Przybornik
Logo BIP Herb

BIULETYN INFORMACJI PUBLICZNEJ

BIP Urzędu Miejskiego w Łomży

Na 5 posiedzeniu w dniu 20 kwietnia 2011 roku

Komisja realizowała następujący porządek obrad:

1.    Przyjęcie protokołu nr 4/11 z poprzedniego posiedzenia.

 

2.    Informacja Prezydenta Miasta o stanie sanitarnym miasta - druk nr 72

 

3.    Zaopiniowanie projektów uchwały w sprawie przyjęcia Miejskiego Programu Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie oraz Ochrony Ofiar Przemocy w Rodzinie na lata 2011- 2015 - druk nr 73, 73A

 

4.    Zaopiniowanie projektów uchwały w sprawie określenia trybu i sposobu powoływania i odwoływania członków Lokalnego Zespołu Interdyscyplinarnego ds. Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie oraz szczegółowych warunków jego funkcjonowania - druk nr 74, 74A

 

5.    Informacja z zakresu realizacji ,,Strategii rozwiązywania problemów społecznych na terenie miasta Łomża na lata 2007 – 2015”, przyjętej Uchwałą Nr 74/XIV/07 za 2010 r. - druk nr 80

 

6.    Sprawy różne

  

Ad. 1

  

            Komisja nie wniosła uwag do Protokołu nr 4/11 i w wyniku głosowania przyjęła go jednogłośnie – 6 głosami za.

  Ad. 2  

       Edyta Śledziewska - Przewodnicząca Komisji wprowadzając do tematu zwróciła uwagę, że na trzy instytucje przygotowujące materiały w posiedzeniu Komisji uczestniczy tylko Pani Agnieszka Grzeszczuk - Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny. Poprosiła więc o uzupełnienie przedłożonej na piśmie informacji.

  

Agnieszka Grzeszczuk - Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny uzupełniając przedłożone materiały zwróciła uwagę członków Komisji na miejskie kąpieli, które co roku jest przygotowywane nad rzeka Narew. Wyjaśniła, że zmieniły się przepisy i w związku z tym nadzór nad jakością wody w miejscu wyznaczonym do kąpieli spada na właściciela, czyli na miasto. dodała, że taką informacje przekazali wszystkim gminom. Inspekcja Sanitarna ze swoimi badaniami wchodzi dopiero wówczas, gdy przeprowadzone badania są niewłaściwe i nieprawidłowe. Zazwyczaj badania  są przeprowadzane przed rozpoczęciem sezonu oraz w trakcie trwania sezonu.

 

Następna sprawa, którą chce zainteresować radnych jest to kwestia obiadów w szkołach. Stwierdziła, że o ile w szkołach podstawowych są stołówki i gimnazja znajdujące się przy tych szkołach również z tego korzystają, o tyle w szkołach średnich nie ma stołówek i nie ma cateringu. Dodała, że obserwuje się wśród młodzieży trend tycia, co jest spowodowane dostępem do niezdrowego jedzenia.

 

Prezydent Mirosława Kluczek odnosząc się do wypowiedzi Powiatowego Inspektora Sanitarnego wyjaśniła, że w szkoły podstawowe i gimnazja korzystają ze stołówek szkolnych, jednak    polityka zmierza do tego, aby wyzbywać się tych stołówek prowadzonych przez miasto na rzecz oddania zadanie osobie prywatnej, celem zmniejszenia kosztów. Zwróciła następnie uwagę, że inną kwestia jest przekonanie młodzieży, a szczególnie rodziców do tego, aby dzieci jadły obiad w stołówce, a nie kupowały w sklepiku. Niestety sama młodzie również nie jest tym zainteresowana.

 

Radna Bernadeta Krynicka zabierając głos w dyskusji stwierdziła, że zgadza się z wypowiedzią Pani Dyrektor, że liczba dzieci otyłych wzrasta. Dodała, że wyraźnie widać to na Oddziale Dziecięcym. Uważa,  że należałoby zbadać sam problem i zacząć  przeciwdziałać temu.

 

Agnieszka Grzeszczuk - Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny kontynuując wypowiedź  zwróciła uwagę, że był prowadzony program , gdzie szkoły współpracowały z przedsiębiorcami, którzy dostarczali  warzywa i owoce.

 

Mirosława Kluczek – Z-ca Prezydenta  wyjaśniła, że jest to nadal prowadzone.

