Protokół nr 1/18 z dnia 18 grudnia 2018 r.
Ad. 1
Przewodniczący Komisji przedstawiając wniosek i projekt uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie ustalenia strefy płatnego parkowania, opłat za parkowanie oraz zasad ich poboru (w załączeniu) otworzył dyskusję.
Radny Mariusz Tarka poprosił o wyjaśnienie jaki był zysk z opłat za parkowanie.
Andrzej Karwowski – Naczelnik WGK wyjaśnił, że w 2015 roku przychody wyniosły 240 tys. zł, a koszty 140 tys. zł. Dodał, że płatnego parkowania nie należy traktować jako sposób na zarabianie pieniędzy. Strefa płatnego parkowania jest to narzędzie organizacji ruchu i ma służyć temu, aby wymusić rotację pojazdów w strefie objętej płatnym parkowaniem.
Andrzej Garlicki – Z-ca Prezydenta Miasta poinformował, że temat strefy płatnego parkowania, w poprzedniej kadencji, podejmowany był 4 razy i na każdej Komisji było inne zdanie Państwa radnych. Na pierwszym posiedzeniu wszyscy byli za, na drugim zdania były różne, a na trzecim temat zablokowali. Jego zdaniem strefa płatnego parkowania jest potrzebna, ale strefa która rzeczywiście rozwiąże problem i nie chodzi tu o zarabianie, a o uporządkowanie centrum miasta. Na ten moment nie jesteśmy gotowi, żeby to wprowadzić, ponieważ musza to być technologie, które są nowoczesne i dają możliwości wszystkim kupcom, którzy w tym rejonie handlują, aby włączyć w to jakieś programy lojalnościowe z możliwością mobilnej płatności itd., bo takiej mamy czasy. Wchodzi w to również konieczność rozszerzenia strefy i myśli, że w tej kadencji będzie to problem do rozwiązania. Decyzje będą podejmowane na pewno wraz z ukończeniem remontu Starego Rynku, ponieważ pojawi się konieczność uporządkowania strefy w wymiarze też parkowania. Na dzień dzisiejszy wnioskują o odroczenie tego.
Innych głosów w dyskusji nie zgłoszono.
Komisja, w wyniku głosowania 7 głosami za – jednogłośnie, pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały określony drukiem nr 4 A.
Ad. 2
Przewodniczący Komisji otworzył dyskusję na temat wysokości stawek podatku od środków transportowych (wniosek i projekt uchwały w załączeniu do protokołu).
Głosów w dyskusji nie zgłoszono.
Komisja, w wyniku głosowania 7 głosami za – jednogłośnie, pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały określony drukiem nr 7 A.
Ad. 3
Elżbieta Parzych – Skarbnik Miasta przedstawiła projekt budżetu miasta na 2019 rok (w załączeniu) w działach merytorycznie podległych Komisji.
Przewodniczący Komisji otworzył dyskusję. Poprosił o informację na temat firmy, która wykupuje grunty na obrzeżach miasta. Zauważył, że do zadań miasta będzie należało uchwalenie planu zagospodarowania przestrzennego. Myśli, „że w 2019 roku nie będzie rozpoczęta procedura ustalania studium, bo miał okazję wczoraj być na spotkaniu z tą firmą i był zaskoczony, że oni chcą ten termin maksymalnie szybko przyspieszyć, jeżeli chodzi o ustalenie studium i planu zagospodarowania przestrzennego”. Poprosił również o wyjaśnienie kwestii wykupu gruntów pod powiększenie cmentarza przy ul. Przykoszarowej.
