Przybornik
Logo BIP Herb

BIULETYN INFORMACJI PUBLICZNEJ

BIP Urzędu Miejskiego w Łomży

Protokół nr 49/18 z dnia 27 i 28 marca 2018 r.

Posiedzenie Komisji otworzyła i obradom przewodniczyła Pani Marianna Jóskowiak - Przewodnicząca Komisji Finansów i Skarbu Miasta, która po zapoznaniu się z listą obecności i stwierdzeniu quorum, przedstawiła porządek posiedzenia (w załączeniu). Wniosła o uzupełnienie porządku obrad o dwie autopoprawki. Jedną, dotyczącą zmian w budżecie miasta – druk nr 823/1, 823 B, 823/2 oraz drugą dotyczącą zmian w WPF – druk 822/1. Wniosła o uzupełnienie porządku obrad o wymienione dokumenty w pkt-e 3 a, b. Poprosiła o uwagi do zaproponowanego porządku obrad. Wniosła również, w związku z brakiem materiałów, o zdjęcie z porządku obrad pkt-u 5 i przełożenie go na następne posiedzenie Komisji. Poddała pod głosowanie zdjęcie pkt-u 5 i uzupełnienie pkt-u 3 a, b o przedłożone autopoprawki. Komisja, w wyniku głosowania 8 głosami za, przy 3 głosach przeciw i 3 głosach wstrzymujących, przyjęła poprawki do porządku obrad. Innych uwag nie zgłoszono. Komisja, w wyniku głosowania 14 głosami za – jednogłośnie przyjęła następujący porządek posiedzenia wraz z poprawkami: 1. Przyjęcie protokołu nr 48/18 z dnia 27 lutego 2018 roku. 2. Informacja Prezydenta Miasta o dokonanych zmianach w budżecie miasta na 2018 rok zarządzeniami nr: nr 65/18 z dnia 28 lutego 2018 r. oraz 95/18 z dnia 13 marca 2018 r. 3. Zaopiniowanie projektów uchwał w sprawie: a) zmian w WPF na lata 2018 – 2031 – druk nr 822, 822 A, 822/1. b) zmian w budżecie miasta na 2018 rok – druk nr 823, 823 A, 823/1, 823 B, 823/2. 4. Analiza finansowania systemu gospodarki odpadami – druk nr 813. 5. Sprawy różne.

Ad. 1

Przewodnicząca Komisji poprosiła o uwagi do protokołu z poprzedniego posiedzenia Komisji.

Komisja przyjęła protokół nr 48/18 z dnia 27 lutego 2018 roku bez uwag.

 

Ad. 2

           

Przewodnicząca Komisji otworzyła dyskusję na temat informacji Prezydenta Miasta o dokonanych zmianach w budżecie miasta Łomża na 2018 rok zarządzeniem nr 65/18 z dnia 28 lutego 2018 r. (w załączeniu). Dodała, że jest również zarządzenie Prezydenta Miasta nr 95/18 z dnia 13 marca 2018, które wpłynęło po wysłaniu zawiadomienia na Komisję. W związku z tym, że nie zostało wprowadzone do porządku dzisiejszego posiedzenia, Komisja przeanalizuje je na następnym posiedzeniu.

Radny Tadeusz Zaremba stwierdził, że Prezydent Miasta przedstawia Komisji Finansów informację, że takich przesunięć dokonał i koniec. Zwrócił uwagę, że zarządzenie nr 95/18 z dnia 13 marca 2018 członkowie Komisji otrzymali wcześniej i nie widzi potrzeby, żeby jego analizę przekładać na następne posiedzenie. Każdy miał możliwość zapoznać się z tym i jeżeli dzisiaj nie ma uwag, to na pewno za tydzień też ich nie będzie.

Przewodnicząca Komisji poprosiła o uwagi do zarządzenia nr 95/18 z dnia 13 marca 2018 roku.

Komisja przyjęła informacje zawartą w zarządzeniach nr 65/18 i 95/18 bez uwag.

 

Ad. 3 a, b

 

Elżbieta Parzych – Skarbnik Miasta przedstawiła wniosek i projekt uchwały w sprawie zmian w WPF na lata 2018 – 2031 wraz z autopoprawką (w załączeniu) oraz wniosek i projekt uchwały w sprawie zmian w budżecie miasta na 2018 rok wraz z autopoprawkami (w załączeniu).

