6

            Przewodniczący obrad otworzył dyskusję na temat wydatkowania środków z Funduszu Przeciwdziałania COVID – 19 na zadania inwestycyjne Miasta Łomża do końca 2020 roku (informacja w załączeniu).

            Głosów w dyskusji nie zgłoszono.

            Komisja, w wyniku głosowania 11 głosami za – jednogłośnie, przyjęła informacje określoną drukiem nr 548 A.

 

Ad. 7

            Przewodniczący Komisji przedstawił projekt planu pracy Komisji Gospodarki Komunalnej, Rozwoju i Przedsiębiorczości na 2021 rok (w załączeniu). Poprosił o propozycję i uwagi do przedłożonego projektu planu pracy oraz o zgłaszanie propozycji do planu pracy Rady Miejskiej na 2021 rok. Poinformował, że zgodnie z pismem Przewodniczącej Rady Miejskiej do planu pracy Rady Miejskiej należy zgłaszać tylko te tematy, których procedowanie na sesji określają obowiązujące przepisy (pismo w załączeniu).

            Uwag i propozycji nie zgłoszono.

            Komisja, w wyniku głosowania 11 głosami za – jednogłośnie, przyjęła plan pracy Komisji na 2021 rok (w załączeniu).

 

Ad. 8

            Przewodniczący Komisji przedstawił sprawozdanie z działalności Komisji Gospodarki Komunalnej, Rozwoju i Przedsiębiorczości za 2020 rok (w załączeniu). Poprosił o uwagi.

            Komisja nie zgłosiła uwag i w wyniku głosowania 11 głosami za – jednogłośnie, przyjęła sprawozdanie z działalności Komisji za 2020 rok.

 

Ad.9

            Andrzej Garlicki – Z-ca Prezydenta Miasta poinformował, że zachodzi konieczność zmiany uchwały, która regulowała darmowe przejazdy młodzieży szkolnej na terenie miasta, ponieważ zmieniła się sytuacja MPK jeśli chodzi o współpracę z gminami.    Obecnie spółka tylko z jedną gminą kontynuuje współpracę i tę współpracę będziemy dalej prowadzić poprzez przyjęte przez Radę Miejską porozumienie docelowe. Gminą tą jest gmina Piątnica. W związku z tym chciał zapytać jak radni się na to zapatrują i czy taki wniosek będzie przyjęty.

Radny Andrzej Grzymała poprosił o informację do kiedy obowiązuje umowa z Piątnicą. Stwierdził następnie, że część ul. Zdrojowej jest w granicach miasta, a część w granicach gm. Łomża. Mieszkańcy proszą, aby autobus MPK zawracał na pętli, która jest w granicach gminy.

Andrzej Garlicki – Z-ca Prezydenta Miasta wyjaśnił, że „stare porozumienie” aneksowane jest do końca stycznia, ale w związku z tym, że wójt Piątnicy poprosił, aby procedowanie przełożyć na marzec, porozumienie będzie aneksowane ponownie do końca marca. Pewne rzeczy są już wdrożone teraz na bazie obowiązującego porozumienia, a reszta będzie regulowana porozumieniem, które zostanie przedstawione Radzie Miejskiej w formie projektu uchwały z wnioskiem o jej podjęcie w miesiącu marcu. Odnosząc się do kwestii ul. Zdrojowej stwierdził, że wspólnie   ponieważ tam nie ma gdzie zawrócić. Możliwości tych jest bardzo niewiele, a w zasadzie są tylko dwie. Albo pętla przy górze Królowej Bony, albo tzw. nawrotka przy ul. Królowej Bony, która znajduje się granicach administracyjnych miasta i pozostaje nam tylko ta możliwość. Dodał, że nie my to spowodowaliśmy, chcieliśmy tę współpracę kontynuować, ale nie ma takiej woli ze strony gmin.