 

Agnieszka Grzeszczuk - Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny przedstawiając materiał   zwróciła uwagę, że następną kwestią, nad która należy się pochylić jest brak szaletów miejskich i należałoby to zaplanować, ponieważ na starówce i w całym śródmieściu jest z tym problem. Zauważyła, że co prawda jest jeden w Hali Targowej, ale w pewien sposób ogranicza to dostęp do niego. Dodała, że powstaje wiele ogródków, barów i w zasadzie każdy przedsiębiorca powinien zapewnić dostęp do toalety. Uważa, że toalety przenośne nie są rozwiązaniem.  Jej zdaniem  toaleta znajdująca się na dworcu PKS również jest zbyt mała i należy o tym pamiętać, planując modernizację targowiska i dworca.

 

            W trakcie dyskusji członkowie Komisji zwrócili uwagę, że jest działający szalet przy Placu pocztowym, należałoby również przywrócić do działania zamknięty szalet przy Placu Niepodległości. Na placu obok jest bowiem parking, z którego korzysta bardzo dużo osób przyjeżdżających do sądu, teatru, czy znajdujących się w pobliżu sklepów.

 

Radna Alicja Gołaszewska zabierając głos w dyskusji  stwierdziła, że w związku z trafnymi uwagami Dyrektor PIS zgłosiła wniosek, aby w projekcie rewitalizacji Starówki uwzględnić  wybudowanie szaletów miejskich (wniosek w załączeniu). Uzasadniając stwierdziła, że brak szaletów miejskich ze względów sanitarnych jest dla miasta poważnym problemem.

 

Radna Bernadeta Krynicka zabierając głos w dyskusji  odniosła się do przedłożonych materiałów i poprosiła o informacje, co wyhodowano z próbek popranych z piaskownic.

 

Agnieszka Grzeszczuk - Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny wyjaśniła, że toksykarę.

 

Radna Bernadeta Krynicka kontynuując wypowiedź poprosiła o informacje, czy we wszystkich piaskownicach został wymieniony piasek.

 

Agnieszka Grzeszczuk - Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny wyjaśniła, że ponieważ piaskownice, w których były stwierdzone jaja pasożytów nie należały do miasta, nie jest podane które to. Jedna piaskownica była na terenie spółdzielni, druga na terenie przedszkola. Wszyscy właściciele zostali zobligowani do  wymiany piasku, jednak faktu wymiany zgłaszać nie muszą. Zauważyła, że znacznie taniej jest wymienić piasek, niż badać go. Proponują aby wymiana pisaku odbywała się 2 razy w ciągu sezonu, plus do tego przykrycie piaskownic na noc. Odpowiadając na zapytanie radnej Krynickiej wyjaśniła, że w ogóle nie mięli zgłoszeń toksykarozy. Dodała, że jeżeli takie przypadki są powinny zostać zgłoszone do PIS.

 

Radna Bernadeta Krynicka kontynuując wypowiedź poprosiła o informacje, czy jest możliwe, aby wejść we współpracę z Inspekcją Sanitarną  w kontekście akcji dotyczącej sprzątania przez właścicieli po psach. Zauważyła, że toksykaroza jest poważną chorobą.

 

Radny Andrzej Modzelewski  zabierając głos  w dyskusji poddał pod rozwagę, czy nie byłoby zasadnym przeprowadzenie akcji polegającej na rozdawaniu np. torebek. Dodał, że wiele osób, którym zwracano uwagę mówiło, że są to koszty i nie ma gdzie wrzucać tych torebek.

 

Radna Bernadeta Krynicka kontynuując wypowiedź zgłosiła wniosek, aby wykonać tablice informujące właścicieli psów o obowiązku sprzątania po psie, oraz wypisanie kwot kar pieniężnych (mandatów) za poszczególne uchybienia względem zaniedbań dotyczących opieki nad zwierzętami i ustawienie tych tablic w miejscach wejść do parków, skwerów zieleni, placów zabaw itp. Uważa, że takie rozwiązanie chociaż w części problem rozwiąże. Dodała, że w Białymstoku przyniosło to rezultaty.

 

Jej zdaniem rozdawanie torebek i edukacja nie przyniesie oczekiwanych rezultatów, tylko karanie może spowodować pozytywne efekty.