Przewodnicząca Komisji otworzyła dyskusję.

Radny Andrzej Wojtkowski odnosząc się do propozycji zmian w budżecie poprosił o wyjaśnienie kwestii zabezpieczenia 20 tys. zł na rozbudowę monitoringu na terenie ogrodów działkowych. Zwrócił uwagę, że wokół Łomży mamy kilka ogrodów działkowych i nikt nie prosi o monitoring. Ktoś powie „niewielka kwota”, ale za chwile przyjdą kolejne ogrody działkowe, będziemy kłaść asfalt, drogi budować itd. Poprosił o wyjaśnienie skąd to się wzięło, że my dotujemy jeden z ogrodów na terenie miasta Łomży.

Andrzej Karwowski – Naczelnik WGK wyjaśnił, że miasto, gmina ma obowiązki wynikające z ustawy o rodzinnych ogrodach działkowych z tym, że w tych obowiązkach nie ma takich wydatków jak monitoring, jest to sprawa dodatkowa. W tym przypadku mamy do czynienia ze stowarzyszeniem. W związku z tym odbywać się to może jedynie na zasadzie dotacji dla stowarzyszeń. Wniosek złożył ROD „Aster”, jeden z tych dwóch przy Szosie do Mężenina i Pan Prezydent przychylając się złożył wniosek do Rady Miejskiej. Kwota 20 tys. zł nie pozwoli na zmonitorowanie całego ogrodu działkowego, ale na pewno w jakiś sposób pomoże.

Radny Andrzej Wojtkowski stwierdził, że konkursy ofert na stowarzyszenia nie na takiej zasadzie działają, że dokonuje się zmian w budżecie miasta. Konkursy ofert rozpatruje komisja i nie wie z jakiego konkursu „wystartował” ogród „Aster”, bo takiego konkursu nie zna.

Radny Tadeusz Zaremba zwrócił uwagę na zapis, że zwiększa się budżet o wolne środki w wysokości 2.295.881 zł. Przypomniał, że wzięliśmy kredyt z założeniem, że będziemy starali się wolnymi środkami go zmniejszyć. Jeżeli bierzemy prawie 40 mln. zł kredytu, a tu Pan Prezydent w ramach akcji wyborczej rozdaje jakieś pieniądze ogrodom działkowym, to jego zdaniem zachowuje się bardzo nieroztropnie, bo jeśli da jednym, to będzie musiał dać drugim, a jeśli nie da, to oni będą bardzo niezadowoleni i nie będzie z tego żadnego pożytku. Zwracając się do Przewodniczącego Komisji poprosił o odpowiedź jak to jest, że mamy dzisiaj posiedzenie Komisji Finansów, przy całym szacunku do Pani Skarbnik, która ma ustawowe funkcje i ma pilnować zgodności budżetu z planem, natomiast nie ma osoby, która odpowiadałaby na pytania merytoryczne. Czy nie jest to wyraz szacunku Prezydenta do Komisji. W związku z tym, że nie ma Pana Prezydenta uważa, że dyskutowanie na ten temat jest bez sensu.

Radna Elżbieta Rabczyńska poprosiła o wyjaśnienie jaka jest powierzchnia ogrodu działkowego „Aster” i ilu zrzesza członków.

            Andrzej Karwowski – Naczelnik WGK stwierdził, że nie jest w stanie powiedzieć, ale jest to duży ogród działkowy. Z tego, co wie jego powierzchnia to kilka ładnych hektarów.

            Radny Witold Chludziński odnosząc się do kwoty proponowanej na potrzeby ROD „Aster” zwrócił się z zapytaniem, czy akceptował to radca prawny. Uważa, że jeśli my przeznaczymy te pieniądze niezgodnie z prawem, to będzie to naruszenie dyscypliny finansowej. Postawił wniosek, aby Pani Skarbnik wycofała propozycję dofinansowania ROD „Aster”.

            Przewodnicząca Komisji zwróciła uwagę, że wycofanie dofinansowania leży tylko w gestii Pana Prezydenta, który jest nieobecny.

            Andrzej Karwowski – Naczelnik WGK wyjaśnił, że radca prawny analizował to. Uważa, że jedynym sposobem na załatwienie tej sprawy pozytywnie jest udzielenie dotacji celowej dla stowarzyszenia działkowców.

