Przybornik
Logo BIP Herb

BIULETYN INFORMACJI PUBLICZNEJ

BIP Urzędu Miejskiego w Łomży

Protokół nr 11/20 z dnia 6 lipca 2020 r.

Posiedzenie Komisji otworzył i obradom przewodniczył Pan Witold Chludziński – Przewodniczący Komisji Gospodarki Komunalnej, Rozwoju i Przedsiębiorczości, który po zapoznaniu się z listą obecności stwierdził prawomocność obrad. Poprosił o uwagi do proponowanego porządku posiedzenia (w załączeniu). Komisja nie wniosła uwag i przyjęła następujący porządek obrad: 1. Przyjęcie protokołu nr 9/20 z dnia 20 maja 2020 r. oraz nr 10/20 z dnia 27 maja 2020 r. 2. Zaopiniowanie projektu uchwały w sprawie wyrażenia zgody na sprzedaż, w trybie bezprzetargowym, nieruchomości położonej w Łomży przy ul. por. Łagody – druk nr 437, 437 A. 3. Zaopiniowanie projektu uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie ustalenia maksymalnej liczby zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych na terenie miasta Łomża – druk nr 448, 448 A. 4. Informacja na temat realizacji Programu Rozwoju Przedsiębiorczości „przedsiębiorcza Łomża – otwarta na biznes” za 2019 rok – druk nr 447. 5. Sprawy różne: - rozpatrzenie pisma mieszkańców ul. Poznańskiej.

Ad. 1

 

            Przewodniczący Komisji poprosił o uwagi do protokołów z poprzednich posiedzeń Komisji.

     Komisja jednogłośnie przyjęła protokół nr 9/20 z dnia 20 maja 2020 r. oraz

protokół nr 10/20 z dnia 27 maja 2020 r.

 

Ad. 2

 

            Henryka Pezowicz – Naczelnik WGN przedstawiła wniosek i projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na sprzedaż, w trybie bezprzetargowym, nieruchomości położonej w Łomży przy ul. por. Łagody (w załączeniu).

            Przewodniczący Komisji otworzył dyskusję.

            Głosów w dyskusji nie zgłoszono.

            Komisja, w wyniku głosowania 8 głosami za, przy braku głosów przeciw i 6 głosami wstrzymującymi, pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały określony drukiem nr 437 A.

 

Ad. 3

 

            Beata Jagielak – Dardzińska – Naczelnik WSZ przedstawiła wniosek i projekt uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie ustalenia maksymalnej liczby zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych na terenie miasta Łomża (w załączeniu).

            Przewodniczący Komisji otworzył dyskusję. Stwierdził, że wg niego ilość punktów sprzedaży nie ma wpływu na spożycie alkoholu. Dodał, że jest to jego odczucie i jego opinia, a w chwili obecnej jeśli następuje taka rozbudowa miasta, bo niestety idzie w terenach północno-wschodnich i takie punkty nie są przeszkodą i przyczyną do większego spożycia alkoholu.

            Radny Andrzej Grzymała stwierdził, że chciałby zwrócić uwagę na jeden z ważnych podmiotów, który był w Łomży m.in. sieć Tesco, która wyprowadziła się z galerii Veneda. W wyniku rozmów z innymi podmiotami, które prowadzą działalność w galerii Veneda okazuje się, że ludzie, którzy tam pracują boją się, że utracą miejsca pracy. Wycofała się już księgarnia, a są inne sklepy, które również mają się stamtąd wycofać. Jeśli tam nie wróci „spożywka” w postaci jakiejś sieci, a wiadomo, że jeżeli wejdzie sieć, to będzie chciała mieć punkt sprzedaży alkoholu. Na razie są dwie, które „tam się starają wejść”, ale pod warunkiem takim, że będą mieć dostęp do sprzedaży alkoholu. Dodał, że podziela zdanie Przewodniczącego Komisji odnośnie tego, że ilość punktów nie zwiększa alkoholizmu. Jego zdaniem zwiększenie o 20 punktów sprzedaży alkoholu nie zwiększy nam alkoholizmu, a wręcz przeciwnie, będziemy mieli większe możliwości przeciwdziałania alkoholizmowi.

            Więcej głosów w dyskusji nie zgłoszono.

            Komisja, w wyniku głosowania 5 głosami za, przy 7 głosach przeciw i 2 głosach wstrzymujących, negatywnie zaopiniowała projekt uchwały określony drukiem nr 448 A.