 

Radna Bogumiła Olbryś zabierając głos w dyskusji poddała pod rozwagę umieszczanie podobnych tabliczek, jak „zakaz deptania trawników”. Może należy  umieścić tabliczki „zakaz wyprowadzania psów i kotów do piaskownic”. Zauważyła, że jest stosowna ustawa o zanieczyszczaniu środowiska i wówczas będzie można egzekwować. Zauważyła ponadto, że w jednostkach miejskich jest dział zajmujący się sprawami ekologicznymi i być może za pośrednictwem ZGM poprzez edukację od lat najmłodszych dzieci przyzwyczajać  do pewnych zachowań. Być może należałoby taką informację z podaniem zagrożeń umieścić na  BIP Urzędu Miejskiego.

 

Radna Alicja Gołaszewska zabierając głos w dyskusji stwierdziła, że wniosek radnej Bernadety Krynickiej jest bardzo słuszny. Zauważyła, że radny Zbigniew Lipski na jednym z wcześniejszych posiedzeń komisji Bezpieczeństwa oraz na sesji mówił, że ustawianie tabliczek  jest najgorszą rzeczą, jaka można zrobić w walce z pieskami, ponieważ tabliczki systematycznie są niszczone. Uważa, że jej zdaniem na tablicach ogłoszeń w klatkach  należałoby powiesić informacje o grożących mandatach.

 

Radna Wanda Mężyńska zabierając głos w dyskusji stwierdziła, że wszystko zależy od kultury ludzi.

 

Prezydent Mirosława Kluczek zabierając głos w dyskusji zwróciła uwagę, że z obserwacji widać, iż coraz więcej osób zaczyna już sprzątać po swoich zwierzątkach. Jest to działanie dalekosiężne. Zauważyła ponadto, że widząc nieprawidłowe zachowanie nie reagujemy na to, być może gdyby na takie sytuacje reagować dawałoby to lepsze efekty.

 

Przewodnicząca Komisji poprosiła Panią Prezydent o odniesienie się do kwestii kąpieliska miejskiego.

 

Prezydent Mirosława Kluczek  wyjaśniła, że tymi sprawami zajmuje się Biuro Kultury i ma nadzieję, że o tym wiedzą, a jak nie to przekażę tą informację odpowiedzialnym pracownikom i będą monitorować.

 

Agnieszka Grzeszczuk - Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny wyjaśniła, że stosowne pismo zostało wysłane do wszystkich gmin. Dodała, że kąpieliska trzeba było zgłaszać do Inspekcji do końca ubiegłego roku. Ponieważ miejskie miejsce do kąpieli w żaden sposób nie spełnia wymogów unijnych kąpieliska, jest traktowane jako miejsce wyznaczone do kąpieli. Jest  więc to inna kategoria prawna.

 

Przewodnicząca Komisji kontynuując wypowiedź zwróciła uwagę na problem obiadów w szkołach. Wyjaśniła, że rodzice dzieci uczęszczających do szkół średnich zwracają uwagę, że te dzieci nie mają gdzie zjeść tych obiadów. Czy nie dałoby się rozważyć tego stworzyć  taka możliwość tym dzieciom.

 

Prezydent Mirosława Kluczek wyjaśniła, że tam, gdzie jest bliska odległość do burs, była możliwość  korzystania z obiadów w bursach. Z posiadanych informacji wynika, że pośród młodzieży ze szkół ponadgimnazjalnych jest małe zainteresowanie korzystaniem z obiadów, nawet często jak są to posiłki, które są dofinansowywane z MOPS. Jest to jednak całkiem inny problem, jest to problem społeczny niemożliwości zjedzenia ciepłego posiłku w domu rodzinnym.

 

Dyrektor MOPS wyjaśnił, że młodzież ponadgimnazjalna również może uzyskać posiłek. W chwili obecnej wytypowane są w wyniku konkursu dwie restauracje Perła i pawilon po Eldomie. Jeżeli jest chęć i dana osoba spełnia kryteria może z tego skorzystać. Potwierdził następnie to, co mówiła Pani Prezydent, iż młodzież niezbyt chętnie korzysta o obiadów.

 

Przewodnicząca zwróciła uwagę, że być może nie są zainteresowani, gdyż nie chcą czuć się gorsi.  Zwróciła uwagę, że w szkołach podstawowych wszyscy jedzą razem obiady i nie widać, kto sam za nie płacił,  a za kogo MOPS. Być może tutaj, z uwagi na to, iż jest to miejsce wydzielone nie chcą być widoczni.