            Przewodnicząca Komisji stwierdziła, że w związku z tym, że nie ma kompetentnych osób pomimo tego, że wszyscy trzej Prezydenci zostali zaproszeni, zwróciła się z zapytaniem do członków Komisji, czy przekładamy posiedzenie, czy też robimy przerwę w posiedzeniu do jutra do godz. 9.00.

            Radna Elżbieta Rabczyńska złożyła odmienny wniosek niż Przewodnicząca Komisji. Uważa, że jest złożona propozycja zmian i nie należy robić komedii i przedstawienia, ogłaszając przerwę w obradach. Zmiany w budżecie mogą być przegłosowane przez Komisję za wyjątkiem tej pozycji.

            Radny Tadeusz Zaremba stwierdził, że wniosek radnej Rabczyńskiej polegałby na tym, że Komisja negatywnie opiniuje tę sprawę z zastrzeżeniem, a do pozostałych spraw odnosi się w jednym głosowaniu, czyli negatywnie opiniujemy projekt uchwały w sprawie zmian w budżecie miasta.

            Radny Janusz Mieczkowski zasugerował, aby mimo wszystko zrobić przerwę, ponieważ Komisja winna zaopiniować propozycję zmian w budżecie całościowo. Pan Prezydent może autopoprawką wycofać to, a jeśli nie wycofa, to będziemy nad tym głosować. Wniósł o odłożenie posiedzenia do jutra do godz. 9.00.

            Radny Tadeusz Zaremba zaproponował, aby do jutra odłożyć tylko rozpatrywanie tego punktu, natomiast w chwili obecnej zrealizować pozostałe punkty porządku obrad.

            Przewodnicząca poddała pod głosowanie wniosek o przełożenie posiedzenia Komisji na jutro 28 marca. br. na godz. 9.30 w sprawie zmian w budżecie miasta 2018 wraz z autopoprawkami oraz zmian w WPF na lata 2018-2031 z autopoprawką.

            Komisja, w wyniku 10 głosami za, przy braku głosów przeciw i 2 głosach wstrzymujących, wniosek przyjęła.

 

Ad. 4

 

            Przewodnicząca Komisji otworzyła dyskusję na temat finansowania gospodarki odpadami komunalnymi.

            Radny Tadeusz Zaremba zauważył, że padają różne kwoty i poprosił o wyjaśnienie jednej kwestii. Radni otrzymali informację dotyczącą kosztów i koszty w poprzednim roku to jest kwota – 106 tys. zł, natomiast wydatki to jest + 78 łącznie, narastające z wielu lat. W kontekście interpelacji radnego Prosińskiego, która padła na sesji stwierdził, że zadał sobie trud i dokonał analizy. Uważa, że nie możemy w mieście szukać na siłę podziału pomiędzy „domkami, a blokowiskami”, bo faktycznie w tym roku może tak się złożyło, ale za chwilę, w kolejnych kwartałach może się okazać, że ilość śmieci gdzie indziej będzie większa. Jeżeli to jest na poziomie 2-3 % różnica, to nie jest to powód, „żeby rozwalać cały system”. Kończąc stwierdził, że przy analizie stopnia zbiórki selektywnej i nieselektywnej, domki jednorodzinne mają selekcję na poziomie 39 %, a blokowiska 11,71 % i w związku z tym jeżeli policzymy, że odpady zmieszane kosztują na bramie wielokrotnie więcej, to też jest problem na ile wzmacniać ten proces selekcji i na ile włączyć w to środowisko, administratorów itd. Generalnie przeglądając te wszystkie analizy, spółka rządzi się swoimi prawami, ma pół miliona na plusie i na razie nie ma problemu z podnoszeniem cen.

            Andrzej Karwowski – Naczelnik WGK przedstawił analizę finansowania gospodarki odpadami komunalnymi (w załączeniu).

            Radny Janusz Mieczkowski odnosząc się do przedłożonej analizy (tab. VII) poprosił o wyjaśnienie z czego wynikają tak wysokie koszty obsługi systemu w miesiącu marcu 2017 roku.

            Andrzej Karwowski – Naczelnik WGK wyjaśnił, że koszty te są to wyłącznie płace pracowników zajmujących się systemem w UM, a w tym miesiącu była zapłacona 13-tka.

            Więcej głosów w dyskusji nie zgłoszono.

