Przybornik
Logo BIP Herb

BIULETYN INFORMACJI PUBLICZNEJ

BIP Urzędu Miejskiego w Łomży

Protokół nr 9/19 z dnia 20 sierpnia 2019 r.

Posiedzenie Komisji otworzył i obradom przewodniczył Pan Witold Wł. Chludziński – Przewodniczący Komisji Rozwoju, Przedsiębiorczości i Zagospodarowania Przestrzennego, który po zapoznaniu się z listą obecności i stwierdzeniu quorum, przedstawił porządek posiedzenia (w załączeniu). Poprosił o uwagi do zaproponowanego porządku posiedzenia. Radny Ireneusz Waldemar Cieślik zawnioskował, aby sprawę mieszkańców rozpatrzyć w pierwszej kolejności. Komisja poprawkę przyjęła jednogłośnie. Więcej uwag nie zgłoszono, komisja realizowała następujący porządek posiedzenia: 1. Przyjęcie protokołu nr 8/19 z dnia 8 lipca 2019 r. 2. Zapoznanie się z prośbą mieszkańców miasta dotyczącą zmian w projekcie m.p.z.p. 3. Informacja na temat funkcjonowania Budżetu Obywatelskiego Miasta Łomża. 4. Informacja Prezydenta Miasta na temat działań miasta mających na celu tworzenie warunków do inwestowania i pozyskiwania inwestorów. 5. Sprawy różne.

Ad. 1

 

            Przewodniczący obrad poprosił o uwagi do protokołu z poprzedniego posiedzenia Komisji.

            Komisja przyjęła protokół nr 8/19 z dnia 8 lipca 2019 roku bez uwag.

 

Ad. 2

 

Przewodniczący przystępując do realizacji poprosił zainteresowanych o przybliżenie problemu.

Mieszkanka miasta przedstawiła swoje uwagi do opracowywanego projektu m.p.z.p. terenów Osiedla Wschód (pismo w załączeniu do protokołu), zwracając się do radnych z prośbą, aby z ich działki zabrać tylko połowę terenu na pas drogowy. Uważają bowiem to za bardziej uczciwe rozwiązanie.

Prezydent Andrzej Garlicki zabierając głos w dyskusji i odnosząc się do wniosku Państwa stwierdził, że argumenty są nawet słuszne. Podkreślił, że wszyscy uważają za zasadne przyjęcie m.p.z.p. tego terenu, ponieważ należy uporządkować istniejący tam stan, a ta część miasta powinna się rozbudowywać w uporządkowany sposób. Przypomniał, że plan opiera się na Studium i przebieg proponowanej drogi jest taki, jak przewiduje Studium, które przyjęte zostało w 2016 roku. Dodał, że teren ten przeznaczony jest pod budownictwo wielorodzinne, teren ten właściciele prawdopodobnie i tak sprzedadzą jakiemuś deweloperowi. Jeszcze raz podkreślił, że rozumie zainteresowanych i wychodząc naprzeciw ich oczekiwaniom chcą zaproponować, aby na drogę wziąć po połowie, z działki Państwa i sąsiada. Należy jednak zdawać sobie sprawę z konsekwencji, które przybliży Architekt.

Tomasz Walczuk – Naczelnik WAR wyjaśnił, że Wojewoda, jako organ nadzorczy, oceniając uchwałę w sprawie m.p.z.p. będzie sprawdzał jej zgodność ze Studium i często, nawet niewielkie przesunięcie w stosunku do Studium, powodowało uchylenie uchwały, twierdząc, że plan jest niezgodny ze Studium. W tym przypadku powstaje wiec potencjalne ryzyko. Kolejna kwestia, to przesuwając tą drogę na grunty sąsiednie może spowodować, że kolejni zainteresowani będą chcieli rozmawiać z radnymi dlaczego tak się stało. Należy więc pamiętać o konsekwencjach tej decyzji. Podkreślił, że Prezydent, który kreuje politykę przestrzenną, może próbować pewnych rozwiązań, które wydają się wątpliwe. Jeżeli więc taka będzie wola Prezydenta to „przetestują”, co z tego wyjdzie. Zauważył, że Zarządzenie Prezydenta o rozstrzygnięciu uwag zostało wydane, zostało więc rozesłane do wszystkich zainteresowanych. W związku z tym, że projekt planu będzie wykładany ponownie, wszyscy zainteresowani będą mogli jeszcze raz zgłaszać uwagi i na tym etapie będzie nowy projekt drogi, jeżeli „nie rozsypie się” układ działek poniżej, ewentualnie da się to zrobić logicznie, będzie to przedstawiane i wszyscy będą mogli z tym się zapoznać i również wnosić uwagi do tego rozwiązania.

Prezydent Andrzej Garlicki dodał, że próbują wychodzić naprzeciw oczekiwaniom zainteresowanych, ponieważ w pewnym stopniu są zasadne, uważa jednak, że o „krzywdzie” nie mogło być mowy, ponieważ zainteresowana w drodze negocjacji mogłaby „uzyskać swoje”. Przychylają się jednak do prośby Państwa i przerysowują tą drogę. Zwracają jednak radnym uwagę, że podejście Wojewody, w ramach nadzoru, do proponowanych zmian w m.p.z.p. może być różne, ponieważ w Studium droga wytyczona jest konkretnie w tym miejscu.

