Przybornik
Logo BIP Herb

BIULETYN INFORMACJI PUBLICZNEJ

BIP Urzędu Miejskiego w Łomży

Na 4 posiedzeniu w dniu 28 marca 2011 roku

komisja realizowała następujący porządek obrad:

1.    Przyjęcie protokołu nr 3/11 z poprzedniego posiedzenia komisji

 

2.    Informacja o realizacji Łomżyńskiego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Patologii Społecznej za 2010 rok

 3.    Zaopiniowanie projektu uchwały zmieniającej uchwałę Nr 204/XXXI/04 Rady Miejskiej Łomży z dnia 26 maja 2004r.(zmienionej uchwałą Nr 232/XXXIV/04 Rady Miejskiej Łomży z dnia 7 lipca 2004r.) w sprawie określenia zasad częściowego lub całkowitego zwalniania rodziców z opłat za pobyt dziecka lub osoby pełnoletniej w rodzinie zastępczej

4.    Ocena funkcjonowania Ośrodka Adopcyjno-Opiekuńczego za 2010 rok

 

5.    Zaopiniowanie projektu uchwały zmieniającej  uchwałę Nr 205/XXXI/04 Rady Miejskiej Łomży z dnia 26 maja 2004 r. (zmienionej uchwałą Nr  233/XXXIV/04 Rady Miejskiej Łomży z dnia 7 lipca 2004 r.) w sprawie określenia zasad częściowego lub całkowitego zwalniania rodziców z opłat za pobyt dziecka lub osoby pełnoletniej w placówce opiekuńczo-wychowawczej

 

6.    Ocena funkcjonowania Wielofunkcyjnej Placówki Opiekuńczo - Wychowawczej w Łomży za 2010 rok

 

7.    Zaopiniowanie projektu uchwały w sprawie finansowania zadań ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych w zakresie rehabilitacji zawodowej i społecznej osób niepełnosprawnych

 

8.    Przyjęcie sprawozdania z realizacji zadań z zakresu pomocy społecznej oraz polityki społecznej za 2010 r. Ocena działalności MPOS

 

9.    Zaopiniowanie projektu uchwały zmieniającej uchwałę  w sprawie ustalenia liczby punktów sprzedaży napojów alkoholowych zawierających powyżej 4,5% alkoholu (z wyjątkiem piwa) przeznaczonych do spożycia poza miejscem sprzedaży jak i w miejscu sprzedaży

 

10. Zaopiniowanie projektu uchwały zmieniającej uchwałę  w sprawie zasad usytuowania miejsc sprzedaży i podawania napojów alkoholowych na terenie miasta Łomży

 

11. Sprawy różne

 

Ad. 1

 

Przyjęcie protokołu nr 3/11 z poprzedniego posiedzenia komisji

 

            Komisja nie wniosła uwag do protokołu nr 3/11 z poprzedniego posiedzenia komisji i w wyniku głosowania przyjęła go jednogłośnie – 5 głosami za.

  

Ad. 2

 

Informacja o realizacji Łomżyńskiego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Patologii Społecznej za 2010 rok

 

            Informację w powyższej sprawie przedstawiła komisji Pani Anna Bigiej - stanowisko ds. Zdrowia i Rozwiązywania Problemów Patologii Społecznej – zgodnie z drukiem nr 50 – w załączeniu do protokołu.

 

            Komisja nie wniosła uwag do informacji o realizacji Łomżyńskiego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Patologii Społecznej za 2010 rok i w wyniku głosowania przyjęła ją jednogłośnie - 6 głosami za.

   

Ad. 3

 

Zaopiniowanie projektu uchwały zmieniającej uchwałę Nr 204/XXXI/04 Rady Miejskiej Łomży z dnia 26 maja 2004r.(zmienionej uchwałą Nr 232/XXXIV/04 Rady Miejskiej Łomży z dnia 7 lipca 2004r.) w sprawie określenia zasad częściowego lub całkowitego zwalniania rodziców z opłat za pobyt dziecka lub osoby pełnoletniej w rodzinie zastępczej

 

            Wniosek Prezydenta Miasta w powyższej sprawie oraz projekt uchwały przedstawił Komisji Pan Wiesław Jagielak – Dyrektor MOPS – zgodnie z drukiem nr 40, 40A – w załączeniu do protokołu.