Janusz Nowakowski – Prezes MPK Sp. z o.o. przedstawiając aktualną sytuację spółki stwierdził, że problem generalnie wziął się z tego, że komunikacją miejską zaczęło jeździć coraz mniej osób. Pasażerami spółki są generalnie ludzie starsi, natomiast ludzie starsi co do zasady, w większości są zwolnieni z opłat i ekonomicznie nie miało to większego wpływu, ale problem zrobił się wtedy, gdy przestały funkcjonować szkoły i autobusy jeździły w rozkładzie wakacyjnym. Pomimo wakacyjnego rozkładu oraz zmniejszenia kosztów, wpływy były tak małe, że trzeba było się zastanowić co z tym fantem zrobić. Dopóki dotyczyło to miasta, to dzięki radnym i Panu Prezydentowi udało się finansowo zabezpieczyć rok 2021 w ten sposób, że dopasowaliśmy ilość proponowanych przejazdów kilometrów do kwoty, jaką dysponowało miasto i to już jakoś się spina, ale spina się tylko wtedy, jeśli nie będzie kursów za miastem. Wyszło na to, że przy starej zasadzie, która funkcjonowała, że za miasto MPK może jeździć tylko wtedy jeśli wpływy z biletów pokrywają koszty, bo nie ma podstawy formalno-prawnej, żeby miasto mogło finansować przewozy nie na swoim terenie. Stąd też został zastosowany taki manewr, że zostały gminom wypowiedziane dotychczasowe umowy, natomiast rozmowy dotyczące ewentualnych partycypacji były tak trudne, że nic z tego nie wychodziło, więc jedynym sposobem było postawienie sprawy na ostrzu noża. Porozumienia zostały wypowiedziane, ale nie załatwiało to sprawy negatywnie, bo gminy dostały propozycje nowego porozumienia wg standardów jakie obowiązują na dzisiaj w Polsce zgodnie z przepisami. Wójtowie, przyzwyczajeni do tego, że do tej pory gminy w ogóle nic nie dokładały, a to jest ewenement w skali kraju, bo wszędzie jest partycypacja gmin dopłaty do wozokilometra, ponieważ żadna komunikacja miejska nie jest w 100 % finansowana z biletów, szczególnie w Łomży, ponieważ mamy dosyć bogaty pakiet ulg. Należałoby zweryfikować te ulgi pod takim kątem, że jeśli gminy nie chcą finansować, to należy zlikwidować te ulgi, które były w trakcie współpracy z gminami. W całej Polsce komunikacje miejskie są coraz bardziej deficytowe, bo coraz mniej osób jeździ w autobusach m.in. z powodu obostrzeń. Dodatkowo, poza tym, że nie jeżdżą ludzie, bo mają ograniczone poruszanie się, zostały wprowadzone obostrzenia, z których wynika, że w autobusie nie może być więcej osób niż połowa miejsc siedzących i 1/3 osób zarejestrowanych, co powoduje, że nawet tam, gdzie autobusy były pełne, to formalnie nie mogły być pełne, bo było dużo skarg, że jest za ciasno i nie spełnione były obostrzenia. Stwierdził następnie, że w naszym prawie funkcjonuje ustawa o przewozach pasażerskich, ustawa o transporcie zbiorowym, która dotyczy komunikacji miejskiej i pozostałych, ale są też ustawy, które dodatkowo określają ulgi ustawowe, które musza być honorowane przez wszystkich przewoźników. W przypadku ulg ustawowych komunikacja miejska musi stosować te ulgi, natomiast nie ma żadnej refundacji w odróżnieniu od komunikacji zamiejskiej. Komunikacja miejska jeżeli wozi pasażera, jeśli uczeń jedzie z biletem ulgowym, to automatycznie przewoźnik, dając bilet ulgowy za 100 zł, drugie 100 zł dostaje z budżetu państwa. W komunikacji miejskiej nie ma takiej możliwości i albo wójt dopłaca do swoich uczniów, albo prezydent do swoich. W przypadku miasta sprawa jest oczywista, bo Rada Miejska takie decyzje niedawno podejmowała. Natomiast jeśli dalej ma funkcjonować komunikacja miejska w obecnym kształcie to musi dopłacać, bo przecież ktoś musi dopłacać do różnicy między kosztami, a wpływami z biletów, a wpływy są coraz niższe i nie ma dopłat z budżetu państwa. Gmina ma przewoźnika, który dostaje dopłatę do biletów ulgowych, który zgodnie z przepisami dostaje 3 zł do wozokilometra, czego nie ma komunikacja miejska, a poza tym 21 stycznia Sejm podjął ustawę, że przewoźnikom zamiejskim będzie rekompensować straty z tytułu obostrzeń covidowych np., jeśli autobus do Pniewa jedzie pusty, to PKS ma 3 zł do kilometra i dopłatę do połowy miejsc covidowych. MPK nie jest w stanie bez dofinansowania gmin jeździć. Nie jest to tak naprawdę wina wójtów i innych konkretnych osób. Jest to sytuacja formalno-prawna, która zmusiła ich do takiego działania i nadal „kombinuje się” nad następnymi ulgami dla komunikacji zamiejskiej, który będą polegały na tym, że ze wszystkich PKS-ów w Polsce zrobić tzw. dywizję PKP i PKP Intersity ma przejąć wszystkie komunikacje i mają dostać „dodatkową kasę” z budżetu państwa, czyli komunikacja miejska będzie mocno wzmacniana, finansowana i wójtowie nie mieli wyjścia. Musieli z tego skorzystać, bo po co płacić MPK za przewozy, skoro bez dopłaty mogą mieć to samo.