Tomasz Walczuk – Naczelnik WAR wyjaśnił, że rozmawiał z planistą i być może trzeba będzie ponowić Zarządzenie Prezydenta o rozstrzygnięciu uwag, bo Prezydent niejako zmienia zdanie.

W trakcie dyskusji radni poparli działania i propozycję rozwiązania proponowane przez Prezydenta, zdając sobie sprawę z przedstawionych konsekwencji.

Kończąc dyskusję Komisja odnosząc się do prośby mieszkańców stwierdziła, że popiera propozycje rozwiązania przedstawioną przez Prezydenta i ma nadzieję, że będzie ona możliwa do realizacji i przyjęta w projekcie planu przedłożonego Radzie do uchwalenia.

 

Ad. 3

            Przewodniczący Komisji wprowadzając do tematu poprosił Naczelnik WKS o przybliżenie informacji.

            Ewa Sznejder – Naczelnik WKS zabierając głos przybliżyła informację o realizacji budżetu obywatelskiego zawartą w druku 225 (w załączeniu do protokołu).

            Prezydent Andrzej Garlicki zabierając głos w dyskusji stwierdził, że jak zauważyli radni jest problem z inwestycjami realizowanymi przez MPGKiM. Starają się wszystko nadrobić, ale opóźnienia są. Ma nadzieję, że po interwencjach sytuacja poprawi się.

Krzysztof Święcki – Naczelnik WIR zabierając głos dodał, że można by było te zlecenia odebrać MPGKiM, ale chcąc w chwili obecnej ogłosić przetarg unijny należy liczyć się z określoną procedurą. Ma nadzieję, że MPGKiM po wielu rozmowach ruszy z pracami i zadania zostaną wykonane. Odpowiadając radnemu Podsiadle zapewnił, że schody i oświetlenie Zjazd, Zamiejska zostaną zrobione. Jeżeli chodzi o monitoring, to będzie uwzględniony w jednym z projektów całego osiedla.

Prezydent Andrzej Garlicki zabierając głos zaapelował do radnych o zgłaszanie uwag i sugestii do regulaminu kolejnego budżetu.

Ewa Sznejder – Naczelnik WKS zabierając głos dodała, że spotkanie zespołu planowane jest w Domku Pastora 5 września, o godz. 15.30.

            Więcej głosów w dyskusji nie zgłoszono. Komisja informację przyjęła.

 

Ad. 4

 

Przewodniczący Komisji wprowadzając do tematu zwrócił uwagę, że radni materiały otrzymali, prosi więc o uwagi i pytania.

W trakcie dyskusji zwrócono uwagę na zainteresowanie inwestorów działkami.

Odpowiadając na zapytania radnych dot. Ilości terenów uzbrojonych Małgorzata Puchała - Naczelnik COP poinformowała, że generalnie starają się promować obszary przy ul. Meblowej i ul. Wojska Polskiego, po prawej stronie chociaż nie są to tereny miasta. Łącznie jest tam 70 ha, jednak problem z tymi terenami jest taki, że jest wielu właścicieli i nie są to działki miasta. Dodała, że po lewej stronie ul. Meblowej jest ok. 150 ha i w tym zakresie jest procedowana zmiana planu zagospodarowania przestrzennego i jest tam pełne uzbrojenie.

Przewodniczący odnosząc się do tych 70 ha stwierdził, że ma obawy, co do zagospodarowania.

Prezydent Andrzej Garlicki zabierając głos stwierdził, że promują te tereny i chcą zdobyć dużych przedsiębiorców. W chwili obecnej tworzony jest plan zagospodarowania przestrzennego, tereny wskazane są pod inwestycje, nie są to jednak tereny miejskie. Firma, która próbowała kupić te tereny, robiła dużo szumu, w chwili obecnej działania zostały wstrzymane. Jak powstanie plan, proces przejęcia nastąpi szybko.

Przewodniczący Komisji zabierając głos podkreślił, że żałuje, iż miasto w latach wcześniejszych nie podjęło działań celem przygotowania terenów inwestycyjnych. Jako przykład podał Kolno.

Małgorzata Puchała - Naczelnik COP zabierając głos zwróciła uwagę, że problemem miasta jest to, iż nie posiada swoich terenów, są to tereny prywatne, a każdy właściciel będzie dbał o swój interes. Wiadomo więc, jakie są ceny działek w Łomży.

Prezydent Andrzej Garlicki zabierając głos zwrócił uwagę, że Łomża, chociaż zaludnieniem podobna jest do Suwał, to obszarowo jest o połowę mniejsza. Ponadto otoczona jest Gminą Łomża, która jest bardzo dobrej sytuacji, ponieważ posiada tanie grunty i przez jej obszar przebiega Via Baltica. Posiada więc najlepsze tereny, które przedsiębiorcy kupują. Gmina Łomża ogranicza obszarowo Łomżę. Nieuniknione jest więc w przyszłości połączenie się.