 

Ad. 4

 

            Małgorzata Puchała – Naczelnik COP przedstawiła informację na temat realizacji Programu Rozwoju Przedsiębiorczości „Przedsiębiorcza Łomża – otwarta na biznes” za 2019 rok (w załączeniu).

            Przewodniczący Komisji otworzył dyskusję. Poprosił o informację na temat terenów południowo-zachodnich, bo był taki okres przed ustaleniem planu zagospodarowania przestrzennego, że poważny inwestor chciał podpisywać umowy przedwstępne z mieszkańcami. Czy ten inwestor wycofał się, czy nie.

            Małgorzata Puchała – Naczelnik COP wyjaśniła, że wg jej wiedzy jeżeli chodzi o tę konkretną firmę deweloperską, która miała podpisywać umowy, to ta firma uznała, że jest to zbyt duży wysiłek w tej sytuacji i odstąpili, natomiast sama firma deweloperska, która się kontaktowała z właścicielami, absolutnie nie skreśla tego kontaktu i myśli, że w momencie, kiedy będzie uchwalony plan zagospodarowania przestrzennego, to na pewno ktoś się pojawi. Dodała, że w ramach działań w roku bieżącym, zostały wysłane pisma, na mocy porozumień, które mamy zawarte z Polską Agencją Inwestycji i Handlu oraz z Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości, dotyczące promocji tych terenów jak również pozyskania strategicznego inwestora, który przyciągnie innych. Stwierdziła, że jest bardzo duży odzew i oczekują od nas lepszego przygotowania tych terenów i na tej bazie będziemy zbierali oświadczenia tych gruntów, dopasowane wg wymogów RODO, które pozwolą w kluczowym momencie, kiedy pojawi się inwestor, na przekazanie kontaktów na podstawie umowy powierzenia przetwarzania danych osobowych oczywiście w celach zakupu tych nieruchomości. Podkreśliła, że działania z naszej strony będą prowadzone bardziej intensywnie, gdyż plan będzie uchwalony w II połowie roku.

            Przewodniczący Komisji stwierdził, że nie wie na ile to jest wiarygodnie, ale dotarły do niego takie informacje, że ten przyszły inwestor, bo to było tak, że było dwóch inwestorów, jeden chciał nabyć grunty, a drugi to był deweloper, i że nie doszło do porozumienia między nimi. Inwestorzy powoływali się na inwestycję w Strykowie i to z tą inwestycją do końca nie wyszło rozliczenie z gruntami. Mieszkańcy zrobili rozeznanie i do takiej sytuacji doszło.

            Radny Marek Dworakowski zwrócił uwagę, że pomimo epidemii coronawirusa liczba zawieszeń i zakończenia działalności gospodarczych w okresie kwiecień – maj jest taka sama jak w roku 2019, czyli rozwój lokalnej przedsiębiorczości jest stosunkowy dobry i nie ma w związku z epidemią gwałtownych zmian.

            Małgorzata Puchała – Naczelnik COP wyjaśniła, że przedstawiona informacja obejmuje okres do maja, a dzisiaj ma bieżącą informację za miesiąc czerwiec zarówno roku bieżącego, jak i ubiegłego i absolutnie nie widać zniżki. „Założeń” działalności gospodarczej jest dokładnie tyle samo, co w ubiegłym roku, zmian z zawieszeniem w roku 2019 było 41, a w roku 2020 tylko 3, zmian ze wznowieniem w roku bieżącym było 20, a w roku ubiegłym było 17, natomiast zakończeń działalności w roku bieżącym było 16, a w ubiegłym – 21. Jej zdaniem jest to związane z tarczą antykryzysową dlatego, że w zależności od form finansowania, wymagane jest, aby działalność gospodarcza była nie zawieszana. Odnosząc się do sytuacji na lokalnym rynku pracy za miesiąc czerwiec 2020 roku (informacja w załączeniu) zwróciła uwagę, że nie ma dramatycznej sytuacji jeżeli chodzi o zatrudnienie osób. Ilość nowych osób zarejestrowanych w roku 2020 w czerwcu wyniosła 287 i była to dokładnie taka sama liczba jak w czerwcu 2019 roku, a w stosunku do miesiąca poprzedniego jest spadek bezrobotnych o 45 osób. Z przedstawionych danych nie wynika, żeby coś się złego działo. Dodała, że we wrześniu zostaną przeprowadzone kolejne badania ankietowe wśród przedsiębiorców, aby się dowiedzieć więcej, aczkolwiek z bieżących kontaktów też nie wynika, aby działo się źle.

            Więcej głosów w dyskusji nie zgłoszono.