 

            Komisja nie wniosła uwag do projektu uchwały w w/w sprawie i w wyniku głosowania zaopiniowała go pozytywnie - 5 głosami za, przy braku głosów przeciw i 1 wstrzymującym się.

  

Ad. 4

 

Ocena funkcjonowania Ośrodka Adopcyjno-Opiekuńczego za 2010 rok

 

            Informację na temat funkcjonowania Ośrodka Adopcyjno-Opiekuńczego za 2010 rok przedstawiła Komisji Pani Bożena Jabłońska – Dyrektor Ośrodka Adopcyjno-Opiekuńczego w Łomży – zgodnie z drukiem nr 47.

 

            Radna Bernadeta Krynicka zabierając głos w tym punkcie obrad poruszyła problem dzieci odbieranych rodzicom ze względów społecznych, przywożonych przez Policję na oddział dziecięcy do szpitala w Łomży. Następnie zwróciła się do Dyrektor OAO z zapytaniem, czy taka sytuacja powinna mieć miejsce?

 

            Pani Bożena Jabłońska – Dyrektor OAO wyjaśniła, że dzieci odbierane rodzinom ze względów społecznych są kierowane do szpitala tylko wówczas, gdy są chore. Zdrowe dzieci od razu trafiają do Pogotowia Rodzinnego, a następnie do rodziny zastępczej. Sytuacja, o której mówi radna Bernadeta Krynicka dotyczy dzieci z powiatu ziemskiego, który nie ma Pogotowia Rodzinnego. Zadaniem powiatu ziemskiego jest zapewnienie właściwej opieki dzieciom z jego terenu.

 

            Ponadto w dyskusji w tym punkcie obrad został poruszony temat usamodzielniania się wychowanków ośrodka.

 

Więcej uwag i zapytań do w/w sprawozdania Komisja nie zgłosiła i w wyniku głosowania przyjęła je jednogłośnie pozytywnie – 6 głosami za.

  

Ad. 5

 

Zaopiniowanie projektu uchwały zmieniającej  uchwałę Nr 205/XXXI/04 Rady Miejskiej Łomży z dnia 26 maja 2004 r. (zmienionej uchwałą Nr  233/XXXIV/04 Rady Miejskiej Łomży z dnia 7 lipca 2004 r.) w sprawie określenia zasad częściowego lub całkowitego zwalniania rodziców z opłat za pobyt dziecka lub osoby pełnoletniej w placówce opiekuńczo-wychowawczej

 

Wniosek Prezydenta Miasta w powyższej sprawie oraz projekt uchwały przedstawił Komisji Pan Wiesław Jagielak – Dyrektor MOPS – zgodnie z drukiem nr 41, 41A – w załączeniu do protokołu.

 

            Komisja nie wniosła uwag do projektu uchwały w w/w sprawie i w wyniku głosowania zaopiniowała go jednogłośnie pozytywnie - 6 głosami za.

   

Ad. 6

 

Ocena funkcjonowania Wielofunkcyjnej Placówki Opiekuńczo - Wychowawczej w Łomży za 2010 rok

 

Komisja po zapoznaniu się ze sprawozdaniem z działalności placówki za rok 2010 oraz po wysłuchaniu wyjaśnień udzielonych przez Pana Krzysztofa Jankowskiego – Dyrektora Wielofunkcyjnej Placówki Opiekuńczo-Wychowawczej w Łomży – 6 głosami za – jednogłośnie pozytywnie oceniła jej pracę za 2010 rok – zgodnie z drukiem nr 37 – w załączeniu do protokołu.

  

Ad. 7

 

Zaopiniowanie projektu uchwały w sprawie finansowania zadań ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych w zakresie rehabilitacji zawodowej i społecznej osób niepełnosprawnych

 

            Wniosek Prezydenta Miasta w powyższej sprawie oraz projekt uchwały wraz z autopoprawka przedstawił Komisji pan Wiesław Jagielak – Dyrektor MOPS – zgodnie z drukiem nr 53, 53A – w załączeniu do protokołu.