Andrzej Garlicki – Z-ca Prezydenta Miasta wyjaśnił, że zaplanowana w projekcie budżetu miasta na 2019 rok kwota 600 tys. zł na wykup gruntu pod potrzeby cmentarza nie wie czy wystarczy, ale jest po kilku rozmowach i w przyszłym roku chcieliby sfinalizować transakcję wykupu rozłożoną na 3 lata, ponieważ tam jest 1 ha działki. Cały czas też staramy się zorganizować kolumbarium. Jeżeli chodzi o tereny po drugiej stronie ul. Meblowej jest 140 ha, które chcemy objąć nowym miejscowym planem zagospodarowania. Przypomniał, ze w ubiegłym roku został podpisany list intencyjny z Agencją Rozwoju Przemysłu w wymiarze współpracy nad propagowaniem i promocją terenów inwestycyjnych, aby ściągnąć dużych inwestorów. Po drugiej stronie ul. Meblowej przy MPEC-u jest plan miejscowy, obejmujący 40 ha terenu inwestycyjnego. Z rozmów z ARP wiemy, że w Polsce jest deficyt miejsc wielkości 50 ha +, które można przekazać pod inwestycje, albo jest ich bardzo niewiele i stąd pomysł, żeby stworzyć tam plan miejscowy, który obejmie 140 ha. Aby to zrobić najpierw musimy zmienić studium, na okoliczność czego Rada Miejska poprzedniej kadencji podjęła uchwałę i to się dzieje. Studium będzie gotowe do uchwalenia i w lutym-marcu będzie przedłożony Radzie projekt uchwały w tej sprawie do podjęcia i w ślad za tym rozpoczęta zostanie procedura uchwalania miejscowego planu. Firma, o której wspomniał Pan Przewodniczący, jest to firma, która przygotowuje tereny pod duże inwestycje. W Łomży organizuje spotkania i przymierza się do tego, aby te tereny przygotować pod przyszłe, duże inwestycje. Dodał, że nie uczestniczy w tym, nie jest stroną i nie będzie, ale działania te dobrze wróżą dla miasta, bo patrząc na przyszłość Łomży, mamy budującą się wkrótce Via Baltice, a z drugiej strony gotowe tereny pod duże inwestycje. Jeżeli uda się, aby zbiegło się to w czasie to będzie to wymarzona sytuacja dla miasta i ma nadzieję, że te przedsięwzięcia nam się powiodą. Podkreślił, że wykonana praca w wymiarze promocji miasta z ARP skutkuje tym, że jest zainteresowanie i to bardzo dobrze.
Więcej głosów w dyskusji nie zgłoszono.
Komisja, w wyniku głosowania 7 głosami za – jednogłośnie, pozytywnie zaopiniowała projekt budżetu miasta na 2019 rok w działach merytorycznie podległych Komisji.
Ad. 4
Andrzej Garlicki – Z-ca Prezydenta Miasta wyjaśnił, że jeśli chodzi o halę sportową przy SP stwierdził, że Prezydent Miasta jest taką osobą, której nie trzeba przekonywać, żeby taka hala powstała. Nikt inny, tylko oni zainicjowali temat i potrzebę projektowania hali. To, że w budżecie jest zapisanych tyle pieniędzy, wytłumaczyła Pani Skarbnik. Jest taka konstrukcja budżetu i inaczej nie da się tego zrobić. Wpisane zostały środki, które na dzień dzisiejszy mamy, ale będą wolne środki, a dodatkowo jeśli będzie ukończony projekt, będziemy szukać dofinansowania i realizować to zadanie. Co do projektu wyjaśnił, że powstała koncepcja, która jest szacowana na ponad 13 mln. zł, którą absolutnie polecił zmodyfikować. Projektant ma termin do początku maja 2019 roku. Uważa, że będzie to dobry projekt spełniający oczekiwania dyrekcji szkoły i możliwości finansowe miasta, a ponadto będziemy szukać dofinansowania zewnętrznego i na pewno będziemy realizować. Uważa, że w tej kadencji na pewno ta hala powstanie i myśli, że szybciej niż później, nie na finał kadencji, a w okolicach jej środka.
Co do ul. Kolejowej i opłat adiacenckich wyjaśnił, że wnikają one z ustawy i naliczane są od wzrostu wartości nieruchomości. Dodał, że został złożony wniosek, jesteśmy 17 na liście i jest pewność, że dostaniemy dofinansowanie na poziomie 3 mln. zł, czyli połowa inwestycji będzie dofinansowana. Uważa, że ulica ta jest potrzebna, a wręcz konieczna w celu zapewnienia komunikacji i rozwój tamtych terenów.
W związku z wyczerpaniem porządku obrad Przewodniczący zamknął posiedzenie Komisji.
Przewodniczący
Komisji Rozwoju, Przedsiębiorczości
i Zagospodarowania Przestrzennego
Witold Chludziński