 

                       

Ad. 5

 

            Przewodniczący Komisji przedstawił pismo mieszkańców ul. Poznańskiej w sprawie zmiany organizacji ruchu na ul. Poznańskiej (w załączeniu). Uważa, że mieszkańcy mają rację, ponieważ zabudowania usytuowane są blisko krawędzi jezdni, a ponadto pojazdy do 15 ton skracają sobie drogę i na rondzie skręcają w lewo nie dojeżdżając do ul. Meblowej. Dzieje się to często w godzinach nocnych i jest bardzo uciążliwe dla mieszkańców. Mieszkańcy rozumieją, że pojazdy muszą dojechać do zakładów przemysłowych, ale są też takie, które mogą tę trasę ominąć.

            Andrzej Garlicki – Z-ca Prezydenta Miasta stwierdził, że rzeczywiście jest to uciążliwe dla wszystkich mieszkańców w każdym terenie miasta tam, gdzie przejeżdżają ciężarówki. W pewnych jednak okolicznościach nie da się tego ruchu zablokować. Jeśli chodzi o ul. Poznańską zostało wprowadzone ograniczenie do 15 ton i cały tranzyt został skierowany na ul. Meblową. Mocno więc został odciążony ten odcinek między rondem na Poznańskiej, a drugim rondem na ul. Wojska Polskiego, od ruchu tranzytowego i ciężkiego. Nie mniej jednak dojazd do przedsiębiorstw, do firm musi być umożliwiony, a trzeba jeszcze dodać, że od ul. Piłsudskiego jest komunikacja od różnych zakładów i firm, do tego zakłady na terenie byłej Bawełny i również stacja Moya, która zwracała się z prośbą o zezwolenie na ruch ciężarówek do tej stacji, stron jest dużo i dużo różnych interesów do pogodzenia. Jego zdaniem to uregulowanie, które obecnie obowiązuje jest optymalnym. Nie możemy zamknąć ul. Poznańskiej, bo ona jest jedną z ważniejszych dróg jeśli chodzi o przedsiębiorczość i komunikację między przedsiębiorstwami, a z drugiej strony ten ciążki ruch zewnętrzny „wyrzuciliśmy” na ul. Meblową i to jest znacząca ulga, ale nie widzi możliwości, abyśmy mogli ograniczyć jeszcze bardziej ten ruch, ponieważ w tym momencie ograniczymy rozwój przedsiębiorczości, która jest usytuowana w tym terenie miasta głównie. Poinformował, że kierowane były pisma i do policji i do ITD z prośbą, aby kontrole były solidniejsze, częstsze patrole i ci wszyscy, którzy przekraczają przepisy jeśli chodzi o możliwość wjazdu na tego typu ulicę , byli karani. Jego zdaniem kontrola jest niewystarczająca i to w różnych obszarach miasta. Dodał, że od ITD otrzymał odpowiedź wyjaśniająca, że przy tym stanie kadrowym, który mają, nie są w stanie wykonywać więcej patroli. Natomiast policja jeszcze nie udzieliła odpowiedzi, ale spodziewa się pisma w podobnym tonie. Być może, gdyby Rada wystosowała takie pisma do policji i ITD byłby to kolejny głos w dyskusji w obronie mieszkańców, ale prośba też o bardziej aktywne działanie.

            Przemysław Chrostowski – Z-ca Naczelnika WGK poinformował jeśli chodzi o policję , że został powołany specjalny zespół, który będzie przyglądał się tonażom. Pierwsze spotkanie odbyło się w czwartek i sądzi, ze będzie odpowiedź jeśli chodzi o ilość kontroli. Potwierdził, że nie można wprowadzać większych ograniczeń jeśli chodzi o ul. Poznańską, bo i tak są one dość mocno obwarowane. Ponadto pamiętać należy, że nawet gdybyśmy postawili znaki np. 3,5 t, to ten ruch do posesji do firm będzie odbywać się, a dotyczyć to będzie do ruchu tranzytowego, który na dzień dzisiejszy jest bardzo znikomy. Zwrócił uwagę, że firmy jeżeli chodzi o duży tabor ciężarowy rozwijają się i ta ul. Poznańska jest obciążona, ale poprzez to, że jest duża ilość zakładów, które tam funkcjonują i nie możemy wprowadzić dodatkowych obostrzeń, które spowodują wyhamowywanie przedsiębiorczości. Rozumie mieszkańców, ale nie da się pogodzić tego jednym ruchem, który spowodowałby, że od jutra ciężarówki przestają jeździć.