 

Dyrektor MOPS wyjaśnił, że pracownicy MOPS, gdy pojawia się informacja o rodzinie, w której pojawia się niedostatek,  wchodzą w środowisko i bardzo często  udaje się im namówić na pomoc. Podobna jest sytuacja z posiłkami.

 

Agnieszka Grzeszczuk - Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny odpowiadając na zapytanie radnej Wandy Mężyńskiej dotyczące stanu sanitarnego   w szkołach wyjaśniła, że przez wiele lat szkoły były dramatycznie niedofinansowane. W ciągu tych kilku lat w każdej szkole coś zostało zrobione, zaległości są jednak jeszcze ogromne, ale zdaje sobie sprawę, że w ciągu jednego roku nie da się wszystkiego zrobić.

 

Odpowiadając na zapytanie Przewodniczącej dot. jakości wody ciepłej wyjaśniła, że temat jest monitorowany. Dodała, że jest to temat bakterii, które mnożą się  wodzie ciepłej, które u osób o obniżonej odporności infekcję układu oddechowego, która kończy się zgonem. Okresowo instalacja jest badana, a walka odbywa się poprzez podwyższenie temperatury wody ciepłej do 70%. Badania prowadzili w budynkach użyteczności publicznej, uważa jednak, że problem ten dotyczy wszystkich budynków mieszkalnych. Wszyscy zdaja sobie bowiem sprawę, jaka jest temperatura wody w kranie.

 

Odpowiadając na zapytanie Radnej Wandy Mężyńskiej na temat jakości wody w kranie, czy można ją pić, wyjaśniła, że woda, która opuszcza ujęcie jest dobra, natomiast inna jest kwestia, co dzieje się z wodą w czasie przepływu przez instalację. Wyjaśniła, że woda w blokach może być wtórnie zanieczyszczona poprzez istniejącą instalację. Jeżeli jest to woda zimna, to generalnie nie powinny występować w niej drobnoustroje chorobotwórcze, ponieważ potrzebują one do rozwoju odpowiedniej temperatury. Uważa, że tam gdzie jest nowe budownictwo, jakość tej wody jest nie budzi obaw, jeżeli chodzi o instalacje kilkudziesięcioletnie, to proponuje ostrożność.

 

Radna Bogumiła  Olbryś poprosiła o informację, czy w szkołach i przedszkolach prowadzona jest edukacja ekologiczna.

 

Mirosława Kluczek – Z-ca Prezydenta wyjaśniła, że tak.

 

W związku z powyższy6m radna Bogumiła Olbryś wycofała swój wniosek dotyczący edukacji ekologicznej.

 

Edyta Śledziewska – Przewodnicząca Komisji kończąc dyskusję poddała pod głosowanie zgłoszone wnioski:

 
  1. Radnej Alicji Gołaszewskiej aby w projekcie rewitalizacji Starówki uwzględnić  wybudowanie szaletów miejskich.

Komisja wniosek przyjęła jednogłośnie 6 głosami za.

 
  1. Radnej Bernadety Krynickiej , aby wykonać tablice informujące właścicieli psów o obowiązku sprzątania po psie, oraz wypisanie kwot kar pieniężnych (mandatów) za poszczególne uchybienia względem zaniedbań dotyczących opieki nad zwierzętami i ustawienie tych tablic w miejscach wejść do parków, skwerów zieleni, placów zabaw itp.
 

Komisja wniosek przyjęła jednogłośnie 6 głosami za.

 

            Następnie Komisja 6 głosami za – jednogłośnie przyjęła Informację Prezydenta o stanie sanitarnym miasta  z przyjętymi wcześniej  wnioskami.

  

Ad. 3

  

Wiesław Jagielak – Dyrektor MOPS przedstawił projekt uchwały w sprawie przyjęcia Miejskiego Programu Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie oraz Ochrony Ofiar Przemocy w Rodzinie na lata 2011- 2015,  zgodnie z drukami nr 73, 73A.

 

W trakcie dyskusji członkowie Komisji pozytywnie odnieśli się do proponowanej treści programu oraz proponowanych rozwiązań.

 

Radna Wanda Mężyńska zabierając głos w dyskusji zwróciła uwagę, że zawsze pomaga się osobie poszkodowanej, ale jest tak, że to poszkodowani muszą opuszczać dom i szukać pomocy,  a sprawca przemocy pozostaje w domu. Czy nie ma możliwości, aby to sprawca opuścił mieszkanie.