            Przewodnicząca zakończyła realizację pkt-u 4.

 

Ad. 5

 

            Radny Witold Chludziński postawił wniosek o reasumpcję głosowania nad wnioskiem w sprawie przesunięcia realizacji punktu 3 a, b porządku obrad w dniu 28.03.2018 o godz. 9.30. Uważa, że to jest tak prosta sprawa, że jutro nie ma sensu jutro spotykać się ponownie.

            Przewodnicząca Komisji poddała wniosek radnego Chludzińskiego pod głosowanie.

            Komisja, w wyniku głosowania 2 głosami za, przy 9 głosach przeciw i 2 głosach wstrzymujących, wniosek odrzuciła.

 

            Przewodnicząca Komisji ogłosiła przerwę do jutra 28 marca 2018 roku do godz. 9.30.

 

Ad. 3 a, b

 

            Przewodnicząca Komisji wznowiła obrady po przerwie. Poinformowała, że wpłynęła autopoprawka do wniosku w sprawie zmian w WPF na lata 2018 – 2031 – druk nr 822/2 oraz autopoprawka do wniosku w sprawie zmian w budżecie miasta na 2018 rok – druk nr 823/3, 823 C.

            Radny Witold Chludziński zabierając głos stwierdził, że w dniu wczorajszym posiedzenie Komisji zostało przerwane, ponieważ nie było Pana Prezydenta. Dzisiaj również nie ma Pana Prezydenta. Uważa, że Komisja powinna być konsekwentna.

            Przewodnicząca Komisji powtórzyła, że wpłynęły autopoprawki, o których wspominała na początku.

            Radny Witold Chludziński zwrócił uwagę, że są inne sprawy w budżecie, a autopoprawka dotyczy tylko ROD „Aster”.

            Elżbieta Parzych – Skarbnik Miasta poinformowała, że Pan Prezydent zobowiązał Panią Wiceprezydent Muzyk do udziału w posiedzeniu Komisji.

Przewodnicząca Komisji otworzyła dyskusję.

Radny Witold Chludziński odnosząc się przedłożonej autopoprawki wyjaśnił, że na wczorajszej I części posiedzenia Komisja została wprowadzona w błąd, ponieważ ROD „Aster” nie znajdują się przy Szosie do Mężenina, a przy ul. Fortecznej. Natomiast przy Szosie do Mężenina położone są ROD im. Jakuba Wagi. Dodał, że jest to przykład jak radni są wprowadzani w błąd.

Andrzej Karwowski – Naczelnik WGK przeprosił za błędną informację. Wyjaśnił, że pomylił ogrody działkowe.

Radny Witold Chludziński stwierdził, że jest to zasadnicza różnica, ponieważ ROD „Aster” mają siedzibę w Warszawie, a o tym Komisja nie została poinformowana. Zwracając się do Pani Skarbnik poprosił o wyjaśnienie sprawy dofinansowania Teatru Lalki i Aktora.

Elżbieta Parzych – Skarbnik Miasta wyjaśniła, że Pan Dyrektor przyszedł z prośbą, ponieważ planuje inwestycję polegającą na wymianie dachu, wykonanie elewacji i montaż iluminacji. Złożył wniosek do UM o połowę środków, a na drugą połowę do Ministerstwa Kultury. W związku z tym, że w ministerstwie przeciągają się procedury, a Pan Dyrektor ogłosił przetarg i ma wyłonionego wykonawcę, który chciałby podpisać umowę, ale żeby ja podpisać musi mieć zabezpieczone 100 % środków w budżecie. Ma zapewnienia w ministerstwie, że te środki otrzyma i wówczas dokona ich zwrotu dokona do budżetu miasta.

Agnieszka Muzyk – Z-ca Prezydenta Miasta stwierdziła, że uczciwie trzeba powiedzieć, że nie mamy gwarancji, że otrzymamy te środki. Tak, czy inaczej dach zaczyna przeciekać i obiekt, który jest dla miasta bardzo cenny z perspektywy działalności kulturalnej, musimy zabezpieczyć. Nie jest to kwota bardzo druzgocącą, bo tylko 400 tys. zł w sumie i nie jest to kwota przesadzona. Najważniejsze w tym wszystkim jest to, że wyłoniony w przetargu wykonawca daje realną kwotę. Dodała, że istnieje wysokie prawdopodobieństwo, że te środki otrzymamy, ale dopóki nie jest podpisana z ministerstwem umowa o dofinansowanie, to nie mamy gwarancji 100 %. Jeśli wpłyną, to z radością oznajmią, że kolejne środki udało się im pozyskać z ministerstwa. Rada zagwarantowała w budżecie 190 tys. zł, a wartość inwestycji to kwota 385 tys. zł. Zwróciła się z prośbą o uwzględnienie tej potrzeby.