 

            Komisja nie wniosła uwag do projektu powyższej uchwały i w wyniku głosowania zaopiniowała go jednogłośnie pozytywnie – 6 głosami za, wraz z autopoprawką.

  

Ad. 8

 

Przyjęcie sprawozdania z realizacji zadań z zakresu pomocy społecznej oraz polityki społecznej za 2010 r. Ocena działalności MPOS

 

            Komisja nie wniosła uwag do w/w sprawozdania i w wyniku głosowania jednogłośnie pozytywnie – 5 głosami za oceniła pracę MOPS za rok 2010.

  

Ad. 9

 

Zaopiniowanie projektu uchwały zmieniającej uchwałę  w sprawie ustalenia liczby punktów sprzedaży napojów alkoholowych zawierających powyżej 4,5% alkoholu (z wyjątkiem piwa) przeznaczonych do spożycia poza miejscem sprzedaży jak i w miejscu sprzedaży

 

            Wniosek Prezydenta Miasta oraz projekt uchwały w powyższej sprawie przedstawiła komisji Pani Grażyna Roszkowska – Naczelnik Wydziału Spraw Obywatelskich – zgodnie z drukiem nr 57, 57A.

 

            Radna Wanda Mężyńska zabierając głos w tym punkcie obrad stanowczo opowiedziała się przeciwko zwiększeniu liczby punktów sprzedaży alkoholu w naszym mieście. Stwierdziła, że liczba punktów sprzedaży alkoholu ma wpływ na szerzącą się patologię oraz na ilość osób uzależnionych od alkoholu. Jako dowód przytoczyła dane z badań Państwowej Agencji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych. Ponadto stwierdziła, że zwiększenie liczby punktów sprzedaży alkoholu jest niezgodne z przyjętym Łomżyńskim Programem Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na rok 2011, w którym Rada przyjęła do realizacji m.in. zadanie „ograniczanie dostępności alkoholu oraz promowanie zdrowego stylu życia”. Następnie przytoczyła treść pisma, jakie radni otrzymali od Ks. Biskupa Tadeusza Bronakowskiego - Przewodniczącego Zespołu Konferencji Episkopatu Polski ds. Apostolstwa Trzeźwości w sprawie nie zwiększania w Łomży ilości miejsc sprzedaży alkoholu. Kończąc swoją wypowiedź stwierdziła, że będzie głosowała przeciw podjęciu uchwały w w/w sprawie.

 

            Radna Bernadeta Krynicka zabierając głos w w/w sprawie stwierdziła, że sklepy takie jak Kaufland czy Stokrotka sprzedają alkohol na szeroką skalę, więc każdy kto zechce i tak alkohol kupi. Zarabiają na alkoholu i wzbogacają się na nim firmy zachodnie. Nie jest przekonana czy do końca prawdą jest, że przy zwiększonej liczbie punktów sprzedaży nastąpi wzrost jego spożycia alkoholu, ponieważ i tak na rynku on jest. Ponadto z wyjaśnień Pani Anny Bigiej również wynika, że w miastach, w których liczba punktów sprzedaży alkoholu jest dużo wyższa niż w Łomży, poziom patologii i alkoholizmu wyższy nie jest, jest na takim samym poziomie. Kontynuując wypowiedź stwierdziła, że w Polsce brak jest kultury picia alkoholu i tego trzeba uczyć.

 

            Kolejno głos w dyskusji zabrał radny Andrzej Modzelewski. Stwierdził, że nie opłacenie przez przedsiębiorcę na czas opłaty za koncesję na alkohol jest równoznaczne z jej utratą. W związku z tym zwrócił się do Naczelnik Wydziału Spraw Obywatelskich z zapytaniem, czy z urzędu można byłoby przedsiębiorcom przypominać o terminie opłaty za koncesję, np. na dwa tygodnie przed upływem terminu. Wyjaśnił, że inne samorządy, inne gminy tak robią. Kolejno zabierając głos w sprawie w/w projektu uchwały stwierdził, że Miejska Komisja ds. Rozwiązywania Problemów Alkoholowych zaopiniowała ja pozytywnie.