 

Wiesław Jagielak – Dyrektor MOPS wyjaśnił, że zgodnie z nowelizacją, na podstawie której jest sporządzany Miejski Program, jak i powoływany Zespół Interdyscyplinarny, jest zapis, że  już w chwili obecnej już Prokurator może eksmitować sprawcę, czy też na drodze postępowania może wydać zakaz zbliżania się do danej osoby,  jednak z posiadanych przez niego informacji wynika, że nie jest to stosowane, a często w sądach ofiara staje się sprawcą.

 

Odpowiadając na zapytanie Przewodniczącej, czy program taki pomoże miastu w działaniach stwierdził, że pomoże, tym bardziej, że OIK działa już od 2006 roku, ma już osiągnięcia i będzie mógł występować o dodatkowe środki, czy też pisać projekty, ponieważ wszędzie jest wymogiem przedłożenie programu.

 

Członkowie Komisji nie zgłosili więcej uwag do przedłożonego materiału i Komisja w wyniku głosowania 5 głosami za – jednogłośnie zaopiniowała pozytywnie projekt uchwały wraz z programem.

     Ad. 4  

Wiesław Jagielak – Dyrektor MOPS przedstawił projekt uchwały w  sprawie określenia trybu i sposobu powoływania i odwoływania członków Lokalnego Zespołu Interdyscyplinarnego ds. Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie oraz szczegółowych warunków jego funkcjonowania zgodnie z drukami  nr 74, 74A.

 

Członkowie Komisji nie zgłosili  uwag do przedłożonego materiału i Komisja w wyniku głosowania 4 głosami za, przy 1 wstrzymującym zaopiniowała pozytywnie projekt uchwały.

  

Ad. 5

 

Wiesław Jagielak – Dyrektor MOPS przedstawił Informację z zakresu realizacji ,,Strategii rozwiązywania problemów społecznych na terenie miasta Łomża na lata 2007 – 2015” przyjętej Uchwałą Nr 74/XIV/07 za 2010 r.  zgodnie z drukiem  nr 80.

 

Radna Bernadeta Krynica zabierając głos w dyskusji zwróciła uwagę, że w przedłożonych materiałach jest informacja, że były realizowane dwa programy dla osób wychowujących dzieci niepełnosprawne, gdzie wzięło udział 60 dzieci. Prosi o bliższe informacje.

 

Wiesław Jagielak – Dyrektor MOPS wyjaśnił, że było to realizowane przez OIK, pozyskano na ten cel środki. Dodali, że co roku piszą projekt, uczestnikami są osoby z rodzin, gdzie jest alkohol, bądź przemoc. Posiadają rozeznanie w środowisku i zawsze coś się dla tych dzieci robi. Dodał, że dzieci niepełnosprawnych jest więcej niż 60.  Jeżeli jest taka potrzeba, to odszuka materiały źródłowe.

 

Członkowie Komisji nie zgłosili  więcej uwag do przedłożonego materiału i Komisja w wyniku głosowania 5 głosami za  - jednogłośnie pozytywnie oceniła realizację ,,Strategii rozwiązywania problemów społecznych na terenie miasta Łomża na lata 2007 – 2015” przyjętej Uchwałą Nr 74/XIV/07 za 2010 r. 

  

Ad. 6

            

Przewodnicząca poinformowała, że na dzień 26 kwietnia zaplanowała  wspólnie z Komisją Edukacji  wyjazdowe posiedzenie Komisji w Ośrodku Rewalidacyjno – Wychowawczym.

 

Wiesław Jagielak – Dyrektor MOPS zabierając glos zaprosił członków Komisji, aby na jednym z posiedzeń odwiedziła  podległe MOPS jednostki. Uważa, że łatwiej jest zrozumieć działalność poszczególnych jednostek, gdy zobaczy się wszystko na miejscu.

 

Przewodnicząca złożyła członkom Komisji i gościom życzenia z okazji zbliżających się Świąt Wielkanocnych.

 
  • Data powstania: Data powstania: wtorek, 17 maj 2011 08:55
  • Data opublikowania: wtorek, 17 maj 2011 08:59
Banner Cyfrowy Urząd Podawczy
Banner ePUAP
Banner Wojewódzki Biuletyn Informacji Publicznej
Banner Główny Biuletyn Informacji Publicznej