Odpowiadając radnemu Wojtkowskiemu na zapytanie dotyczące ubojni stwierdził, że nie można powiedzieć, że temat upadł definitywnie, ponieważ w momencie ogłoszenia przetargu, każdy może do niego przystąpić, jeżeli spełni wszystkie warunki. Odpowiadając na zapytanie dotyczące ścieżki rowerowej na ul. Kazimierza Wielkiego wyjaśnił, że ścieżka nie powstała, ponieważ nie była planowana. Sięgacze również będą robione. Dodał, że projekty tych ulic powstały w chwili scalenia i nie przewidywały ścieżek. Bazując więc na tych projektach i na oczekiwaniach wykonywali projekt, a nie zmieniali. Zauważył, że jest to boczne osiedle będzie więc ruch lokalny, który nie będzie przeszkadzał, aby rowery poruszały się po jezdni.

            Krzysztof Święcki – Naczelnik WIR zabierając głos zwrócił uwagę, że możliwość wybudowania ścieżki rowerowej zależy od ilości gruntu zarezerwowanego na pas drogowy.

            Radny Andrzej Podsiadło zabierając glos stwierdził, że czasami lepiej jest odwlec realizację inwestycji, aby   wybudować ścieżkę rowerową, są to bowiem piękne widokowo tereny.

Radny Waldemar Cieślik zabierając głos poddał pod rozwagę, czy jest możliwość budowy ul. Jaworowej do Strugi Lepackiej, z przedłużeniem i dogadaniem się z Gmina Łomża, celem połączenia osiedla.

Prezydent Andrzej Garlicki odpowiadając wyjaśnił, że składają wnioski do Programu budowy dróg samorządowych, między innymi na Jaworową, Grabową, jak również na przedłużenie ul. Meblowej do ul. Nowogrodzkiej, na przeciwko stacji benzynowej. Nie będą więc „wchodzić” w mosty nad Strugą. Ulice Grabowa i Jaworowa będą dochodziły więc do ul. Meblowej.

Tomasz Walczuk – Naczelnik WAR dodał, że z tego co wie, to droga miejska dochodzi do Strugi, natomiast droga gminna na tej Strudze zaczyna się innym miejscu. Drogi te mijają się. Proponuje pozostawić to na dalszy etap, ponieważ realizacja tego będzie stanowiła bardzo duży koszt.

Przewodniczący Komisji zabierając głos zwrócił uwagę, że w latach 90-tych była duża szansa na zagospodarowanie zachodnich terenów miasta, gdy tereny posiadała tam Mleczarnia z Piątnicy.

Radny Andrzej Podsiadło zabierając głos poruszył problem mieszkańców ulic Zdrojowa i Rybaki dotyczący wywożenia zanieczyszczeń z szamb tymi ulicami. Zauważył, że jeżdżą samochody i każdego dnia jest coraz większe natężenie ruchu. Zastanawia się, czym jest to spowodowane, czy tak dużo gospodarstw nie jest podłączonych do kanalizacji. Podkreślił, że coraz większe jest natężenie ruchu oraz występuje uciążliwe zapachy. Prosi o wyjaśnienie, czy ul. Zdrojowa cała jest skanalizowana, czy nie. Jeżeli tak, to transport nieczystości odbywa się z Siemienia i Starej Łomży. Dlaczego więc mieszkańcy Łomży muszą znosić te uciążliwości, skoro Gmina Łomża mogłaby wybudować sobie podoczyszczalnię. Zauważył, że samochody przewożące nieczystości często nie są szczelne, ponadto poruszają się z dużą prędkością. Jest to problem dla mieszkańców tych ulic.

Prezydent Andrzej Garlicki zauważył, że za chwile odbędzie się posiedzenie komisji Gospodarki Komunalnej, w którym będzie uczestniczył Prezes MPWiK, proponuje więc, aby radny o to spytał się Prezesa.

            Więcej głosów w dyskusji nie zgłoszono. Komisja informację przyjęła.

 

Ad. 5

 

W sprawach różnych radny Wojciech Michalak zwrócił się do Prezydenta z prośbą o uaktualnienie książki telefonicznej pracowników, ponieważ w chwili obecnej widnieją pracownicy, którzy już dawno nie pracują, co wprowadza mieszkańców w błąd.

Więcej uwag nie zgłoszono problemów. Na tym posiedzenie Komisji zakończono.

 

 

                                                                                                 Przewodniczący

                                                                                  Komisji Rozwoju, Przedsiębiorczości

                                                                                  i Zagospodarowania Przestrzennego

           

                                                                                           Witold Wł. Chludziński

                                                                                             

 

  • Data powstania: Data powstania: poniedziałek, 9 wrz 2019 09:19
  • Data opublikowania: poniedziałek, 9 wrz 2019 09:20
Banner Cyfrowy Urząd Podawczy
Banner ePUAP
Banner Wojewódzki Biuletyn Informacji Publicznej
Banner Główny Biuletyn Informacji Publicznej