 

            Pani Grażyna Roszkowska – Naczelnik Wydziału Spraw Obywatelskich wyjaśniła, że ustawa nie przewiduje takiego rozwiązania, o którym mówi radny Modzelewski. To w gestii przedsiębiorcy leży terminowe opłacenie za koncesję. Informację o kwocie i terminie opłaty przedsiębiorca otrzymuje na piśmie, na druku zezwolenia na sprzedaż alkoholu.

 

            Przewodnicząca Komisja odnosząc się do wypowiedzi radnego Andrzeja Modzelewskiego stwierdziła, że opinia MKRPA nie jest dla Rady wiążąca. Następnie poprosiła o wyjaśnienie, czy jest taka potrzeba aby aż o 25 punktów czyli o 100% zwiększyć liczbę punktów sprzedaży napojów alkoholowych w Łomży, z czego to wynika? Osobiście uważa, że nie ma aż takiej potrzeby. Ponadto stwierdziła, że fakty, które przytoczyła radna Mężyńska jak najbardziej wskazują na to, że jest bardzo duży związek pomiędzy ilością punktów sprzedaży alkoholu, a ilością jego spożycia i dlatego ustawodawca dał uprawnienia gminie do podejmowania decyzji o zasadach sprzedaży alkoholu, ilości miejsc jego sprzedaży, itd. - żeby nie było wolnego dostępu do alkoholu, by było to kontrolowane.

 

            Pan Maciej Zajkowski – Prezes Łomżyńskiej Izby Przemysłowo-Handlowej zabierając głos w tym temacie stwierdził, że to rynek narzuca potrzebę zwiększenia ilości punktów sprzedaży alkoholu. Wyjaśnił, że obecnie drobni przedsiębiorcy nie mogą się przebić na rynku. W momencie gdy pojawi się wolna koncesja, na jej miejsce jest kilka a nawet kilkanaście podań.

 

            Radna Bogumiła Olbryś zabierając głos w tym temacie stwierdziła, że zagadnienie jest bardzo trudne społecznie, dlatego poparła wypowiedź radnej Mężyńskiej. Uważa, że ma ona wiele racji. Dużo jest do tego przesłanek. Dodała, że zjawisko jest dwutorowe – z jednej strony poprzez zwiększenie ilości punktów handlowych zwiększy się ilość miejsc pracy, z drugiej strony zwiększy się jego dostępność dla potencjalnych klientów. Na pewno jednak nigdy alkohol nie był czymś dobrym dla człowieka, dlatego w dniu dzisiejszym nie będzie brała udziału w głosowaniu, ani obecnie omawianej uchwały, ani kolejnej, która też ściśle z tym tematem się wiąże. Do sesji sprawę przemyśli i dopiero na sesji weźmie udział w głosowaniach obu projektów uchwał.

 

Więcej uwag w tym temacie komisja nie zgłosiła i w wyniku głosowania nie zajęła stanowiska w sprawie powyższej uchwały - 2 głosy za, 2 głosy przeciw, brak głosów wstrzymujących się. Ponadto 1 osoba nie wzięła udziału w głosowaniu.

      

Ad. 10

 

Zaopiniowanie projektu uchwały zmieniającej uchwałę  w sprawie zasad usytuowania miejsc sprzedaży i podawania napojów alkoholowych na terenie miasta Łomży

 

Wniosek Prezydenta Miasta oraz projekt uchwały w powyższej sprawie przedstawiła komisji Pani Grażyna Roszkowska – Naczelnik Wydziału Spraw Obywatelskich – zgodnie z drukiem nr 56, 56A.

 

            Na wstępie głos w tym punkcie obrad zabrał Pan Maciej Zajkowski – Prezes Łomżyńskiej Izby Przemysłowo-Handlowej. Stwierdził, że łomżyńscy przedsiębiorcy, jak też ŁIP-H od kilku lat wnioskują o zmianę zasad usytuowania miejsc sprzedaży i podawania napojów alkoholowych na terenie miasta, w tym o zmniejszenie wymogów odległościowych od obiektów chronionych w obrębie Starego Miasta. Zdaniem wnioskodawców zmiany te mogą przyczynić się do zaspokojenia potrzeb mieszkańców Łomży, gości i turystów oraz ożywienia gospodarczego tej części miasta.