Mariusz Chrzanowski – Prezydent Miasta poinformował, że w dniu wczorajszym, z racji pełnionych obowiązków, nie mógł uczestniczyć w posiedzeniu Komisji Finansów. Odnosząc się do kwestii ogrodów działkowych wyjaśnił, że złożył autopoprawkę w tej sprawie, ale jednocześnie chciałby uzyskać informację, czy głównym argumentem ze strony Komisji jest forma prawna, czy idea przyznania, bo jeżeli chodzi o to skąd powstał pomysł, aby wspierać działkowców, których w Łomży jest bardzo dużo, to jeżeli popatrzymy sobie na inne miasta, to taka forma wsparcie jest stosowana m.in. w Białymstoku i Suwałkach. 2-3 miesiące temu odbyło się spotkanie z przedstawicielami wszystkich ogrodów działkowych i jeśli Komisja nie popiera samej idei, to rozumie to. Jeżeli natomiast o inną formę prawną, to przy najbliższych zmianach w budżecie zaproponuje inną formę prawną.

Radny Witold Cludziński zwrócił uwagę, że zarząd ROD im. Jakuba Wagi założył monitoring na własny koszt. Jeśli mamy traktować wszystkich jednakowo, to tak traktujmy. Jest to duży ogród działkowy i był w stanie wykonać to z własnych składek. Dodał, że ROD „Aster” siedziba i cały zarząd mieści się w Warszawie, a nie w Łomży.

Mariusz Chrzanowski – Prezydent Miasta wyjaśnił, że w trakcie spotkania, o którym wspominał, przedstawiciele ogrodów działkowych stwierdzili, że w roku bieżącym miasto wsparłoby jeden ogród, w następnym drugim. Taka propozycja wyszła właśnie od działkowców.

Radny Ireneusz Cieślik odnosząc się do wypowiedzi Prezydent Muzyk stwierdził, że nie wie, ale jeśli nie ma pieniędzy i ogłasza się przetarg licząc na to, że „postawię radnych pod ścianą i radni wiedząc, że taka jest sytuacja, zagłosują” to jego zdaniem nie tędy droga. Najpierw powinny być pieniądze, a dopiero później przetarg.

Mariusz Chrzanowski – Prezydent Miasta stwierdził, że został ogłoszony przetarg i trzeba było go teraz unieważnić i rozpisać kolejny to jest jedno rozwiązanie albo Rada Miejska wyrazi zgodę i wówczas inwestycja już będzie mogła być realizowana. Dodał, że zależy im na tym, aby w roku 600–lecia inwestycja ta została zrealizowana. Rozstrzygnięcie jest na przełomie kwietnia/maja i podjęcie decyzji, czy ten przetarg rozstrzygamy, czy nie.

Agnieszka Muzyk – Z-ca Prezydenta Miasta stwierdziła, że Pan Dyrektor zachował się niezwykle racjonalnie, ponieważ wiadomo, że w tym roku jest bardzo dużo działań związanych z inwestycjami na rynku, dużo środków unijnych, a mała liczba wykonawców. Tak naprawdę dzięki temu, że Pan Dyrektor ogłosił przetarg, dokładnie wiemy z jaką kwotą możemy mieć do czynienia, czyli oszacowane jest za jaką kwotę możemy wykonać remont teatru. Zwróciła uwagę, że ogłoszenie przetargu i jego wynik nie zobowiązuje ani dyrektora, ani miasta do jakichkolwiek kwestii prawnych związanych z umowami, natomiast dzięki temu mogą przestawić radnym pełną kwotę remontu. Nie możemy zarzucać ani Dyrektorowi, ani Prezydentowi, że podejmują takie działania w sytuacji, kiedy one nie niosą konsekwencji, a dają pełne rozeznanie rynkowe za jaką wartość inwestycja może być zrealizowana. Być może nie ma racji i z pokorą słucha innych opinii, ale uważa te działania za słuszne.