Andrzej Garlicki – Z-ca Prezydenta Miasta stwierdził, że problem jest jeden, bardzo poważny dla mieszkańców gmin, że wjeżdżając do Łomży mają dwie opcje, albo wysiąść na granicach miasta albo na dworcu i dla nich to nie jest komfortowa sytuacja, bo dojeżdżają do szpitala, do szkół itd. Jeżeli komunikacja miejska jest tak mocno wzmacniana finansowo, że wójt nie musi dokładać złotówki, to nie ma co się dziwić, że broni się przed współpracą z MPK, gdzie musi dopłacać. Dodał, że trzeba zareagować skoro te porozumienia z gminami nie funkcjonują i nasi mieszkańcy finansują MPK. Nie widzi żadnego powodu, dlaczego mielibyśmy jako mieszkańcy Łomży finansować dzieci mieszkańców innych gmin.

Radny Andrzej Grzymała stwierdził, że jeśli wójtowie sąsiednich gmin chcą z nami zawrzeć umowę, to tak, w przeciwnym razie musimy to zmienić, bo radnych mieszkańcy miasta też rozliczają.

Radny Andrzej Podsiadło uważa, że jest to rzecz oczywista, bo nas nie stać na finansowanie mieszkańców sąsiednich gmin.

Andrzej Garlicki – Z-ca Prezydenta Miasta stwierdził, że wszyscy jesteśmy zgodni jeśli chodzi o wprowadzenie zmiany. Dodał, że widzi to w ten sposób i taka propozycję przedstawił Prezydentowi odnośnie wypracowania karty Łomżyniaka, która będzie umożliwiała szereg bonusów m.in. wprowadzone przywileje darmowych przejazdów dla młodzieży i seniorów, czy zniżki do naszych jednostek miejskich typu pływalnia, filharmonia. Sprawa ta wymaga jednak przepracowania i przygotowania, a na dzisiaj, to na co powinniśmy zareagować, to przyjąć uchwałę, która tę sprawę uporządkuje.

Przewodniczący obrad stwierdził, że w ubiegłym tygodniu odbyło się spotkanie z udziałem przedstawicieli spółdzielni mieszkaniowych, wspólnot oraz zarządców nieruchomości w sprawie działań na rzecz poprawy utrzymania czystości i porządku na terenie miasta. Z tego, co się zorientował, wypracowana została jakaś deklaracja. Poprosił o informację na ten temat.

Andrzej Garlicki – Z-ca Prezydenta Miasta podziękował uczestnikom spotkania, a następnie przedstawił Deklarację „czystości” (w załączeniu).

W związku z wyczerpaniem porządku Przewodniczący zamknął posiedzenie Komisji.

 

                                                                                       Z-ca Przewodniczącego

                                                                                  Komisji Gospodarki Komunalnej,

                                                                                    Rozwoju i Przedsiębiorczości

           

                                                                                  Ireneusz Waldemar Cieślik

                                                                                             

  • Data powstania: Data powstania: wtorek, 6 kwi 2021 11:12
  • Data opublikowania: wtorek, 6 kwi 2021 11:14
Banner Cyfrowy Urząd Podawczy
Banner ePUAP
Banner Wojewódzki Biuletyn Informacji Publicznej
Banner Główny Biuletyn Informacji Publicznej