 

            Przewodnicząca obrad i radna Wanda Mężyńska odnosząc się do wniosku przedsiębiorców stwierdziły, że również opowiadają się za rozwojem gospodarczym miasta, za ożywieniem Starówki. Zdaniem radnych może to nastąpić, mogą w tej części miasta powstawać lokale gastronomiczne, kawiarenki ale bez alkoholu.

 

W wyniku głosowania Komisja nie zajęła stanowiska w sprawie powyższej uchwały - 2 głosy za, 2 głosy przeciw, brak głosów wstrzymujących się. Ponadto 1 osoba nie wzięła udziału w głosowaniu.

   

Ad. 11

 

Sprawy różne:

 

1.    Przewodnicząca obrad przedstawiła pismo pracowników Środowiskowego Domu Samopomocy w sprawie podwyższenia dofinansowania wynagrodzeń – pismo w załączeniu do protokołu.

 

Komisja po rozpatrzeniu w/w pisma, w wyniku głosowania 4 głosami za, przy braku głosów przeciw i 1 wstrzymującym się opowiedziała się za ponownym skierowaniem wniosku do Prezydenta Miasta o rozważenie możliwości dokonania podwyżki płac pracownikom MOPS oraz pozostałych jednostek sfery opieki społecznej podległych miastu /wniosek w załączeniu do protokołu/.

 

2.    Przewodnicząca obrad zapoznała komisję z pismem właścicieli sklepu „BOSS” w sprawie włączenia ulicy Bernatowicza, Wiejska i Piękna w obręb ulic podlegających wydzieleniu spod wymogu mniejszej niż 90 metrów odległości punktu sprzedaży napojów alkoholowych od obiektu chronionego – pismo w załączeniu do protokołu.

 

            Po analizie w/w pisma Komisja jednogłośnie – 5 głosami za opowiedziała się przeciw włączeniu w/w ulic spod wymogu mniejszej niż 90 metrów odległości punktu sprzedaży napojów alkoholowych od obiektu chronionego. O sposobie rozpatrzenia w/w pisma komisja pisemnie poinformowała wnioskodawców.

 

3.    Pan Wiesław Jagielak – Dyrektor MOPS zwrócił się do komisji z prośbą o wytypowanie 1-2 przedstawicieli komisji do składu komisji konkursowej na środowiskowe ogniska wychowawcze i dożywianie ludzi ubogich, który odbędzie się dnia 4 kwietnia br.

 

            Komisja zgłosiła dwie kandydatury: Przewodniczącej obrad – radnej Edyty Śledziewskiej i radnej Bogumiły Olbryś. Rada Edyta Śledziewska wyraziła zgodę na pracę w komisji konkursowej, radna Bogumiła Olbryś również wyraziła zgodę.

 

            W wyniku głosowania komisja opowiedziała się za kandydaturą radnej Edyty Śledziewskiej 5 głosami za, przy braku głosów przeciw i 1 wstrzymującym się.

 

            Za kandydaturą radnej Bogumiły Olbryś opowiedziało się 5 radnych, głosów przeciw nie oddano, 1 radny wstrzymał się od głosu.

 

            W związku z w/w wynikiem głosowania radna Edyta Śledziewska i radna Bogumiła Olbryś zostały wytypowane jako przedstawiciele Komisji Rodziny, Opieki Społecznej i Zdrowia do składu komisji konkursowej na środowiskowe ogniska wychowawcze i dożywianie ludzi ubogich.

 

            Więcej spraw różnych nie zgłoszono.

 

            W związku z wyczerpaniem porządku dziennego Przewodnicząca obrad zamknęła posiedzenie komisji.

 
  • Data powstania: Data powstania: wtorek, 26 kwi 2011 07:45
  • Data opublikowania: wtorek, 26 kwi 2011 07:49
Banner Cyfrowy Urząd Podawczy
Banner ePUAP
Banner Wojewódzki Biuletyn Informacji Publicznej
Banner Główny Biuletyn Informacji Publicznej