Radny Janusz Mieczkowski odnosząc się do kwestii ogródków działkowych stwierdził, że bardzo się cieszy, iż Pan Prezydent autopoprawką zdejmuje tę pozycję, a jednocześnie przykro, że radni zostali wprowadzeni w błąd jeśli chodzi i położenie ogródków.

Radna Alicja Konopka stwierdziła, że jeśli wpłynęła autopoprawka, to nie ma co na ten temat rozmawiać. Uważa, że Pan Prezydent zrobił dobrze, że to było słuszne i sam powiedział, że jak raz tak zrobimy, to przyjdą następni i każdy chciałby tego samego.

Radny Jan Olszewski w nawiązaniu do kwestii dofinansowania inwestycji w Teatrze Lalki i Aktora stwierdził, że jeśli inwestor ogłasza przetarg, to musi mieć zapewnione środki i konstrukcja na dzień ogłaszania przetargu była taka, że 50 % było z budżetu miasta, a 50 % jest przewidziane z budżetu ministerstwa. Ponieważ przetarg jest już na rozstrzygnięciu, a jeszcze nie ma decyzji z Ministerstwa Kultury i żeby podpisać umowę trzeba mieć pełną pulę środków. Miasto daje 50 %, aby teatr mógł rozpocząć dalsze procedury. Jeżeli wpłyną środki z ministerstwa, kwota dofinansowania wraca do budżetu miasta.

Agnieszka Muzyk – Z-ca Prezydenta Miasta zgodziła się z wypowiedzią radnego Olszewskiego. Powtórzyła, że nie ma gwarancji w projektach na 100 % . Nie chciałaby mieć zarzutów ze strony Rady Miejskiej, że gwarantowała dofinansowanie. Gwarantować może tylko kwestie dotyczące jej kompetencji i to, że czynią wiele różnych działań i starań, żeby ta kwota trafiła, ale decyzji z ministerstwa jeszcze nie ma.

Radny Witold Chludziński stwierdził, że podpisanie umowy przez dyrektora jest niemożliwe, ponieważ nie ma zabezpieczonych środków. Jako przykład podał umowę na realizację ul. Zawadzkiej. Jego zdaniem występuje się o przedłużenie okresu związania ofertą. Jest pewny, że w tej chwili ze strony prawnej, dyrektor umowy podpisać nie może. Dodał, że nie chciałby, aby zostało to odebrane, że radny Chludziński jest przeciwny modernizacji teatru. Wie, że remont jest niezbędny, ale niech będą zachowane procedury zgodnie z literą prawa.

Elżbieta Parzych – Skarbnik Miasta odnosząc się do wypowiedzi radnego Chludzińskiego wyjaśniła, że dlatego właśnie Dyrektor złożył wniosek do Rady Miejskiej o zabezpieczenie środków, ponieważ nie ma decyzji z ministerstwa. Przetarg może być nie rozstrzygnięty, ponieważ był uzależniony od pozyskania środków z ministerstwa, a ponieważ Pan Dyrektor chciałby związać się umową i rozpocząć prace, nie czekając na decyzję z ministerstwa, wnosi o dofinansowanie, aby wykonać zadanie w tym roku.

Więcej głosów w dyskusji nie zgłoszono.

Komisja, w wyniku głosowania 12 głosami za - jednogłośnie, zaopiniowała pozytywnie projekt uchwały w sprawie zmian w WPF na lata 2018-2031, określony drukiem nr 822 A wraz z autopoprawkami.

            Następnie Komisja w wyniku głosowania   12 głosami za - jednogłośnie, pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały w sprawie zmian  w budżecie miasta na 2018 rok, określony drukiem nr 823 C.

W związku z wyczerpaniem porządku obrad Przewodnicząca zamknęła posiedzenie Komisji.

 

                                                                                                                 Przewodnicząca

                                                                                                    Komisji Finansów i Skarbu Miasta

 

                                                                                                                Marianna Jóskowiak

  • Data powstania: Data powstania: wtorek, 15 maj 2018 08:30
  • Data opublikowania: wtorek, 15 maj 2018 08:32
Banner Cyfrowy Urząd Podawczy
Banner ePUAP
Banner Wojewódzki Biuletyn Informacji Publicznej
Banner Główny Biuletyn Informacji Publicznej