            Radny Ireneusz Cieślik zwrócił uwagę na firmy, które wożą żwir przez ul. Poznańska, również asfalt i jest tego troszeczkę. Zauważył, że nie dotyczy to tranzytu. Podobnie jest z firmą, która produkuje płytki betonowe na ul. Piłsudskiego. Ciężarówki jeżdżą już od 6.00 rano i jedna firma uniemożliwia ludziom egzystencję.

            Andrzej Garlicki – Z-ca Prezydenta Miasta stwierdził, że zgadza się z wypowiedzią radnego i uważa, że nadużywają tej infrastruktury. Ponadto firmy te zwróciły się z prośbą, aby miasto wydało zgodę na przejazd ciężarówek przez most do Piątnicy, na co nie ma naszej zgody, ponieważ most ma swoje ograniczenia. Firmy dbają o swój interes i próbują wykorzystać każde możliwe ułatwienie, natomiast miasto nie ma narzędzi, aby stać na skrzyżowaniach i pilnować, ponieważ jest to kompetencja policji i ITD. Jeszcze większe ograniczenie na ul. Poznańskiej niczego nie rozwiązuje, bo będzie to kolejny znak, który nie będzie egzekwowany jeżeli nie będzie większej kontroli policji i ITD, które mają i kompetencje i uprawnienia. Zgadza się z mieszkańcami co do uciążliwości ruchu pojazdów, ale jest to kwestia kontroli policji i egzekwowania istniejących przepisów, bo dodatkowe ograniczenia niczego nie zmienią. Uważa, że głos czy Komisji, czy Rady Miejskiej w tej sprawie, w imieniu mieszkańców, będzie najlepszym działaniem. Poinformował, że planowana jest lokalizacja na wlotach miasta kamer, które pozwalają na sczytanie tablic rejestracyjnych o co m.in. wnioskowała policja, aby można było kontrolować sytuację także w ramach poszukiwań aut. Uważa, że tego typu kamery można też umiejscowić na tego typu ulicach, gdzie występują problemy i wtedy byłoby narzędzie, ale w dalszym ciągu jest to kwestia policji jak z tego będzie korzystała.

            Przewodniczący Komisji zaproponował, aby Komisja przekazała petycję mieszkańców do policji z opinią Komisji Gospodarki Komunalnej i Komisji Bezpieczeństwa. W związku z tym, że Pan Prezydent zna temat, Komisja nie będzie kierowała petycji mieszkańców do Pana Prezydenta.

            Radny Wojciech Michalak zwrócił uwagę, że nie Komisja, a Rada Miejska powinna zwrócić się do Komendanta Miejskiego Policji.

Przewodniczący Komisji, odnosząc się do wypowiedzi radnego Michalaka, zaproponował, aby petycję mieszkańców przekazać Radzie Miejskiej, która wystąpi do Komendanta Miejskiego Policji.

Andrzej Garlicki – Z-ca Prezydenta Miasta zobowiązał się do przygotowania treści pisma do KMP.

Przewodniczący Komisji poddał pod głosowanie – kto jest za takim rozwiązaniem. Komisja, jednogłośnie, przyjęła propozycję Przewodniczącego Komisji.

 

Następnie Przewodniczący Komisji przedstawił pismo Wydziału Inwestycji, Rozwoju i Funduszy Zewnętrznych UM w sprawie przeniesienia terminu przedłożenia Raportu Konwentu ds. Realizacji „Programu Rozwoju Miasta Łomża do roku 2020 plus” z realizacji programu za 2019 rok z sesji wrześniowej na sesję listopadową (w załączeniu).

Radny Andrzej Podsiadło, w związku z remontem ul. Dwornej, zwrócił się do Prezydenta Miasta            z prośbą, aby samochody z wielkim ciężarem nie jeździły przez ul. Jana z Kolna, która „jest bardzo słabiutka”. Część kierowców stosuje się do zaleceń, natomiast część dalej przejeżdża tą ulicą.                         

W związku z wyczerpaniem porządku Przewodniczący zamknął posiedzenie Komisji.

 

 

 

                                                                                              Przewodniczący

                                                                                  Komisji Gospodarki Komunalnej,

                                                                                    Rozwoju i Przedsiębiorczości

           

                                                                                           Witold Chludziński

  • Data powstania: Data powstania: czwartek, 20 sie 2020 11:55
  • Data opublikowania: czwartek, 20 sie 2020 11:57
Banner Cyfrowy Urząd Podawczy
Banner ePUAP
Banner Wojewódzki Biuletyn Informacji Publicznej
Banner Główny Biuletyn Informacji Publicznej